Permalänk

Defekt Kylare?

Som titeln lyder så funderar jag på om det är dags o byta kylare då jag får höga temps i mitt tycke, fick nyligen en ny processor då den andra gick sönder (4770k --> 4970K) samt nytt moderkort som står i sign. Datorn stänger av sig emellan åt utan förvarning och jag har flashat bios till senaste och burken är i princip dammfri, körde nyss intel burntest med coretemp och fick 100 grader max på standard testet o.O mitt H80i är 2 år gammalt och kör med MX4 kylpasta som jag applicera som ett riskorn i mitten och tröck dit kylaren. Så Låter det som en ny kylare eller kan de vara nått annat?

Visa signatur

Gaming, Better than nothing. | Intel Core i7 4970k @ 4.4 GHz | Corsair H80i | Asus Maximus VII Hero | Corsair Dominator Platinum Cl9-9-9-24 2x4GB @ 1600 MHz | Asus GTX 780 DC2 @ 1.1 GHz Boost | 2TB Seagate | Samsung 840 EVO 250GB | FD Define R4 | FD Newton R3 80+ Platinum 600w |

Permalänk
Medlem

Först och främst skulle jag testa med en annan kylare, bara för att utesluta eventuella andra problem.

Låna en kylare / köp en billig för någon hundralapp och testa. (Då har du uteslutit alla andra problem än kylaren)

Sen kan du plockat bort ditt h80i och koppla in (utan att det sitter på processorn). Hör du något ljud från pumpen när du har det inkopplat?