Får endast bastoner ur 5.1 systemet.

Permalänk
Medlem

Får endast bastoner ur 5.1 systemet.

Hej!

Har precis införskaffat en ny dator och sitter nu med ljudsystemet.
Sitter på ett gammalt Logitech X 530
https://www.komplett.se/product/304431#

Och moderkort: Asus crosshair V formula Z
https://www.komplett.se/product/760831/datorutrustning/moderk...

När jag testar högtalarna i ljudprogrammet som hör till moderkortet får jag bra ljud i alla högtalarna.
Jag har också kontrollerat så att alla tre kontakterna är korrekt anslutna.

Dock när jag spelar musik, kollar streams eller motsvarande så är det endast basen som ger ifrån sig ett litet mullrande.
Vad kan detta bero på och vad kan jag göra åt det?

Har sökt i forumet, men hittar inget om något liknande.

Jag har också ett Corsair gaming headset (ansluts via USB) som fungerar felfritt, ifall det är till någon hjälp?
https://www.komplett.se/product/835156/datorutrustning/headse...

Permalänk
Medlem

Låter som om det kan vara codec relaterat.
Haft liknande med att få ut 5.1 över toslink.
kan tyvärr inte hjälpa dig mer än att börja gissa mig fram på lösningar men det kanske kan hjälpa dig i rätt riktning tills någon annan kommer förbi med ett direkt svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ställ in vad du har för högtalare i windows egna meny, windows brukar vara boven

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Har ställt in det även i windows, och i windows eget test får jag ljud i samtliga högtalare.
Har windows 7 kan sägas.

Även gissningar mottages tacksamt

Permalänk
Medlem

Har du laddat ner ljud drivrutinerna samt i det programet valt 5.1

För skojs skull växla kablarna till sub och front rear.
Samt prova dom olika ljudenheterna i uppspelnings enhet.
*edit* såg att du redan svarat på första frågan.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Du skriver att du får ljud men är det rätt ljudkanal som hörs via rätt högtalare när du kör testsignalerna ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Jajjamensan, det är det.

Det verkar dock som att alla andra program är obenägna att få det att låta i högtalarna, annat än bastoner i vissa fall.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zelian:

@mrqaffe: Jajjamensan, det är det.

Det verkar dock som att alla andra program är obenägna att få det att låta i högtalarna, annat än bastoner i vissa fall.

Det låter alltså helt korrekt när testtonerna spelas upp ? Om du kör wins ljudtest, det som plingar, hör du då de högre tonerna ellerlär det bara dovt ljud i alla kanaler?
Om du kopplar in tex en mobiltelefon direkt till ljudsystemet och provar att spela upp ljud via alla ingångarna hur låter det då, är det något konstigt som händer eller spelar det som man kan förvänta sig via alla ingångarna ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja precis, i testprogrammet så får jag ljud i alla högtalarna.
Men om jag ska kolla på en film, youtube eller vad som helst egentligen så är det helt tyst.

Jag har tyvärr inte möjlighet att koppla in mobilen till högtalarna =/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zelian:

Ja precis, i testprogrammet så får jag ljud i alla högtalarna.
Men om jag ska kolla på en film, youtube eller vad som helst egentligen så är det helt tyst.

Jag har tyvärr inte möjlighet att koppla in mobilen till högtalarna =/

Då låter det som du har ställt in fel i uppspelningsprogrammet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag misstänkte det också.
Men grejen är att det aldrig fungerar med Något - Winamp, VLC, youtube, diverse -play-tjänster online osv.

Däremot får jag ljud i mitt USB-headset.
Gör ingen skillnad om jag pluggar ur det eller ej, vilket jag vet kan påverka annars.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zelian:

Jag misstänkte det också.
Men grejen är att det aldrig fungerar med Något - Winamp, VLC, youtube, diverse -play-tjänster online osv.

Däremot får jag ljud i mitt USB-headset.
Gör ingen skillnad om jag pluggar ur det eller ej, vilket jag vet kan påverka annars.

Ett usbheadset har inget att göra med ljudkortet i datorn, det har ju sitt eget ljudkort.

Visa signatur