Dagens TODO infälld i väggen. Tips och ideer.

Permalänk
Medlem

Dagens TODO infälld i väggen. Tips och ideer.

Hallå gott folk.

Fick en ide igår kväll och försökte genast samla inspiration. Men till min besvikelse så hittade jag ytterst lite av den varan.

Jag har funderingar att slakta en dataskärm och fälla in den i väggen på någe vis för att sedan koppla den mot en RPI för att kunna visa diverse nyttig information inför och under dagens gång.

Jag vet att jag har sett folk som gjort detta tidigare, men nu när man behöver hjälpen så hittas den inte.

Tänkte därför höra om ni har lite länk eller personliga tips att komma med. Gärna vad gäller både installation av skärm i vägg och diverse trevliga programm för att visa bla. en kallender, väderinfo osv på skärmen.

Tack och hej.

Visa signatur

Joakim Lindström
jocke@7811.se

Permalänk
Medlem

Du kan ju pröva att göra en magic mirror istället så håller du väggen hel och ser mer sci-fi ut

https://www.raspberrypi.org/blog/magic-mirror/

Finns en länk till step-by-step guide om det skulle vara intressant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompanhuhu:

Du kan ju pröva att göra en magic mirror istället så håller du väggen hel och ser mer sci-fi ut

https://www.raspberrypi.org/blog/magic-mirror/

Finns en länk till step-by-step guide om det skulle vara intressant!

Ja den där har jag sett kan mycket möjligt vara ett alternativ fast i större format.

Tar gärna emot ideer på hur man skulle kunna gå tillväga med program eller hemsida tex för att visa diverse information.

Vet inte riktigt hur jag ska lösa problemet att ev. väcka datorn från skärmsläckare utan att bygga in touch i skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Joakim Lindström
jocke@7811.se

Permalänk
Medlem

@jockelw, varför ens låta den sova? en websida är ju det enklaste att bygga skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxis:

@jockelw, varför ens låta den sova? en websida är ju det enklaste att bygga skulle jag säga.

Har också tänk på en websida. Tror det kommer sluta där. Men att låta den sova eller låta skärmen släcka ner är väl mer för att förlänga livslängden på skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Joakim Lindström
jocke@7811.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockelw:

Vet inte riktigt hur jag ska lösa problemet att ev. väcka datorn från skärmsläckare utan att bygga in touch i skärmen.
Skickades från m.sweclockers.com

Datorn kanske kan stå på hela tiden? Sen kör man en rörelsensor som styr skärmens av/på? Borde ju gå att integrera i ramen på ett snyggt sätt.

Permalänk
Medlem

Hörde jag oled och en webbsida i bara svart och vitt. Antar att skärmen kostar en del men energiförbrukningen lär ju bli låg

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Hörde jag oled och en webbsida i bara svart och vitt. Antar att skärmen kostar en del men energiförbrukningen lär ju bli låg

eInk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Elnk?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Avstängd

En surfplatta är väl fasligt mycket enklare att använda.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Aha läste det som ELNK och tänkte inte längre

Skrivet av hoski:

En surfplatta är väl fasligt mycket enklare att använda.

Då bara två färger (svart & vitt) används så vill man väl ha det mest energisnåla som kan skapa en kontrast mellan dessa två. Därav så blir inte en surfplatta det ultimata valet, tycker i alla fall inte jag

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlashTec:

Då bara två färger (svart & vitt) används så vill man väl ha det mest energisnåla som kan skapa en kontrast mellan dessa två. Därav så blir inte en surfplatta det ultimata valet, tycker i alla fall inte jag

Tror knappast en pi plus en skärm drar mindre än en surfplatta med oled-skärm.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Tror knappast en pi plus en skärm drar mindre än en surfplatta med oled-skärm.

En vanlig skärm har väl oftast en större storlek än en surfplatta.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Om du inte ska köra spegelkonceptet så kan väl en väggmonterad ipad/annan surfplatta vara enklast? Går ju billiga ipad 2 för under 1000kr på tradera. Då har du dator skärm styrning i ett relativt strömsnålt paket.

Permalänk
Medlem

Jag har en "magisk" spegel kopplad till en Raspberry Pi och det är bara en enkel ram runt snyggt och fint och ett 3D utskrivet Vesa fäste för att sätta fast datorn i.
Tar inte så stor plats och är alltid på och den är kopplad till en websida som uppdateras 1ggr i minuten som visa tempen, IR och magnetlåsen hemma hos mig.
Samt en google kalender så det jag skriver in i datorn, surfplattan eller mobilen kommer upp där.