Ont i magen av oboy men inte av mjölk?

Permalänk
Medlem

Ont i magen av oboy men inte av mjölk?

Tjena balena!

Nu ska ni få något att försöka klura ut:

Längre version:

Ända sen jag var liten har jag gillat oboy. När jag var mindre så drack jag det rätt ofta också. Så långt jag kan minnas så var det inga problem i början, jag drack det som om det vore vatten typ. Sen de senare åren (runt 8-12 kanske, är snart 21), så började jag få kramper i magen varje gång jag drack oboy. Kramperna kom först efter några minuter efter att jag hade druckit upp ett helt glas, och då kunde det vara allt ifrån vanliga gas-kramper till kramper som kändes mer som knip och detta kunde hålla sig i 5-15 minuter (uppskattat). Nu när jag drack mitt första glas oboy på x antal år så kom krampen som ett brev på posten. Det gick lite snabbare men var inte lika intensivt som när jag var mindre, utan nu var det mer gas-kramp och ett litet toabesök så var det över sen.

Här kommer twisten: Jag är inte laktos eller något annat sådant så vitt jag vet. Jag kan dricka mjölk, äta yoghurt, filmjölk, ost och allt annat sådant, och även äta oboy-pulver som det är, och jag får ingen kramp över huvud taget. Det är bara självaste kombinationen som gör att det krampar.

Kort version + fråga:
Jag kan dricka mjölk och allt annat, äta oboy-pulvret som det är, men jag kan inte dricka oboy blandat i mjölk för då får jag kramp/gaser i magen.
Vad beror detta på egentligen?
Min teori är att kombinationen på något sätt aktiverar något i kroppen så att en typ av laktos-funktion går igång i kroppen, men att de olika livsmedlen inte kan aktivera detta på egna fötter...

Så vad tror ni?
Tack på förhand för svar

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

@vompen:

Du kanske har kakaoallergi?
Väldigt ovanligt men det finns ^^

Du kan ju alltid höra med nån doktor :).

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

@vompen:

Du kanske har kakaoallergi?
Väldigt ovanligt men det finns ^^

Du kan ju alltid höra med nån doktor :).

Tror inte det av följande anledningar:
* Kan äta oboy-pulvret utan problem
* Kan äta all möjlig choklad
* Kan dricka vanlig kakao-dryck (ej oboy)
* Får inga utslag eller annan symptom när jag äter något kakao-relaterat

Men kolla med en läkare är nog inte helt dumt. Inte för att jag dricker oboy (flera år sen senast pga problemen), men vore väldigt intressant att veta varför det är som det är

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

har inget vettigt att tillägga men vill bara säga att det inte låter kul alls som någon som har varit väldigt förtjust i oboy i många år. lider med dig.

Permalänk
Medlem

Låter väldigt skummt det där. Prova något annat märke på pulver till chokladdryck.
Borde finnas flera olika, känner tyvärr inte till speciellt många.

Poulain 1848.. ska vara lite finare, tyckte tyvärr den smakade lite för mycket kakao men med lite extra socker smakar det mer som Oboy.. endel dyrare än Oboy så kanske inte första valet om man nu inte gillar att det smakar mera kakao.

Cebe Quick Mix Erdbeere, ganska gott, men pulver för jordgubbsmjölk.
Sedan är frågan vart man köper det, tror det var köpt på saluhallen Stockholm.
Möjligt att dom har någon choklad drycks version.

Borde finnas flera att prova men inget jag har letat efter då Oboy har vart tillräckligt bra

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vompen:

Tror inte det av följande anledningar:
* Kan äta oboy-pulvret utan problem
* Kan äta all möjlig choklad
* Kan dricka vanlig kakao-dryck (ej oboy)
* Får inga utslag eller annan symptom när jag äter något kakao-relaterat

Men kolla med en läkare är nog inte helt dumt. Inte för att jag dricker oboy (flera år sen senast pga problemen), men vore väldigt intressant att veta varför det är som det är

Ja du. Det är ju lite svårt att dra några rimliga slutsatser utan närmre reell insikt, men är det som du säger inte en allergi och du garanterat tål alla delingredienser så kan det kanske bero på bakteriefloran i tarm som reagerar extra snabbt på sockrad mjölk. Alltså en näringsblandning med extra mycket snabbnedbrytbara kolhydrater. Kanske någon annan eventuell bidragande ingrediens i oboyen för just din bakterieflora.

Eller en mindre sannolik teori. Är väl inte min första gissning vanligtvis men likt pavlovs hundar så triggar kanske din kropp automatiskt magkramper om du vet att du förtärt en viss specifik produkt. Vid omedveten konsumtion skulle samma beteendemönster inte uppstå i så fall.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Låter väldigt skummt det där. Prova något annat märke på pulver till chokladdryck.
Borde finnas flera olika, känner tyvärr inte till speciellt många.

Poulain 1848.. ska vara lite finare, tyckte tyvärr den smakade lite för mycket kakao men med lite extra socker smakar det mer som Oboy.. endel dyrare än Oboy så kanske inte första valet om man nu inte gillar att det smakar mera kakao.
https://www.frenchclick.co.uk/images/product/medium/3207.jpg

Cebe Quick Mix Erdbeere, ganska gott, men pulver för jordgubbsmjölk.
Sedan är frågan vart man köper det, tror det var köpt på saluhallen Stockholm.
Möjligt att dom har någon choklad drycks version.

Borde finnas flera att prova men inget jag har letat efter då Oboy har vart tillräckligt bra

Som sagt jag vet inte om det har med chokladdryck att göra egentligen. Jag kan dricka varm kakao (enkel ögonkakao) och även finare drickchoklad, men inte just oboy. Hade jag inte kunnat dricka kakao eller någon som helst choklad/kakao-dryck så hade svaret varit rätt enkelt tror jag...

Skrivet av Söderbäck:

Ja du. Det är ju lite svårt att dra några rimliga slutsatser utan närmre reell insikt, men är det som du säger inte en allergi och du garanterat tål alla delingredienser så kan det kanske bero på bakteriefloran i tarm som reagerar extra snabbt på sockrad mjölk. Alltså en näringsblandning med extra mycket snabbnedbrytbara kolhydrater. Kanske någon annan eventuell bidragande ingrediens i oboyen för just din bakterieflora.

Eller en mindre sannolik teori. Är väl inte min första gissning vanligtvis men likt pavlovs hundar så triggar kanske din kropp automatiskt magkramper om du vet att du förtärt en viss specifik produkt. Vid omedveten konsumtion skulle samma beteendemönster inte uppstå i så fall.

Precis exakt det jag var inne på! Att något i kroppen triggas igång vid kombinationen av oboy + mjölk. Nu är inte jag någon expert men det låter fullt rimligt din första gissning. Den andra gissningen som låter mer som placebo tror jag inte riktigt på...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Som Söderbäck säger kan det vara din bakterieflora i tarmen (och ev. mag/tarm-svampar som candida), den kan ha förändrats med tiden och därmed känslig idag.

Jag har testat en kur för att "balansera" min flora ett par gånger med bra resultat, som jag kan dela med mig.

Kallar den för A.D.'s Tomatsoppa
Ingredienser:
Krossad tomat, lök, vitlök (mycket!), timjan, oregano, kryddnejlika, gurkmeja, olivolja, kokosnötsolja, citron, soya.
Tillagas:
I kastrull med låg temperatur i lång tid med lock på. Det ska med andra ord inte börja koka (varken intensivt eller halvt).
Jag brukar låta den värmas/små puttras i 2:an (1-12 spis) i 3 timmar, röra om lite då och då. Och jag tar en hel vitlök

Kan dricka tranbär till och ha kött i eller till soppan, men du ska undvika kolhydrater helt som pasta, ris, potatis etc. Bra att få i sig B7 biotin i samband.
Efter 2-3 dagar och jag mår markant bättre efter att enbart äta detta i streck. Som sagt undvik allt som har med kolhydrater/socker att göra under denna tid.

Om du testar berätta hur det går för dig. Detta kan minska gas, gas-kramperna, trötthet och ge bättre magsmältning då din flora kan blir bättre balanserad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vompen:

det jag var inne på! Att något i kroppen triggas igång vid kombinationen av oboy + mjölk. Nu är inte jag någon expert men det låter fullt rimligt din första gissning. Den andra gissningen som låter mer som placebo tror jag inte riktigt på...

Yepp. Bara å testa andra chokladdrycker och se om samma sak händer. Eller varm mjölk med socker exempelvis.

Angående det andra förslaget så är placebo inte riktigt rätt benämning på pavlovs hundar-effekten. Det handlar inte om inbillning riktigt och det gör inte placebo heller egentligen utan det är effekten som är av relevans. Vi har automatiska förberedelser i det oändliga i kroppen som konstant sätter igång innan vi ska göra något och dessa processer behöver en trigger för att starta. Magsyra produceras och pumpas ut innan du svalt din första tugga vilket styrs av det autonoma nervsystemet men ändå är det dina beteendemönster eller tankar som startar utsöndringsprocessen av magsyra. På samma sätt kan en höjdrädd få adrenalinutsöndring av att se en höjd på TV. Man kan inte kräkas av egen vilja bara genom att tänka på det, men denna reflex kan aktiveras ofrivilligt hos en del enkom av att man pratar om något de tycker är äckligt. Inte medvetet men ändå styrt av beteenden eller tankemönster.
Pavlov var en rysk vetenskapsman som forskade kring det autonoma nervsystemet och hur detta ändå kunde påverkas av olika "inputs" där han tittade på hundars magsyrautsöndring som startade innan de fått mat men när de visste att det var dags för mat ändå. Han märkte att han kunde starta deras utsöndring av magsyra om han använde en bjällra som han ringde i innan det var dags att äta för hundarna. Efter en tid räckte det med att ringa i klockan så började magsyra pumpas ut i hundarnas magsäck även om ingen mat fanns i närheten.

Det är inte omöjligt att ditt autonoma nervsystem har kopplat ihop en viss sorts beteende (att du vet att du druckit chokladmjölk) med en viss typ av beteende i matsmältningssystemet. Ökad/bromsad utsöndring av något enzym någonstans på vägen eller ändrat beteende i tarmrörelserna. Who knows. Följderna som är magknip/dålig i magen är inte inbillade såklart.

Anledningen till att jag skrev så långt om det här är inte att det är den mest troliga teorin som sagt utan att försöka förklara att det autonoma nervsystemet inte ska ses som någon form av inbillningsmekanismer utan förberedelsemekanismer som vi alla har i mängder. Frågan är väl snarare vilka triggers vår kropp valt att lyssna till.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yepp. Bara å testa andra chokladdrycker och se om samma sak händer. Eller varm mjölk med socker exempelvis.

Angående det andra förslaget så är placebo inte riktigt rätt benämning på pavlovs hundar-effekten. Det handlar inte om inbillning riktigt och det gör inte placebo heller egentligen utan det är effekten som är av relevans. Vi har automatiska förberedelser i det oändliga i kroppen som konstant sätter igång innan vi ska göra något och dessa processer behöver en trigger för att starta. Magsyra produceras och pumpas ut innan du svalt din första tugga vilket styrs av det autonoma nervsystemet men ändå är det dina beteendemönster eller tankar som startar utsöndringsprocessen av magsyra. På samma sätt kan en höjdrädd få adrenalinutsöndring av att se en höjd på TV. Man kan inte kräkas av egen vilja bara genom att tänka på det, men denna reflex kan aktiveras ofrivilligt hos en del enkom av att man pratar om något de tycker är äckligt. Inte medvetet men ändå styrt av beteenden eller tankemönster.
Pavlov var en rysk vetenskapsman som forskade kring det autonoma nervsystemet och hur detta ändå kunde påverkas av olika "inputs" där han tittade på hundars magsyrautsöndring som startade innan de fått mat men när de visste att det var dags för mat ändå. Han märkte att han kunde starta deras utsöndring av magsyra om han använde en bjällra som han ringde i innan det var dags att äta för hundarna. Efter en tid räckte det med att ringa i klockan så började magsyra pumpas ut i hundarnas magsäck även om ingen mat fanns i närheten.

Det är inte omöjligt att ditt autonoma nervsystem har kopplat ihop en viss sorts beteende (att du vet att du druckit chokladmjölk) med en viss typ av beteende i matsmältningssystemet. Ökad/bromsad utsöndring av något enzym någonstans på vägen eller ändrat beteende i tarmrörelserna. Who knows. Följderna som är magknip/dålig i magen är inte inbillade såklart.

Anledningen till att jag skrev så långt om det här är inte att det är den mest troliga teorin som sagt utan att försöka förklara att det autonoma nervsystemet inte ska ses som någon form av inbillningsmekanismer utan förberedelsemekanismer som vi alla har i mängder. Frågan är väl snarare vilka triggers vår kropp valt att lyssna till.

Asså fyfan. Jag älskar sånt här. Här snackar vi svar i världsklass! Hade man haft sånna här svar mer ofta så hade det varit ett bra liv
Men okej, får nog testa varm oboy och se ifall det funkar eller ej. Funkar det så är det ju troligen kall "sockermjölk" som det är något konstigt med för min kropp...

Och det där andra... Visst kan det absolut vara så när du nu förklarar det så bra, men känns väldigt lurt att det ska komma så spontant som det gjorde första åren, och ännu mer lurt att den här "signalen" i så fall sitter kvar efter flera år utan något oboy-intag, jag kan tycka att hjärnan/magen borde glömt bort det efter så många år...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vompen:

Asså fyfan. Jag älskar sånt här. Här snackar vi svar i världsklass! Hade man haft sånna här svar mer ofta så hade det varit ett bra liv
Men okej, får nog testa varm oboy och se ifall det funkar eller ej. Funkar det så är det ju troligen kall "sockermjölk" som det är något konstigt med för min kropp...

Och det där andra... Visst kan det absolut vara så när du nu förklarar det så bra, men känns väldigt lurt att det ska komma så spontant som det gjorde första åren, och ännu mer lurt att den här "signalen" i så fall sitter kvar efter flera år utan något oboy-intag, jag kan tycka att hjärnan/magen borde glömt bort det efter så många år...

Kul att det uppskattades ;). Får se hur det går med dina mattester med liknande matprodukter.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kul att det uppskattades ;). Får se hur det går med dina mattester med liknande matprodukter.

Testade faktiskt varm oboy igår!
Resultat: Ingen kramp i magen, men jag började fisa lite väl mycket... Så det är nog den där socker + mjölk-blandningen som ställer till det, och ännu värre när den är kall...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+