Passiv HDMI till DVI-kabel med HDMI-splitter?

Permalänk
Medlem

Passiv HDMI till DVI-kabel med HDMI-splitter?

Är det någon här som har koll på hur signalen fungerar i en passiv HDMI till DVI-kabel? Var omvandlas signalen? Är det grafikkortet som skickar DVI-signaler på HDMI-utgången, eller är det skärmen som får HDMI-signaler på DVI-ingången?
Jag har försökt googla, men får inga vettiga svar.

Jag skulle behöva splittra en ensam HDMI-utgång (bärbar dator med Intel HD Graphics 4400 som GPU), till att visa den bilden på både en DVI-skärm och en HDMI-projektor.
Om man skaffar en HDMI-splitter, typ denna, som kan dela en HDMI-signal till två utgångar samtidigt, går det då att ansluta ena utgången med en vanlig HDMI till DVI-kabel, och koppla andra utgången till en HDMI-projektor?
Är det grafikkortet i datorn som känner av att det är DVI på en HDMI-kontakt, och därefter växlar och skickar DVI-signaler i HDMI-kontakten? Så att det inte går att blanda DVI och HDMI i utgångarna på en splitter?
Går det, eller behöver även skärmen ta HDMI?
Finns det aktiva HDMI till DVI-kablar eller adaptrar till ett rimligt pris?

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag har beskrivit hur det fungerar och hör samman i den här artikeln:

http://www.sweclockers.com/artikel/21068-bildanslutningar-del...

Kortfattat: HDMI och DVI är i grunden samma signal och någon omvandling sker inte.

Splittern du länkar till duplicerar signalen till två skärmar. Grafikkortet "ser" inte skärmarna utan ser endast själva splittern. Vad man får räkna med är minsta gemensamma nämnare i de här fallen och att man måste använda en signal som båda enheterna kan ta emot.

Permalänk
Medlem

Ah, den artikeln missade jag att läsa. Stort tack för svar och en genomgående artikel om det!