Skillnad mellan processorer av samma serie?

Permalänk
Medlem

Skillnad mellan processorer av samma serie?

Hej, jag har en fråga angående processorer och hur mycket det kan skilja sig emellan två av samma modell.

Från vad jag har förstått så är inte alla processorer av samma modell identiska och de kan ge olika resultat när man väl börjar överklocka.

Men vad är det som orsakar detta och kan man upptäcka det innan man börjar överklocka?

Permalänk
Medlem

@MaP: Man kan ibland se på "batchen" av processorer ifall de klockar bra, en del batchar klockar bättre än andra.

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Skrivet av MaP:

Hej, jag har en fråga angående processorer och hur mycket det kan skilja sig emellan två av samma modell.

Från vad jag har förstått så är inte alla processorer av samma modell identiska och de kan ge olika resultat när man väl börjar överklocka.

Men vad är det som orsakar detta och kan man upptäcka det innan man börjar överklocka?

det varierar mycket mellan olika generation hur stor skillnad det är mellan cpuer och lite krasst kan man säga att ju nyare desto mindre skillnad.

tar man skyförr.6700k som exempel så är det ~5% som är stabila i 4,8ghz vid 1,35v och mindre än 5% som inte klara 4,6ghz vid samma spänning där 4,6ghz är vanligast att de klarar (med reservation för att jag kommer ihåg fel) sen finns det alltid galna guld ex men de är ovanliga och de riktigt dåliga finns inte längre då marginalerna är mindre än förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

det varierar mycket mellan olika generation hur stor skillnad det är mellan cpuer och lite krasst kan man säga att ju nyare desto mindre skillnad.

tar man skyförr.6700k som exempel så är det ~5% som är stabila i 4,8ghz vid 1,35v och mindre än 5% som inte klara 4,6ghz vid samma spänning där 4,6ghz är vanligast att de klarar (med reservation för att jag kommer ihåg fel) sen finns det alltid galna guld ex men de är ovanliga och de riktigt dåliga finns inte längre då marginalerna är mindre än förr.

Ah, men vad är det som orsakar dessa avvikelser?

Permalänk
Skrivet av MaP:

Ah, men vad är det som orsakar dessa avvikelser?

tillverkningen är det som gör det ...
alla wafers är olika (presterar olika)
plus att de blir olika kvalite beroende på var på wafern du plockar chippet

Visa signatur

finns det inte ... skapa det!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

det varierar mycket mellan olika generation hur stor skillnad det är mellan cpuer och lite krasst kan man säga att ju nyare desto mindre skillnad.

tar man skyförr.6700k som exempel så är det ~5% som är stabila i 4,8ghz vid 1,35v och mindre än 5% som inte klara 4,6ghz vid samma spänning där 4,6ghz är vanligast att de klarar (med reservation för att jag kommer ihåg fel) sen finns det alltid galna guld ex men de är ovanliga och de riktigt dåliga finns inte längre då marginalerna är mindre än förr.

Ja verkar inte vara så stor variation på skylakes k-modeller, svala är dom generellt också, samma gäller ju också sandy bridge. Till skillnad från tex Haswell (pre refresh) som lär vara ett av de mest extrama fallen på länge, vissa ex överklockadade ju knappt i huvudtaget medan andra kom rätt högt med riktigt låg spänning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Som inom precis "allt" som produceras så blir inte alla produkter helt identiska, undantag skulle vara atomer, men inte ens där skulle två av samma typ behöva vara helt identiska. (inte minst på dens partiklars tillsstånd) Annat exempel är bara att se bara på cykel/bildäck, i princip alla som säljs i butikerna fungerar, men det finns variationer.

Annars testprogrammen som överklockare brukar använda testar ej alla scenarier som en cpu kan hamna i, detta innebär att när man överklockar en cpu så kanske felet inte upptäcks i sina kontroller och därmed går denna cpu att "överklocka högre" än en cpu som fastnade i samma kontroll.
Jag ser det lite som med dörrvakter på skolfest, det är ej nödvändigtvis de med mest alkohol i kroppen som blir portade och detsamma gäller cpuer. Och ju kräsnare man är på resultatet, ju bättre kontroller utför man.