The Division utnyttjar moderna grafiktekniker

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

The Division utnyttjar moderna grafiktekniker

Det svenskutvecklade spelet The Division är knappt två månader från lansering, och nu delar utvecklarna med sig av nya grafiska tekniker som används i spelet.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001

"Optimerat för 30FPS" - Ubisoft

Edit: brukar vanligtvis inte lägga dryga kommentarer, men ubisoft har förtjänat det

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||Gigabyte GTX 970||850EVO 500GB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004

Ska bli intressant att se hur PC-porten blir kanske blir ett köp om den är bra.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

Tyckte dock inte riktigt det sa så mycket. Har gått en liten grafikkurs och vad vi lärde oss då var också att beräkna ljus dynamiskt i grafikkortet baserat på riktiga fysiska lagar för ljus. Det var nog knappast något revolutionerande.

Vad är det som de gör så annorlunda här?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av BrottOchStraff:

"Optimerat för 30FPS" - Ubisoft

Edit: brukar vanligtvis inte lägga dryga kommentarer, men ubisoft har förtjänat det

Personen som sa det borde få sparken och aldrig få jobba med spel igen. Han/hon kan börja jobba i filmbranchen istället.

Asus X99-S | 5820k (4.3Ghz) | 32GB RAM | Gigabyte AORUS GTX 1080 Ti WaterForce Xtreme 11GB (2050Mhz/12Ghz) | Sound Blaster Creative Z | XFX Black 1250W | Obsidian 750D | Corsair Hydro H110 | Samsung 840 EVO | Dell U3415W | Windows 10 Home

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Shimonu:

Tyckte dock inte riktigt det sa så mycket. Har gått en liten grafikkurs och vad vi lärde oss då var också att beräkna ljus dynamiskt i grafikkortet baserat på riktiga fysiska lagar för ljus. Det var nog knappast något revolutionerande.

Vad är det som de gör så annorlunda här?

Jag tror den tekniska termen är marknadsföringsfluff. När de började utveckla spelet så lät ju " open world third-person shooter role-playing video game with survival elements" som något sjukt häftigt. Nu låter det som alla AAA-spel som Ubisoft släppt de senaste åren plus hälften av alla spel i Early Access och Steam Greenlight. De måste ju ha något häftigt att sälja spelet med och PR-avdelningen älskar glansig grafik.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Det känns som Escape from Tarkov vill vara det The Divison utlovade sig först att vara när det announcades, fast i första persons perspektiv.

http://www.escapefromtarkov.com/

Jag hoppas verkligen The Division blir så bra som man hoppas.

ASUS ROG Crosshair VI Hero| AMD Ryzen 7 2700X @4300MHz| EK based custom watercooling| Samsung 950 PRO 512GB M.2 NVMe| G.Skill Trident Z RGB 3600 MHz 16GB @3466 MHz 16-16-16-36-81 1T| MSI RX VEGA 64| LG 34UC88-B Freesync| EVGA SuperNova P2 1600W| Lian-Li PC-O11| Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005

Tycker nya trailern ser sämre ute än den första. Olika platformar? Försämrad grafik?

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@Shimonu: Fysikbaserad rendering och global ljussättning har mycket riktigt använts tidigare, så det är inte nya tekniker som så, utan det nya här är hur Massive har utnyttjat det och att de lyckas använda det på både PC och konsol trots att de båda plattformarna skiljer sig åt rejält vad det gäller prestanda och vilka funktioner som stöds. Att kunna flytta över en större del av förrenderingen till grafikkortet lär vara en nyckel i detta eftersom konsolerna är så pass begränsade jämfört med en modern pc. En vanlig PC-konfiguration med Core i5 av Skylake-generationen parat med ett GTX 970 eller R9 290 är en betydligt mer potent kombination än konsolernas hårdvara, och att få både fysikbaserad rendering och global ljussättning i realtid att fungera på båda plattformarna är en bedrift som säkert inte varit helt självklar att få till.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007

@BergHa:
Efter E3 så nedgraderades grafiken signifikant, som med nästintill allt som presenteras på E3.

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@BergHa: Det är många som har reagerat på det. Gissningsvis var första trailern en målsättning som de sedan har fått skala ner på i takt med att de optimerat spelet för att flyta bra på konsolerna. Kan tänka mig att de tittade på de 8 GB GDDR5-minne som sitter i PS4 och tänkte att de skulle lyckas med grafiken som först visades, för att sedan inse att de inte kunde nå acceptabel bilduppdatering med den visuella nivån. Jaguar-kärnorna som sitter i processordelen för både Xbox One och PS4 är ju avsevärt svagare än vilken modern Intel-propp som helst, och grafikdelarna är ju också ett par steg efter allt som finns på PC-marknaden just nu.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

@BergHa: Som vanligt står konsolerna i vägen för framsteg...

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW | Sony 46" LCD Full HD | HTC Vive ]
[ Huawei P20 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2016
Skrivet av WoG:

Personen som sa det borde få sparken och aldrig få jobba med spel igen. Han/hon kan börja jobba i filmbranchen istället.

Anledningen att 24FPS blev en vana inom filmer var pga att de hade inte tekniken att synka ljudet och bildhastigheten tillsammans mer än 24FPS på 50'talet sen har det möget följt med enda tills modern tid..

-Filma inte med din mobil vertikalt-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av WindForceX3:

Anledningen att 24FPS blev en vana inom filmer var pga att de hade inte tekniken att synka ljudet och bildhastigheten tillsammans mer än 24FPS på 50'talet sen har det möget följt med enda tills modern tid..

Ja, och för att folk blivit vana. The Hobbit fick mycket skit för sina 48 fps tyvärr.

|Intel i5 4670K@4.4GHz| |Asus Z97-A| |A-Data 16GB CL9 1600MHz| |ASUS GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC| |Samsung 850 Evo 500GB| |Samsung 840 Evo 250GB| |WD Green 3TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG IPS Display@74Hz|

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Devil May Cry:

Ja, och för att folk blivit vana. The Hobbit fick mycket skit för sina 48 fps tyvärr.

Ja för en del fick huvudvärk och illamående av den högre bildfrekvensen. Det finns också en del intressant psykologi inblandat och för att inte tala om en del tekniska problem som folk som förespråkar högre bildfrekvenser gärna ignorerar.

Högre bildfrekvenser är inte automatiskt bättre och film är inte samma sak som spel på en teknisk nivå och de kan därför inte jämföras rakt av.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Jag tycker att grafiken i Tesseract är rätt så häftig.

Den har:

  • deferred shading

  • omnidirectional point lights using cubemap shadowmaps

  • perspective projection spotlight shadowmaps

  • orthographic projection sunlight using cascaded shadowmaps

  • HDR rendering with tonemapping and bloom

  • real-time diffuse global illumination for sunlight (radiance hints)

  • screen-space ambient occlusion

  • screen-space reflections and refractions for water and glass (use as many water planes as you want now!)

  • screen-space refractive alpha cubes

  • deferred MSAA, subpixel morphological anti-aliasing (SMAA 1x, T2x, S2x, and 4x), FXAA, and temporal AA

  • runs on both OpenGL Core (3.0+) and legacy (2.1+) contexts

http://tesseract.gg/README

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2008

Hoppas denna titlen levererar, är sugen på ett bra multiplayer spel.

GTX 1070 - i7-6700k - MSI Z170-A Pro - Samsung PM961 256GB M.2
Seagate Barracuda 1TB - DDR4 16GB - Corsair CX650M - Carbide SPEC-03

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundbyberg
Registrerad
Aug 2005

Såg ett youtube klipp som analyserade alla The Divison klipp och dom kom fram till att konsol versionen har ingen av dom här grafiska effekterna. Kanske inte så chockerande men det låter som att båda plattformarna kommer använda dom här nya sakerna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2009

Fan vad jag ser fram emot det här! Ubisoft har alltid haft så grymma idéer när det kommer till spel..
Nu på sistone vart det Rainbow och nu The Division. Snart kommer Ghost Recon Wildlands

Alltid vart en fan av Tom Clancy's synd bara att så stora idéer oftast dör tack vare supporten Ubisoft har för sina spel..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Plats:
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Shimonu:

Tyckte dock inte riktigt det sa så mycket. Har gått en liten grafikkurs och vad vi lärde oss då var också att beräkna ljus dynamiskt i grafikkortet baserat på riktiga fysiska lagar för ljus. Det var nog knappast något revolutionerande.

Vad är det som de gör så annorlunda här?

Att göra s.k. physically based rendering "korrekt" kan vara ordentligt tidskrävande med komplex geometri, material, och ljuskällor. För att kunna använda det i realtidsapplikationer måste man göra approximationer. Man kan göra grova approximationer, men då blir oftast resultatet lidande, eller så inskränker man på vissa egenskaper, exempelvis kan man inte ha dynamisk ljussättning.
Utmaningen ligger i att göra approximationer som inte påverkar slutresultatet så mycket, men som ändå möjliggör realtidsrendering. Det är inte helt lätt att göra, och jag antar att dom har utvecklat algoritmer och approximationer för att ta renderingskvaliteten ett snäpp högre än som vad som gjorts innan i spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

Känns ju mer intressant hur krävande det blir, spelar ju ingen roll om spelet ser ut som det gjorde på första E3 men kräver en dator för 40 lax för att orka driva det i 60+ fps.

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Okt 2010

Global Illumination verkar vara en av dom sakerna som saknas i spelet

CPU: Intel i5 6600K 3.5 GHz Ram:Kingston 16GB DDR4 2400MHz GPU: MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G
Operativsystem: Windows 10 Pro SSD: Samsung EVO 850 SSD 250 GB
Skärm: Asus MX279H 27" Headset: Logitech G933 Chassi: Fractal Design R5
Mus: Logitech G602 Tangentbord: Corsair Gaming K70 LUX RGB Cherry MX Brown

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006
Skrivet av Mikael07:

Att göra s.k. physically based rendering "korrekt" kan vara ordentligt tidskrävande med komplex geometri, material, och ljuskällor. För att kunna använda det i realtidsapplikationer måste man göra approximationer. Man kan göra grova approximationer, men då blir oftast resultatet lidande, eller så inskränker man på vissa egenskaper, exempelvis kan man inte ha dynamisk ljussättning.
Utmaningen ligger i att göra approximationer som inte påverkar slutresultatet så mycket, men som ändå möjliggör realtidsrendering. Det är inte helt lätt att göra, och jag antar att dom har utvecklat algoritmer och approximationer för att ta renderingskvaliteten ett snäpp högre än som vad som gjorts innan i spel.

Sen är väl fysikbaserad rendering ett ganska löst begrepp. Finns det någon definition? Hur komplext det blir beror väl på hur mycket jobb man lägger på det och hur mycket fysik man väljer att implementera samt approximera. Att använda fysik för att beskriva saker i den digitala världen ska bete sig har man ju gjort sedan datorns unga dagar och inte minst för ljus. Jag tror det är därför jag blivit så förvirrad och kanske det jag saknar i artikeln. Vad urskiljer den moderna formen av fysikbaserad rendering? När blir det "korrekt" gjort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2011

Det verkar va ett grymt spel och jag kommer troligtvis köpa det men försöker hålla förväntningarna nere pga ubisoft.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av intro18:

Global Illumination verkar vara en av dom sakerna som saknas i spelet

Tråkigt att Global Illumination försvunnit... Hade förmodligen också krävt en hel del Men de borde fan inte försvinna helt.. man borde ju ha möjligheten o lägga till det..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av intro18:

Global Illumination verkar vara en av dom sakerna som saknas i spelet

https://www.youtube.com/watch?v=uv5OXQayi2o

Intressant video. Jag visste inte att demot som kördes 2013 var "på PS4".
Hela tiden trott att det var på PC och vem hade inte gjort det?

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2003

Tacka vet jag när jag för första gången fick uppleva BFGn i Quake 2 i OpenGL, my god va snyggt den lös upp trånga utrymmen!

P280 | Ryzen 1600X | GTX 980Ti | 850 EVO | DDR4 3200MHz
BlackWidow Chroma V2 | DeathAdder | ROG Sheath
G933 | PG279Q 27" | UltraSharp 27" | Rift + Touch

Skribent för SvenskaDiablo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Zotamedu:

Ja för en del fick huvudvärk och illamående av den högre bildfrekvensen. Det finns också en del intressant psykologi inblandat och för att inte tala om en del tekniska problem som folk som förespråkar högre bildfrekvenser gärna ignorerar.

Högre bildfrekvenser är inte automatiskt bättre och film är inte samma sak som spel på en teknisk nivå och de kan därför inte jämföras rakt av.

För min del kan film hålla sig till 24fps. Poängen med inlägget var att vana spelar stor roll in i hur man upplever något som bättre eller sämre.

|Intel i5 4670K@4.4GHz| |Asus Z97-A| |A-Data 16GB CL9 1600MHz| |ASUS GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC| |Samsung 850 Evo 500GB| |Samsung 840 Evo 250GB| |WD Green 3TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG IPS Display@74Hz|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Plats:
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Shimonu:

Sen är väl fysikbaserad rendering ett ganska löst begrepp. Finns det någon definition? Hur komplext det blir beror väl på hur mycket jobb man lägger på det och hur mycket fysik man väljer att implementera samt approximera. Att använda fysik för att beskriva saker i den digitala världen ska bete sig har man ju gjort sedan datorns unga dagar och inte minst för ljus. Jag tror det är därför jag blivit så förvirrad och kanske det jag saknar i artikeln. Vad urskiljer den moderna formen av fysikbaserad rendering? När blir det "korrekt" gjort?

Jo, vad som anses vara fysikbaserat är nog ganska brett, om kanske inte helt godtyckligt. Men vad gäller global illumination är det faktiskt ganska väldefinierat vad som anses vara fysikaliskt korrekt eller inte! De modeller som uppfyller Kajiya's renderingsekvation (https://en.wikipedia.org/wiki/Rendering_equation) brukar sägas vara "korrekta" ur ett strålspridningsperspektiv. Men med tanke på att det är rätt tidskrävande, så ställer jag mig tveksam till att någon spelmotor fullt ut uppfyller ekvationen. En av de mest tidsbesparande approximationerna man kan göra är att kasta ut kravet som ställs av renderingsekvationen genom fönstret :/

Edit: Dock kan man lösa renderingsekvationen nära nog för att få ett resultat som förvisso inte är "korrekt", men som ändå ser bra ut! Att hitta en modell som på ett bra sätt approximerar renderingsekvationen, samtidigt som det är beräkningseffektivt är till stor del vad (forskning och utveckling inom) realtidsrendering handlar om.

Edit2: En närbesläktad gren inom renderingsforskningen är att hitta smarta och snabba sätt att lösa renderingsekvationen, utan att för den delen kompromissa kriteriet för ekvationen. Exempelvis importance sampling, som ni säkerligen implementerade när du gjorde kursen i datorgrafik.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av jehuty:

Såg ett youtube klipp som analyserade alla The Divison klipp och dom kom fram till att konsol versionen har ingen av dom här grafiska effekterna. Kanske inte så chockerande men det låter som att båda plattformarna kommer använda dom här nya sakerna.

Samma här. Ser ut som skit på konsol som allt annat utom möjligtvis uncharted 4 ?

Skickades från m.sweclockers.com