Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Maj 2011

Remix OS - Vad tror ni?

Hejsan!

Sprang på något som petade mitt intresse i sidan igårkväll, nämligen Remix OS. Det är byggt på Android med x86 arkitektur och ska gå att köra som antingen boot-OS eller via dualboot från tex. en USB.

Officiell hemsida och YT demo video;
http://www.jide.com/en
https://www.youtube.com/watch?v=qMO9v4jmcsI&feature=youtu.be

Vad tror ni om detta? Ska tydligen lanseras den 12/1-16 iaf. Jag är tämligen taggad, men undrar hur det blir med drivers och så, då e.g. min CPU inte har någon inbyggd GPU del. Samma sak med Wi-Fi, någon som vet hur de kan tänkas lösa det för e.g. laptops?

Laptop#1: Lenovo Legion Y720 | i7 7700HQ | 16Gb 2400Mhz | GTX 1060 6Gb |
Laptop#2: MSI GS73VR Stealth Pro | i7 6700HQ | 16Gb 2400Mhz | GTX 1060 6Gb |
Desktop | MSI X470 Pro Carbon AC | Ryzen 7 2700X - H100i Pro RGB | 16Gb 3200Mhz Pro RGB | 1080Ti STRIX |

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Jag tycker det verkar spännande, det finns ju en del appar till Android som kan vara intressante att köra i datorn till skillnad från tramsapparna i win 10, går det att köra virtuellt med skapligt resultat så kan det nog bli populärt.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hufvudstaden
Registrerad
Jan 2007

RemixOS 2.0 beta fungerade utmärkt med mitt 280X då den använde sig utav de öppna Radeon drivrutinerna för linux.

Wifi fungerar om det fungerar på linux, dvs om det finns drivrutiner inbyggt i kärnan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker det verkar spännande, det finns ju en del appar till Android som kan vara intressante att köra i datorn till skillnad från tramsapparna i win 10, går det att köra virtuellt med skapligt resultat så kan det nog bli populärt.

Har en Windows 10 2-i-1 dator som jag blev sugen att köra detta på (modell i sign), har redan köpt en massa appar på Android som vore oerhört härligt att ha på "plattan", tex, PowerAmp och diverse spel som gör sig bättre på större skärm.
Har inte testat att emulera Android med e.g. Bluestacks på den än, men vad tror du minimumkraven skulle vara för Remix OS, räcker en Intel Atom (senaste gen) och 2Gb RAM?

Skrivet av Feeku:

RemixOS 2.0 beta fungerade utmärkt med mitt 280X då den använde sig utav de öppna Radeon drivrutinerna för linux.

Wifi fungerar om det fungerar på linux, dvs om det finns drivrutiner inbyggt i kärnan.

Okej!

Har absolut ingen aning vad som sitter i min dator jag tänkt köra det på. Vet bara att det är en Atom Bay Trail-T Z3735 med Intel HD Graphics och 2Gb RAM.
Denna jag tänkte testa det på.

Annars kanske man ska testa på stationära eller laptopen i Sign.
Vet du hur det ser ut för Nvidia med drivare på Linux sidan?

Laptop#1: Lenovo Legion Y720 | i7 7700HQ | 16Gb 2400Mhz | GTX 1060 6Gb |
Laptop#2: MSI GS73VR Stealth Pro | i7 6700HQ | 16Gb 2400Mhz | GTX 1060 6Gb |
Desktop | MSI X470 Pro Carbon AC | Ryzen 7 2700X - H100i Pro RGB | 16Gb 3200Mhz Pro RGB | 1080Ti STRIX |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016

@phoenixdisciple:

Jag tror tyvärr inte det fungerar eftersom Remix OS 2.0 enligt spec kräver Legacy Boot option.. Och vad jag förstått så kör bl.a. z3735 bara UEFI.

Jag skulle vilja köra på min Surface Pro 2, men tror tyvärr det är samma problem där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

Kanske kan vara något att testa på min intel NUC. Kanske kan boota det från den inbyggda SD-kort-läsaren?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Sep 2009

Står att senaste utgåvan är 2015-01-12? Eller funkar det inte som jag föreställer mig?

Citera för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av alteam:

Står att senaste utgåvan är 2015-01-12? Eller funkar det inte som jag föreställer mig?

De fick nog fel på året, för versionsnumret heter ju 2016. Dessutom kom nedladdningen upp någon gång under dagen. I morse var det bara en "coming soon"-sida.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
8700K@stock
1070 Ti@stock

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Nov 2010

Inte sett detta innan, men tror det kan blir riktigt bra! Byter gärna ut mitt windows mot detta om allt funkar. Vore kalas om man kan koppla en xbox kontroll och spela alla androidspel!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Sep 2009

Så om jag har förstått det hela rätt så kan man inte installera Remix OS på en hårddisk utan måste köra via USB?
Sen undrar jag om andra har "problemet" med att Play store inte finns och att möjligheten till att logga in på ett konto inte funkar?

Citera för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Någon som har provat detta OS än?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av alteam:

Så om jag har förstått det hela rätt så kan man inte installera Remix OS på en hårddisk utan måste köra via USB?
Sen undrar jag om andra har "problemet" med att Play store inte finns och att möjligheten till att logga in på ett konto inte funkar?

Förstod jag det rätt så kan du välja att permanentinstallera det.

På deras hemsida står det att Play store ska finnas, men mer än så vet jag inte.

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003

Finns det några rättighetsproblem med detta? Jag menar kan Google stoppa det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nora
Registrerad
Jul 2013

Någon som vet om detta kan köras in på en Pi?

Main
MOBO: MSI B350M MORTAR, CPU: RYZEN 5 1600, RAM: 4x4GB DDR4 @ 2.8GHz, GPU: KFA2 GTX1080 EXOC SNPR, SSD: TOSHIBA TR150 480GB Chassi: NZXT H400i Svart/Rött, PSU: CoolerMaster V750 80+ Gold, Skärm: AOC G2460PF

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Att den bryter mot licensreglerna för dom programvaror den använder

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av BM-Mods:

Någon som vet om detta kan köras in på en Pi?

Pi kör inte x86. Den kör ARM processor. Finns väl andra lösningar för att köra Android på RPi

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av mrqaffe:

Finns ju smidigare lösningar för att köra android-appar än att behöva köra ett ytterligare OS, så varför skulle det bli populärare än de alternativen?

///M4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av backfeed:

Förstod jag det rätt så kan du välja att permanentinstallera det.

På deras hemsida står det att Play store ska finnas, men mer än så vet jag inte.

Permanentinstallera på USB-minnet ja?

Nej Play services finns ej från början har jag fattat nu. Finns lite guider på hur man får in Play Services och store.

Citera för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av hoski:

Finns ju smidigare lösningar för att köra android-appar än att behöva köra ett ytterligare OS, så varför skulle det bli populärare än de alternativen?

Vilka lösningar syftar du på? Bluestack?

Citera för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2014

Helt okej men var ett helvete att få polaren att få in det på hddn

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av ShatteredXs:

Helt okej men var ett helvete att få polaren att få in det på hddn

Var din polare svår att övertala? 😂😂😂

Vad är det för systemkrav? Hittade att den inte stöder 32-bit. Blev sugen på att prova detta på äldre Laptop.

Skickades från m.sweclockers.com

Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | MB: Asus Maximus V Gene Z77 | CPU: I5-3570K | RAM: 16GB Corsair LP | GPU: MSI Radeon RX580 Armor 8GB | SSD: Crucial MX300 750GB | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Kubuntu 18.04 LTS & KDE Neon User Edition

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002

Jag blev nyfiken efter att ha sneglat på Ars Technicas artikel förra veckan men har inte haft möjlighet att testa ännu. Lär bli i en Virtual Machine när det väl blir av iallafall.

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841
Google är inte din vän. www.donttrack.us
Skaffa säker epost med ProtonMail! #14698306
Spela Supreme Commander! www.faforever.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Säter
Registrerad
Apr 2005

Jag fick inte igång det på någon av mina datorer varken med legacy eller efi. Den kommer till en svart skärm med vit blinkande text "RemixOS" på legacy och en svart skärm där det står android på efi. Inget mer.
Lär nog vänta till åtminstone betan.

///

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av M3Johan:

Jag fick inte igång det på någon av mina datorer varken med legacy eller efi. Den kommer till en svart skärm med vit blinkande text "RemixOS" på legacy och en svart skärm där det står android på efi. Inget mer.
Lär nog vänta till åtminstone betan.

Kan ju vara trevligt om du kunde skicka en buggrapportering här: http://support.jide.com/hc/en-us/community/topics/200427697-B....

Ju fler som deltar ju snabbare nås Beta.

Dator: i7 4960x | 32GB | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av eXpander_:

Kan ju vara trevligt om du kunde skicka en buggrapportering här: http://support.jide.com/hc/en-us/community/topics/200427697-B....

Vad ger remix över den android-x86 kodbas den baseras på?

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av NodCommander:

Det där var ju helt sjukt. Ska de använda mitt Google konto för att posta trams på sidor? Som jag sedan skall stå till svars för?
Riktigt sjuk EULA.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av aluser:

Vad ger remix över den android-x86 kodbas den baseras på?

En skrivbordsversion bättre anpassad för PC.

Dator: i7 4960x | 32GB | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Säter
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av eXpander_:

Nej det lämnar jag åt någon med genuint intresse. Jag har varken tid eller ork till något jag inte är väldigt nyfiken på.

///

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002