Nån som kör ZNC på pfsense?

Permalänk

Nån som kör ZNC på pfsense?

Jag skulle vilja köra ZNC på min pfsense installation men linux-newbie som man är har jag ingen aning om hur jag ska gå till väga.

Permalänk

pfsense kör freebsd i grunden så bara att installera från ports som de föreslår på sin sida http://wiki.znc.in/Installation

Hur du använder ports

Har själv inte installerat znc på min pfsense box men installerade det nyligen i ett jail på FreeNASen från ports.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Skrivet av mechersmith:

pfsense kör freebsd i grunden så bara att installera från ports som de föreslår på sin sida http://wiki.znc.in/Installation

Hur du använder ports

Har själv inte installerat znc på min pfsense box men installerade det nyligen i ett jail på FreeNASen från ports.

Hade redan sett den sidan, att jag frågade ang. pfsense beror på att jag gärna hade hört från någon som har lite erfarenhet av att konfa det hela med olika nätverkskort och huruvida det är möjligt att att sätta lyssnings/anslutningasportar på olika NIC.

Den guiden du länkade till beskriver ju bara hur man installerar "paketet".

Att jag även är en riktig newbie när det kommer till Linux hjälper inte riktigt till när informationen är så knapphändig som i den länken.

Permalänk
Skrivet av Nebudchanezzer:

Hade redan sett den sidan, att jag frågade ang. pfsense beror på att jag gärna hade hört från någon som har lite erfarenhet av att konfa det hela med olika nätverkskort och huruvida det är möjligt att att sätta lyssnings/anslutningasportar på olika NIC.

Den guiden du länkade till beskriver ju bara hur man installerar "paketet".

Att jag även är en riktig newbie när det kommer till Linux hjälper inte riktigt till när informationen är så knapphändig som i den länken.

Du har alltså problem med att routa trafiken? Det ska bara vara att tillåta ZNC porten i brandväggen till den IP du lyssnar på samt om du lyssnar på lokalt IP (10.x.x.x, 192.168.x.x, 127.x.x.x) köra port forwarding från din WAN till den ip för din port.

En alternativ lösning är att använda jails (se det som en virtuell maskin/container) som du endast tilldelar en NIC, fördelen med detta är att du slipper ställa in vilket interface som ZNC ska binda till eftersom jailet endast har 1 tillgängligt. Det blir även enklare att hantera uppdateringar med jails i längden, rekommenderar ezjails för att hantera jails. Du måste dock fortfarande göra port forwarding i pfsense.

Att ställa in vilken IP/port den lyssnar på gör du via ZNCs webadmin sida eller manuellt i /usr/home/znc-admin/.znc/configs/znc.conf

Exempel på hur det kan se ut i znc.conf (utan user inställningar som jag exkluderat):

// WARNING // // Do NOT edit this file while ZNC is running! // Use webadmin or *controlpanel instead. // // Altering this file by hand will forfeit all support. // // But if you feel risky, you might want to read help on /znc saveconfig and /znc rehash. // Also check http://en.znc.in/wiki/Configuration BindHost = IP adressen du vill lyssna på AnonIPLimit = 10 ConnectDelay = 5 HideVersion = false LoadModule = webadmin LoadModule = fail2ban MaxBufferSize = 500 ProtectWebSessions = true SSLCertFile = /usr/home/znc-admin/.znc/znc.pem ServerThrottle = 30 Skin = _default_ StatusPrefix = * Version = 1.6.1 <Listener listener0> AllowIRC = true AllowWeb = true IPv4 = true IPv6 = false Port = Din önskade port SSL = true URIPrefix = / </Listener>

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)