Permalänk

Skärmproblem

Jag har ett problem med min bildskärm som jag tror beror på grafikkortet.
Men jag skulle gärna vilja ha lite tips och förslag på lösningar innan jag köper ett nytt kort för flera tusen.

Felet är detta:
Jag startar datorn och den fungerar som vanligt. Jag kommer in på Windows.
När jag sedan t.ex har startat ett spel och kört i några minuter så fryser skärmen och blir helfärgad (ofta brun/grön färg) och rutig.
Alla ljud fortsätter spelas som om allt var normalt i några sekunder men det blir helt tyst efter det och datorn hänger sig helt och hållet.
Enda sättet att komma ur detta är genom att starta om datorn.
Då uppstår nästa problem.
När jag startar datorn igen så går skärmen direkt i strömsparläge och jag kan inte göra någonting för att få det att fungera.
Det enda som fungerar är att starta om datorn 5-10 gånger men då uppstår samma problem som jag skrev om i början.

Detta hände ikväll för första gången någonsin. Har aldrig haft några liknande problem förut.
Jag har alltid använt HDMI men prövade även med DMI-kabel för att se om det fungerade.
Har testat med 2 olika skärmar och samma problem uppstår.

Jag har inte nyligen uppgraderat hårdvaran, installerat ny mjukvara eller uppdaterat några drivrutiner. (Men drivrutiner är såklart uppdaterade till senaste versionen)
Problemet kommer ifrån ingenstans.

Skulle vara väldigt tacksam om någon vet vad man kan pröva för att fixa problemet eller bara ifall någon kan avgöra vad som kan ha hänt och vad det beror på.

Permalänk
Medlem

Har du nvidia-kort? Kan det vara nv4_disp som spökar?