EVGA presenterar Geforce GTX 980 Ti för virtuell verklighet

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

EVGA presenterar Geforce GTX 980 Ti för virtuell verklighet

De ack så omtalade VR-headseten kräver mer än bara en bildutgång. Det här tar EVGA fasta på med en specialversion av Geforce GTX 980 Ti, som levereras med en extra frontpanel.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Dec 2002

Coolt ändå när VR blir verklighet på riktigt. Vi får se vart vi är om ett år och vad det slutar på för pris att ha en riktig bra VR-rigg. Kommer vi få se VR-rum istället för biorum på Min-hembio istället?..

Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra och de kloka så fulla av tvivel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan/Lund
Registrerad
Nov 2004

VR eller inte, bra grej

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 @2 cf-v12hp hydro dynamic. GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005

Så nu måste bara alla chassi-tillverkare gå tillbaka till att ha 5.25"- eller 3.5"-platser.

▪ i7-6700K ▪ Asus Z170-A ▪ 16GB 2800MHz ▪ Gainward GLH 1080 ▪ 400GB NVMe ▪ Win 10 Pro ▪

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Okt 2003

Trevlig ide!
Det har ju uppdagats nu att många usb 3.0 inte presterar som de ska. vilket resulterar i att Rift inte kommer att fungera. Med detta smäller man ju två flugor i en smäll och slipper köpa kontrollerkort eller nytt moderkort.

Men gud vad jag längtar till apil

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Okt 2003

@blade80: Man kan ju alltid hoppas!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Trenden går ju mot att inte ha 5.25"-platser längre och det hatar jag, så om detta tillbehöret kan "tvinga" tillverkare att köra med 5.25"-platser igen är det högst välkommet. Hoppas fler följer efter och att det blir standard som inte går att vara utan

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

Ok, bara att slänga sitt 980 Ti och köpa detta då...

(:p, ;), skämt)

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW | Sony 46" LCD Full HD | HTC Vive ]
[ Huawei P20 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järpås
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Ozzed:

Trenden går ju mot att inte ha 5.25"-platser längre och det hatar jag, så om detta tillbehöret kan "tvinga" tillverkare att köra med 5.25"-platser igen är det högst välkommet. Hoppas fler följer efter och att det blir standard som inte går att vara utan

Dock är det bra med mångfald. De allra flesta chassin därute har 5,25 platser. Men några få nya inte har det. Det är väldigt bra för oss som inte vill ha dem att det finns chassin utan.

Min Dator: Intel 2500k @ 4,4 GHz | 2 GTX 580 | Adata 8GB DDR3 | Asus P8Z68V PRO | Fractal Design Arc R2 | Samsung 830 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M | Mionix Saiph 3200 | Argon 7460A
Server/HTPC: Intel Core i3 2100 | OCZ Vertex 3 | 2 Western Digital Caviar Green 1,5 TB | Thermalright True Black (passivt kyld)

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av hölmiz:

Dock är det bra med mångfald. De allra flesta chassin därute har 5,25 platser. Men några få nya inte har det. Det är väldigt bra för oss som inte vill ha dem att det finns chassin utan.

Hur kan någon vara i vägen om man väljer att inte använda dem? Det är ju bara tomt där då.

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av DooL3Y:

Trevlig ide!
Det har ju uppdagats nu att många usb 3.0 inte presterar som de ska. vilket resulterar i att Rift inte kommer att fungera. Med detta smäller man ju två flugor i en smäll och slipper köpa kontrollerkort eller nytt moderkort.

Men gud vad jag längtar till apil

Nu står det ju att usb3 portarna ansluts till moderkortet, så om dit moderkort har för slö usb3 lät detta inte hjälpa, är ju bara hdmi kontakten på frontpanelen som är ansluten till graffet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jun 2008

Precis som Sweclockers sa på CES mässan, alla vill rida på VR vågen.
Så dom skickar bara med en USB hubb så blir det VR
Är väl annars bara att skaffa valfri usb3 hub om man mot förmodan skulle ha för få. Moderna chassin har väl ofta 2xusb2 + 2xusb3 portar på framsidan/toppen. Trodde inte folk hade brist på USB portar nu för tiden, kanske har fel där.

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: MSI Gaming M7, GPU: Asus 1080 Ti
CPU: Intel i7 6700@4.5Ghz, Ram: 2x8GB Corsair DDR4
Chassi: Fraktal design R5, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: Samsung 850, 500GB, Disk 2: Crucial mx, 500GB,PSU: EVGA G2 750w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

Nu får jag erkänna att jag inte har så bra koll, men är inte 3.0 något overkill för en handkontroll? Räcker verkligen inte bandbredden till för 2.0 och en handkontroll?

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2009

Jag förstår inte varför det skall släppas så många väldigt dyra grafikkort baserad på gammal teknologi när Pascal står inför dörren?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Okt 2003

@Klubba: Det har du ju rätt i! synd:/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Okt 2003

@Nautilus011: Som jag förstår det så utnyttjar de varje port fullt ut så hubbar fungerar inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Ozzed:

Jasså? Personligen tycker jag det är en av de bättre grejerna som hänt på chassi fronten. Bytte nyligen till ett Define S utan 5.25 och det ser så fint och cleant ut utan den otympliga 5.25 buren (eller någon annan bur heller för den delen)

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av trickeh2k:

Nu får jag erkänna att jag inte har så bra koll, men är inte 3.0 något overkill för en handkontroll? Räcker verkligen inte bandbredden till för 2.0 och en handkontroll?

Undrar samma sak.. Har min kontroll kopplad till en usb3 hubb powered med egen el.. Xbox one kontroll.. Verkar funka fint

Skickades från m.sweclockers.com

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2011

Vill se kortet naket! Giggity

Intel i5-3570K 4.2GHz | MSI Z77A-GD65 | 8 gb RAM 1600MHz | MSI GTX 1080 ARMOR OC 2GHz Core | AOC AG271QG

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Herr Andersson:

Jag förstår inte varför det skall släppas så många väldigt dyra grafikkort baserad på gammal teknologi när Pascal står inför dörren?

För att många inte vet om det som du vet.
Då vill folk ha de nya hela tiden, sedan kommer de inse att, wow pascal korten är bättre. Måste haaaa.
Vinst för företaget, mindre vinst för konsumenten.

|-I7 5820K @4GHZ | Samsung SSD 850 PRO 512 GB | Corsair SSD 60 GB | | OCZ Vector 4 SSD 256 GB | Seagate SSHD 2TB | 1x HDD 1TB | Nvidia GTX 980 OC 4GB VRAM |Corsair DDR4 2400mhz 16GB | Corsair H90i | OCZ 1000w GOLD | Asus Rampage V Extreme Intel X99 | Thermaltake Level 10 GT Svart l

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åtvidaberg
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Rajat:

Hur kan någon vara i vägen om man väljer att inte använda dem? Det är ju bara tomt där då.

Troligen för att det blir onödigt trångt med en stor plåtbur som slutar 2 cm från moderkortet om man ändå inte använder den? Sen blir det rätt fult med en massa täckluckor i fronten när inget används. Personligen har jag av nostalgiska själ svårt att släppa min kära Plextor Men förstår helt de som inte vill ha.

Skrivet av Nautilus011:

Så dom skickar bara med en USB hubb så blir det VR

Ehhh. Tror HDMI'n kan ha nåt med VR-grejen att göra med Att den har USB där med är väl mest för att det ska vara smidigt att kunna dra alla kablar från headsetet till samma plats, utan skarvar och förlängningar, då alla chassin inte har USB 3, och även om de har - inte alltid nära någon 5,25"-plats.

P8Z77-V | i5 3570K@4,4ghz | Evo 212 | 4x4GB Corsair LP | Inno3D GTX 970 Air Boss Ultra | Asus Xonar DGX
850 Evo 250GB & 2x500GB | WD Green 2TB | Asus PB278QR | Corsair 760T | CoolerMaster V850
HP Microserver Gen8 1610 | Corsair Force F80 80GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av blade80:

Coolt ändå när VR blir verklighet på riktigt.

Haha tyckte det var en rolig mening, kanske är trött

[7700K 4.5Ghz] - [PRIME Z270-A] - [16Gb 3200Mhz] - [EVGA GTX980Ti 6GB SC ACX] - [~500GB 840 EVO] - [FD 800W Newton R3 Platinum] - [Noctua D14] - [Define R3] - [S27A950D @120hz]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra Sandby
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Herr Andersson:

Men Pascal beräknas väl inte dyka upp förrän Q2 eller Q3 2016? Eller har jag fel?

Det är ju ändå 6-9 månader framåt.

Processor: Intel i7-8700K Moderkort: ASUS Strix Z370-i Gaming Grafikkort: GTX 1080 Founder's Edition
RAM: G.Skill TridentZ RGB DDR4 3200MHz 16GB Systemdisk: Samsung Evo 970 NVME 500GB M.2 SpelSSD: WD Blue 1TB M.2 SATA Övrig lagring: 2x Seagate Barracuda 2TB 2,5" HDD 7mm slim Skärm: Philips 27" LED Gioco med Ambilight VR: HTC Vive

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Rajat:

haha, va? Många på detta forum, inkl. mig själv, gillar chassin som inte har 5,25 enheter/platser då de tar onödigt med space och ofta är det 2st eller fler "drives".

Har man ingen nytta av en CD/DVD-drive så är det bra med datorlådor som helt enkelt tagit bort dem. Dels för att du kan då istället få bättre luftflöde samt att det ser snyggare ut estetiskt, vilket många här diggar. Helst ser jag att HDD-burarna inte heller sitter på det klassiska stället i fronten. Och varför tillverkare envisas att ha 8+ HDD burar och 3x5,25-"drives" förstår jag inte. Majoriteten av människor använder väl otroligt sällan fler än 2st 5,25-"drives" samt 8+ platser för hårddiskar.

jag tycker att tillverkare kan sätta in enkelt löstagbara 5,25-drives samt samma sak med HDD-burar. Alternativt att det finns en annan lösning för att fästa hårddiskar, så man inte täcker upp fronten. Jag vill absolut helst ha det helt rent där framme och att man kan sätta dit 3x120mm fläktar, eller om det är ett bredare/högre chassi 3x140mm.

i7-3770K - 4.7Ghz | 32GB X.M.P. | ROG GTX 1080 | ROG SWiFT PG278Q
Black Box / Setup | 3DMark

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Rekl3M:

Haha tyckte det var en rolig mening, kanske är trött

Tyckte det också, är dock inte trött. Kanske har man dålig humor

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av trickeh2k:

USB 3.0 är väl för själva headtrackingen? Vetefan om bandbredden är grejen där dock, trots jättehög uppdateringsfrekvens på alla sensorerna så tror jag 2.0 nog skulle räcka, men det har nog mest å göra med strömförsörjningen. Headtracking-beräkningarna görs väl i själva brillorna, så det går kanske åt mer ström än 2.0 mäktar med.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Olaeli:

Men Pascal beräknas väl inte dyka upp förrän Q2 eller Q3 2016? Eller har jag fel?

Det är ju ändå 6-9 månader framåt.

Q2 2016 är vad jag har hört så om 3-5 månader.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Habo
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av enbom:

Så nu måste bara alla chassi-tillverkare gå tillbaka till att ha 5.25"- eller 3.5"-platser.

Fast det är ju inte nödvändigt, räcker med att chassitillverkarna implementerar en hdmi eller displayport kontakt i chassits IO-panel som ansluts till grafikkortet med en intern kabel på samma sätt som usb-portarna i IO-panelen ansluts till moderkortet

EDIT: De flesta moderna chassin har ju även usb 3.* portar som kan förse VR-headsetet med ström

Datorn
Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 2600k @ 4,5GHz Kylare: Phanteks ph-tc14pe Moderkort: Asus P8P67 B3 Deluxe RAM: Corsair Vengeance LP 16GB @ 1600MHz PSU: Corsair AX 750 GPU: Evga GTX 780ti SC ACX @ 1250MHz SSD: Intel 520 120GB & Intel 520 480GB HDD: Western Digital Caviar Black 1Tb

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av zipmiX:

haha, va? Många på detta forum, inkl. mig själv, gillar chassin som inte har 5,25 enheter/platser då de tar onödigt med space och ofta är det 2st eller fler "drives".

Har man ingen nytta av en CD/DVD-drive så är det bra med datorlådor som helt enkelt tagit bort dem. Dels för att du kan då istället få bättre luftflöde samt att det ser snyggare ut estetiskt, vilket många här diggar. Helst ser jag att HDD-burarna inte heller sitter på det klassiska stället i fronten. Och varför tillverkare envisas att ha 8+ HDD burar och 3x5,25-"drives" förstår jag inte. Majoriteten av människor använder väl otroligt sällan fler än 2st 5,25-"drives" samt 8+ platser för hårddiskar.

jag tycker att tillverkare kan sätta in enkelt löstagbara 5,25-drives samt samma sak med HDD-burar. Alternativt att det finns en annan lösning för att fästa hårddiskar, så man inte täcker upp fronten. Jag vill absolut helst ha det helt rent där framme och att man kan sätta dit 3x120mm fläktar, eller om det är ett bredare/högre chassi 3x140mm.

För luftflödet så har det absolut 0 betydelse ifall det finns 2-3st 5,25" platser eller inte, där dom är placerad så är de inte ivägen för flödet över huvud taget.
Anledningen till varför de finns 2-3st 5,25" platser är enkel, det finns massor av människor som fortfarande har nytta utav en optisk läsare, sen kanske man har en fläktkontroller som kräver det utrymmet, vidare så finns det kortläsare på 5,25" eller så kanske man använder den här eller den här till sitt ljudkort, men du kanske tycker det är "estetiskt snyggare" att lägga dem lösa ovanpå burken, vad vet jag?!
8+ platser för HDD är inte heller svårt att fylla.

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av Rajat:

För luftflödet så har det absolut 0 betydelse ifall det finns 2-3st 5,25" platser eller inte, där dom är placerad så är de inte ivägen för flödet över huvud taget.
Anledningen till varför de finns 2-3st 5,25" platser är enkel, det finns massor av människor som fortfarande har nytta utav en optisk läsare, sen kanske man har en fläktkontroller som kräver det utrymmet, vidare så finns det kortläsare på 5,25" eller så kanske man använder den här eller den här till sitt ljudkort, men du kanske tycker det är "estetiskt snyggare" att lägga dem lösa ovanpå burken, vad vet jag?!
8+ platser för HDD är inte heller svårt att fylla.

Behöver man 5.25"-platser köper man ett sådant chassi... om inte väljer man ett annat.

Vad bjäbbar ni om egentligen?