Panasonic lanserar spelare för UHD Blu-Ray

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Äntligen börjar 4K standardiseras så att material kan börja komma som är 4K upplöst. 1080p är långt gånget.

Synd bara att Tv kanaler aldrig (kommer?) vill stödja 4K. Fortfarande 720p 2016.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vete F vad för dålig biograf du har i din närhet men jag har inga problem hos mina iaf.

Sen självklart ser jag skillnad på DVD och BR, oavsett upplösning, men detta är pga DVD och MPEG2 ofta är för kraftigt komprimerat. BRs h.264 (vill jag minnas den heter) är precis samma sak. Allt hänger på hur hårt du kan komprimera den, och det okunniga ofta säger är att 4k är bättre än 1080p vilket hänger helt och hållet på hur mycket du har komprimerat.

Om du har pga platsbrist tvingats komprimera 4k upplösningen mer, så kan 1080p ge betydligt bättre bild, där du slipper artefakter eller fel färger så är det betydligt bättre val.

Om vi jämför rå, okomprimerad, original källa 4k inspelad så håller jag helt med dig. Men då pratar vi filmer som är hundratals GB i storlek på 4k, komprimerat
Du kan ju titta på detta reportage, och dennas 4k filmer ligger på mellan 150 och 400GB, komprimerad data.
Varje bild i bildformatet Cinemascope (2,39:1) är 2048 x 848 pixel, i 3D alltså cirka 1,7 megapixel x 3 (färger) x 2 (ögon) x 24 (bps) = 250 megabyte per sekund. På 2 timmar blir det 1,8 terabyte. Med High Frame Rate blir det ännu mera data.

Så innan du gnäller över 1080p vs 4k, titta på vad vi pratar om. En BR-skiva med 25GB per lager och sida som måste innehålla all denna fim-data, komprimerat med få eller inga förluster. Även om man lyckas få in dessa nyare 100-200GB skivorna så pratar vi fortfarande bara om 4k "bio" upplösning @ 24-30Hz i bästa fall, inte 4k 60Hz (om du inte ska fuska med färger, kodning eller kvalitet)...
...vilket gör 1080p 60Hz vs 4k 30Hz med sämre komprimering till en helt annan tävling.

Eller hade du tänkt byta skiva mitt i filmen för att få din "äkta" 4k 60Hz kvalitet?

Så hellre då 1080p med fulla detaljer, inga kompression-förluster och rätt färger, än sönderkomprimerad 4k skit.

Angående biografen så utgick jag från Bergakungen, Göteborg så bortsett från Mall of Scandinavia skulle jag säga att det är bland det "bästa" SF har att erbjuda. Sedan ska man inte ens gå in på problemet med idiotfolk i publiken och ljudnivån som alltid är för låg eller för hög, skräp är vad det är.

För övrigt tar du ju upp precis det jag kritiserade, det vill säga komprimeringen, vilken jag menade gör det digitala alternativet underlägset disc. Eller menar du att streaming av 4k skulle ge mindre komprimering än 4k på 200gb BD? Detta när en stor del av landet inte ens har lina nog att för streaming av 1080p?

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Hur blir det med Blu-Ray då? Är den på gång till att uppdateras till ny standard? Har ingen koll alls.
Tänkte att 4k kan bli rätt stor för en skiva?

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Hur blir det med Blu-Ray då? Är den på gång till att uppdateras till ny standard? Har ingen koll alls.
Tänkte att 4k kan bli rätt stor för en skiva?

"please insert next disc to continue watching"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

För övrigt tar du ju upp precis det jag kritiserade, det vill säga komprimeringen, vilken jag menade gör det digitala alternativet underlägset disc. Eller menar du att streaming av 4k skulle ge mindre komprimering än 4k på 200gb BD? Detta när en stor del av landet inte ens har lina nog att för streaming av 1080p?

Har inte någonstans i mina poster nämnt streaming, utan endast att jag inte tycker "auto-magiskt" 4k är bättre än 1080p baserat på att man får samma problem som när man streamar... dvs för mycket komprimering. Så jag tror vi är helt överens om den punkten.

Skrivet av Vangen:

Synd bara att Tv kanaler aldrig (kommer?) vill stödja 4K. Fortfarande 720p 2016.

De gör det för att de inte har nog med bandbredd, och de tjänar så lite på att sända det i högre kvalitet när källorna ofta inte är mycket bättre ändå. Folk verkar dock magiskt tro att högre upplösning är hur enkelt som helst att bara "få", bara för nu har de en TV som kan visa det.

Skrivet av Ostbiten:

Hur blir det med Blu-Ray då? Är den på gång till att uppdateras till ny standard? Har ingen koll alls.
Tänkte att 4k kan bli rätt stor för en skiva?

Det blir till att mata flera skivor, eller att ta den största du kan få, som rymmer ca 100GB och komprimera skiten ur det. För jämförelse, vi säger normalt film 1080p @ 24fps är din "vanliga film" som får plats på en 50GB dual lager BR skiva utan problem. Med komprimering kan du få ner den mer, iaf på en lager 25GB, men du förlorar kvalitet, så vi antar att vi gör det.

4k är bokstavligt talat 4x så hög pixel info. Dvs 4k @24fps kan du i teorin få plats med på en 100GB 4 lagers skiva, vilket är vad man typ siktar på nu. Men samtidigt så vill folk ha 48fps, eller tom 60 fps, vilket gör att du måste komprimera det till "pirate" BR rip kvalitet, med artefakter och skit, för att ens ha en chans att få plats med det.

Därför tar jag hellre en billigare (vs 4k varianterna) BR spelare, en billigare (dual lager) BR skiva och billigare OLED 1080p TV och får typ okomprimerad film, utan artefakter, utan att kompromissa kvalitén "även om det bara är 1080p", då resultatet blir bättre.

Den dagen vi kan distribuera 4k i full färgspektrum (inga ful fix med HDMI/DP kablar och 4:2:0 omkodningar) eller hårdkomprimering för att få plats med det på skivan, så kan jag gärna välkomna 4k till mitt hem. Men som det är nu är där en hel del kompromisser som gör att slut resultatet inte blir så bra som det borde bli. (Och sen förväntas jag lägga 50kkr+ på sämre resultatet också vilket bara är löjligt att folk ens gör imho.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Att köpa grejor på analogt media känns som nått man gjorde på -90 talet...

Bara det att att DVD slog igenom vid millenium skiftet i Sverige.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Hur blir det med Blu-Ray då? Är den på gång till att uppdateras till ny standard? Har ingen koll alls.
Tänkte att 4k kan bli rätt stor för en skiva?

Det blev väl standardiserat att man ökar nuvarande lagret från 25GB till 33GB. Så det släpps dual och tripple layer skivor på 66 och 100 i officiella UHD 4k standarden.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Jag tänkte länge att 4k inte lät jättenödvändigt, men HDR och BT2020 verkar ganska intressant.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilsk3n:

Verkligen! Hoppas på 8K så snart som möjligt! Blu-Ray 1080p går knappt att se på, och 4K börjar redan kännas suddigt

Får man fråga vad du kollar på?

Skrivet av Paddanx:

Fungerar ju inte.... hur ska företag som http://www.dvdrewinder.com/ kunna överleva då?
Eller kanske de kan ordna en USBrewinder

Skämt å sido... Visst är det trevligt att 4K börjar röra sig till hemmen... men ärligt. 50k för TVn, X antal tusen kronor på denna spelare och X antal tusen för ljudanläggningen... och här sitter folk och kaxar sig med att döma ut 1080p. Tror ärligt inte ni ser skillnaden i 9/10 filmer så länge som källan är vad den är och båda är BR och bra kodat och färgåtergivningen är bra.

Mitt förslag: Gå på en biograf och köp 2 biljetter samt stora popcorn lådor med alla tillbehör istället, det är billigare.
2 biljetter + tillbehör för säg 200kr per pers (överdrivet), det är ändå långt över 100 biobesök för billigare peng än bara den där OLED 4K TV kostar som faktiskt kan visa bra färgrymd.

...och biografen har ändå bättre ljud, bättre bild och färgåtergivning, samt större skärm än ni har hemma. Så jag ser ingen poäng med dessa överdrivna investeringar, men visst, alla ska ha något skit att bränna pengarna på.

Hehe, hade gärna haft en sådan tröja

Skrivet av Luminous:

Jag tänkte länge att 4k inte lät jättenödvändigt, men HDR och BT2020 verkar ganska intressant.

Och 60hz. Blu-ray klarar bara 24p i 1080, flätat för högre bildhastighet. Är betydligt mer pepp på större färgrymd och bildrutehastighet än UHD, eftersom grundmaterialet för UHD är otroligt litet. Finns inga filmer före typ 2010 som kan fylla UHD ens lite grand, det fungerar i praktiken bara som en uppskalning.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

...och biografen har ändå bättre ljud, bättre bild och färgåtergivning, samt större skärm än ni har hemma. Så jag ser ingen poäng med dessa överdrivna investeringar, men visst, alla ska ha något skit att bränna pengarna på.

Finns 1 problem där, bion har inte ditt mediabibliotek, altså dina filmer och serier som du vill titta på.
Utan endast ett litet urval på det allra senaste.

Skulle säkert kunna ta med någon tv-serie på blu-ray och titta på biografen har tillgång
Men chefen skulle nog gå i taket då projektorlampor antagligen kostar någonstans på 15.000kr eller mera.
Om det vore LED lampor som höll otroligt länge skulle jag kanske göra det ^^

Kommer säkert köpa UHD spelare så småningom.. får väl se vad dom kostar först. Måste ju byta TV också.
Tar kanske 1-2 år innan filmerna blir prisvärda också.. vill helst inte köpa filmer för 250kr/st.. utan 99kr är mera lagom.
Speciellt om man tänker uppgradera sitt mediabibliotek på hundratals filmer.

Permalänk
Medlem

Hur svårt ska det vara? UHD är inte 4k.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Missförstår jag eller hur kan spelaren inte stödja Atmos/dts:x? De stödja på alla spelare som kan truehd/dts HD MA

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hur i hela friden kan den ej stödja Dolby Atmos eller DTS:X? Det vore bisarrt. Dagens Full HD Blu-Ray spelare stödjer de formaten utan större bekymmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Hund:

Hur svårt ska det vara? UHD är inte 4k.

Det är faktiskt inte så svårt. 4K är generellt grepp för "cirka 4000 pixlar på bredden". 2K är cirka 2000 pixlar, 8K är cirka 8000 pixlar osv.

4K som det specificeras i den digital biografstandarden (DCI) är är 4096x2160 pixlar ≈ 17:9-format
4K som det specificeras i UHD-standarden är 3840x2160 pixlar
4K som det existerar hos kamerapaneler och en del nya projektorer är 4096x2304 pixlar

Alla tre är 4K. Krävs det att man är mer specifik kring det exakta bildförhållandet kan man ange den exakta pixelmatrisen, storleken på den aktiva bildytan etc. Annars kan man i konsumentsammanhang dra slutsatsen att "4K" så gott som alltid handlar om UHD-standardens specifikation.

Permalänk
Medlem

Högre upplösning: Köpa ny spelare, ny TV/projektor, UHD-media kommer garanterat kosta mer än BR idag, så var det när vhs blev DVD. (en dvd är mycket billigare att tillverka men DVD va dyrare.) Sen kom BR och priset hoppade upp en rejäl slant igen. Det kommer vara samma sak nu.

Nej, det kommer dröja innan 4K blir stort hos gemene man. De flesta människor har ju kvar och är nöjda med DVD. Det är bara vi ljud/bild-nördar som jäktar vidare till nästa generations prylar för att vi tycker det är kul. När vanligt folk kastat ut alla DVD och CDON slutar sälja DVD.
DÅ är det dags för nästa generation på bred front. Det lär ta 5 år eller mer innan DVD är "ute" och folk i allmänhet vill gå vidare till UHD BR

Visa signatur

Nya Datorn:M/B:ASUS B550-F|CPU:AMD Ryzen 9|RAM 64GB|Disk:2x1TB M.2|GPU:Radeon 5500xt 8GB|Chassie:Fractal Design Define R7|Skärm:48"4K LG|
Server:M/B:Asus M4N78 SE|GPU:GF8600GT|CPU:AMD Phenom2 X4 2.8Ghz|RAM:8Gb|B]SSD[/B]:Corsair Force 3 120GB|Chassie:Fractal Design Define R2|
HTPC:M/B:MSI 880gma-e45|GPU:ASUS Radeon HD 7770|CPU:AMD Athlon2 X6 3,2Ghz|RAM:Corsair XMS3 12GB|SSD:OCZ 64gb|OD:Samsung Bluray|Chassie:Chieftec Hi-Fi HM-02SL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:
Skrivet av ilsk3n:

Verkligen! Hoppas på 8K så snart som möjligt! Blu-Ray 1080p går knappt att se på, och 4K börjar redan kännas suddigt

Får man fråga vad du kollar på?

Kanske inte var solklart men det var ironi

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

Samsung har pre order på sin UHD spelare för 399 USD. Går dock inte att boka i Sverige än.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av varget:

Missförstår jag eller hur kan spelaren inte stödja Atmos/dts:x? De stödja på alla spelare som kan truehd/dts HD MA

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Handfatskatt:

Hur i hela friden kan den ej stödja Dolby Atmos eller DTS:X? Det vore bisarrt. Dagens Full HD Blu-Ray spelare stödjer de formaten utan större bekymmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Måste mena att den inte kan avkoda i spelaren. Avkoda i förstärkaren måste ju funka annars låter det som sagt mycket konstigt!

Visa signatur

Silverstone Temjin TJ08B-E | i7 2600K | 16 GB Vengeance | Palit GTX 1060 6GB | WD Blue 1TB SSD | Asus Maximus IV Gene-Z | Seasonic X-560 | Noctua NH-U12P SE2