Inom hur lång tid måste jag skicka tillbaka varan?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

Inom hur lång tid måste jag skicka tillbaka varan?

Jag vet att jag måste ångra köpet inom två veckor men efter hur lång tid måste varan skickas tillbaka?

Jag är i en situation där jag ångrade köpet direkt när jag packade upp produkten och omedelbart kontaktade företaget via mail vilket de inte svarade på. Efter det har jag skickat mailet en gång till och varit i kontakt med dem på telefon där de sagt åt mig att de ska skicka ut retursedlar till mig under dagen men det var igår och jag har fortfarande inte fått några retursedlar. Idag har de en automatisk telefonsvarare som säger deras ordinarie telefontider och att telefontjänsten är stängd (trots att det fn är deras ordinarie telefontid). Detta har hänt en tidigare dag när jag ringde också.

Nu har jag börjat bli orolig för att företaget medvetet försöker försvåra returer. Efter att jag uppdagat att produkten inte stämde överens med beskrivningen på hemsidan och mailade om retur så sökte jag på nätet och fann att företaget är ökänt för att sälja överprisade produkter.

Jag ska resa bort i två veckor fr.o.m. måndag varför jag förmodligen inte kommer kunna skicka tillbaka produkten förens tre veckor efter att jag mottog den, detta trots att jag redan legat på dem om att skicka fraktsedlarna i en veckas tid nu via både mail och telefon.

Finns det några regler kring efter hur lång tid jag måste skickat tillbaka varan? Är det en möjlighet för mig att posta paketen själv medels addressen som de skickade produkten ifrån eller bryter jag mot avtalet då?

Tacksam för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012

https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfat...

14 dagar.

Butiken kan av ren good-will ta tillbaka varan efter perioden men räkna inte med det.

CPU: i7 3770k @ 4.2ghz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 Moderkort: Asrock Z77 Extreme6 Minnen: Corsair Vengeance Pro 4x4gb 2133mhz GPU: MSI GTX 980 Ti Gaming SSD: 2x Samsung 840 Pro 256gb RAID 0 Nätagg: Corsair AX 850 80+ Gold Chassi: Fractal Design Define C Windowed Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Det går ju faktisk att skicka utan någon fraktsedel. Står det inte på hemsidan vilken adress man ska skicka returer till?

| View 31 TG | Asus ROG Crosshair VI Hero | Corsair RMX 1000W | AMD R7 1800X |
| EVGA Geforce GTX 1080 Ti FE | G.Skill TridentZ 16GB 3000MHz CL15 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015

Om du har meddelat företaget inom 14 dagar efter att du mottagit varan och företaget bekräftat mottagandet av ditt frånträde av avtalet, har du uppfyllt de formella kravet på ångerrätt.

Hur lång tid du har på dig att returnera varan finns inte angivet i lagen. Jag kan tänka mig en skälig tid på några veckor beroende på omständigheterna. Bäst är att komma överens med leverantören om detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2004

@datafreak: Du har 14 dagar på dig att skicka tillbaka varan efter det att du meddelade företaget att du vill ångra köpet. Det är normalt du själv som ska stå för returfrakten. Se till att du har något som styrker att du faktiskt skickat tillbaka varan om du väljer att göra det på eget bevåg (foton, kollinummer osv). Se också till att du har kvar exempelvis e-post som visar att du meddelat företaget att du vill ångra ditt köp. Du kanske kan bifoga ordernummer och en kopia av mejlet där du meddelar att du ångrar ditt köp om du inte får ordentliga instruktioner eller retursedel av företaget?

Jag personligen hade funderat både en och två gånger på om det alls är värt att skicka tillbaka varan. Är det ett hyfsat välkänt företag borde det inte vara några större problem kan man tycka. Men tänk om du står där sen och har skickat tillbaka en vara utan att höra något alls från företaget? Då är det kanske bättre att behålla varan som den är nu. Tråkigt att det ska behöva vara så däremot.

/Seriously

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av 991tts:

Om du har meddelat företaget inom 14 dagar efter att du mottagit varan och företaget bekräftat mottagandet av ditt frånträde av avtalet, har du uppfyllt de formella kravet på ångerrätt.

Hur lång tid du har på dig att returnera varan finns inte angivet i lagen.

Det här visade sig alltså inte stämma, även om företaget påstod samma sak på telefon. Jag misstänker att deras ambition då var att låtsas som att de inte fått några mail från mig och som att vi aldrig pratat på telefon. När de fick klart för sig att jag spelat in samtalen började de svara på mina mail.

Skrivet av Seriously:

@datafreak: Du har 14 dagar på dig att skicka tillbaka varan efter det att du meddelade företaget att du vill ångra köpet. Det är normalt du själv som ska stå för returfrakten. Se till att du har något som styrker att du faktiskt skickat tillbaka varan om du väljer att göra det på eget bevåg (foton, kollinummer osv). Se också till att du har kvar exempelvis e-post som visar att du meddelat företaget att du vill ångra ditt köp. Du kanske kan bifoga ordernummer och en kopia av mejlet där du meddelar att du ångrar ditt köp om du inte får ordentliga instruktioner eller retursedel av företaget?

Jag personligen hade funderat både en och två gånger på om det alls är värt att skicka tillbaka varan. Är det ett hyfsat välkänt företag borde det inte vara några större problem kan man tycka. Men tänk om du står där sen och har skickat tillbaka en vara utan att höra något alls från företaget? Då är det kanske bättre att behålla varan som den är nu. Tråkigt att det ska behöva vara så däremot.

Det här är alltså ett sådant fall som den andra paragrafen i lagtexten gör undantag för där försändelsen är av en sådan storlek att företaget självt måste stå för returen. Detta låtsades de inte om innan jag själv läst den länkade lagtexten ovan. Till slut såg de i alla fall till att få produkten upphämtad MEN jag borde förmodligen ha lyssnat till ditt råd!

Påföljande kontorsdag skrev de nämligen till mig att det "saknades delar i försändelsen". Jag skrev artigt till dem att om de "efter en inventering" vill dra av varorna som påstods saknas så kan de göra det (trots att paketeringen inte ens brutits av mig) och de sa då att de skulle betala tillbaka samma dag och att jag följdaktligen skulle ha pengarna inom tre arbetsdagar. Det var i måndags och fortfarande inga pengar...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2004
Skrivet av datafreak:

Det här är alltså ett sådant fall som den andra paragrafen i lagtexten gör undantag för där försändelsen är av en sådan storlek att företaget självt måste stå för returen. Detta låtsades de inte om innan jag själv läst den länkade lagtexten ovan. Till slut såg de i alla fall till att få produkten upphämtad MEN jag borde förmodligen ha lyssnat till ditt råd!

Påföljande kontorsdag skrev de nämligen till mig att det "saknades delar i försändelsen". Jag skrev artigt till dem att om de "efter en inventering" vill dra av varorna som påstods saknas så kan de göra det (trots att paketeringen inte ens brutits av mig) och de sa då att de skulle betala tillbaka samma dag och att jag följdaktligen skulle ha pengarna inom tre arbetsdagar. Det var i måndags och fortfarande inga pengar...

Det var tråkigt att höra. Betalade du med kort? I så fall borde pengarna komma tillbaka den vägen och jag har själv varit med om att det har dröjt ett tag trots att säljaren "processat" återbetalningen. Dvs det kanske dröjer några fler dagar. Uppdatera gärna om och när du fått tillbaka pengarna samt om de dragit något för de delar som de påstod saknades (de borde märkt att paketeringen inte ens brutits? Vad är detta för företag?)

/Seriously

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av Seriously:

Det var tråkigt att höra. Betalade du med kort? I så fall borde pengarna komma tillbaka den vägen och jag har själv varit med om att det har dröjt ett tag trots att säljaren "processat" återbetalningen. Dvs det kanske dröjer några fler dagar. Uppdatera gärna om och när du fått tillbaka pengarna samt om de dragit något för de delar som de påstod saknades (de borde märkt att paketeringen inte ens brutits? Vad är detta för företag?)

Jag betalade med kort! Jag ringde till de igen och de började då prata om "uteblivna artiklar" igen trots att de redan lovat att kreditera mitt kort för över en vecka sedan. Till slut skickade de i alla fall tillbaka pengarna men det tog flera veckor med över tio brev och nästan lika många telefonsamtal, och hot om att själv köra cykeln till deras lager för att få dem att gå med på en vanlig retur. Det var 100% snack att några varor skulle saknats i försändelsen.

Företaget skriver jag gärna ut om någon skulle hitta tråden i framtiden för att varna andra, det rör sig om Kronans Cykel. Läs runt på olika cykelforum om kronans cykel innan ni beställer den för den håller så låg kvalité att jag höll på att börja gråta när jag packade upp den. Jag fick två paket varav jag bara öppnade det med cykeln vari det inte fått plats för det extrahjul de påstod sig sakna. Det andra paketet öppnade jag inte eftersom jag inte ville ha kvar cykeln och det var tejpat med tejp som det stod Kronans Cykel på.

Så att de skulle saknat varor var rent snack för att slippa kreditera mig. Jag gissar att de fått sätta i system att försvåra returer för att ingen vill ha deras cykel när de väl ser den. Den kostar 7000 och det står på hemsidan att det är en robust kvalitetscykel men det är en plastcykel från Kina. Jag läste någonstans att verkstäderna tom tar extra betalt för att laga Kronans för att de inte vill arbeta med deras cyklar

Så tänk efter två gånger innan ni beställer nått från dem för det blir ett heltidsjobb att försöka returnera!

Och om kronan läser det här och bestämmer sig för att försöka kräva mig på pengar för deras "uteblivna artiklar" så betalar jag gärna det för att varna andra för deras företag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Storage Jar:

Det går ju faktisk att skicka utan någon fraktsedel. Står det inte på hemsidan vilken adress man ska skicka returer till?

Inget skickas utan fraktinformation.

TS:
"skicka ut retursedlar till mig under dagen men det var igår och jag har fortfarande inte fått några retursedlar."
Du får dem kanske inte precis dagen efter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av tcntad:

Inget skickas utan fraktinformation.

TS:
"skicka ut retursedlar till mig under dagen men det var igår och jag har fortfarande inte fått några retursedlar."
Du får dem kanske inte precis dagen efter.

Med tanke på var företaget ligger och var jag bor och när på dygnet de sa det till mig så borde de ha kommit fram. Anledningen att de inte kom fram var att de aldrig skickade ut dem. Det var för ordnings skull de som sa att de skulle komma dagen efter och det hade också stämt om de verkligen skickade dem...