Köpa mobil via nätet - Elgiganten, collect at store

Permalänk
Medlem

Köpa mobil via nätet - Elgiganten, collect at store

Jo, undrar hur det går till att köpa hos Elgiganten via nätet med deras Collect at store. Om jag köper mobiltelefon med abonnemang, är det bara att ge ett ordernummer och sen hämta den i butik? Om det är så enkelt, så undrar jag om jag kan be någon annan (min bror) att hämta den åt mig? Vad behöver han göra då? Tack!

Hoppas att det är rätt forumdel, vet inte var jag ska skriva detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheName:

Jo, undrar hur det går till att köpa hos Elgiganten via nätet med deras Collect at store. Om jag köper mobiltelefon med abonnemang, är det bara att ge ett ordernummer och sen hämta den i butik? Om det är så enkelt, så undrar jag om jag kan be någon annan (min bror) att hämta den åt mig? Vad behöver han göra då? Tack!

Hoppas att det är rätt forumdel, vet inte var jag ska skriva detta...

Nästan så enkelt är det med abonnemang måst du själv hämta den för att skriva på pappren

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Nästan så enkelt är det med abonnemang måst du själv hämta den för att skriva på pappren

Så man kan inte betala för varan på nätet? För om du redan har betalat för den på nätet behöver du väl inte skriva på något? Eller, jo, bara en lapp om utkvittering?

Permalänk
Medlem

När du hämtar ut bör det va legitimations koll

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheName:

Så man kan inte betala för varan på nätet? För om du redan har betalat för den på nätet behöver du väl inte skriva på något? Eller, jo, bara en lapp om utkvittering?

C@S så bokar du varan.
Hämtar och betalar.

Annars får du väl göra en vanlig beställning som skickas till ditt postombud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheName:

Så man kan inte betala för varan på nätet? För om du redan har betalat för den på nätet behöver du väl inte skriva på något? Eller, jo, bara en lapp om utkvittering?

Collect store så har jag för mig att man betalar i butik tror inte man kan betala på nätet då.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheName:

Jo, undrar hur det går till att köpa hos Elgiganten via nätet med deras Collect at store. Om jag köper mobiltelefon med abonnemang, är det bara att ge ett ordernummer och sen hämta den i butik? Om det är så enkelt, så undrar jag om jag kan be någon annan (min bror) att hämta den åt mig? Vad behöver han göra då? Tack!

Hoppas att det är rätt forumdel, vet inte var jag ska skriva detta...

Varför behöver din bror hämta den åt dig? Låter omständigt, varför inte få den skickad via post till dig från elgiganten?

Skrivet av vinylens:

Collect store så har jag för mig att man betalar i butik tror inte man kan betala på nätet då.

Precis. Man bokar endast varan. Betalning sker i samband med uthämtning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheName:

Så man kan inte betala för varan på nätet? För om du redan har betalat för den på nätet behöver du väl inte skriva på något? Eller, jo, bara en lapp om utkvittering?

Det du skall skriva på, är avtalsvillkor, och i samband med detta är handlaren skyldig att kolla legitimation för att styrka att du faktiskt är du.

Samt att de då kollar upp om du är kreditvärdig och kan få ett abonnemang.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheName:

Jo, undrar hur det går till att köpa hos Elgiganten via nätet med deras Collect at store. Om jag köper mobiltelefon med abonnemang, är det bara att ge ett ordernummer och sen hämta den i butik? Om det är så enkelt, så undrar jag om jag kan be någon annan (min bror) att hämta den åt mig? Vad behöver han göra då? Tack!

Hoppas att det är rätt forumdel, vet inte var jag ska skriva detta...

Testade nyss. Just med abonnemang så får du inte valet med collect@store. Bara när du köper den kontant.
Således finns det bara följande alternativ för dig om du ska använda dig av elgiganten:
1. Köp via elgiganten och få det hemskickat per post.
2. Besök fysisk butik, och teckna avtalet.

Permalänk
Medlem

Elgigantens collect at store funkar väldigt ofta dåligt.
Detta för att dom helt enkelt skiter i att hämta varan och därmed reservera den.

Dvs det är väldigt vanligt att när man kommer för att hämta skiten så går personalen och plockar från hyllan ute i butiken.
Vilket då givetvis vid en del fall leder till att din "reserverade" vara kan vara slut när du kommer för att hämta den då kunder i butiken har tagit den sista på hyllan.

Det är dock stor skillnad mellan olika butiker med detta.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Men om du åker in till butiken innan du fått en bekräftelse på att den är "klar att hämtas" så har du ju missuppfattat tjänsten.

Eller menar du att du har fått ett meddelande att det är klart och hämta, men de går ändå och hämtar den på hyllan? Isf är det ju riktigt illa skött av elgiganten.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Japp dom skickar en klar att hämta och sen går till hyllan o plockar en vara.
Hänt mig flertalet gånger här i örebro trots att syrran jobbade där (men satt enbart i kassan på halvtid) hände även för morsan ett par gånger med (detta var dock många år sedan).

Men det finns gott om trådar/kommentarer/etc runt om på nätet att detta pågår fortfarande och i dom flesta butiker.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Spelar väl ingen roll om de hämtar den från hyllan i butiken eller från lagret? Det enda viktiga är väl att den finns i butiken så man inte kommer dit och den är slut trots att man reserverat och fått meddelande om att den ska finnas på plats.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Spelar väl ingen roll om de hämtar den från hyllan i butiken eller från lagret? Det enda viktiga är väl att den finns i butiken så man inte kommer dit och den är slut trots att man reserverat och fått meddelande om att den ska finnas på plats.

Har väl betydelse om det finns enstaka ex kvar kan ju någon kund knipa den sista ändå.
Reserverat skall vara undanlagt, annars är det värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Har väl betydelse om det finns enstaka ex kvar kan ju någon kund knipa den sista ändå.
Reserverat skall vara undanlagt, annars är det värdelöst.

Ser inte hur det spelar någon roll om de hämtar från hyllan i butiken eller hyllan på lagret, så länge produkten de lovat ska finnas på plats är på plats.
Har ingen aning om deras rutiner men antingen lär de väl ha fler ute på lagret eller så får de ju neka andra kunder att köpa det reserverade exemplaret om det nu skulle vara det sista exemplaret de har i butiken.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Spelar väl ingen roll om de hämtar den från hyllan i butiken eller från lagret? Det enda viktiga är väl att den finns i butiken så man inte kommer dit och den är slut trots att man reserverat och fått meddelande om att den ska finnas på plats.

Det är ju det som är problemet det är långt ifrån ovanligt att varan tagit slut den tid det tog för kunden att ta sig till butiken.
Glömde ta med detta i mitt inlägg och att jag (och morsan en gång) råkat ut för det tre gånger.
Dom tre gångerna var det naturligtvis prylar som jag verkligen behövde och det var bråttom med (vilket det var i dom flesta andra fallen med).
Och tack vare att det är/var bråttom ville jag ju reservera skiten så att man kunde vara säker på skiten fanns när man kommer till butiken 25-30min efter reserveringen är klar vilket normalt gick på några minuter (vilket är den tid det tar för mig att åka den sträckan) och sen när man väl kommer dit så går fanskapet och tittar i hyllan och sen kommer tillbaks med ett nope nån måste ha köpt sista exet redan NÄSTA.

Sen står man där utan vara och bortkastade bensin pengar för att åka dit och får då ta och åka runt (med mer bensinpengar åt oljebolagen) till övriga affärer som har liknande saker och hoppas på att hitta det man behöver (vilket lyckades en gång).

Dom flesta trådar/kommentarer man hittar runtom på nätet är om just att varan tagit slut under tiden dom tagit sig till butiken.

Siba var det samma sak med förövrigt då ett par kompisar råkade ut för samma skit där.

Syrran frågade ett par gånger men fick inget vettigt svar, men vad andra anställda som ej hade hand om detta sade om skiten var att dom enbart plockade varor en gång per dag på morgonen innan dom öppnade men att dom skickade iväg mailet med reserveringen är gjord när dom såg beställningen för att kunderna ej skulle få "vänta så länge" (dvs ej avbryta reserveringen).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Spelar väl ingen roll om de hämtar den från hyllan i butiken eller från lagret? Det enda viktiga är väl att den finns i butiken så man inte kommer dit och den är slut trots att man reserverat och fått meddelande om att den ska finnas på plats.

Det hände mig när jag skulle hämta ut en blåtandhögtalare som var bokad. När jag kom till butiken sprang dom iväg och kom tillbaka efter en lång stund med en stor ursäkt att det hade "blivit nåt fel". Jag fick prata med en säljare och fick en REDIG rabatt på en Bose-högtalare istället. Jag hade inte gett mig för mindre så jag blev ganska nöjd i alla fall...
(jag betalade 2100:- för en sån här: Bose Soundlink III)

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb