AMD demonstrerar grafikarkitekturen Polaris på CES 2016

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

AMD demonstrerar grafikarkitekturen Polaris på CES 2016

När AMD tillkännager grafikarkitekturen Polaris utlovas rejäla förbättringar i energieffektivitet, någonting som visas upp under CES 2016 i Las Vegas.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweden
Registrerad
Dec 2008

Låter riktigt nice, frågan är vart denna krets ligger i prestanda, för AMD har ju låst systemen till 60FPS så man är ju nyfiken hur hög FPS dessa når max och hur mycket högre strömförbrukningen är (är ju en orsak till att dom låst fps).

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tellus
Registrerad
Apr 2004

Varför kör de med intel cpu?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av storPutte:

Zen kommer ju zenare

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB Adata | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Windows 10 | Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | Corsair Node PRO RGB
EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 PRO 128GB
Samsung 850 EVO 250GB | WD Blue 1TB | Cryorig H5 Ultimate

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Bara att vänta in Hypetrain #choochoo

Åbäke: i7 7700K @ 4.9GHz Delid | EVGA GTX 1080 FTW | MSI Z270M Mortar | 16GB RAM | Samsung 960 EVO 250GB M.2 - Crucial MX300 525GB x2 | Define S | EVGA GQ 750W | Custom Loop
HTPC: Ryzen 2200G | Noctua NH-U9B SE2 | ASRock AB350M Pro4 | 8GB RAM | Samsung 840 EVO 250GB - WD Blue 1TB 3,5" | Define C Mini | CM G450M |
Konsoler: Xbox One | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2004

Oj ojoj, det ser riktigt bra ut för mitt kommande mITX-system

Skrivet av storPutte:

För att de inte har något eget som räcker till? De har gett upp Bulldozer på skrivbordsmarknaden, och det är ingen idé att köra med en förlegad produkt. De är nog såpass klyftiga att de inser att det nog skulle ge mer negativt än positivt.

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av Broken-arrow:

Låter riktigt nice, frågan är vart denna krets ligger i prestanda, för AMD har ju låst systemen till 60FPS så man är ju nyfiken hur hög FPS dessa når max och hur mycket högre strömförbrukningen är (är ju en orsak till att dom låst fps).

Målgruppen för denna är först och främst bärbara datorer för gaming, men också strömsnåla och budgetorienterade stationära system.

Detta står i texten och eftersom dom mäter mot 950 och inte 60 eller 70 känns det som att den ligger där i pref kanske mot 960. (endast mina tankar)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järpås
Registrerad
Feb 2009

Lite synd att de låst frekvensen. Men hur som så verkar vi ha ett av de intressantaste grafikåren på länge framför oss!

Skickades från m.sweclockers.com

Min Dator: Intel 2500k @ 4,4 GHz | 2 GTX 580 | Adata 8GB DDR3 | Asus P8Z68V PRO | Fractal Design Arc R2 | Samsung 830 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M | Mionix Saiph 3200 | Argon 7460A
Server/HTPC: Intel Core i3 2100 | OCZ Vertex 3 | 2 Western Digital Caviar Green 1,5 TB | Thermalright True Black (passivt kyld)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jun 2011

@Broken-arrow:

Nja, orsaken till att de låst FPS är ju för att få exakt samma belastning på de två systemen, inte att strypa förbrukningen. Nu blir ju det en bieffekt när kretsarna förmodligen inte maxas av detta (men det vet vi inte, precis som du skrev) att förbrukningen kanske är onormalt låg. Är ju bara att titta på Nano som går på väldigt låg fart för att behålla sin effektivitet (var kanske det du syftade på?).

Ser också fram mot Polaris-tester framöver, kan bli första obegagnade kortet jag köper sen mitt GTX 460..

Storburk: i7 2600K@4,0 GHz, ASUS P8P67 Pro-M, FD Define Mini, CMH212+, CM M2 Silent 720W, 16 GB, R9 290X MSI Lightning, SSD + HDD - HTPC: i3 4330T, 4 GB, SSD, XFX HD7850, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweden
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av TheBasicOne:

Målgruppen för denna är först och främst bärbara datorer för gaming, men också strömsnåla och budgetorienterade stationära system.

Detta står i texten och eftersom dom mäter mot 950 och inte 60 eller 70 känns det som att den ligger där i pref kanske mot 960. (endast mina tankar)

Självklart, men om dom inte capar FPS:en gissar jag att strömförbrukningen går upp en del med (kanske 100/110watt), samt högre fps då.

Läste artikeln men är mer nyfiken på riktiga prestandan och watten, att båda korten kör 60FPS säger inte jätte mycket (i för sig medvetet från AMD´s sida).

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Så härliga siffror. Älskar mitt 750ti men byter det gärna mot högre prestanda på <75W TDP.
Passiv kylning FTW.

Skickades från m.sweclockers.com

Regn är snö på sommarn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av storPutte:

Det skulle kunna bli gnäll annars. Typ att AMD-cpun skulle flaska osv och att AMD GPUn får bättre fördel pga det eller så.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweden
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Videoapan:

@Broken-arrow:

Nja, orsaken till att de låst FPS är ju för att få exakt samma belastning på de två systemen, inte att strypa förbrukningen. Nu blir ju det en bieffekt när kretsarna förmodligen inte maxas av detta (men det vet vi inte, precis som du skrev) att förbrukningen kanske är onormalt låg. Är ju bara att titta på Nano som går på väldigt låg fart för att behålla sin effektivitet (var kanske det du syftade på?).

Ser också fram mot Polaris-tester framöver, kan bli första obegagnade kortet jag köper sen mitt GTX 460..

Precis gissar också att dom försöker även dölja vart den ligger i prestanda också (för att inte förvarna konkurrenten).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av storPutte:

En möjlig anledning kan vara att en CPU från AMD skulle kunna ge upphov till kommentarer om hurvida systemen avsiktligen stryper kortet från NVIDIA genom att vara designad för AMDs grafikkort.

Edit: @Pudeln var snabbare.

Mjölnir: AMD Ryzen 5 2400G | Gigabyte GA-AB350N | Crucial Ballistix Sport 8GB | Sapphire RX 580 8GB NITRO+ | IKEA Knagglig
Server: Intel i7-2600 | ASRock Z68 Fatal1ty (defekt men bootar) | Corsair XMS 32GB | Sapphire HD 5850 1GB | NZXT Switch 810

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

Låter ju väldigt bra :). Då är det ju långt till watt/värme-taket så man kan kräma om man föredrar grym prestanda före fina siffror gissar jag.

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW | Sony 46" LCD Full HD | HTC Vive ]
[ Huawei P20 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

Det här var ju bättre än vad vi hoppats på. Zpännande år för AMD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av Broken-arrow:

Självklart, men om dom inte capar FPS:en gissar jag att strömförbrukningen går upp en del med (kanske 100/110watt), samt högre fps då.

Läste artikeln men är mer nyfiken på riktiga prestandan och watten, att båda korten kör 60FPS säger inte jätte mycket (i för sig medvetet från AMD´s sida).

Till att börja får jag ursäkta mig då, det finns en massa som slänger ur sig kommentarer utan att läsa allt (så känndes att du KANSKE inte gjort det ).

Frågan är hur mycket då 950 går upp i watt med, nu vet jag inte hur polaris beteer sig men som det ser ut nu är det NÄSTAN halva watt (uppskattningsvis, orkar inte räkna).
Men även om det är cappat eller inte till 60hz/fps så känns det roligt att saker händer med AMD!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2001

Detta e väl den mobila varianten, inte den som kommer vara till stationära.

CPU: Intel i7 6800 @ 4.6 GHz | MK: MSI x99 Pro Carbon | Gpu: Asus GTX 1080 Ti Poseidon @ 2100Mhz | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 32 GB | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Psu: Corsair RMI 1000W | Kylning: Custom vatten med 3 radiatorer och dubbla D5 pumpar samt Waterchiller | Skärm: OLED65B7V
Levande Spirulina och phytoplankton

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

65W lägre än ett grafikkort med 90W TDP är inte dåligt med den prestandan. Tänk också på att nVidia-kortet inte ligger och maxar sin TDP heller då det också är cappat till 60FPS. Vad kan Polaris-kortet dra vid denna belastning tros? 20W?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008

Inte illa. AMD skulle verkligen behöva ett energisnålt kort. 2016 kommer bli ett grymt år för grafikkort.

Intel i7 6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | Palit Geforce GTX 1080 GameRock | 16GB DDR4 | Fractal Design Define R5 | EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Aleshi:

Vad kan Polaris-kortet dra vid denna belastning tros? 20W?

~40w får jag det till.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
PC
HTPC
Mediaspelare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av Gender Bender:

Inte illa. AMD skulle verkligen behöva ett energisnålt kort. 2016 kommer bli ett grymt år för grafikkort.

Dem har redan R9 Nano.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2010

Om detta stämmer så är det riktigt roligt och bra.
Frågan är om dom kör samma API, vilket jag tar för givet. Men det är ju inte första gången AMD visar denna typ av siffror vs sin motståndare. SweCs test kommer att avgöra denna fight

2500K - 16GB - 1TB - 1060

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av Broken-arrow:

Anledningen till att låsa fps lär väl vara att få bra jämförelse mellan systemen... sen var den låsts och vilka kort som använts har ju såklart AMD valt med omsorg, men inget konstigt att låsa för att båda korten ska jobba lika hårt...

System: Intel i7-3770K - Sapphire HD7970 - 4GB DDR3 - Asus MB - Crucial M4 256GB - 2TB HDD - Lian Li PC 60 Plus - Asus Xonar DS
Annat: Topre Realforce 88 45g - Logitech G400 - Eizo Foris 2331 - Sennheiser PC166
Microsoft Surfade PRO 128 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Förhoppningsvis ett kort som faktiskt kommer byta ut AMDs nuvarande kort i den prisklassen då (eller billigare är ju aldrig fel )

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av skruvis:

~40w får jag det till.

Hur ser matten ut då?
Om ett kort har 90W TDP och inte eldar på i fullfart utan kör på låst FPS så drar det rimligtvis inte 90W kontinuerligt. Men vi räknar högt och antar att det drar 90W. Vilket är ett rimligt maximum då hela övriga systemet får samsas på 65W i det scenariot. Om då Polaris-datorn drar cirka 67W mindre hur mycket kan den då som mest dra? 90-67=?

Jag ser flera skäl till varför det är orimligt att ens räkna på hela 90W för nVidia-kortet. Men kan du se skäl till varför nVidia-kortet ska dra mer än 90W? Vad är ditt belägg för att det ska dra 67+40=107W, och hur övriga datorn med alla förluster bara drar 48W?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Tompanhuhu:

De har redan R9 Nano.

FTFY

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweden
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Djhg2000:

En möjlig anledning kan vara att en CPU från AMD skulle kunna ge upphov till kommentarer om hurvida systemen avsiktligen stryper kortet från NVIDIA genom att vara designad för AMDs grafikkort.

Edit: @Pudeln var snabbare.

Finns några som tror detta Fast man ska ju inte anklaga dessa (dom är ju bara felinformerade).

Skrivet av TheBasicOne:

Till att börja får jag ursäkta mig då, det finns en massa som slänger ur sig kommentarer utan att läsa allt (så känndes att du KANSKE inte gjort det ).

Frågan är hur mycket då 950 går upp i watt med, nu vet jag inte hur polaris beteer sig men som det ser ut nu är det NÄSTAN halva watt (uppskattningsvis, orkar inte räkna).
Men även om det är cappat eller inte till 60hz/fps så känns det roligt att saker händer med AMD!

Jo vet det Jo självklart kommer ju 950 dra mer ström, om man ska gå på detta https://www.techpowerup.com/reviews/MSI/GTX_950_Gaming/28.htm... så ligger 950 på 112 watt, så 162 watt om resten drog 50 watt för 950 då. Om man ska spekulera lite låg i alla fall 950 nästan på max belastning.

Få se vad Nvidia lyckas med finfet.

Skrivet av Gender Bender:

Jo, dock har ju inte Nvidia visat vad dom har att komma med.

Skrivet av skewgen:

Anledningen till att låsa fps lär väl vara att få bra jämförelse mellan systemen... sen var den låsts och vilka kort som använts har ju såklart AMD valt med omsorg, men inget konstigt att låsa för att båda korten ska jobba lika hårt...

Jo självklart, men en annan vill ju veta prestandan på kortet

Tänkte sen också på dessa rykten om 14nm, kan det vara så att gpu:er för mobilt bruk kör 14nm och stationärt 16 nm?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2016
Skrivet av pålis:

Kände samma sak

-Filma inte med din mobil vertikalt-

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Angående processorvalet. Det är väl solklart att de vill tydliggöra skillnaden med ett system som i övrigt är så snålt som möjligt. Man blir inte så imponerad om det är 320 mot 387W.