Intels Skull Canyon är en minidator för gamers

Permalänk
Melding Plague

Intels Skull Canyon är en minidator för gamers

Inför CES 2016 har det spekulerats kring en ny Intel NUC med beteckningen Skull Canyon, som ska ge gott om spelprestanda i ett litet format. Mycket riktigt visas minidatorn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Moderator

Denna gillade jag skarpt, tidigare NUC har jag varit tveksam för men nu börjar vi prata mer seriös hårdvara.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Om de marknadsförs mot gamers och har Thunderbolt 3 så har jag svårt att tänka mig att Intel inte levererar hela paketet med en extern kabinett för PCIe enheter inom kort.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Om de marknadsförs mot gamers och har Thunderbolt 3 så har jag svårt att tänka mig att Intel inte levererar hela paketet med en extern kabinett för PCIe enheter inom kort.

Kanske det kan komma att bli en standard! Något många väntat på länge.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Raffe: Även om jag inte har Thunderbolt på min laptop så ser jag verkligen att marknaden skulle ha nytta av en universell standard som alla enheter är kompatibla över. Asus Senaste externa kabinett faller ju på mållinjen och samtidigt:

Att ha enheter som bara fungerar till bolagets egna produkter är bra kostsamt både för konsument och miljö.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Denna är helt klart intressant om priset är ok, och jag misstänker att det kommer vara det.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Ljudnivå samt tillhörande värmeutveckling tänker jag på. Men utveckling är bra.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Sedärja, det börjar arta sig på minidatorfronten! När den blir för trött att spela det senaste ens på låga settings, lär den väl fortfarande kunna få ett andra liv som HTPC. Den måste väl i alla fall orka med dagens format i 4k-upplösningar?

Skrivet av DavidtheDoom:

@Raffe: Även om jag inte har Thunderbolt på min laptop så ser jag verkligen att marknaden skulle ha nytta av en universell standard som alla enheter är kompatibla över. Asus Senaste externa kabinett faller ju på mållinjen och samtidigt:

Att ha enheter som bara fungerar till bolagets egna produkter är bra kostsamt både för konsument och miljö.

...men tyvärr verkar det vara lönsamt för bolaget. Egenintresset står alltid i första rummet, hur mycket de än försöker påskina något annat i sin corporate bullshit.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast

Ser ut som ett intressant sätt att lansera Kaby Lake till hösten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Lite mer info:
Den kommer inte se ut som dom vanliga NUCarna heller. Enligt rykten blir chassit 1 cm tunnare men totalt sett kommer NUCen ändå bli kanske 50% större pga ökad längd, vilket gör att den blir rektangulär istället för kvadratisk.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Bra att formatet utvecklas men jag ser inte poängen med att ha en sån här och ett externt grafikkort istället för ex ett vanligt mitx bygge

Permalänk
Medlem

Det här ser onekligen intressant ut, blir prestandan motsvarande min dator idag kan jag tänka mig ett byte(Q9450/GTX750).

Annars blir det att bygga mITX när nuvarande system inte längre vill vara med och leka.

Permalänk
Medlem

"skull canyon"
Kan de bli mer clichee än så?

Permalänk
Medlem

Trevligt! Men allt kommer handla om priset.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Qn1f3:

Det här ser onekligen intressant ut, blir prestandan motsvarande min dator idag kan jag tänka mig ett byte(Q9450/GTX750).

Annars blir det att bygga mITX när nuvarande system inte längre vill vara med och leka.

Processorn kommer helt klart bli ett lyft men grafiken är högst tveksam. Broadwell med Iris Pro presterande ju strax under hälften av vad ett 750 Ti klarade. Skillnaden mellan 750 och 750 Ti är inte jättestor så det ska mycket till för att Intel ska nå upp till ditt nuvarande grafikkort. Sen har de väl fortfarande lite bråkigare drivrutiner när det kommer till spel.

Så det lär ju bli spelbart om man inte är alltför kräsen med inställningar men någon "riktig" speldator blir det inte.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ska snart sätta ihop en ny dator, och tror nog det blir min sista traditionella skrivbordsdator. Efter det så kommer det nog bara bli små datorer som denna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Raffe:

Kanske det kan komma att bli en standard! Något många väntat på länge.

Finns ett par problem som Intel måste lösa för att det ska bli verklighet. De måste t.ex. se över eventuell licensiering av Thunderbolt. Man måste även se till att eventuella flaskhalsar motverkas. Kom ihåg att det funnits liknande lösningar i åratal men de har varit så dyra och tekniken har lett till ett sådant prestandatapp att det inte blivit försvarbart. Kan de lansera dockstationer till ett rimligt pris och utan något märkbart prestandatapp så kan detta bli en hit. Men det är ett stort OM.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Geeks Gaming

Helt klart kul utveckling, men jag ser inte hur detta skulle vara en bra spelmaskin. Börjar vi snacka externa grafikkort så är det en ganska stor och permanent lösning. En nuc för mig, har alltid varit något man kan gömma, så ingen ser den. Tex, när den sitter bakom en skärm eller tv. Visst externa grafikkort är coolt, men det är en stor krånglig lösning, som antagligen kommer låta en del och inte vara något man gömmer bakom tvn direkt.

Ska man ha en nuc och externt grafikkort kan man lika gärna göra ett mitx-system eller steam machine då det blir både snyggare och billigare då du inte behöver två datorsystem. Jag räknar externa grafikkortet som ett eget system då du behöver en egen låda och nätaggregat.

Priset på nucen är ju inte släppt men det kommer säkert landa runt 5-6k med SSD och RAM då detta inte medföljer som tidigare. och gaming versionerna kommer säkert gå på mer då de har starkare processorer. Då börjar vi ju snacka nivåer som man kan få en hyffsad laptop för, jag tar hellre en laptop att spela med om vi snackar en fast installation med externt grafikkort. laptopen kan du dessutom använda när den är urkopplad, nucen är bara liten och snygg då.

Permalänk
Proffsmobbare

Att marknadsföra det som en spelmaskin tror jag kan blir problematiskt, men som workstation absolut.

Sitter idag på en Brix med i7-4770R, 16GB RAM och Iris Pro 5200, det finns inte mycket i arbetsväg som den inte orkar med. i7-2600K i stationära datorn har fått seriös konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Processorn kommer helt klart bli ett lyft men grafiken är högst tveksam. Broadwell med Iris Pro presterande ju strax under hälften av vad ett 750 Ti klarade. Skillnaden mellan 750 och 750 Ti är inte jättestor så det ska mycket till för att Intel ska nå upp till ditt nuvarande grafikkort. Sen har de väl fortfarande lite bråkigare drivrutiner när det kommer till spel.

Så det lär ju bli spelbart om man inte är alltför kräsen med inställningar men någon "riktig" speldator blir det inte.

Tack för inblicken. Får invänta tester, men det bör täcka mina behov. Såvida som du nämner att drivisarna inte är helt usla sett till spelande.

Mina behov är relativt enkla, spelar inte särskilt krävande spel och inte heller med några höga inställningar. Det som är av vikt är att det flyter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Qn1f3:

Tack för inblicken. Får invänta tester, men det bör täcka mina behov. Såvida som du nämner att drivisarna inte är helt usla sett till spelande.

Mina behov är relativt enkla, spelar inte särskilt krävande spel och inte heller med några höga inställningar. Det som är av vikt är att det flyter.

Det mest troliga scenariot är att du kommer få mer prestanda till samma eller lägre pris om du bygger en enklare mITX-dator. Iris Pro brukar bara vara med i de kraftigare och dyrare modellerna men har du inga höga krav på processorprestanda kan du komma undan med en enklare processor och sedan lägga 1500 kr på ett löst grafikkort som kommer prestera betydligt bättre. Den stora uppoffringen är då storleken. Det är omöjligt att bygga en lika liten dator själv.

Ett alternativ är annars att titta på andra företags svar på NUC. Gigabyte har ju sina Brix till exempel och de släppte en version med 760M i och Asus har en liten dator med 960M. Skulle inte förvåna mig om det kommer en ny generation med liknande produkter senare i år när AMD och Nvidia släpper nya grafikkort. Båda satsar ju mycket på effektivitet vilket möjliggör en hel del prestanda i kompakta format.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det mest troliga scenariot är att du kommer få mer prestanda till samma eller lägre pris om du bygger en enklare mITX-dator. Iris Pro brukar bara vara med i de kraftigare och dyrare modellerna men har du inga höga krav på processorprestanda kan du komma undan med en enklare processor och sedan lägga 1500 kr på ett löst grafikkort som kommer prestera betydligt bättre. Den stora uppoffringen är då storleken. Det är omöjligt att bygga en lika liten dator själv.

Ett alternativ är annars att titta på andra företags svar på NUC. Gigabyte har ju sina Brix till exempel och de släppte en version med 760M i och Asus har en liten dator med 960M. Skulle inte förvåna mig om det kommer en ny generation med liknande produkter senare i år när AMD och Nvidia släpper nya grafikkort. Båda satsar ju mycket på effektivitet vilket möjliggör en hel del prestanda i kompakta format.

Prismässigt kommer jag nog lindrigare undan om jag bygger något eget. Jag har lite svårt att bestämma de verkliga behovet för datorn just nu. Processorn behöver vara något mer kompetent i och med tanken är att det kommer vara en del virtualisering framöver. Kanske kommer jag behöva bygga en för spelbruk och en för övrigt.

Har sneglat på Dan Cases 7L chassi i samarbete med Lian Li ett tag, men frågan är om den når marknaden någon gång. Det är svårt att hitta små chassin som är snygga, funktionella och med tillräckligt god kylförmåga för kompetenta komponenter utan att ljudnivån skenar iväg.

Ska bli spännande att se vad Polaris och är det Pascal(?) har att erbjuda.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Processorn kommer helt klart bli ett lyft men grafiken är högst tveksam. Broadwell med Iris Pro presterande ju strax under hälften av vad ett 750 Ti klarade. Skillnaden mellan 750 och 750 Ti är inte jättestor så det ska mycket till för att Intel ska nå upp till ditt nuvarande grafikkort. Sen har de väl fortfarande lite bråkigare drivrutiner när det kommer till spel.

Så det lär ju bli spelbart om man inte är alltför kräsen med inställningar men någon "riktig" speldator blir det inte.

Har du sett någon vettig jämförelse mellan just 750/750ti (som är vettiga modeller att jämföra med) och Iris Pro 6200? Själv hittar jag inget förutom detta som visar att 750 är snabbare i genomsnitt (ganska mycket sämre lägsta FPS dock!): Toms Hardware.

AnandTech har en fler jämförelser, men de är mot DDR3 versionen av R7 240.

Rent generellt kan man ändå säga: Iris Pro 6200 är inte kraftig nog för dagens spel, inte ens i riktigt låga inställningar. Det har jag också förstahandserfarenhet av, testade att köra ett gäng spel med iGPU i min 5775C, inte kul även om det i någon mån fungerar att spela.

Dock borde Iris Pro 550 vara rätt mycket snabbare än Iris Pro 6200. Dels verkar iGPU i Skylake vara runt 30% snabbare än motsvarande Broadwell modell, dels har Iris Pro 550 72 EU mot 48 i Iris Pro 6200 (EU = Execution Units). TDP ska tydligen vara densamma och enligt Notebookcheck har man uppskattat TDP för GPU-delen till runt 30W.

Antar vi att TDP inte sätter käppar i hjulen så borde Iris Pro 550 vara ungefär dubbelt så snabb som Iris Pro 6200. Det borde ta den en bit förbi 750ti och därmed OK för dagens spel i riktigt låga inställningar.

Är ändå skeptiskt just till TDP-biten, framförallt i kompakta enheter. Har ett 750M i min laptop (XPS15) och även om de flesta spel faktiskt går att köra med rejält nedskalade inställningar så är "throttling" definitivt ett problem, man måste i princip palla upp datorn så luften kan flöda fritt och inte ens det är tillräckligt i alla lägen. dGPU och slimmad laptop är en väldigt dålig idé, ser därför väldigt mycket fram emot möjligheten att kunna köra dGPUer i ett externt kabinett, med DX12 är det också tekniskt möjligt att ändå visa bilden på den integrerade skärmen m.h.a. explicit multiadapter!

Min nästa "speldator" blir då garanterat något likt en NUC eller laptop med bra CPU + extern dGPU. Kommer inte köpa en ny laptop med intern dGPU inom överskådligt tid givet erfaren med nuvarande (är förutom dGPUn helnöjd med enheten).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Har du sett någon vettig jämförelse mellan just 750/750ti (som är vettiga modeller att jämföra med) och Iris Pro 6200? Själv hittar jag inget förutom detta som visar att 750 är snabbare i genomsnitt (ganska mycket sämre lägsta FPS dock!): Toms Hardware.

AnandTech har en fler jämförelser, men de är mot DDR3 versionen av R7 240.

Rent generellt kan man ändå säga: Iris Pro 6200 är inte kraftig nog för dagens spel, inte ens i riktigt låga inställningar. Det har jag också förstahandserfarenhet av, testade att köra ett gäng spel med iGPU i min 5775C, inte kul även om det i någon mån fungerar att spela.

Dock borde Iris Pro 550 vara rätt mycket snabbare än Iris Pro 6200. Dels verkar iGPU i Skylake vara runt 30% snabbare än motsvarande Broadwell modell, dels har Iris Pro 550 72 EU mot 48 i Iris Pro 6200 (EU = Execution Units). TDP ska tydligen vara densamma och enligt Notebookcheck har man uppskattat TDP för GPU-delen till runt 30W.

Antar vi att TDP inte sätter käppar i hjulen så borde Iris Pro 550 vara ungefär dubbelt så snabb som Iris Pro 6200. Det borde ta den en bit förbi 750ti och därmed OK för dagens spel i riktigt låga inställningar.

Är ändå skeptiskt just till TDP-biten, framförallt i kompakta enheter. Har ett 750M i min laptop (XPS15) och även om de flesta spel faktiskt går att köra med rejält nedskalade inställningar så är "throttling" definitivt ett problem, man måste i princip palla upp datorn så luften kan flöda fritt och inte ens det är tillräckligt i alla lägen. dGPU och slimmad laptop är en väldigt dålig idé, ser därför väldigt mycket fram emot möjligheten att kunna köra dGPUer i ett externt kabinett, med DX12 är det också tekniskt möjligt att ändå visa bilden på den integrerade skärmen m.h.a. explicit multiadapter!

Min nästa "speldator" blir då garanterat något likt en NUC eller laptop med bra CPU + extern dGPU. Kommer inte köpa en ny laptop med intern dGPU inom överskådligt tid givet erfaren med nuvarande (är förutom dGPUn helnöjd med enheten).

Sweclockers har tester på Iris Pro 6200 och 750 Ti. http://www.sweclockers.com/test/20908-intel-core-i7-5775c-och...

Det är enda stället jag hittade något sådant test när jag letade lite snabbt. Tyvärr är ju många sidor väldigt kassa på att ta med en dGPU som referens i sina grafiktester.

Hur som helst verkar 750 Ti i runda slängar dubbelt så snabb som 6200. Om de lyckas dubbla det är det intressant men frågan är hur långt de kan skala prestandan med sin begränsade minnesbandbredd. De har ju bra bandbredd på 128 MB men sen dyker den ner till DDR4 efter det. Vidare kommer den ju inte tävla mot mot 750 Ti längre utan mot Pascal och Polaris.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Som jag sagt många gånger tidigare - det är verkligen på tiden att en ny ministandard för grafikkort sjösätts. MXM skulle säkert fungera oerhört väl då det är anpassat till en TDP på upp till 100W, eller tillräckligt för att i ett chassi på ~120x120x120 mm få plats med en quad core-processor och ett grafikkort i GTX 960-klassen. Och det skulle vara lätt att uppgradera. Men istället för att samlas om en ny standard släpps bokstavligen hundra olika grafikkort för varje krets.

Permalänk
Datavetare

@Zotamedu: om du läser kommentarerna till SweClockers test av 5675C/5775C så ser du att flera har påpekat att de iGPU resultat som uppmättes av SweC verkar ganska mycket lägre än vad andra fått, t.ex. AnandTech och Toms Hardware.

T.ex. så är AMD A10-7870K snabbare i vissa test hos SweC medan 5675C är konsekvent snabbare hos andra teknikwebbplatser som gjort motsvarande jämförelse. Har för mig att Emil svarade något i stil med att iGPU resultaten inte kändes speciellt relevanta så de hade varken tid eller ork att reda ut varför de eventuellt fick lägre resultat än vad andra verkar fått (skulle kunna ha andra förklaringen, t.ex. andra grafikinställningar).

En potentiell förklaring jag kan tänka mig är om det inte riktigt blev bra kontakt mellan kylare och CPU, med stock-kylaren fick jag resultat med 5775C som väldigt mycket påminner om "throttling", det trots att det är 65W TDP. Detta hände bara i lägen när CPU och GPU jobbade samtidigt, körde man enbart CPU räckte stock-kylaren gott och väl. Testade inte jättemycket efter bytet till Noctua NH-L9x65, det lilla jag ändå körde pekade nog på att iGPUn presterade något mer konsekvent efter det (har inte blivit så mycket testat med iGPU efter att jag fick dGPUn installerad).

Ser också att mina kommentarer om Iris Pro 6200 och GT750m är lite motsägelsefulla då den förra trots allt är den snabbare. Beror på att jag alltid kört den förra i 1920x1080 medan den senare sitter i en laptop med 3200x1800 och finns överhuvudtaget inget hopp om att köra i den upplösning, så där har jag alltid kört med halv upplösning på varje axel i spel d.v.s 1600x900 (fortfarande pixelperfekt).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

@Zotamedu: om du läser kommentarerna till SweClockers test av 5675C/5775C så ser du att flera har påpekat att de iGPU resultat som uppmättes av SweC verkar ganska mycket lägre än vad andra fått, t.ex. AnandTech och Toms Hardware.

T.ex. så är AMD A10-7870K snabbare i vissa test hos SweC medan 5675C är konsekvent snabbare hos andra teknikwebbplatser som gjort motsvarande jämförelse. Har för mig att Emil svarade något i stil med att iGPU resultaten inte kändes speciellt relevanta så de hade varken tid eller ork att reda ut varför de eventuellt fick lägre resultat än vad andra verkar fått (skulle kunna ha andra förklaringen, t.ex. andra grafikinställningar).

En potentiell förklaring jag kan tänka mig är om det inte riktigt blev bra kontakt mellan kylare och CPU, med stock-kylaren fick jag resultat med 5775C som väldigt mycket påminner om "throttling", det trots att det är 65W TDP. Detta hände bara i lägen när CPU och GPU jobbade samtidigt, körde man enbart CPU räckte stock-kylaren gott och väl. Testade inte jättemycket efter bytet till Noctua NH-L9x65, det lilla jag ändå körde pekade nog på att iGPUn presterade något mer konsekvent efter det (har inte blivit så mycket testat med iGPU efter att jag fick dGPUn installerad).

Ser också att mina kommentarer om Iris Pro 6200 och GT750m är lite motsägelsefulla då den förra trots allt är den snabbare. Beror på att jag alltid kört den förra i 1920x1080 medan den senare sitter i en laptop med 3200x1800 och finns överhuvudtaget inget hopp om att köra i den upplösning, så där har jag alltid kört med halv upplösning på varje axel i spel d.v.s 1600x900 (fortfarande pixelperfekt).

Ja det måste varit en skarpögd användare som noterade det
#15617694

Det var något som låg och gnagde i bakhuvudet angående testresultaten men jag kom inte på vad det var. Då borde alltså 6200 ligga lite över halva prestandan mot ett 750 Ti om man gör ett tappert försök att kompensera för Sweclockers underligt låga resultat.

Frågan är dock fortfarande om de kan lyckas dubbla prestandan till Kaby Lake i och med att de stora flaskhalsarna i form av TDP och minnesbandbredd fortfarande finns kvar. Hade varit intressant att se en mer ingående analys av hur långt man kan skala prestandan innan minnet blir en flaskhals jämfört med hur långt de kommer innan temperaturerna sätter stop. En annan relevant fråga är då hur en i3 med Iris Pro hade presterat. Två kärnor med HT istället för fyra släpper ju till en del termiskt svängrum för iGPU att leka med samtidigt som det rimligtvis borde finnas prestanda nog för den typen av spel som en iGPU av den klassen kan tänkas användas till.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Någon som sitter på mer info om när det kan tänkas komma ut? Blir Kaby Lake efterträdaren av Skylake med Iris Pro grafik? Så mycket frågetecken..!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk