Färdiga NUC lösningar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2002

Färdiga NUC lösningar?

Funderar om era NUC paket, exempelvis Intel NUC i5 4250U -Paket 8GB 250GB SSD WiFi kommer kompletta och färdigmonterade och det är bara installera OS som behövs?

Om man köper delarna för sig vet jag att man själv behöver montera detta. Har ni funderat på någon form av tjänst i still med den ni har för "Montering och test av dator med valfria komponenter" för NUC? "Montering och test av NUC"?

CPU: i7 6700k + Fractal Design S24 GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC RAM: Kingston 16GB 2133MHz CL13 MB: MSI GAMING M7 PSU: EVGA Supernova G2 850W, 80+ Gold SSD: Samsung SM951 256GB M.2 NVMe + Samsung EVO 850 250GB M.2 Chassi: Fractal Design S OS: W10 Pro Skrämar: Acer XB270HU + 2x Dell U2412M
NAS: Synology DS415+ (4x WD RED 6 TB) Console: Xbox One

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014

Det står i beskrivningen på produkten: "Komplett paket färdigt för montering."

-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av dopedog:

Det står i beskrivningen på produkten: "Komplett paket färdigt för montering."

Måste missat detta *Facepalm*

CPU: i7 6700k + Fractal Design S24 GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC RAM: Kingston 16GB 2133MHz CL13 MB: MSI GAMING M7 PSU: EVGA Supernova G2 850W, 80+ Gold SSD: Samsung SM951 256GB M.2 NVMe + Samsung EVO 850 250GB M.2 Chassi: Fractal Design S OS: W10 Pro Skrämar: Acer XB270HU + 2x Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Inet
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Tino:

Måste missat detta *Facepalm*

Det är okej. Det händer oss alla ibland

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Twitter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Inet:

Det är okej. Det händer oss alla ibland

Frågan om ni funderar på en tjänst för montering och test av nuc är dock fortfarande aktuell

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
0:0:0:0:0:0:7f00:1
Registrerad
Aug 2005

Senaste generationens NUC installerar du på 5 minuter förutsatt att du inte har tummen mitt i handen. De gamla generationerna var lite pilligare då du var tvungen att montera wifi-kortet själv. Dessa är nu integrerade på moderkortet.

Trädvy Permalänk
Inet
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Tino:

Frågan om ni funderar på en tjänst för montering och test av nuc är dock fortfarande aktuell

Absolut har vi det. Är vår "ordinarie" tjänst för montering och test och har ingen separat för NUC: http://www.inet.se/produkt/9990387/montering-och-test-av-dato...

Bara lägga med i kundvagnen ihop med en komplett NUC + Windows så installerar vi också såklart.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Inet:

Absolut har vi det. Är vår "ordinarie" tjänst för montering och test och har ingen separat för NUC: http://www.inet.se/produkt/9990387/montering-och-test-av-dato...

Bara lägga med i kundvagnen ihop med en komplett NUC + Windows så installerar vi också såklart.

Tycker detta dock inte riktigt är kostnadseffektivt. Då det är så mycket enklare att montera en NUC än dator. Då delar är både färdigmonterat samt att möjligheterna är inte lika stora.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Tino:

Tycker detta dock inte riktigt är kostnadseffektivt. Då det är så mycket enklare att montera en NUC än dator. Då delar är både färdigmonterat samt att möjligheterna är inte lika stora.

Det står dig ju HELT fritt att använda tjänsten eller inte så du kan ju välja att göra det själv "Då det är så mycket enklare att montera en NUC än dator".

Asus P8Z77-V Pro | Intel Core i7-3770K | Be-Qiet Straight Power 680W | 16GB Corsair Vengeance LP 1600MHz | ASUS GeForce GTX 1070 Strix Gaming | Antec P280 | Noctua NH-U12B SE2 | Samsung SSD 840 256GB (os) , Samsung SSD 830 128GB (speldisk)|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Men en NUC måste väl vem som helst kunna montera? Kan nästan inte misslyckas ju.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av P-son78:

Det står dig ju HELT fritt att använda tjänsten eller inte så du kan ju välja att göra det själv "Då det är så mycket enklare att montera en NUC än dator".

Javisst framförallt sparar man en ganska bra peng samt att man lärs sig förmodligen nåt nytt.

@Tino
Kolla massa YouTube klipp som går igenom hur man bygger en NUC så ska du se att de inte är svårare än gå upp på morgon.

Desktop|Intel I7 6700k|Asus Z170-e|Nvidia GTX 1070|Corsair DDR4 2x8GB|525GB SSD|1,5TB
Mouse|Steelseries Sensei|Keyboard|Qpad MK50|Monitor|Benq XL2420t|Benq G2010WA
Laptop|HP ProBook 4320s I3|128GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 411j 13TB
Tab|Nexus 7 2gen 16GB|Phone|iPhone 7 32GB|HTPC|2x Raspberry Pi 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Tino:

För det första är nog beställning av färdiga NUC:s nästa obefintlig efter som det är så enkla att montera, därav kommer nog aldrig ett speciellt pris tillämpas vid dessa.

För det andra begär du en tjänst och när där finns en lösning klagar du på att det är för dyrt i förhållande till hur svårt det är. Om det är så enkelt varför gör du inte det själv?
En anledning till att montering kostar förhållandevis mycket är att i fallet något krånglar / går sönder blir Inet som ska felsöka och ominstallera osv. Man betalar inte bara för monteringen utan alla avgifter runt om som inte du tar hänsyn till.
Sen har du dessutom alla hanterings momenten som ska utföras som är samma oavsett om det är 1 eller 1000 komponenter som de ska montera. Den enda egentliga tidskillande uppstår vid just monteringen men i det stora hela tror jag att det är en relativliten del av den totala tiden för folk som monterar datorer på daglig basis.

Dator Intel i5 3570k @ 4.2GHz - Noctua NH-D14 - Asus R9 290X DCII - MSI Z77A-G45 - Corsair V LP 16GB - Crucial MX100 512GB - Corsair HX750
Skärm Eizo EV2736W @ 2560x1440 - Benq XL2411Z @ 144Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av imo:

För det första är nog beställning av färdiga NUC:s nästa obefintlig efter som det är så enkla att montera, därav kommer nog aldrig ett speciellt pris tillämpas vid dessa.

För det andra begär du en tjänst och när där finns en lösning klagar du på att det är för dyrt i förhållande till hur svårt det är. Om det är så enkelt varför gör du inte det själv?
En anledning till att montering kostar förhållandevis mycket är att i fallet något krånglar / går sönder blir Inet som ska felsöka och ominstallera osv. Man betalar inte bara för monteringen utan alla avgifter runt om som inte du tar hänsyn till.
Sen har du dessutom alla hanterings momenten som ska utföras som är samma oavsett om det är 1 eller 1000 komponenter som de ska montera. Den enda egentliga tidskillande uppstår vid just monteringen men i det stora hela tror jag att det är en relativliten del av den totala tiden för folk som monterar datorer på daglig basis.

Jag ser en NUC som perfekta datorn för de som bara surfar far/mor/farmor etc. Dock blir det svårt att rekommendera dessa då de ej har kompetensen att montera de själva och det är inte alltid möjligt att ställa upp pga exempelvis avstånd. Att då ha en tjänst för detta är perfekt. Om du köper en dator i stil med vinterdatorn här på sweclockers som ligger på ~13 000 så är 799 ~6% av datorn. Om du köper en NUC för 5 000 och skall lägga på 799 för montering så blir detta än väldigt stor del av total kostnader.

Du måste skilja på min kompetens och en en åsikt. Jag kan absolut bygga ihop en men samtidigt kan jag inte förstå hur de kan ta samma kostnad för något som är en bråkdel av det ursprungliga arbetet. De delar du nämner utöver montering är även enklare på en NUC då hur du än vänder och vrider på det så är NUC långtifrån lika komplex som en speldator. Så jag har absolut inga problem att tycka att tjänsten inte är prisvärd. Däremot är jag självfallet införstådd att det är inet som sätter priserna och jag som fattar besluten vidare om jag skall köpa eller inte.

Trädvy Permalänk
Inet
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Tino:

Jag ser en NUC som perfekta datorn för de som bara surfar far/mor/farmor etc. Dock blir det svårt att rekommendera dessa då de ej har kompetensen att montera de själva och det är inte alltid möjligt att ställa upp pga exempelvis avstånd. Att då ha en tjänst för detta är perfekt. Om du köper en dator i stil med vinterdatorn här på sweclockers som ligger på ~13 000 så är 799 ~6% av datorn. Om du köper en NUC för 5 000 och skall lägga på 799 för montering så blir detta än väldigt stor del av total kostnader.

Du måste skilja på min kompetens och en en åsikt. Jag kan absolut bygga ihop en men samtidigt kan jag inte förstå hur de kan ta samma kostnad för något som är en bråkdel av det ursprungliga arbetet. De delar du nämner utöver montering är även enklare på en NUC då hur du än vänder och vrider på det så är NUC långtifrån lika komplex som en speldator. Så jag har absolut inga problem att tycka att tjänsten inte är prisvärd. Däremot är jag självfallet införstådd att det är inet som sätter priserna och jag som fattar besluten vidare om jag skall köpa eller inte.

Tycker du har en bra poäng och vi har tidigare haft en specialtjänst för detta, men varit lite för låg efterfrågan så har fasats ut. NUCar har blivit bättre och ökat i popularitet så kanske är värt att kolla på detta igen.

I det här fallet så kan vi göra en speciallösning och erbjuda montering och installation med 2 års garanti för 499kr. Om du tycker det är intressant skicka oss ett PM så kan vi ta dialogen vidare där.