Datorn startar inte trots nya delar. Vad är felet och hur fixar man det?

Permalänk

Datorn startar inte trots nya delar. Vad är felet och hur fixar man det?

Hej!

Jag hade nyss flyttat datorn från sovrummet till vardagsrummet och allt flöt på. Sedan skulle jag koppla in min lilla träningsförstärkare för gitarren i samma skarvdosa som datorn satt i. Jag märkte då att det lyste en röd lampa på moderkortet men jag brydde mig inte så mycket om det förrän några timmar senare. Jag gick och handlade mat och när jag kom hem så var datorn av och allt i vardagsrummet var av också. Proppen hade gått. Bytte den och startade datorn, proppen gick.

Köpte ett nytt nätaggregat och testade igen, proppen gick inte men datorn startar inte.
Tog ut allt och lät endast processorn sitta i och den startade inte.
Så jag köpte ett nytt moderkort och en ny processor.
Den startar ännu inte! Jag fattar inte problemet. Allt som sitter i är nya grejer men den vill ändå inte.
Moderkortet lyser grönt och när jag startar datorn så snurrar processorfläkten några varv men stannar sedan.
Det enda jag har kopplat är nätaggregatet, moderkortet, processorn och en processor-fläkt och dem där chassikablarna man måste sätta in i moderkortet för att kunna starta datorn.

Vad är felet? Måste jag köpa nya grejer? Är det fel på elen?

För några veckor sedan så flyttade jag soffan och kom åt ett vägguttag i vardagsrummet och proppen gick. Hela uttaget var tvungen att bytas och min kvartersvärd från MittHem kom och fixade det. Men det är inte det uttaget som jag satt datorn i.

Det här sitter i datorn just nu:

Nätagg: Corsair RM750, 750W PSU
Processor: AMD FX-6350 Black Edition, Socket-AM3+
Moderkort: ASUS M5A99FX PRO R2.0, Socket-AM3+

Permalänk
Medlem

Har du någon skarvdosa kopplad till eluttaget som du sedan kopplat datorn till? Kan tänka mig att sånna av lägre kvalité lätt kan gå sönder om man överbelastar dom.
Provat ett annat eluttag?

Permalänk
Medlem

bild på moderkortet så man ser inkopplingen

Visa signatur

en dator

Permalänk

Kan inte skicka en bild just nu, är inte hemma.
Jag har testat i 3 olika uttag och det är samma problem.

Permalänk

Har du ett chassi som bryter strömmen om du öppnar det? Har varit med om att sådana inte alltid är så pålitliga. Om du kan, prova koppla förbi det.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS XI FORMULA Z390 // Intel Core i9-9900K (Hydro Series™ H150i PRO RGB 360mm) // ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC // Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3200Mhz // Samsung 950 Pro M.2 512GB // Samsung 860 Evo 500GB // PSU Corsair HX1000i

ASUS ROG Strix XG32VQR, 32”, 144hz// ASUS ROG Strix Scope Deluxe // ASUS ROG Chakram // ASUS ROG Delta

Permalänk
Skrivet av andre_sjostedt:

Har du ett chassi som bryter strömmen om du öppnar det? Har varit med om att sådana inte alltid är så pålitliga. Om du kan, prova koppla förbi det.

Jag kör "open mod" med mitt chassi. Hur kopplar man då i så fall? Det är alltså dem där "System Power connectors/front pannel connectors" Jag måste koppla förbi på något sätt då eller?

Permalänk
Inaktiv

Back to basics. Plocka ur moderkortet ur chassit och lägg det på lådan kortet kom i. Koppla ur allt utom processor och en minnes sticka. Ta ur nätagget ur chassit och anslut till moderkortet. Koppla till skärm och tangentbord och starta. Fungerar det så installera en komponent i taget tills det inte fungerar mer, då har du boven i dramat. Fungerar det inte så testa en annan minnesplats och annan minnessticka.

Permalänk
Skrivet av anon150406:

Back to basics. Plocka ur moderkortet ur chassit och lägg det på lådan kortet kom i. Koppla ur allt utom processor och en minnes sticka. Ta ur nätagget ur chassit och anslut till moderkortet. Koppla till skärm och tangentbord och starta. Fungerar det så installera en komponent i taget tills det inte fungerar mer, då har du boven i dramat. Fungerar det inte så testa en annan minnesplats och annan minnessticka.

Varför ska jag koppla in skärmen när inte grafikkortet sitter i?
Jag har testat med att plockat ur moderkortet ur chassit, dock inte skruvat ur nätagget.
Har inte testat det där med minnena än, men ska göra det då jag är hemma igen.

Permalänk
Skrivet av chillabis:

Varför ska jag koppla in skärmen när inte grafikkortet sitter i?
Jag har testat med att plockat ur moderkortet ur chassit, dock inte skruvat ur nätagget.
Har inte testat det där med minnena än, men ska göra det då jag är hemma igen.

Du kan sätta i bildsladden i Moderkortet (:

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonathan0101:

Du kan sätta i bildsladden i Moderkortet (:

Faktiskt inte! Spanade på moderkortet och det har, vad jag kan se - ingen port för någon som helst grafik ut

Men kvarstår att TS bör ha ett grafikkort i om han ska få nån bild ut.

Permalänk
Skrivet av chillabis:

Jag kör "open mod" med mitt chassi. Hur kopplar man då i så fall? Det är alltså dem där "System Power connectors/front pannel connectors" Jag måste koppla förbi på något sätt då eller?

Om du har något gammalt chassi kan du ju ta start och reset knapparna/brytarna från den bara, annars kan du ju höra om någon har ett gammalt chassi du kan få ta grejerna från.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS XI FORMULA Z390 // Intel Core i9-9900K (Hydro Series™ H150i PRO RGB 360mm) // ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC // Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3200Mhz // Samsung 950 Pro M.2 512GB // Samsung 860 Evo 500GB // PSU Corsair HX1000i

ASUS ROG Strix XG32VQR, 32”, 144hz// ASUS ROG Strix Scope Deluxe // ASUS ROG Chakram // ASUS ROG Delta

Permalänk
Skrivet av chillabis:

Skrivet av andre_sjostedt:

Om du har något gammalt chassi kan du ju ta start och reset knapparna/brytarna från den bara, annars kan du ju höra om någon har ett gammalt chassi du kan få ta grejerna från.

Skickades från m.sweclockers.com

Borde gå att komma runt bara genom att starta genom att ta en skruvmejsel och peta till båda pinnarna på "PWR" kontakten på moderkortet.

Chassin som bryter strömmen är dock ganska ovanliga.

Permalänk
Skrivet av Irrationell:

Borde gå att komma runt bara genom att starta genom att ta en skruvmejsel och peta till båda pinnarna på "PWR" kontakten på moderkortet.

Chassin som bryter strömmen är dock ganska ovanliga.

Ja, jag såg ett youtubeklipp då en kille gjorde så.

Tycker allt är så skumt eftersom det är nya grejer och skiten funkar inte

Permalänk

Har fixat datorn nu. Problemet var att jag hade inte orginal powerkablar till mina Sata HDDs ifrån nätagget. Nu funkar allt som det ska igen med dem nya delarna.