Råkat skicka ett brev utan frimärke

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2014

Råkat skicka ett brev utan frimärke

Och nu tänker ni kanske, hur i helvete kan man ens lyckas med det? Och jag vet inte. Jag skulle skicka ett brev till en kompis i Tyskland men hade inga frimärken utan gick och köpte två stycken och ett kuvert. Efter att ha skrivit adressen petade jag ner brevet i brevlådan och märkte inte förrän jag kom hem att frimärkena fortfarande låg kvar i fickan. Fan. Och inte går det att fiska upp kuvertet ur brevlådan. Så för säkerhets skull gick jag ner igen och petade ner även frimärkena i lådan med en liten kommentar i hopp om att någon vänlig själ sätter dem på rätt kuvert.

Men hur stor chans är det att det händer? Får dom göra så, sätta frimärken på andras kuvert? För övrigt skrev jag avsändarens (min) adress och namn på baksidan, så jag lär väl åtminstone få tillbaka brevet i värsta fall.

:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Mar 2010

Skrev du avs.adress bör du få tillbaka brevet igen.

Jag lyckades posta ett brev en gång utan att skriva någon adress på det... (tröttmössa). Brevet hade avs.adress (brandat brev från jobbet) och fick tillbaka det

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av FilosofN:

Och nu tänker ni kanske, hur i helvete kan man ens lyckas med det? Och jag vet inte. Jag skulle skicka ett brev till en kompis i Tyskland men hade inga frimärken utan gick och köpte två stycken och ett kuvert. Efter att ha skrivit adressen petade jag ner brevet i brevlådan och märkte inte förrän jag kom hem att frimärkena fortfarande låg kvar i fickan. Fan. Och inte går det att fiska upp kuvertet ur brevlådan. Så för säkerhets skull gick jag ner igen och petade ner även frimärkena i lådan med en liten kommentar i hopp om att någon vänlig själ sätter dem på rätt kuvert.

Men hur stor chans är det att det händer? Får dom göra så, sätta frimärken på andras kuvert? För övrigt skrev jag avsändarens (min) adress och namn på baksidan, så jag lär väl åtminstone få tillbaka brevet i värsta fall.

Om du skrev ditt namn och address som avsändare så kommer dom skicka tillbaka brevet till dig. Det är ju ett klassiskt knep för att skicka brev om man är för snål för att köpa frimärke, skriv mottagaren som avsändare.

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av FilosofN:

Om du skrev avsändaradressen på baksidan så ska brevet skickas tillbaka om jag inte missminner.
Men jag har också gjort samma tabbe att lägga brev på posten utan frimärke och det kom fram.
Har till och med lyckats skicka paket utan att betala porto - då fick mottagaren stå för avgiften för att hämta ut paketet.

Så posten är väldigt smidiga, dem kommer inte slänga ditt brev bara för att frimärke saknas!

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Läs här.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av FilosofN:

Chansen att någon skulle sätta dit frimärkena är minimal, så det var nog bortkastat.
Posten töms i säckar och sedan vidare i sorteringsmaskinen.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung/Crucial 6TB | NAS: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av morxy49:

Om du skrev ditt namn och address som avsändare så kommer dom skicka tillbaka brevet till dig. Det är ju ett klassiskt knep för att skicka brev om man är för snål för att köpa frimärke, skriv mottagaren som avsändare.

Skrivet av KeVVa:

Om du skrev avsändaradressen på baksidan så ska brevet skickas tillbaka om jag inte missminner.
Men jag har också gjort samma tabbe att lägga brev på posten utan frimärke och det kom fram.
Har till och med lyckats skicka paket utan att betala porto - då fick mottagaren stå för avgiften för att hämta ut paketet.

Så posten är väldigt smidiga, dem kommer inte slänga ditt brev bara för att frimärke saknas!

Att sätta mottagaradressen på avsändarfältet är ett vanligt knep, men ingen garanti att det går åt rätt håll.
Posten är väl medvetna om detta, och har därför som rutin att skicka ofrankerade brev antigen till mottagaren, eller avsändaren, slumpmässigt. På så sätt är det ingen garanti att brevet går till som avsändaren tänkt.

Kort och gott: Ofrankerat = lotteri om det kommer fram eller ej. Likaså om det kommer fram inom en rimlig tid eller ej.

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2012

Jag har gjort nästan samma sak men hade för några frimärken på brevet och hade skrivit avs. adress.
Så jag fick hem en räkning på ett frimärke till samt en avgift på 50 kr att de fick sätta dit detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2014

Ja, det är i varje fall inte så mycket att göra åt får helt enkelt vara noggrannare nästa gång.

:)