Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ronneby
Registrerad
Okt 2004

mail server

Tänkte skapa en mail server på min Pi2 jag har kollat runt på olika guider och sätta upp postfix m m verkar inte så svårt. Men frågan är behöver jag en särskild domän , räcker det inte med en gratis dns som är låst på mitt ip?

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004

Beror på om servicen har något emot det men en gratis ddns riktad mot dig ska räcka slå länge den som tillhandahåller inte har några problem med det.

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]
Unigine Superposition 1080p; 17487 @ Medium; 4594 @ Extreme
"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hufvudstaden
Registrerad
Dec 2007

Sålänge du kan peka ett MX record mot din mailserver så lär det fungera.

#Speldator: Xeon W-2155 | X11SRA-RF | EVGA 1070GTX | 64Gb Samsung DDR4 ECC 2666Mhz | Samsung 960 Pro M2/NVME 500Gb o 1Tb | Win 10
#ESXi: Xeon E5-1620v3 3.5Ghz | X10SRH-CLN4F-O | 128GB ECC 2133MHz | Intel 910 800Gb | 3st Samsung SM863 960Gb | Intel X520
#NAS4Free: X10SDV-TLN4F-O | 32GB ECC 2400mhz | 5st WD Red 10TB | Intel X520
https://hackernet.se | Wiki med inriktning open source och nätverk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ronneby
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Sparc0:

Sålänge du kan peka ett MX record mot din mailserver så lär det fungera.

Hur gör jag detta? Är lite vilsen när det kommer till detta med domäner och dns:er

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av 100mbit:

Hur gör jag detta? Är lite vilsen när det kommer till detta med domäner och dns:er

Skaffa en dynamisk adress här freedns.afraid.org

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falköping
Registrerad
Jan 2009

Det är oftast krångligt att hålla igång en mail server, men räknar man med att pilla endel så är det bara att börja! Dra ner postfix och dovecot så du får SMTP och POP/IMAP. Sen vad det gäller dnsen så fixar du mx records och se till att du ställer in en reverse dns då tjänster som gmail kräver detta för att skicka mail.

Sen så är det bara å köra! Googla runt på det jag skrev så hittar du bra guider samt att postfix och dovecot har riktigt bra sidor med faqs så några timmars läsande sen är du igång!

Asus Prime B350-Plus | Ryzen 7 1800X @ 4.6Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus GTX 1060 6GB |
Samsung 840 250Gb | Geeetech i3x

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hufvudstaden
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av 100mbit:

Du sätter ett MX record på samma ställe som du sätter ett A record. Oftast på hemsidan som har din dns.

#Speldator: Xeon W-2155 | X11SRA-RF | EVGA 1070GTX | 64Gb Samsung DDR4 ECC 2666Mhz | Samsung 960 Pro M2/NVME 500Gb o 1Tb | Win 10
#ESXi: Xeon E5-1620v3 3.5Ghz | X10SRH-CLN4F-O | 128GB ECC 2133MHz | Intel 910 800Gb | 3st Samsung SM863 960Gb | Intel X520
#NAS4Free: X10SDV-TLN4F-O | 32GB ECC 2400mhz | 5st WD Red 10TB | Intel X520
https://hackernet.se | Wiki med inriktning open source och nätverk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Mar 2008

Om du kör Telia t.ex. så kan du använda deras SMTP som "smart host" tillsammans med postfix. Så slipper du en hel del krångel.

AMD Ryzen 5 2600X, Asus ROG Strix B350-I, 16GB Corsair Vengeance LP 2400MHz, Nvidia GeForce GTX 970, Fractal Design Nano S, EVGA Supernova G2 650W.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Maj 2005

Tänk på att port 25 är låst hos all ISPs, så du kommer inte att kunna skicka mail utan enbart ta emot.

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007

Driv inte egen mailserver för annat än testsyfte (på tex lokal domän). Egen erfarenhet säger att det är sjukt drygt....

När något upprepas ofta så uppfattas det som sanning...
Det hör man ofta...
hmm...
Här är en fördjupning sett från ett lite annat håll https://youtu.be/cebFWOlx848
Läs också boken Thinking, Fast and Slow

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av mini-ryttge:

Tänk på att port 25 är låst hos all ISPs, så du kommer inte att kunna skicka mail utan enbart ta emot.

Genom att använda ISP:ns egen SMTP-server så kommer man runt det problemet.

AMD Ryzen 5 2600X, Asus ROG Strix B350-I, 16GB Corsair Vengeance LP 2400MHz, Nvidia GeForce GTX 970, Fractal Design Nano S, EVGA Supernova G2 650W.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av saturday_sun:

Genom att använda ISP:ns egen SMTP-server så kommer man runt det problemet.

Fast den är ofta(?) låst från att "relaya" mail, dvs tillåter endast att man skickar mail från deras domäner...
Hade detta problemet senast i veckan med Bahnhofs SMTP, förvisso på företagssidan.

Får man fråga TS varför du ska köra en egen mailserver?

OBS! Mina inlägg ska, där applicerbart, ses som mer allmänt filosoferande och avspeglar långt ifrån alltid min personliga åsikt i frågan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av BasseBaba:

Fast den är ofta(?) låst från att "relaya" mail, dvs tillåter endast att man skickar mail från deras domäner...
Hade detta problemet senast i veckan med Bahnhofs SMTP, förvisso på företagssidan.

Får man fråga TS varför du ska köra en egen mailserver?

Telia tillåter det, med servern smtprelay1.telia.com. Kolla om Bahnhof om de har någon särskilt adress för det. Man tänker ju att just Bahnhof skulle tillåta sånt.

Har själv en mailserver som jag kört nu i ett par år. Dock har jag inte konfigurerat den fullt ut, ibland blir mail från min domän skräppost, men jag använder den mest för att skicka mejl till mig själv och för att läsa mail från systemet. Men kul att mixtra med, man lär sig en del.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Ja att sätta upp en egen mejlserver gör man bara på kul. Kan aldrig bli så driftsäkert som att köra en typ gmail. Du har oftast bara en server och den kan krascha eller strula på annat vis. Din ISP kan strula. I värsta fal grävs fibern till ditt bostadsområde av och lagas inte på en vecka. Vad hjälper det att din ISP bjuder på månadsavgiften när du förlorat massa mejl.

Personligen blir det bara aktuellt om man har någon kompis som man kan teama ihop med och göra en redundant lösning. Men han kanske bara tycker det är kul i början och hoppar av? Kanske är negativ men upplever mejl som en viktig sak som bara ska fungera

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jan 2008

Så mycket hat för att köra sin egen mailserver. TS har inte ens skrivit varför han vill sätta upp en egen server. Vad vet ni vad han har för planer? Går allt åt helvete och han inte kan hantera spam, eller det tar för mycket tid för att hålla igång, så är det inte svårare än att stänga av servern. Är detta SweClockers eller Yahoo Answers?