Vilket VR-headset ska jag köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Jag beställer ett VR headset i kväll. Saken är klar, men vet fortfarande inte om jag ska beställa en Rift, eller en Vive. Jag har väldigt stor koll på exakta specifikationer och jag har koll på för och nackdelar, men har ÄNDÅ svårt att bestämma mig.

HJÄLP. Vad hade ni valt och varför?

Jag har rift för jag har inte plats för room scale och jag kan vänta på touch

Sen tror jag på att oculus får mer större spel eftersom de betalar massa utvecklare till att skapa saker till riften och de vill jag verkligen inte missa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ggalaxyy:

Jag beställer ett VR headset i kväll. Saken är klar, men vet fortfarande inte om jag ska beställa en Rift, eller en Vive. Jag har väldigt stor koll på exakta specifikationer och jag har koll på för och nackdelar, men har ÄNDÅ svårt att bestämma mig.

HJÄLP. Vad hade ni valt och varför?

Skrivet av ggalaxyy:

Näe färstår det.. Headseten är väldigt lika och det är väldigt svårt att välja. Jag tror att komfortfaktorn talar så pass mycket till mig att jag måste välja Riften. Men samtidigt kommer jag få vänta på att Touch släpps för att få trådlösa kontrollers. Jag har även inte utrymmet till full-scale-room-vr upplevelse.

Om du är helt säker på att du inte har plats för room-scale så ser åtminstone inte jag någon anledning till att köpa något annat än Rift. Så länge du har tid att vänta på den förstås för du lär ju inte få den i brådrasket. Vive blir nog fortare levererad.

Roomscale blir nog aldrig lika bra på Rift men vem vet.

Permalänk

Roomscale/Tracking på Rift kommer aldrig bli lika bra med kameran dom har idag. Då krävs någon extra utrustning.

Jag hade satsat på Viven. Helt klart överlägsen teknologi. Även om du bara har 1x1m så är känslan oslagbar att kunna plocka mer saker i Vr och få respons i händerna (kontrollerna)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Roomscale/Tracking på Rift kommer aldrig bli lika bra med kameran dom har idag. Då krävs någon extra utrustning.

Jag hade satsat på Viven. Helt klart överlägsen teknologi. Även om du bara har 1x1m så är känslan oslagbar att kunna plocka mer saker i Vr och få respons i händerna (kontrollerna)

Vad baserar du det första uttalandet på? Har läst flera journalisters uttalanden som är djupt imponerande över precisionen i Oculus Touch (och att fingergester är möjliga). Däremot är det mycket möjligt att merparten utvecklare ombeds göra spel för 180 grader då det är en enklare uppställning, men det finns inget tekniskt hinder för att ha en kamera bakom sig istället för två stycken framför (eller kanske rentav två framför och en bakom) och att köra spel som är anpassade för det.

Vad gäller det andra uttalandet så anges minimiutrymmet för Vive till 1.5x2m och även det är lite väl lite. 1x1m låter helt orimligt, då kommer ju rutnätet vara närvarande ungefär hela tiden.

Personligen ser jag Vive lite som ett devkit. Betalar man närmare 10k är det inte rimligt att den är obekväm att ha på sig, att den glider runt på huvudet och tappar fokus när man tittar neråt och uppåt om vartannat, att man blir öm i nacken och mellan skulderbladen och så vidare. Hade jag varit en Oculusvägrare hade jag nog inväntat generation 2 av Vive och hade jag velat ha VR i år hade jag valt Rift och kompletterat med Touch senare. Jag är partisk då jag själv har förbokat en Rift men samtidigt var det ju ett informerat beslut.

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Vad baserar du det första uttalandet på? Har läst flera journalisters uttalanden som är djupt imponerande över precisionen i Oculus Touch (och att fingergester är möjliga). Däremot är det mycket möjligt att merparten utvecklare ombeds göra spel för 180 grader då det är en enklare uppställning, men det finns inget tekniskt hinder för att ha en kamera bakom sig istället för två stycken framför (eller kanske rentav två framför och en bakom) och att köra spel som är anpassade för det.

Vad gäller det andra uttalandet så anges minimiutrymmet för Vive till 1.5x2m och även det är lite väl lite. 1x1m låter helt orimligt, då kommer ju rutnätet vara närvarande ungefär hela tiden.

Personligen ser jag Vive lite som ett devkit. Betalar man närmare 10k är det inte rimligt att den är obekväm att ha på sig, att den glider runt på huvudet och tappar fokus när man tittar neråt och uppåt om vartannat, att man blir öm i nacken och mellan skulderbladen och så vidare. Hade jag varit en Oculusvägrare hade jag nog inväntat generation 2 av Vive och hade jag velat ha VR i år hade jag valt Rift och kompletterat med Touch senare. Jag är partisk då jag själv har förbokat en Rift men samtidigt var det ju ett informerat beslut.

När jag säger 1x1m så menar jag inte Roomscale, utan standing, Vive har två "modes" RoomScale och standing. Alltså du kan utnyttja Vive även om du har 10x10 eller 1x1 meter.

Om den glider runt på huvudet och tappar focus så har man inte ställt in den rätt
Oculus är som att sätta på sig en skärm, medans Vive tar dig till en annan värld, det är så jag och mina vänner upplevt det.

Oculus har väl lite mera färdiga spel idag dock, just för dom pumpar in pengar i utvecklare. Där ligger Vive lite efter mycket "demo" spel just nu. Dock föredrar jag hur Valve/HTC ser på saker och håller plattformen öppen för alla. Även Oculus spel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Halldin:

Ja, Touch är mycket bra, speciellt ergonomiskt. Men det beror också på vilken känsla du vill ha. Vill du handkontrollen ska kännas mer som en hand, då är Touch bättre, vill du den ska kännas mer som en pistol eller svärd, då är det Vive som gäller.

Ang. tappa fokus och nackvärk var det ingenting jag märkte under 15-minuters demonstrationen. Möjligen skulle det kunna uppträda efter timmars användning i sträck. Men det är ingenting jag hört i recensioner - och själv ska jag spela VR max en timma åt gången. Tvivlar inte på att det finns de som kan få ont - men de skulle säkerligen få det av Riften också - fast kanske efter längre tid, då den är lättare och har bättre viktfördelning.

Hade hört att Viven skulle glida runt. Var orolig för det då det var en av sakerna som gjorde 90-talets VR så dålig. Men när jag väl testade blev jag positivt överraskad, hade inga problem med det alls.

Vive ett devkit? Ett väldigt bra sådant, då.
Och då måste ju Riftens constellation och dess room-scale vara devkit, även när det släpps, eftersom de råder utvecklare att göra spel i 180-grader!!
Betalar man närmare 10 000 kr för ett komplett Rift är det inte rimligt att vid room-scale hela tiden behöva vara vänd åt samma håll.

Skrivet av Halldin:

Vad gäller det andra uttalandet så anges minimiutrymmet för Vive till 1.5x2m och även det är lite väl lite. 1x1m låter helt orimligt, då kommer ju rutnätet vara närvarande ungefär hela tiden.

Tror han syftar på standing-experiences, inte room-scale.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

@Halldin:

Ja, Touch är mycket bra, speciellt ergonomiskt. Men det beror också på vilken känsla du vill ha. Vill du handkontrollen ska kännas mer som en hand, då är Touch bättre, vill du den ska kännas mer som en pistol eller svärd, då är det Vive som gäller.

Ang. tappa fokus och nackvärk var det ingenting jag märkte under 15-minuters demonstrationen. Möjligen skulle det kunna uppträda efter timmars användning i sträck. Men det är ingenting jag hört i recensioner - och själv ska jag spela VR max en timma åt gången. Tvivlar inte på att det finns de som kan få ont - men de skulle säkerligen få det av Riften också - fast kanske efter längre tid, då den är lättare och har bättre viktfördelning.

Hade hört att Viven skulle glida runt. Var orolig för det då det var en av sakerna som gjorde 90-talets VR så dålig. Men när jag väl testade blev jag positivt överraskad, hade inga problem med det alls.

Vive ett devkit? Ett väldigt bra sådant, då.
Och då måste ju Riftens constellation och dess room-scale vara devkit, även när det släpps, eftersom de råder utvecklare att göra spel i 180-grader!!
Betalar man närmare 10 000 kr för ett komplett Rift är det inte rimligt att vid room-scale hela tiden behöva vara vänd åt samma håll.

Tror han syftar på standing-experiences, inte room-scale.

Oculus siktar på massmarknaden och därför kommer de med 180 graders och sittande/stående rekommendationer till utvecklarna
Oculus klarar av utan problem 360 grader med 2 kameror

De flesta har inte plats i sina hem för room-scale och de flesta kommer inte att göra plats för room-scale i sina hem.
De flesta kan inte sätta en kamera bakom sig men det är inga problem att sätta 2 kameror på var sida av datorbordet

Detta är sånt oculus har kollat på och jobbar efter att så många som möjligt ska kunna spela alla spelen/upplevelserna i VR
De gjorde det inte bara för att utan har kollat på det och gjort en strategi som passar massmarknaden bäst

Permalänk

Det är väldigt personligt, men om man kollar på alla som har köpt båda så är slutsatsen oftast att Viven är mycket roligare.

Bara hoppa in på /r/Oculus och läsa...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Det är väldigt personligt, men om man kollar på alla som har köpt båda så är slutsatsen oftast att Viven är mycket roligare.

Bara hoppa in på /r/Oculus och läsa...

Jag är stammis på /r/Oculus och de flesta säger inte att Vive är roliga så där hitta du på lite

Permalänk
Skrivet av Spawnbadboy:

Jag är stammis på /r/Oculus och de flesta säger inte att Vive är roliga så där hitta du på lite

Absolut inte. Nu orkar jag inte leta på varje tråd men, ett exempel. Läs kommentarerna.

https://www.reddit.com/r/oculus/comments/4gg9lo/the_vive_i_pu...

Utav folk som har testat båda så framstår Vive som en bättre upplevelse.

Jag är ingen fanboy, jag var sjukt hypad på Oculus men för mig så får du så mycket mera med Viven. Upplevelsen du får med en Vive kan du inte jämföra med Oculus just nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Absolut inte. Nu orkar jag inte leta på varje tråd men, ett exempel. Läs kommentarerna.

https://www.reddit.com/r/oculus/comments/4gg9lo/the_vive_i_pu...

Utav folk som har testat båda så framstår Vive som en bättre upplevelse.

Jag är ingen fanboy, jag var sjukt hypad på Oculus men för mig så får du så mycket mera med Viven. Upplevelsen du får med en Vive kan du inte jämföra med Oculus just nu.

Nu hitta du bara en random tråd där fanboys bråkar som vanligt

Eftersom Vive har handkontroller och Oculus inte har än så kan man inte jämföra dom sakerna än. Hankontroller är awesome och jag kan inte vänta tills Touch kommer och förstår att folk vill ha handkontroller nu och tar Vive
Alla som har testat Rift och Vive säger att Rifts headset är skönare att ha på sig
Bilden är mer eller mindre samma på både, båda har nackdelar och fördelar så där är det skitsamma

Room scale tror jag aldrig kommer få en rekommendation från Oculus och spel till deras rift så tycker man att det är det man vill ha mer än något annat så ska man köpa Vive det är inget snack om saken där. Sen vad man tycker om room-scale är högst personligt
Jag tror inte det kommer komma långt i framtiden pga det jag nämnde innan och det blir mest sittande i VR och sen stående en liten del
Room-scale är det coolaste som finns när det funkar men alla spel kan inte göras till room-scale och alla har inte möjlighet till det

Är man osäker är det bäst att vänta 1 år och sen köpa det som man tycker om mest då för då kommer man se åt vilket håll marknaden anpassar sig till.

Ne är inte heller fanboy och tycker det är sjukt dumt att vara det. Jag köper alltid det som jag tror kommer utvecklas bäst och som passar mig bäst. Bryr mig inte vilket företags namn står på det.

Man kan tycka som man vill och gilla det man vill, skulle aldrig ha det på annat vis
Det jag hatar över allt annat är när folk sprider falsk information bara för att nedvärdera något

Permalänk
Skrivet av Spawnbadboy:

Nu hitta du bara en random tråd där fanboys bråkar som vanligt

Eftersom Vive har handkontroller och Oculus inte har än så kan man inte jämföra dom sakerna än. Hankontroller är awesome och jag kan inte vänta tills Touch kommer och förstår att folk vill ha handkontroller nu och tar Vive
Alla som har testat Rift och Vive säger att Rifts headset är skönare att ha på sig
Bilden är mer eller mindre samma på både, båda har nackdelar och fördelar så där är det skitsamma

Room scale tror jag aldrig kommer få en rekommendation från Oculus och spel till deras rift så tycker man att det är det man vill ha mer än något annat så ska man köpa Vive det är inget snack om saken där. Sen vad man tycker om room-scale är högst personligt
Jag tror inte det kommer komma långt i framtiden pga det jag nämnde innan och det blir mest sittande i VR och sen stående en liten del
Room-scale är det coolaste som finns när det funkar men alla spel kan inte göras till room-scale och alla har inte möjlighet till det

Är man osäker är det bäst att vänta 1 år och sen köpa det som man tycker om mest då för då kommer man se åt vilket håll marknaden anpassar sig till.

Ne är inte heller fanboy och tycker det är sjukt dumt att vara det. Jag köper alltid det som jag tror kommer utvecklas bäst och som passar mig bäst. Bryr mig inte vilket företags namn står på det.

Man kan tycka som man vill och gilla det man vill, skulle aldrig ha det på annat vis
Det jag hatar över allt annat är när folk sprider falsk information bara för att nedvärdera något

Exakt håller med. Men många säger lite som du, fuck room scale, jag väntar på oculus kontrollers.
Men det kommer ju bli samma sak med dom Man kommer behöva stå upp/röra sig lite beroende på spel. Och allt det gör redan Vive utomordentligt idag.

Men som du säger det är högst personligt, jag själv kan inte se mig sitta vid datorn med headset på, Att stå/röra sig är så mycket roligare och det krävs inte mycket utrymme för det.

Har inget emot Oculus heller förutom hur dom försöker kontrollera marknaden med exklusiva spel, men vem hade inte gjort likadant? Det är ju deras investering liksom.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade Oculus kunnat leverera snabbare och haft Touch kontrollerna ute hade jag nog köpt Rift pga. komforten och vikten alla pratar om.

Men nu är det inte så, och blev det en Vive.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Exakt håller med. Men många säger lite som du, fuck room scale, jag väntar på oculus kontrollers.
Men det kommer ju bli samma sak med dom Man kommer behöva stå upp/röra sig lite beroende på spel. Och allt det gör redan Vive utomordentligt idag.

Men som du säger det är högst personligt, jag själv kan inte se mig sitta vid datorn med headset på, Att stå/röra sig är så mycket roligare och det krävs inte mycket utrymme för det.

Har inget emot Oculus heller förutom hur dom försöker kontrollera marknaden med exklusiva spel, men vem hade inte gjort likadant? Det är ju deras investering liksom.

Yeap man kommer behöva röra sig med vive och touch kontrollerna

Jag ser mig själv spela mest sittande pga att man inte orkar stå hela tiden men det är helt klart mycket roligare med stående och handkontroller eller room-scale spel

Permalänk
Medlem

Jag kommer köra mest room-scale, till att börja med åtminstone. Sedan blir det sittande, room-scale eller gående med Virtuix Omni, helt beroende på vilket sätt som bäst anammar förstapersonspel liknande Half-Life 2, Far Cry, The Witcher och GTA V (i FPS-läget).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Tror det har mycket med just room scale att göra men jag har mått väldigt illa både av DK1 och DK2 även om jag kört exempelvis Elite Dangerous där man har en fast yta (cockpit) som referenspunkt när man tittar runt. Kände inget sådant alls i Vive när jag testade utan fick äntligen känna på det fantastiska med VR. Det avgjorde det för mig. Men som sagt, Ocolus CV är säkert mycket bättre än DK-versionerna så det kanske inte är något betyg i sig. Ekosystemet på nåt sätt (alla polare, alla befintliga spel) tilltalar mig också mer än något från FB/Oculus.

Permalänk
Medlem

Jag har Vive på grund av room scale plus att jag inte gillar att Oculus försöker kontrollera marknaden med exklusiva spel.

Permalänk

vrdom sade i denna artikeln att alla spel i steams biblotek kmr man kunna spela i vr. men inte med oculus rift utan bara vive. alltså jag måste kunna spela steamspel på mitt vr headset det är hela grejen iaf största anl till jag köpte vr dvs gta 5 osv. jag beställde oculus men byter till vive om detta stämmer... kolla videon tkr den var riktigt bra

Permalänk
Skrivet av mellander90:

vrdom sade i denna artikeln att alla spel i steams biblotek kmr man kunna spela i vr. men inte med oculus rift utan bara vive. alltså jag måste kunna spela steamspel på mitt vr headset det är hela grejen iaf största anl till jag köpte vr dvs gta 5 osv. jag beställde oculus men byter till vive om detta stämmer... kolla videon tkr den var riktigt bra https://youtu.be/EBieKwa2ID0

Stämmer inte riktigt men till en viss del.

Det finns fortfarande Oculus spel på steam. Men vissa utvecklare släpper bara sina spel på Oculus store och måste köras därifrån om jag fattat rätt.

Har spelat en hel del vive nu och måste säga att roomscale är helt klart framtiden för VR, att spela med gamepad sittandes går inte att jämföra alltså.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@mellander90: Jo... man ska kunna spela alla Steam-spel i VR på Vive... men inte "riktig" 360-graders VR, utan på en jättelik bildskärm, ungefär som Oculus kan med XBox-spel.
För att kunna köra GTA V, mfl., i "riktig" VR krävs tredjepartsprogramvara som Vorpx.

Permalänk
Skrivet av Garderoben:

Stämmer inte riktigt men till en viss del.

Det finns fortfarande Oculus spel på steam. Men vissa utvecklare släpper bara sina spel på Oculus store och måste köras därifrån om jag fattat rätt.

Har spelat en hel del vive nu och måste säga att roomscale är helt klart framtiden för VR, att spela med gamepad sittandes går inte att jämföra alltså.

oki det låter som jag får skaffa vive då om man bara kan köra flesta steam spelen på vive.

Skrivet av duked:

@mellander90: Jo... man ska kunna spela alla Steam-spel i VR på Vive... men inte "riktig" 360-graders VR, utan på en jättelik bildskärm, ungefär som Oculus kan med XBox-spel.
För att kunna köra GTA V, mfl., i "riktig" VR krävs tredjepartsprogramvara som Vorpx.

oki frågan var ju om man kunde köra steam spelen på oculus eller om d bara är exlusivt för vive

och om jag fattade det rätt så alla spel som kommer på rift kmr till vive?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellander90:

oki frågan var ju om man kunde köra steam spelen på oculus eller om d bara är exlusivt för vive

och om jag fattade det rätt så alla spel som kommer på rift kmr till vive?

Hmmm... tror inte steam-spel går att köra på Rift. På Vive kan du det, men då inte i riktig VR.

Nej, alla spel som kommer till Rift kommer inte till Vive.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av duked:

@mellander90: Jo... man ska kunna spela alla Steam-spel i VR på Vive... men inte "riktig" 360-graders VR, utan på en jättelik bildskärm, ungefär som Oculus kan med XBox-spel.
För att kunna köra GTA V, mfl., i "riktig" VR krävs tredjepartsprogramvara som Vorpx.

Värt att tillägga att inte är frid och fröjd att lira med Vorpx majoriteten blir nog väldigt illamående av att köra spel i VR som inte är byggda för VR

Visa signatur
Permalänk

Tror många spel som kommer till ett av headsetsen kommer utvecklas för båda två. Jag vet inte vilket företag som sålt flest, men det finns ganska få VR-utvecklade spel än så länge och det är en dålig strategi att avgränsa sig till att endast kunna sälja till en del av potentiella konsumenter.

Däremot tror jag många spel utvecklas för att använda rörelsekontroller, vilket gör att man måste vänta på Touch innan man kan spela dem med bästa upplevelsen. Hade jag köpt Rift hade jag garanterat väntat tills jag skaffat Touch innan jag spelar bl.a. The Climb, Adr1ft, Windlands, Hover Junkers, Final approach och Siege VR.

Permalänk

Just nu lutar det åt Riften. Jag ska ändå inte köpa VR förrän mot slutet av året (pga Pascal), då Touch-kontrollerna finns ute. Jag har heller inte jättemycket utrymme för room scale. Avgörande är att Riften är ca. 100g lättar och bekvämare. Men inget är hugget i sten. Viven lär vara bättre för dem med glasögon. Vive är med i matchen men just nu är det fördel Rift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Värt att tillägga att inte är frid och fröjd att lira med Vorpx majoriteten blir nog väldigt illamående av att köra spel i VR som inte är byggda för VR

Ja, man får nog vara lite VR-härdad för att klara det.

Eller göra som jag, satsa på Virtuix Omni. Länge varit tveksam till den, men det sista har jag blivit riktigt hypad!

Permalänk
Skrivet av duked:

Hmmm... tror inte steam-spel går att köra på Rift. På Vive kan du det, men då inte i riktig VR.

Nej, alla spel som kommer till Rift kommer inte till Vive.

oki kanske avb rift å kör vive då. fan jag som helst ville ha rift

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Garderoben:

Värt att tillägga att inte är frid och fröjd att lira med Vorpx majoriteten blir nog väldigt illamående av att köra spel i VR som inte är byggda för VR

ja men kör man ett tag å testa så kanske det funkar annars får man avstå men vill gärna ha möjligheten att kunna spela steamspel

Permalänk
Medlem

Dom som inte redan sitter (eller väntar på beställning) på en vive eller en OC vid det här laget kan lika gärna vänta tills dom testat båda på ena eller andra sättet.

Permalänk

fick typ dampet å beställde båda yeeeees nu är vi fattiga. haha undra vad tanten säger när man slösat nästan 18.000 kr nåväl får väl sova på balkongen ett år ^^

Permalänk

dom säger att det är ganska mycket problem med lighthouse på viven?`ngn som upplever samma problem?