Ubuntu-debutant: kan någon förklara "root", "superuser", "admin" etc.?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2003

Ubuntu-debutant: kan någon förklara "root", "superuser", "admin" etc.?

Jag har nyligen tagit steget till att prova Ubuntu. En sak jag inte förstår är alla dessa olika privilegienivåer som finns. Framför allt verkar det vara viktigt att veta hur ”root”-kontot ska användas. Jag har läst lite om detta, t.ex. https://help.ubuntu.com/community/RootSudo, http://www.psychocats.net/ubuntu/security#sudoisnotroot, http://askubuntu.com/questions/16178/why-is-it-bad-to-run-as-... men jag förstår inte riktigt. Framför allt förstår jag inte skillnaden mellan ”root” och ett admin-konto. Jag skulle vilja ha hjälp att reda ut följande frågor:

1. Stämmer det först och främst att det finns det (minst?) 3 olika typer av konton: root, admin-konto och ett ”vanligt” standardkonto?

2. Vad är det för skillnad mellan att vara inloggad som ”root” och att vara inloggad på ett admin-konto? Vad kan man göra som ”root” som man inte kan göra som admin?

3. Vad är det för skillnad mellan att vara inloggad på ett admin-konto och ett standard-konto? I Windows anses det ju bäst att som standard inte vara inloggad på ett konto med administratörsrättigheter. Visst gäller samma sak i Ubuntu? (Jag är införstådd med att detta inte är någon garanti som eliminerar säkerhetsrisker, det handlar alltid i slutändan om vad man gör med datorn, var man surfar, vilka program man använder etc.)

Vid installationen skapades nämligen ett konto som verkar ha statusen administratör, vilket är det jag i nuläget använder för att logga in. Är det alltså samma sak att vara inloggad på detta konto som att vara inloggad på ”root”, dvs. kan man själv (eller program) riskera att ställa till saker? Eller är ”root” ytterligare en nivå med ytterligare rättigheter (utöver admin) som alltid måste aktiveras manuellt (på det sätt som beskrivs t.ex. här: http://askubuntu.com/questions/44418/how-to-enable-root-login... På det kontot jag loggar in med nu måste jag t.ex. ange mitt lösenord för att göra vissa saker.

På den här länken, http://www.psychocats.net/ubuntu/security#sudoisnotroot, står följande: ”Ubuntu's default user operates as a limited user most of the time but has the ability (since she belongs to the admin group) to temporarily assume administrator (also known as root) privileges for particular tasks”. Jag fattar inte hur detta går ihop. Här verkar administratör och root vara samma sak, men hur är det möjligt om man samtidigt måste gå in och aktivera root-användaren manuellt? Är jag alltså en root-användare automatiskt?

Kort sagt: jag vill veta vilken typ av konto som är bäst att använda för vardagligt bruk om jag vill maximera säkerheten och minimera risken för att strula till det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Filipstad
Registrerad
Mar 2004

Ska inte säga säkert, Men ja tror att adminkontot är som ett adminkonto på Windows, Att man måste ange lösenordet (klicka på ja i Windows) för att få göra vissa saker.. Root däremot finns inte i Windows, Root har du full access till alla filer och mappar i Linux.. Standardkonto är som ett "begränsat" konto..

| 990FX | FX-8120 | Intel Pro 1500 + 2Tb | 16Gb XMP1866 | R9-280x |
| i5-3470 | 4x4Gb PC3-1600 | 6Tb | FreeNAS-9.10.2 |
| Yamaha HTR-4065 | Dynavoice Magic F-5 EX |
| iPhone 7 128Gb GagatBlack|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Maj 2005

Root är admin. Root kan göra precis allt, inga varningar ingenting. Du kan krascha hela ditt system på alla möjliga tänkbara sätt som root.

*nix system är från bröjan tänkt att ha 100 tals användare på samma maskin. Dräför finns det olika grupper som bestämmer dina rättigheter. Tex Admin och Wheel gruppen gör att du överhuvud taget kan logga in som root, Med sudo eller su root.

En standard användare i *nix system kan inte få root rättigheter överhuvudtaget.

Admin är inget konto utan en grupp.

Så ditt konto är medlem i gruppen admin och därför kan du få root rättigheter.

Du kan kolla vilka grupper du är med i med kommandot groups användarnamn

tex här i mitt arch system

[ryttge@RyttgeMAIN ~]$ groups ryttge
lp wheel network video audio storage power users

[ryttge@RyttgeMAIN ~]$ groups root
root bin daemon sys adm disk wheel log

Välkommen till Linux btw denna tråd kan vara värd att kolla igenom eller ställa enklare frågor i.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1387983-vi-som-har-bytt...

Det är en liten inlärningskurva att lära sig ett nytt operativsystem men det är det helt klart värt. Det är bara att fråga på om det är något du undrar över, det finns alltid folk som kan.

Även om ArchWiki är gjort för archlinux så finns det mycket bra information där om många olika saker.

https://wiki.archlinux.org/

Kommandon osv brukar inte fungera i Ubuntu och saker är annorlunda byggt än i Ubuntu men mycket av informationen om paket osv är relevant. Bestämmde mig för att köra arch till stor del för att jag ändå alltid hamnade på archwikin när jag googlade saker.

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2002

Svar på 1 och 2:

Det du gör är att du använder kontot som du skapade när du installerade ubuntu. Och root-kontot är auto inaktiverat. Det du gör sen för att utföra saker som kräver högre rättigheter är att du skriver sudo framför i terminalen, eller gksudo för grafiska saker.
Med andra ord så loggar du inte in som root för att använda datorn. Vilket du inte kan för det är inaktiverat.

Så du behöver inte göra nånting för att använda systemet på ett säkert sätt. Bara tuta å köra, den kommer auto ploppa upp en ruta där ska skriva in samma lösenord som du har på den användare som du skapade när du installerade. Då den användaren är med i sudo-users. Du ska med andra ord ha ett bra lösenord inte 1234 på det kontot.

Edit: Välkommen till Linuxvärlden
Jag föredrar dock linux mint, vilket är ubuntubaserat men ser lite mer ut som Windows. Du kan även byta ut unity som är skrivbordsmiljön som standard i de nyare ubuntuversionerna. Just pga upplägget men det är en smaksak. Gillar gnome mest.

Tips:
Ska du utföra sudo grejer under en tid så kan det vara jobbigt å skriva in lösenordet varje gång (sparas f ö i x antal minuter) men ett alternativ annars är att skriva: sudo -i då blir du får du root rättigheter i de terminalfönster tills du stänger det eller loggar ut från det, kortkommando: ctrl+d

[size="1"]*signatur raderad*, referrallänkar behöver vi inte gömma i signaturer (§8 marknadsföring)[/size] Till MOD: Ditt smartskafft, man gömmer inte något som är helt synligt!

Trädvy Permalänk
Moderator
Geeks Gaming
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jan 2012

1. Det blir lite vad man gör det till, standard så får man en användare som har sudo och gksudo rättigheter, vilket gör att du kan komma åt allt bara du har ditt lösenord
Root är mer använt om man sitter på servermarknaden och en vanlig person som kör ex. ubuntu kommer inte hålla på med detta kontot om man inte är insatt i det hela då det inte är aktiverat som standard

2. enda skillnaden mellan root och dit "admin" konto är att du behöver skriva in lösen för att utföra vissa saker, detta behöver inte root kontot göra.

3. En standard användare i ubuntu är en användare som inte har rättigheter till att komma åt allt, oftast inte eller väldigt begränsade sudo/gksudo rättigheter om ens några alls. dvs att man inte kan utföra vissa saker som att läsa visa mappar eller köra vissa filer eller starta vissa program, självklart kan en admin ändra vad dessa har tillgång till, detta används mest om man har barn som använder datorn eller på servrar.

Sålänge man har tillgång till en dator fysiskt så kan man alltid komma in på den, en sak man kan göra är dock att ha bra lång lösen som inte är password123 eller sitt namn.

En annan sak man borde göra om man vill säkra sin dator är att använda sig av LUKS det är som bittlocker för windows, man kan göra så man måste ha ett specifikt usb i datorn för att den skall starta

Kom in och häng med oss på Geeks Discord!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2003

Tack för era svar!