Ändra färgtemperaturen dåligt för skärmen?

Permalänk

Ändra färgtemperaturen dåligt för skärmen?

Uppdaterade AMD druvrutiner och hittade att jag kunde byta färgtemperaturen, standard är 6,5k men jag sänkte den till 5k, vilket gjorde det mycket skönare att läsa på skärmen, är det något dåligt med att sänka den?

Har benq xl2420t

Kanske en dum fråga

Mvh

Permalänk
Skrivet av Intercept3648:

Uppdaterade AMD druvrutiner och hittade att jag kunde byta färgtemperaturen, standard är 6,5k men jag sänkte den till 5k, vilket gjorde det mycket skönare att läsa på skärmen, är det något dåligt med att sänka den?

Har benq xl2420t

Kanske en dum fråga

Mvh

vad jag vet ska det ej göra något

Visa signatur

finns det inte ... skapa det!!

Permalänk
Bildexpert 📺

Förändring av färgtemperatur/vitbalans reglerar den inbördes balansen för hur starkt rött, grönt och blått ska lysa. Sänkt till "5000K" i inställningarna minskar blått och ökar hos rött. Det är ungefär samma som en del skärmar som har "Blue Light"-reglage för att minska mängden blått och energirikt ljus.

Det är inget som helst skadligt för skärmen (i sådana fall skulle reglaget inte finnas) och den enda nackdelen är att du drar vitbalansen mot ett varmgulare ljus. Men det är ofta sak samma med en gamingskärm.

Du har för övrigt ett likadant reglage i skärmens menyer. Oftast är det bättre att ändra där än i grafikkortet. Fast återigen: Det är ofta sak samma med en gamingskärm.