Koppla Subwoofer till Förstärkare?

Permalänk
Medlem

Koppla Subwoofer till Förstärkare?

Hejsan! Jag har en Harman-Kardon HK3250 med Jamo E850.
Nu till frågan: Har en Swans Sub-250 som står och dammar
Jag undrar om jag kan koppla in denna sub till förstärkaren, och hur jag enklast gör det om det går?
Finns preout på förstärkaren, men är osäker på om det fungerar.

Permalänk

Det går om det är en aktiv sub. Du kopplar då in på förstärkarens sub-utgång (preout) och sedan in till subben. Det är oftast RCA i båda ändarna.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Okej! Ja, det är en aktiv sub. Kommer det verkligen att fungera? Detta är en äldre HK. alltså ingen surroundförstärkare.
Mina funderingar var att eventuellt om jag koppla så, kommer jag att koppla bort förstärkarens slutsteg.
Har fel kanske. Rätta mig gärna
Mvh, Lars

Permalänk
Medlem

Ska ju finnas en pre-out på den förstärkaren enligt manualen så det är väl bara att testa och koppla in den där.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Skrivet av LR1000:

Okej! Ja, det är en aktiv sub. Kommer det verkligen att fungera? Detta är en äldre HK. alltså ingen surroundförstärkare.
Mina funderingar var att eventuellt om jag koppla så, kommer jag att koppla bort förstärkarens slutsteg.
Har fel kanske. Rätta mig gärna
Mvh, Lars

I dom fall man kan koppla bort förstärkarens inbyggda steg brukar det sitta en ut och en ingång med en metallbygel emellan. Ibland vill man ju t.ex. bi-ampa och då kanske man vill nyttja även dom inbyggda stegen.

Koppla på bara.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Japp, det finns en preout på HK:n. Frågan är om det går och att koppla in den och hur man gör på ett smidigt sätt. Här kopplas det inte hej vilt, när det finns bra forum med mycket kunskap.
Mvh, Lars

Permalänk
Medlem

Pre-outen på HKn är ju i form av vanlig RCA röd+vit, ingången på suben är vanlig low level input i form av RCA röd+vit. Alltså kopplar du en helt vanlig RCA-kabel mellan dem, till exempel denna i lagom längd: http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/r...

Eller denna om du vill ha guldpläterade kontakter och bättre kvalitet på kabeln: http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/r...

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Okej, är det så busenkelt? Var lite rädd för att koppla det så, vill ju inte ha sönder fin utrustning.
Mvh, Lars

Permalänk

Vi har svarat på din fråga flera gånger nu. Ja det är så enkelt, preout från förstärkaren till subben. Klart!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av LR1000:

Okej, är det så busenkelt? Var lite rädd för att koppla det så, vill ju inte ha sönder fin utrustning.
Mvh, Lars

Är det något specefikt som skulle kunna gå fel som du funderar över?

Bägge är lågnivå och anpassade för att kopplas mot varandra.
Det hade även gått att koppla från högnivå med hjälp av en adapter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej Björn. Tack för svaret. Jag var bara lite orolig, för jag googlade lite på ämnet och det verkade inte vara så enkelt enligt vissa, för en del menade att man var tvungen att ha adapter eller att man kopplade bort slutsteget på förstärkaren när man kopplar lågnivå till lågnivå. Ville fråga här på forumet med kunniga, så man inte koppla fel, och något går sönder bara.
Mvh, Lars

Permalänk
Skrivet av LR1000:

Hej Björn. Tack för svaret. Jag var bara lite orolig, för jag googlade lite på ämnet och det verkade inte vara så enkelt enligt vissa, för en del menade att man var tvungen att ha adapter eller att man kopplade bort slutsteget på förstärkaren när man kopplar lågnivå till lågnivå. Ville fråga här på forumet med kunniga, så man inte koppla fel, och något går sönder bara.
Mvh, Lars

Mja, det som hade kunnat vara ett problem är ju om man skulle behövt använda en y-kabel, alltså för att koppla t.ex. höger/vänster kanal till en monoingång.

Men i det här fallet verkar det bli höger utgång till höger ingång respektive vänster till vänster.

Oavsett får man utgå från att utgången på förstärkaren är kopplad så att den inte tar emot någon signal som kommer in.

Hur som helst, alltid bra att dubbelkolla

Har du testat nu förresten, blev det bra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej igen! Jag är inte hemma på ett tag, men så fort jag kommer hem ska det kollas. Spännande, hehe. Hör av mig.
Tusen tack för snabba svar.
Hälsningar, Lars//

Permalänk

@LR1000: Om du inte tidigare använt sub så kan jag ge lite tips på hur du ställer in den. Eftersom du har stora golvhögtalare som förmodligen redan återger hyfsat mycket bas så skulle jag ställt ner frekvensen väldigt lågt. Personligen gillar jag att ha den ända nere i 40-50hz och ha lite extra volym på, istället för att kanske ha runt 80hz och lite lägre volym. Oftast får man intrycket att man får lite extra stöd i de riktigt djupa frekvenserna, att subben går lite djupare i frekvens. Skulle man ställa filtret på säg 80hz så får man oftast en rejäl basförstärkning där (med tanke på att du har golvhögtalare) och mindre djupbas än med att klippa vid ungefär 40-50hz.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej igen! Ville informera att det fungerar.
Hälsningar Lars//

Permalänk
Medlem

Lånar tråden.
Har en gammal pioneer-förstärkare xv-dv333 iom att jag sålt min nyare förstärkare. Pioneer har en passiv subwoofer, ingen pre-out. Kan jag på nåt sätt koppla in min aktiva subwoofer(Auna linie 300)? Den har ingångar för högtalare.