Hjälp med val av ny mobil!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010

Hjälp med val av ny mobil!

Hej!

Behöver rådgivning i vilken mobil jag ska välja, Har läst igenom dom senaste 5 sidorna här på SweC med varierande resultat i alla.
Läst tester och stundtals suttit förstelnad med musen över köp knappen på ca 2-3 mobiler för att sedan kolla en sista review vilket resulterat i att ännu en mobil kommit in på val-listan och beslutsångesten ökar...

I dags läget sitter jag med en 300kr:s mobil, Och är på jakt efter en kamera mobil med bra batteri och inte några direkta prioriteringar över det mer än ett bra och stabilt OS.
Har bara ägt iPhone innan men inget lockar på den fronten nu, så är lite halvt ny till Android men gammal bekant med Linux.

Har kollat på:
-Oneplus 2
-Moto X Style (Pure Edition)
-LG G4

Samt dessa men ligger lite i överkant vad jag känner att en mobil är värd för mig:
-Galaxy s6
-Nexus P6

Tänkta användnings områden utöver fotografering är Tele/sms och det vanliga med mail, kalender osv inga deal breakers. Toa-surfning, några tidsfördrivs spel (indie)
GPS, kompatibelt med aktivitets armband av någon sort. 4G, bra täckning (Antenn) NFC är ett + men inget jag använder idag (obviously)
SD kortplats är ett +.

Tänkt budget ca: 3000-4000kr men inget fast för rätt mobil.

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

@zachry: Kan tänka mig att om du väljer något annat än nexus kommer du bli irriterad över att få vänta på uppdateringar i framtiden. Även att mobilen blir lite segare ju längre tid som går.

Note 5 är väl den enda samsungmobilen som är någorlunda intressant i dagsläget, men den är väl inte släppt i europa än kanske. Vet inte heller om den fortfarande har 2 olika kalendrar, 2 telefonappar, 2 röstassistenter, 2 appbutiker, 2 adressbokappar osv osv. (googles samt deras egna version på allt.)

5X kan ju vara en mobil att titta på om man inte bryr sig så mycket om upplevd kvalitetkänsla(plast och lätt) och lite sämre skärm, batteri och ljud än 6P och nöjer sig med en mindre skärm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2009

@zachry: Jag har en LG G4 som jag köpte på black friday, så har hunnit testa den en del iaf. Köpte den pga kameran och är mycket nöjd med uppgraderingen från min LG G2 som jag inte var riktigt nöjd med kameran på.
Den fick android 6.0 strax efter jag köpte den(laddade ner det dagen efter det kom ut). Så jag har svårt att jämföra före och efter uppgraderingen.
Batteriet är ganska bra tycker jag, skärmen är det som helt klart drar mest. Men 2560x1440 skärmen är trevlig.
Det som kan vara ovant med LG är att knapparna är på baksidan. Tog 1-2 veckor innan jag vande mig vid det på G2:an.

Mängden tillbehör är väl lite begränsat till LG G4. Det finns en del, men det går ju inte att jämföra med iphone eller samsung. Så fundera på om det är nåt sånt du ska ha också.

Om det är nåt du undrar om G4:an så ska jag försöka svara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010

@creativ @bio2tech Tack för svar,
Överväger nog LG G4an pga det utbytbara batteriet samt SDslot. brukar vandra och göra andra aktiviteter som gör att jag befinner mig utan tillgång till elnätet under ca 7dagars perioder, vad det brister lite på är fingeravtrycks läsaren samt den plastiga konstruktionen men att lägga 2000kr extra för att få dessa känner jag är lite svår motiverat.

Kameran är den största deal breakern egentligen då jag vill ha ett komplement till min D300s på springade fot, men vet jag sett verkar det som om alla motsvarar mina förväntningar på en mobilkamera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Du har en bra sida med inställningstips mm till G4'ans kamera här: http://www.gottabemobile.com/2015/06/03/lg-g4-camera-tips/

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, WD Blue 250 GB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& ett antal enkortsdatorer med div användningsområden).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010

@MatteN
Tackar. Har dock bra koll på inställningar då jag är vanligtvis fotograferar med D300S.
+ För G4an är också att jag kan få mina bilder i RAW, vet inte om dom andra har det eller om det är planerat i senare uppdateringar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009

jag sitter med oneplus 2 och finns vissa saker jag stör mig på. dock ironiskt inget jag kan komma på just nu. men vet att det är saker jag stört mig på sen jag uppgraderade från min samsung s2.
den kändes inte lika wow som jag trott att den skulle göra, känns som en dlc till oneplus one istället. inte ett nysläpp.

min tjej skulle skaffa en ny mobil för 1 månad sen och då tipsade jag henne om lg g4 (jag köpte inte den för den var för dyr i det läget när jag köpte mobil) men hon valde iphone.
tycker den är mest bang for the buck i dagens marknad. kameran är verkligen inte dålig om man ser till vad den kan göra. den slår inte s6 eller iphones kamera, men den är verkligen inte långt ifrån.
utbyttbart batteri tycker inte jag är superviktigt idag då powerbanks finns idag på 10-16k mAh för 200-500kr

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010

Köpte en G4 iaf. byggkvalitén känns ok med mina förväntningar. Kameran känns lite mjä i svag belysning med auto läget, men kanske inte en rättvis bedömning med tanke på vad jag är van vid.

@Christley Var först inne på OP2 beslutångesten satte stop
Har en powerbank på 16k mAh men ändå smidigt att ha 2st 6800 mAh batterier med sig ut och kanske kunna slippa en powerbank som väger mer. (Går 2-4 mil om dagen på vandring med lättpackning så jagar gram där det går)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010

OT:

Ang temps på G4an.
Cpu-z visar omkring 60-70c på vissa sensorer vid mindre aktivitet. batteri på ca 31c samtidigt.
Normala temps?, har läst om andra som peakar max 40-50c men inga direkta uppgifter från vilken sensor.
20c i rumstemp.
Och med Chrome + fb uppe kan det peaka såhär:

Och en idle bild, 20% på skärm, enbart cpu-z som körs och mobilen har legat ett tag utan bakgrunds körningar

@bio2tech Har du koll på vad din ligger på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av zachry:

OT:

Ang temps på G4an.
Cpu-z visar omkring 60-70c på vissa sensorer vid mindre aktivitet. batteri på ca 31c samtidigt.
Normala temps?, har läst om andra som peakar max 40-50c men inga direkta uppgifter från vilken sensor.
20c i rumstemp.
Och med Chrome + fb uppe kan det peaka såhär:

Och en idle bild, 20% på skärm, enbart cpu-z som körs och mobilen har legat ett tag utan bakgrunds körningar

@bio2tech Har du koll på vad din ligger på?

Kollade först när telefonen varit vilande ett tag.
http://postimg.org/image/osjeigzm5/

Sen testade jag vilken temp jag fick efter en runda med 3DMarkAndroid och lite annat igång. Skulle säkert kunna köra mer och få den varmare.
http://postimg.org/image/5yzugy4zn/

Rumstemperatur ca 24c.

Har inte ens tänkt på att mobilen är speciellt varm. Kan nog vara att tidigare mobiler varit ännu varmare...tror jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010

@bio2tech:

Fick något liknande resultat som dig efter 3 rundor i 3dmark slingshot 3.1? aningen varmare med någon grad.

Antar dock att det inte är godkänd anledning för att få den utbytt och chansen att få en bättre verkar vara lite av ett lotteri vad jag kan förstå.

Det får bli ett framtida projekt att byta kylpasta eller på annat sätt kylmodda när jag rootar eller på annat sätt förbrukar garantin.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2009

@zachry:

Låter som ett roligt projekt. Skriv gärna nåt om det blir av.

Kan inte heller tänka mig att det går att byta den pga värme. Hade den dött av värmen är det väl en annan sak.
Lyckades temporärdöda min LG G2 i somras när jag var i Turkiet på semester, 35 grader varmt och stekande sol. Men den vaknade till liv efter en timme. Trodde det var kört ett tag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2004

Klart enheterna blir varma, vart ska annars värmen ta vägen?
Min gamla G2 blir också riktigt varm om man tex spelar spel eller så. Efter 2 år nu så funkar den precis lika bra som vid dag ett.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Agustavsson:

Klart enheterna blir varma, vart ska annars värmen ta vägen?
Min gamla G2 blir också riktigt varm om man tex spelar spel eller så. Efter 2 år nu så funkar den precis lika bra som vid dag ett.

Klart dom blir varma, och därav måste ett kylmedium sättas till och i mobilt fall är det mer upp till tillverkaren att få det rätt.
Vid 45c (vad jag läst) så börjar G4an throttla för att inte ta skada. Precis på samma sätt en dator gör (men där installerar vi kylarna själva och ser till att dessa temps aldrig uppnås).
Mobilen håller men du får sämre prestanda vid dom tillfällen den bli såpass varm.

Skickades från m.sweclockers.com