Vilket VR-headset ska jag köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellander90:

ni som köpt vive kan väl medd hur stor anv ni har av room scale. och hur ofta ni anv det

Jag meddelar nästa vecka...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Jag meddelar nästa vecka...

/hulle.

bra alltså efter alla klipp man sett på youtube med oculus spel o kommande så blir man ju ännu mer sugen. hade vari kul om vive o oculus sammarbetade så båda headseten supportar varandras spel. det sura dock med oculus iaf är att man just nu bara kan installera de och spelen på samma hdd som windows ligger på. rikigt surt för mig då jag hae 128 gb ssd men de kmr en uppdatering enl oculus som kmr göra att man kan välja vilken hdd man vill så det var tur det

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellander90:

bra alltså efter alla klipp man sett på youtube med oculus spel o kommande så blir man ju ännu mer sugen. hade vari kul om vive o oculus sammarbetade så båda headseten supportar varandras spel. det sura dock med oculus iaf är att man just nu bara kan installera de och spelen på samma hdd som windows ligger på. rikigt surt för mig då jag hae 128 gb ssd men de kmr en uppdatering enl oculus som kmr göra att man kan välja vilken hdd man vill så det var tur det

Ja det är irriterande. Jag har en 512 GB SSD som C: och den är alltid full....

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

@Hulle:

haha då har du ju iaf lite mer än jag. men 500 är inte heller mycket

Permalänk

vet inte om folk redan sett detta men här har ni lite smakprov av kommande spel
https://www.youtube.com/watch?v=8dVVcLch1_Q

Permalänk
Medlem

Här är en video som visar Oculus möjlighet till "Room Scale". Den är alltså kapabel till mer än bara stillastående/stillasittande.

Permalänk
Skrivet av Rekl3M:

Här är en video som visar Oculus möjlighet till "Room Scale". Den är alltså kapabel till mer än bara stillastående/stillasittande.

https://www.youtube.com/watch?v=vyNKR_-uKfs

najs. men frågan är om det är stor skillnad på oculus vs vives room scale

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellander90:

najs. men frågan är om det är stor skillnad på oculus vs vives room scale

Ja det är stor skillnad. Vive har dedikerad room-scale med 2st sensorer och ett chaperone system samt handkontroller som trackas utan större felmarginaler. Men jag är ändå imponerad av riftens möjlighet till rörlighet med tanke på att den enbart kommer med en sensor.

Det snackas dock om att det ska komma en till kamera till riften tillsammans med Touch-kontrollerna.

Permalänk
Livsnjutare 😎

HTC VIVE blir det för min del.

Men jag väntar tills de finns exemplar i butiker här Sverige.
Mycket enklare mer garanti, och/eller frågan om ev. Retur.

Känner att det är för nytt för att "testa att förbeställa!"... Det är ändå nästan 10k vi pratar om.
Priserna kanske droppar lite med när de börjar finnas i bredare skara.

Vill iaf prova innan jag köper något.

Men hörde att Inet skulle få in Vive och ha demo i några utav sina butiker längre fram...
Blir att besöka dem då.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad på "Riften" och "Viven" om nu båda stödjer room scale?

Oculus har förvisso exklusiva titlar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Ja det är stor skillnad. Vive har dedikerad room-scale med 2st sensorer och ett chaperone system samt handkontroller som trackas utan större felmarginaler. Men jag är ändå imponerad av riftens möjlighet till rörlighet med tanke på att den enbart kommer med en sensor.

Det snackas dock om att det ska komma en till kamera till riften tillsammans med Touch-kontrollerna.

Det följer med en kamera med touch kontrollerna eftersom de ska krävas två kameror för att fungera

Skrivet av Devil May Cry:

Vad är det för skillnad på "Riften" och "Viven" om nu båda stödjer room scale?

Oculus har förvisso exklusiva titlar.

Vive har handkontrollerna från dag 1, och de har den där kameran i headsetet.

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Vad är det för skillnad på "Riften" och "Viven" om nu båda stödjer room scale?

Vive har room scale redan nu medan Rift har bättre spel för sittande.
Vive har något bättre FOV men också något sämre SDE.
Rift är lite lättare/smidigare än Vive.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Vad är det för skillnad på "Riften" och "Viven" om nu båda stödjer room scale?

Oculus har förvisso exklusiva titlar.

Utvecklare utvecklar inte för room-scale för Oculus. Det är väl en stor skillnad?
Sen så är redan användarna uppdelade i "De som kommer köpa Touch" och "De som INTE kommer att köpa touch"

Medans alla som köper en Vive kommer att ha tracked kontroller.

För Room-scale och Touch-kontroller så måste du ha motsatta Oculus kameror. Alltså en lång USB-sladd till datorn. Men med lighthouse(Vive) så behöver den endast ström, alltså inte kopplas till datorn. Det är en rätt stor fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaZZoA:

Utvecklare utvecklar inte för room-scale för Oculus. Det är väl en stor skillnad?

Jodå, det gör de. Förutsatt Touch, det klart.

En annan skillnad är att Rifts kameror inte behöver ha någon nätsladd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellander90:

ni som köpt vive kan väl medd hur stor anv ni har av room scale. och hur ofta ni anv det

Min vilda gissning så här tidigt är att ägare av Vive kör mest room scale och ägare av Rift kör seated.
Rift saknar ju än så länge Touch-kontroller, men har bättre spel för sittande. Och tvärtom då för Vive, inte lika bra spel för sittande, men riktigt bra för stående.
Jag kan givetvis ha fel - ska bli skoj att se rapporterna.

Skulle vara skoj att se hur det ser ut om några år, när det inte är lika nytt. Jag menar, jag är väldigt exalterad över room scale och över saker som Virtuix Omni nu, men om några år... när nyhetens behag stillat sig lite... orkar man då, eller vill man mestadels sitta efter en dag på jobbet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Jodå, det gör de. Förutsatt Touch, det klart.

En annan skillnad är att Rifts kameror inte behöver ha någon nätsladd.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, det behöver inte lighthouse. Eller jo, förutsatt att de två stationerna inte kan se varandra, då behöver man en sync-kabel mellan de. Men i nästan alla fall så kommer stationerna att "se" varandra och då behöver man inte sladden.

Permalänk
Medlem

Kan passa på att posta detta:
http://www.destructoid.com/review-htc-vive-352103.phtml

Summary
If you have the space for it, for my money, the HTC Vive blows the Oculus out the water as a long term investment.

Comfort
From my time with both headsets, the Vive feels more comfortable, and is better integrated with my existing PC ecosystem.
Room-scale experience
You really want a living room, emptied of clutter, to use room scale tech properly.
Room sclare VR is the future of gaming

Seated Play
The ability to see your keyboard and mouse via camera feed without taking my headset off, as well as the absense of Oculus weird nose gap, for me made the Vive a considerably better VR platform of choice for seated play.

Comfort
I wore it for pretty much eight hours straight with minimal discomfort. The headset itself was lightweight and comfortable enough to wear for long periods of time.
Build quality
The general build quality of the headset, alongside the motion controllers, feels incredibly solid. I feel like I could fall flat on my face or punch a wall without risking damaging the Vive.

Conclusion and comparison to the rift
While the Oculus is a very strong VR headset, the Vive feels like it's in a league of its own comparatively.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Min vilda gissning så här tidigt är att ägare av Vive kör mest room scale och ägare av Rift kör seated.
Rift saknar ju än så länge Touch-kontroller, men har bättre spel för sittande. Och tvärtom då för Vive, inte lika bra spel för sittande, men riktigt bra för stående.
Jag kan givetvis ha fel - ska bli skoj att se rapporterna.

Skulle vara skoj att se hur det ser ut om några år, när det inte är lika nytt. Jag menar, jag är väldigt exalterad över room scale och över saker som Virtuix Omni nu, men om några år... när nyhetens behag stillat sig lite... orkar man då, eller vill man mestadels sitta efter en dag på jobbet?

Skickades från m.sweclockers.com

Du har inte helt rätt för dig grabben. Bättre för sittande är bara ett löjligt påstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaZZoA:

Haha, det behöver inte lighthouse. Eller jo, förutsatt att de två stationerna inte kan se varandra, då behöver man en sync-kabel mellan de. Men i nästan alla fall så kommer stationerna att "se" varandra och då behöver man inte sladden.

Jag var otydlig, syftade på elnätet. Lighthouse behöver anslutas till elnätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaZZoA:

Du har inte helt rätt för dig grabben.

?? Har du problem med svenska språket?

Skrivet av KaZZoA:

Bättre för sittande är bara ett löjligt påstående.

Du behöver tydligen läsa på lite.

Permalänk

Jag har jättesvårt att bestämma mig. Vill ha Vives tracking. Tycker Rift är snyggare. Är mer förtjust i Oculus Touch-kontrollerna än Vive-pinnarna. Touch är inte ute på marknaden. Gillar inte alla sladdar i Vive. Gillar kameran i Vive.

Gaaaaaaaaah!!!

Varför kan man inte ha det bästa av båda?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja, det är jättesvårt. Speciellt när man inte vet hur Touch, och deras version av chaperone, kommer fungera i färdig version.

Funderar på att börja med Vive och sedan köpa Rift längre fram om det inte kommer några bra titlar för sittande till Vive. Sneglar också på en Virtuix Omni.

Men Rift har många bra (exklusiva) spel i dagsläget, så det är riktigt svårt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

HTC VIVE blir det för min del.

Men jag väntar tills de finns exemplar i butiker här Sverige.
Mycket enklare mer garanti, och/eller frågan om ev. Retur.

Känner att det är för nytt för att "testa att förbeställa!"... Det är ändå nästan 10k vi pratar om.
Priserna kanske droppar lite med när de börjar finnas i bredare skara.

Vill iaf prova innan jag köper något.

Men hörde att Inet skulle få in Vive och ha demo i några utav sina butiker längre fram...
Blir att besöka dem då.

Det verkar även som att Elgiganten kommer få hem Vive, när är det dock ingen som riktigt vet ännu.
http://www.elgiganten.se/cms/htc-vive-virtual-reality/htc-viv...

Visa signatur

When you write copy you have the right to copyright the copy you write.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av iPicks:

Det verkar även som att Elgiganten kommer få hem Vive, när är det dock ingen som riktigt vet ännu.
http://www.elgiganten.se/cms/htc-vive-virtual-reality/htc-viv...

Aha! Där ser man!

Ja VR kommer nog bli lite utav årets gimmick känns det som inom gaming.
PC är först och sedan kommer väl relativt snart Sony med sitt headset till PS4?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

Satt och kollade Tested.com's review utav Oculus Rift CV1 och måste ändå säga att jag har börjat tänka om lite...

Även om Vive ser mer lovande ut i mina ögon med laser-projektorerna för att läsa av vart du befinner dig, inbyggd kamera i headset'et för att visa användaren vad som händer runt omkring, medföljande kontroller (Vive Sticks? - glömt vad de kallas...) osv.

Så slog det mig igår när jag såg denna filmen att Vive kanske ändå INTE är för mig.
Precis som med Kinect till både Xbox 360 och Xbox one, likt Wii Motion och WM Plus - så är det kul i början, men som sedan övergår till att bli en eller flera gimmicks som bara ligger och samlar damm.

Ja, VR-upplevelsen bör vara större med Vive än med Oculus kan jag tycka, men frågan är - vill jag stå och vifta som en galning i ett relativt stort och tomt rum (alt. Undanplockat för att kunna spela).
... Eller, vill jag bara kunna skjuta bak kontorsstolen någon meter eller så och sedan sitta framför mitt skrivbord som jag redan gör idag - och uppleva en ganska speciell version utav alternativa universum bara där och då? Utan att stå och svettas och vifta som en ninja?

Jag tror att Vive är bättre.
Men, samtidigt tror jag också att det är deras svaga punkt, att man "måste" stå och vifta, krypa etc.
(Kan man använda Vive med en handkontroll likt 360 eller One som Oculus kör?)

Men för den som tycker om att spela "vanliga spel" idag, och då med en kontroll - så har nog faktiskt Oculus ett försprång!

Jag har inte beställt något utav dem, för även om jag skulle göra det - är produktionen såpass senarelagd utav de stora förbokningarna redan - att leverans inte skulle kunna ske förens i juni-juli.

Bättre att vänta lite så man får höra Pro's and Con's för de båda rivalerna.
(känns nästan lite som kriget mellan HD-DVD och Blu-Ray... )

Men en sak är säker!, för många blir detta med VR en sak som ändrar hur man spelar spel.
För mig personligen som enbart spelar singleplayer, alltid med hörlurar och kontroll - och gör det för att få en form utav "verklighetsflykt" kan VR bara göra sakerna bättre tror jag... Väldigt mycket bättre.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@andreas_dock: Läste att Vive fungerar med vilken PC-kontroll som helst, så det är väl inga problem? (Och Occulus endast med Xbox One's), att det kommer spel till Vive för "sittande" tar jag för givet. Ska bli väldigt spännande att få testa båda och jämföra dock!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Satt och kollade Tested.com's review utav Oculus Rift CV1 och måste ändå säga att jag har börjat tänka om lite...

Även om Vive ser mer lovande ut i mina ögon med laser-projektorerna för att läsa av vart du befinner dig, inbyggd kamera i headset'et för att visa användaren vad som händer runt omkring, medföljande kontroller (Vive Sticks? - glömt vad de kallas...) osv.

Så slog det mig igår när jag såg denna filmen att Vive kanske ändå INTE är för mig.
Precis som med Kinect till både Xbox 360 och Xbox one, likt Wii Motion och WM Plus - så är det kul i början, men som sedan övergår till att bli en eller flera gimmicks som bara ligger och samlar damm.

Ja, VR-upplevelsen bör vara större med Vive än med Oculus kan jag tycka, men frågan är - vill jag stå och vifta som en galning i ett relativt stort och tomt rum (alt. Undanplockat för att kunna spela).
... Eller, vill jag bara kunna skjuta bak kontorsstolen någon meter eller så och sedan sitta framför mitt skrivbord som jag redan gör idag - och uppleva en ganska speciell version utav alternativa universum bara där och då? Utan att stå och svettas och vifta som en ninja?

Jag tror att Vive är bättre.
Men, samtidigt tror jag också att det är deras svaga punkt, att man "måste" stå och vifta, krypa etc.
(Kan man använda Vive med en handkontroll likt 360 eller One som Oculus kör?)

Men för den som tycker om att spela "vanliga spel" idag, och då med en kontroll - så har nog faktiskt Oculus ett försprång!

Du behöver inte utnyttja "room scale" på något vid med en Vive. Du kan lika gärna sitta vid ditt skrivbord och självklart fungerar vanliga kontroller, det har inget med headsettet att göra utan spelet. Branschstandard är 360-kontrollen, den fungerar i princip med allt. Men kör du bil- eller flygspel kan du köra med ratt/HOTAS såklart.

Mus och tangentbord är vidrigt i VR även om det fungerar rent tekniskt.

Det handlar främst om detta enligt mig:

1. Vill du ha de spel som är exklusiva för Rift (för tillfället)?

2. Vill du ha spårade handkontroller nu eller köpa till i slutet av året eller bryr du dig inte alls?

3. Pengarna. Rift är billigare nu, men priset för Rift+Touch lär vara i praktiken ungefär samma som för Vive nu.

4. Room scale. Vill du använda detta? Även om Rift med den extra kameran som medföljer Touch (om du köper dessa i slutet av året) rent tekniskt kan stödja en liknande lösning som Vive (med lite mera meck) kommer spelen som utnyttjar detta vara optimerade just för Vive och de kontrollerna.

Jag valde Vive, men jag fuskar lite iom att jag har en Rift DK2 så jag kan ändå köra Oculus-grejer med något sämre kvalitet.

Skrivet av xpanterx:

@andreas_dock: Läste att Vive fungerar med vilken PC-kontroll som helst, så det är väl inga problem? (Och Occulus endast med Xbox One's), att det kommer spel till Vive för "sittande" tar jag för givet. Ska bli väldigt spännande att få testa båda och jämföra dock!

Rift fungerar utmärkt med en 360-kontroll.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Handlar mer om vilka kontroller spelen är optimerade för fattar inte vad headsetsen har med kontrollerna att göra :p. Skulle ju va jobbigt om Occulus endast fungerar med xbox one och jag inte får köra med mina rattar i Project Cars. Så är det naturligtvis inte

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Men för den som tycker om att spela "vanliga spel" idag, och då med en kontroll - så har nog faktiskt Oculus ett försprång!

Ja, Rift har onekligen några intressanta exklusiva spel!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av xpanterx:

@andreas_dock: Läste att Vive fungerar med vilken PC-kontroll som helst, så det är väl inga problem? (Och Occulus endast med Xbox One's), att det kommer spel till Vive för "sittande" tar jag för givet. Ska bli väldigt spännande att få testa båda och jämföra dock!

Skönt att få det bekräftat att Vive även har stöd för kontroll.
Då kommer det ner till pris och spelutbud skulle jag tro.

De spel som man hittills sett med Vive är ju bara där deras Vive Sticks/Controllers används och även om det ser förbannat kul ut så är jag nog mer den stillasittande spelaren, iaf när man är själv och inte har kompisar över eller skall visa produkten och dess möjligheter för andra.

Att Oculus Rift bara fungerar med Xbox One kontroller är däremot inte sant.
De säger i Test'ed -videon ovan att även Xbox 360 dosan med original och tredjeparts mottagare fungerar minst lika bra.
Anledningen till att andra kontroller inte stöds är att de saknar "Xbox knappen" som fungerar som en inbyggd on-screen meny med overlay i spelet när man är igång och kör.
(Det går säkert att komma runt om man hellre vill ha en PS4 kontroll eller dylikt med makro eller script.. men men)

Att man får med Xbox One -kontrollen (som jag förstått det?) är bara att Oculus valt att bundla med denna kontrollen + trådlös mottagare.
Vill man inte ha denna går det inte att köpa utan - men då kan man sälja den löst på Sweclockers Marknad, Tradera eller blocket tex.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •