LCD-skärm får "Image retention" efter bara några minuter

Permalänk
Medlem

LCD-skärm får "Image retention" efter bara några minuter

Hej!

Sedan en tid tillbaka så har min skärm (Philips 272c4qpjkab) fått någon slags av inbränningar. Jag märkte det först när jag stängde av/startade om datorn och (i Windows 10) den blå bakgrunden med vit text där det står "Shutting Down" kommer upp.

Jag tänkte inte så mycket på det utan antog att den helt enkelt var något transparent.

Igår märkte jag dock väldigt tydligt att så inte var fallet, då en bild från Discord var "inbränd". En, vad ska man kalla det, "skugga" av samma bild och även fönstrets kanter och mörkare element från programmet syntes väldigt tydligt med vissa färger på bakgrunden.

Efter lite tester så märkte jag att det gick väldigt snabbt att få något "inbränt". Med Chrome igång (och Google-loggan som syns på startsidan) så tog det inte mer än några minuter innan den satt fast.

Efter att ha haft skärmen avstängd under natten så gjorde jag nu ett nytt test och samma problem uppstod inom några minuter, säg 5-10 (max). Det som "bränns fast" sitter kvar i upp till 20 minuter men nya element fastnar inom mycket kortare tid än så.

Nu när jag har skrivit den här texten så har t.ex. dom mörka elementen från högersidan "bränts in".

Jag har provat skärmen både med och utan grafikkort med samma problem så det är inte grafikkortet som är boven i dramat.

Jag vet att det finns diverse program osv. för att få bort denna typ av inbränningar men problemet ligger, enligt mig, i att dessa uppkommer alldeles för snabbt. Inte ska det bara ta fem minuter för att få inbränningar? Flyttar jag ett fönster till ett nytt ställe så bränns det in även där. Gäller hela skärmens yta.

Åsikter? Skärmen är ca ett och ett halvt år och köpt på MediaMarkt.

Tack!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Tänkte uppdatera med några bilder som jag har tagit. Observera att kameran är en mobilkamera och att det är mycket tydligare i verkligheten jämfört med dessa foton:

http://imgur.com/a/txwhy
http://imgur.com/a/sarfW

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺

Det där är ingenting du kan "fixa" på något enkelt sätt. Image retention på LCD brukar handla om att elektroner hoppar över till närliggande skikt så att spänningen som reglerar kristallernas vridning inte längre ger rätt nivå.

"Lösningen" brukar vara att stänga av skärmen så att panelen laddas ur. Men jag måste säga att fem minuter är lite väl kort tid. Jag har fått samma fenomen i framför allt PLS-skärmar inne för test där testufo-mönstrena kanske stått på i en halvtimme eller liknande.

Erfarenheten från annat håll säger också att det är delvis exemplarberoende, men att paneler som får kvardröjningar tenderar att få det hela tiden.

Reklamation kanske är den enda utvägen om det stör dig.

Permalänk
Medlem

Jag kontaktade Philips i måndags och mailade över bilderna. Dom ringde för några minuter sedan och berättade att DHL eller UPS kommer och hämtar min trasiga och lämnar en ny hemma hos mig redan idag eller imorgon.

Det kallar jag service!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag fortfarande inte har fått min skärm då UPS lyckades "tappa bort" paketet i Västerås i onsdags.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

press nu1mlock