Permalänk
Medlem

Hur bygger jag en trä box?

Hej vill bygga en ganska cool träbox som ska ha lite sån där pirat kista look alltså se gammal ut, den är till för alla 3 Hobbit filmerna 3D+Bluray de fordralen är rätt stora så de måste ju mätas för att få rätt mått på boxen, Locket skulle jag vilja på n åt sätt etsa eller ja något sätt att få hobbit/lotr loggan på locket sidorna kan ju kanske med enkla medel få se sliten och gammal ut, insidan kanske i sammet eller väv eller nåt kanske en snygg grej på insidan av locket och i lådan kanske filmerna kan ligga i en sliten väv påse.
Den i sin tur kan man ju göra en stencil med Hobbit Trilogy på utsidan så ligger filmerna i påsen/säcken man kanske kan lägga in pappa skivor så de är radade i säcken eller jobba mer på själva lådan utsidan insidan sen en karta som visar hur områdena i hobbit filmerna som kan ge en gammal look och kanske rulla den knyta med nåt slags band eller så.

så hur tycker ni jag ska kunna få denna look på lådan som är den större delen av projektet?
pappret kan man ju riva lite små delar av och sedan använda kaffe för den gamla looken men riskerar man då att förstöra utskriften?
Man kanske inte ska göra "kartan" först och sedan skriva på papperet i och med kaffet och de rivna kanterna vet inte om det är så bra ide´att skriva ut på ett sådant papper vad tror ni?

Åter igen hoppas detta är på rätt forum del om inte så ber jag om ursäkt

Med vänlig hälsning
Petri

Permalänk
Medlem

om du kör laserskrivare kan du iaf blöta på pappret ganska rejält innan de släpper (såvida du undviker att röra den utskrivna ytan dvs nöter bort det för ytan på pappret är ganska känslig.

Osäker om bläcket i bläckpatroner är vattenlösligt eller ej så den lämnar jag vidare.

hur som happ att skriva ut på knöggligt nedblötat papper även om det har torkat är som att be om att få papperstrassel i skrivaren oavsett laser eller bläck. laser är troligen något känsligare då den brukar ha fler skrymseln och vråer den ska runt rullar innan de kommer ut.

Permalänk
Medlem

ok ja man behöver ju inte ha en färg laser men ja min skrivare är en bläckståle och som sagt vet ej om kaffe kommer att smeta ut det så kanske får testa lite först och se vad som sker annars har vi en svartvit laser skrivare på jobbet kan ske kan använda matt foto papper?

vad tror du om sjåla lådan ska man snickra ihop en snygg låda av lite ädlare trä och skapa nån snygg grej på låcket på något sätt eller få den se gammal ut?

Permalänk
Medlem

tja kör den i något random trä du hittar i bygghandeln och någon form av bets på träet om du inte får tag i exakt vad du söker.

annars är ett tips att gå och leta i brädgårdare efter virke som blivit väderskadat gråa och fula. ger också en gammal look om man kan dölja allt färsksågat ändträ som kommer bli.

Permalänk
Medlem

Hej jag är jätte ledsen att denna post kommer så här sent men känns onödigt att börja en ny tråd om samma ämne?
Men när jag väl byggt själva lådan hur skulle ni göra insidan ska det vara med små ribbor för varje film eller?
Med vänlig hälsning