Skillnad ITX med AIO eller Noctua NH-D15

Permalänk

Skillnad ITX med AIO eller Noctua NH-D15

Hejsan kör ett Evolve ITX idag från Phantek. Har idag en h110i som processor kylare. 2st 140mm fläktar fram en 140mm bak samt dom två 120mm som sitter på radiatorn. Problemet är att mycket av värmen stannar kvar i chassit. Frågan är då följande då en Noctua NH-D15 passar precis in. Tror ni att jag kan få ner temperaturen då mer luft rör sig inne i chassit? Toppen där radiotern sitter verkar begränsad med hur mycket luft faktiskt kommer ut.

Blir glad för alla svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Hejsan kör ett Evolve ITX idag från Phantek. Har idag en h110i som processor kylare. 2st 140mm fläktar fram en 140mm bak samt dom två 120mm som sitter på radiatorn. Problemet är att mycket av värmen stannar kvar i chassit. Frågan är då följande då en Noctua NH-D15 passar precis in. Tror ni att jag kan få ner temperaturen då mer luft rör sig inne i chassit? Toppen där radiotern sitter verkar begränsad med hur mycket luft faktiskt kommer ut.

Blir glad för alla svar

Det beror helt på hur många fläktar du har i chassit Båda alternativen fungerar bra. Själv hade jag kört på NH-D15 för att slippa ljudet från pumpen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kolla bara att den inte slår i grafikkortet. Brukar ju inte vara allt för mycket utrymme mellan sockeln å pci-e porten på itx moderkort.

Men passar de så kör på Noctuan. Minst lika bra kylning, fast tystare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk

Ljudet är inga problem. Den nya h110 är mycket tyst och jag har satt nya fläktar. Det är mitt 980ti som flåsar i burken när den anstränga sig. Bortse från ljudet, tror ni jag kan få ut mer luft ur chassit?

Permalänk
Medlem

Om du har dammfilter där luften ska ut så ta bort det och kolla om det blir någon skillnad

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Lägger min röst på luft: Haft 2 slutna, en som pajat sen en annan med oväsen olika märken.

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Om du har dammfilter där luften ska ut så ta bort det och kolla om det blir någon skillnad

Finns inget bak. Topp panelen är inte avtagbar.

Permalänk
Skrivet av agitax:

Lägger min röst på luft: Haft 2 slutna, en som pajat sen en annan med oväsen olika märken.

Om du läser vad jag skrivit så är inte ljudet ett problem. Handlar om att flytta luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Ljudet är inga problem. Den nya h110 är mycket tyst och jag har satt nya fläktar. Det är mitt 980ti som flåsar i burken när den anstränga sig. Bortse från ljudet, tror ni jag kan få ut mer luft ur chassit?

Jag tror att du kan uppnå ett bättre resultat med fler fläktar och en luftkylare. Det verkar onekligen som luften som skall kyla vattnet inte flyttas runt tillräckligt bra.
Kan du försöka flytta ut radiatorn ur datorn och se ifall du får bättre temperaturer innan du bestämmer vad du gör ?

Permalänk

@Ghosty: å

Mja tror åter igen gpun är den stora boven då effekten ligger betydligt högre på ett 980till än en cpu. Tar jag på slangarna till AIO kylaren är dom knappt varma. Tar jag på bakplåten till gpun bränns det. Det är den lilla volymen chassit har som ställer till det, varmluft stannar kvar. Därav jag tänkte kanske med en d15 med två extra fläktar bli effektivare att få ut hetluften. Det är dock 900kr jag gärna inte slänger i sjön, varav denna tråden.

Permalänk
Medlem

Har du satt så att fläktarna på kylaren drar in luft i chassit eller drar ut luft? Kan ju vara en bra idé att vända på dom om du har att dom drar in luft i chassit.
Sitter det inte 140mm fläktar på en H110? Det sitter det på min iaf.

En annan variant är ju att köra push/pull om det får plats. Borde ju ta ut mer luft i så fall.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Skrivet av Nagelfar:

Har du satt så att fläktarna på kylaren drar in luft i chassit eller drar ut luft? Kan ju vara en bra idé att vända på dom om du har att dom drar in luft i chassit.
Sitter det inte 140mm fläktar på en H110? Det sitter det på min iaf.

En annan variant är ju att köra push/pull om det får plats. Borde ju ta ut mer luft i så fall.

två stycken 140mm drar in i fronten. en 140mm fbak som drar ut samt 2st 120mm till min H100i GTX ;O

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

två stycken 140mm drar in i fronten. en 140mm fbak som drar ut samt 2st 120mm till min H100i GTX ;O

Vart kommer luften till radiatorn ifrån, insidan eller utsidan?

Jag tror du måste ta en bild, blir mycket lättare för oss att förstå, och antagligen lösa problemet

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

H100i GTX ;O

ahh ja det förklarar saken Ja om du redan har kylaren som exhaust så kan du ju som sagt var testa å köra push/pull på den å se om det gör skillnad. Det finns 140mm fläktar med hål för 120mm. I värsta fall så har du ju 2 fläktar att sätta i toppen då om du skulle bestämma dej för att gå över till luftkylning

Om du inte kör någon överklockning så skulle jag nog rekommendera å köra luftkylning då dessa som sagt förflyttar betydligt mkt mer luft inne i chassit. Visserligen så är ju en NH-D15 kylare grym även till OC och du kommer som sagt var få ett bättre luftflöde i chassit.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods