Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightify:

@Sarkissati: det e inget man behöver säga garantin är säkert gott ut med haft den i ett år nu.

men vodka funkar den ligger på 10grader idle och 30 vid spelande som CSGO/TDM , euro truck simulator 2 och DayZ Standalone

Haru datorn utomhus eller? Temperaturen på cpun kan inte vara lägre än den är i rummet. Helt omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Haru datorn utomhus eller? Temperaturen på cpun kan inte vara lägre än den är i rummet. Helt omöjligt.

Om man nu inte misstar flytande kväve för vodka

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightify:

@Teicaus: jag är ju bara 16 år så vet ju inte mycket om alcohol och sån skit

Årets citat för 2016!

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

haha 10 grader idle, har du bränt så många processorer så att dina föräldrar inte har råd med att värma upp huset?

Permalänk
Medlem

@alatan: nej jag bor i ett område i jönköping jag överdrev med att det tog 40 min till stan det kanske tar 20min till stan och 40med bussen men busser där jag bor går bara varje timme eller 2 timmar nu när det e jullov osv

Permalänk
Medlem

@foxzox7: ne det va nog första gången jag startade upp datorn med den nya kylaren första start av datorn med för dagen

den e nu mellan 20 och 30 grader

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lightify:

@alatan: nej jag bor i ett område i jönköping jag överdrev med att det tog 40 min till stan det kanske tar 20min till stan och 40med bussen men busser där jag bor går bara varje timme eller 2 timmar nu när det e jullov osv

Ska jag ut och knacka dörr? Jag kan ta med mig isopropanolen vi har hemma. Låter väldigt mycket som området jag bor i.

Permalänk
Medlem

Senast jag var på Ica så kostade Gripen kemiskt ren bensin 23,90 kr.

Billigare än att slösa vodka

Erik

Permalänk
Medlem

@alatan: Där har vi svaret, lite hembränt slår inget. Om grannen frågar till vad du ska använda det till säg bara hemma fest, det är enklare att förklara än att du ska ta bort kylpasta på cpun xD

Permalänk
Medlem

@Erik: mina föräldrar dricker inte den vodkan det står bara där så varför inte använda den att ta bort kylpasta funkar ju perfa nu asså 31 grader vid spelande går inte över 31 stannar bara där och jag tog ju och gnuggade lätt med kaffefilter efter jag hade tagit vodka på den

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Lightify:

@Erik: mina föräldrar dricker inte den vodkan det står bara där så varför inte använda den att ta bort kylpasta funkar ju perfa nu asså 31 grader vid spelande går inte över 31 stannar bara där och jag tog ju och gnuggade lätt med kaffefilter efter jag hade tagit vodka på den

Vad mäter du temperaturen med?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik:

Senast jag var på Ica så kostade Gripen kemiskt ren bensin 23,90 kr.

Billigare än att slösa vodka

Erik

Jag också, känns säkert med ren bensin

Tänkte först ta CRC's elektronik rengöring - frågade faktiskt ang den här på SweC, men fegade ur och köpte bensin för att vara 100%

Permalänk
Medlem

Till dem som avråder: Så länge man håller sig på heatspreadern, hur fel kan det gå? (realistiskt)

Jag skulle säga att det funkar ok med vodka. Det stora problemet är väl att vodkan inte är jätteeffektiv snarare än att den skulle lämna diverse ämnen kvar.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Lightify:

@Sarkissati: det e inget man behöver säga garantin är säkert gott ut med haft den i ett år nu.

men vodka funkar den ligger på 10grader idle och 30 vid spelande som CSGO/TDM , euro truck simulator 2 och DayZ Standalone

10 grader idle, hur kallt har du det i rummet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC Specs: Custom Watercooled
Chassi: Dark base pro 900, CPU: 7700k, GPU: 1080ti, MOBO: Asus Maximus ix Formula Z270, RAM: G.Skill Trident z RGB, PSU: Evga 850w g2, HDD: 2tb WD blue, SSD: 2x250gb Samsung 850.
Monitor: Swift pg279q

Permalänk

Gripens kemiskt rena bensin finns på typ alla matbutiker bland rengöringsmedel. Alternativt Gripens aceton.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

@imthatbeatz: det var ju bara första uppstarten med den nya vattenkylaren nu ligger den på 18 minst och 33 högst

Permalänk
Medlem

Kör med isopropanol. Lämnar inga rester och torkar på nolltid.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Röd Etanol (typ T-röd) eller förgasarevätska, finns på närmsta mack eller dyl. Fungerar helt perfekt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Lightify: Du ville ju uppenbarligen använda vodkan oavsett vad folk tycker och tänker om det. Varför frågade du om råd här i forumet?

Permalänk
Medlem

@solemn: Jag viste inte om det att man kunde använda vodka. Jag läste om det på andra sidor men jag vill fråga andra först för att vara riktigt säker nu vet jag det. Första gången jag tar bort kylpasta då min bror gjorde det första gången och kom tyvär inte ihåg vad han hade.

Permalänk
Medlem

Det fungerar ofta tillräckligt bra helt utan vätska med bara papper. Om det är inte smaksatt vodka lär det fungera tillfredsställande.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightify:

@solemn: Jag viste inte om det att man kunde använda vodka. Jag läste om det på andra sidor men jag vill fråga andra först för att vara riktigt säker nu vet jag det. Första gången jag tar bort kylpasta då min bror gjorde det första gången och kom tyvär inte ihåg vad han hade.

I princip alla sa att det var en dålig idé och du drar slutsatsen att det är en bra idé?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Hedersmedlem

Köp detta nästa gång du handlar datorprylar, räcker till många kylarbyten: http://www.inet.se/produkt/5321164/arcticlean-rengorningskit-...

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

@KKay: jag skrev aldrig att jag rekomendera att använda vodka skrev bara att det funkar utan några problem

Permalänk
Medlem

Man kan ha choklad som kylpasta!

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Man kan ha choklad som kylpasta!

Endast väldigt mörk choklad är viktigt att påpeka. Det leder bort värme bra, det är liksom därför folk i varmare länder har en mörkare nyans.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Endast väldigt mörk choklad är viktigt att påpeka. Det leder bort värme bra, det är liksom därför folk i varmare länder har en mörkare nyans.

Näe, det är inte därför folk i varmare länder har mörkare hudfärg. Det mörkare pigmentet i huden är inte till för att vara värmeavledande utan det stoppar det ultravioletta ljuset i större utsträckning än ljusare pigment gör. Ultraviolett ljus är skadligt för vårt DNA. Det är alltså ett kancerskydd snarare än ett värmeskydd. För den vetgirige så har 2015 års nobelpristagare i kemi forskat på just hur kroppen lagar DNA som blir skadat av ultraviolett ljus :).

För övrigt så är det kanske inte helt lämpligt att ge rådet att använda choklad som alternativ kylpasta (även om det på skoj använts i tester) där TS har begränsad kunskap i området sedan innan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Näe, det är inte därför folk i varmare länder har mörkare hudfärg. Det mörkare pigmentet i huden är inte till för att vara värmeavledande utan det stoppar det ultravioletta ljuset i större utsträckning än ljusare pigment gör. Ultraviolett ljus är skadligt för vårt DNA. Det är alltså ett kancerskydd snarare än ett värmeskydd. För den vetgirige så har 2015 års nobelpristagare i kemi forskat på just hur kroppen lagar DNA som blir skadat av ultraviolett ljus :).

Är relativt säker på att han var sarkastisk där.

Sen verkar ju TS rätt säker på vad han gör oavsett hur många råd han får om motsatsen.

Permalänk
Medlem

Använde klorhexidin för att lägga ny kylpasta på grafikkortet. Funkade bra.