Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Vilka kablar? DVI?

Hej
Har precis fått två st 144 hz skärmar. Men blir inte klok, ju mer jag läser ju mer osäker blir jag. HDMI funkar alltså inte om man vill få ut 144hz?

Jag lär införskaffa mig en dvi och en display port kabel?

Är det korrekt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Min stol
Registrerad
Jan 2011

Helt korrekt det du säger, med ett undantag. HDMI 2.0 Klarar biffen men mig veterligen så är det få setups som faktiskt kan köra på HDMI 2.0.

#1 X58 Extreme3 | i7 950@4GHz | GTX 560Ti | 6GB 1600MHz | Corsair TX 850W | ASUS VG248QE & EIZO FS2333
#2 Z77 Extreme6 | i5 2500k@4.6GHz| HD6970 | 8GB 1600MHz | EVGA SuperNovaG2 750W | DELL U2312HM & LG E2260

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Har du alla tre ingångarna HDMI, DVI och DP på skärmen så skulle jag satsat på en DP-kabel.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Sammanfattning en DVI och en DP om möjligt.
Har HDMI blivit helt värdelöst helt plötsligt?

Har det någon betydelse vilken av kablarna man har till primär skärm?

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av tjae:

HDMI har alltid haft en massa knepiga restriktioner på vad man kan köra. Du kan läsa lite om de senaste begränsningarna här:
http://www.sweclockers.com/test/21484-snabbtest-dp-till-hdmi-...

Varför ska du ha en DVI och en DP? DVI kan också konstra eftersom en 144Hz-skärm ligger nära gränsen för vad DualLink DVI klarar av. Om du måste använda DVI så se till att du får tag i en Dual Link kabel. Annars kommer det inte att funka med DVI.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av tjae:

HDMI har alltid varit värdelöst för datorskärmar.

Problemet med HDMI är att man aldrig kan utgå från att en produkt märkt till exempel "HDMI 1.4" klarar det som den specifikationen innehåller. Skärmar tenderar i regel att inte acceptera någonting över 60 Hz över HDMI, trots att specifikationen kräver det.

Man bör enbart satsa på DisplayPort i dagsläget, eftersom DVI håller på att fasas ut.

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2013

Detta kan inte sägas tillräckligt många gånger. Kolla t.ex. på Radeon Fury X samt Fury Nano, som saknar DVI-portar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Tack för eran hjälp. Jag köper två DP istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Detta kan inte sägas tillräckligt många gånger. Kolla t.ex. på Radeon Fury X samt Fury Nano, som saknar DVI-portar.

Mm, kolla bara hur folk fortsätter köpa skärmar som XL2411Z utan en tanke på att de kommer bli oanvändbara tidigare än deras ägare kanske önskar. Vissa menar till och med att det är "sjukt långt kvar tills dess lol". @Laxpudding är verkligen en hjälte som belyser problemet.

Skrivet av tjae:

Tack för eran hjälp. Jag köper två DP istället.

Helt rätt! DP är framtiden.

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Alling:

Mm, kolla bara hur folk fortsätter köpa skärmar som XL2411Z utan en tanke på att de kommer bli oanvändbara tidigare än deras ägare kanske önskar.

Ja, jag var själv nära att köpa den skärmen under svarta fredagen. Det fanns väldigt många bra erbjudanden på den, men efter att ha dragit mig till minne Thomas Ytterbergs artikel så la jag tusen kronor till för att få en skärm med Displayport. Det farliga är just att skärmarna utan DP säljs till radikalt lägre pris än motsvarande skärmar med DP, och att få är medvetna om risken att bli utan skärm vid nästa grafikkortsbyte.