HTC Vive kan kosta över 15 000 kronor

Permalänk
Medlem

Dom köper den knappast för 500kr och dessutom så är det inte direkt problemet. Största problemet för dom flesta är att man behöver så kraftfull hårdvara, kommer behöva köpa nytt jämt och ständigt för att klara av nästa generation säkertligen.

Skrivet av Commander:

De kunde göra den ~500kr billigare genom att skita i Xbox kontrollern.....

"Analytiker" som gissat sig fram till priset, om något behöver en gruva salt så är det hens artikel.

Permalänk
Medlem

De måste ut och köra massiva demokampanjer i varje elektroniklada och imponera stort för att fler än den lilla entusiast klicken ska haka på vr tror jag. Och även om det imponerar så är 15 lax jobbiga pengar för de allra flesta. Sen att burken måste vara swooooosh är ju också ett hinder. Ska bli intressant att följa lanseringen hursomhelst!
Väntar på wii vr, känns som Nintendo och vr skulle vara intressant...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Nejnej nej!!! Det här är fel sweclockers! Ta bort denna "nyheten". Det är flera fel den lokala reporten i Focus Taiwan har skrivit som gör att man kan ifrågasätta hela artikeln. T.ex så är företaget som köpt oculus inte Google utan facebook, det är fel i artikeln. Ett annat fel är att de skrivit att PSVR kommer kosta 1125 USD och det är fel, det är ju 1125 CAD som blivit utnämnt. Ta bort denna artikeln nu så folk inte drar ner förväntningarna eller inte avbokar sin oculus rift! HTC Vive är grymt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pi:

De måste ut och köra massiva demokampanjer i varje elektroniklada och imponera stort för att fler än den lilla entusiast klicken ska haka på vr tror jag. Och även om det imponerar så är 15 lax jobbiga pengar för de allra flesta. Sen att burken måste vara swooooosh är ju också ett hinder. Ska bli intressant att följa lanseringen hursomhelst!
Väntar på wii vr, känns som Nintendo och vr skulle vara intressant...

Skickades från m.sweclockers.com

Ett tag så började vanliga konsumenter faktiskt leta efter 3D-TV's när det var relativt aktuellt för något år sedan. Är handeln och VR-industrin smart kanske de lyckas, men måste nog till någon generation till och lägre priser som förhoppningsvis kommer när tekniken blir billigare och fördelarna massproduktionen ger tillkommer. 3D, speciellt så gott som all form av denna som krävde glasögon var i mitt tycke en flopp. Nintendo och deras 3DS var enda undantaget då den fungerade utan otympliga glasögon. VR är en klart intressantare teknik så om planeterna hamnar i rätt position så kanske det blir något riktigt bra utav detta.

Nintendo har ju både gamla Virtualboy men också nya 3DS som både gör glasögonfri 3D och AR via 3D-displayen och de båda kamerorna. Exakt vad företaget arbetar på nu är lite svårt att veta, R&D-avdelningen är rätt hemlig tyvärr.

En VR-satsning i samband med Nintendo "NX" vore nog inte helt otänkbart ändå. Förhoppningsvis dröjer det inte så länge till innan Nintendo går ut med information angående "NX" och planerna för året.

Permalänk
Medlem

Priset som oculus ryktades ha från början togs ur sitt sammanhang från en av utvecklarna och tolkades av medierna som spikat i sten. Nu kommer det en vild gissning från en utomstående part. Skopor med salt på detta.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Antar att du menar xboxone? För handkontrollen är inte kompatibel med 360.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har självklart helt rätt! Tackar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hulle:

Det var en riktigt meningslös artikel. De spekulerar fritt att den ska kosta 1 500 USD, vilket är helt absurt. De tar även upp det som givet att PSVR ska kosta 1 100 USD... när det bara var en placeholder på Amazon, som har massor med kommande produkter inlagda med påhittade priser.

Sony själva säger ju att den ska kosta max som en ny konsol, så räkna med 3 000 kr för en PSVR.

Vad gäller Vive så TROR jag att priset hamnar inom 200 USD högre än Riften, så max 799 USD. Det skulle innebära att Vive ändå troligtvis blir billigare totalt sett än Rift + Touch som lär hamna på minst 200 USD + ytterligare en fraktkostnad.

Min egen spekulation(tm):
-------------------

Jag tror att det finns en CHANS att Vive blir billigare eller hamnar på samma pris som Riften (599 USD)... Japp. Jag tror faktiskt att det inte är helt omöjligt.

1. Lighthouse är billigare att tillverka än Oculus system. Oculus säger själva att IR-kameran är en av de dyraste komponenterna och Lighthouse-torn är vad jag förstått riktigt billiga att tillverka, en hårddiskmotor, en laser och några IR-dioder.

2. Ett av "genombrotten" HTC pratade om var något de kallar "Mura correction". Mura är defekter i skärmar. Det ryktas att HTC har fått tag på något sämre skärmar än Oculus och då tänker jag att genombrottet är att kunna korrigera dessa för att uppnå i princip samma kvalitet men till ett mycket lägre pris.

3. Själva Vive:n är byggd i billigare material som plast istället för neopren-liknande tyg som Riften använder sig av.

4. HTC har egna fabriker och enorm erfarenhet av att bygga elektronik, dessutom lär de bygga Vive i Taiwan/Kina. Oculus däremot är nya på banan, har inga egna fabriker och även om komponenterna säkert byggs i Kina/Korea (Samsungs skärmar) så byggs själva Riften i USA, med högre kostnader som resultat.

Sedan finns naturligtvis möjligheten att Valve subventionerar HTC något, exempelvis att HTC får % på VR-försäljning i Steam det första året eller något liknande.

Jag blir i alla fall inte förvånad om Vive hamnar på exakt samma 599 USD... jag blir å andra sidan inte heller förvånad om den hamnar på 799 USD. Men 1 000+ USD? Aldrig.

/hulle.

Fast kostnaden för Lighthouse är inte bara laserkanonerna utan även alla sensorer som sitter på headsetet. Där har Rift istället IR-dioder som är snorbilligt.

Du får även väga in kostnaden av specialutvecklade handkontroller. Oculus lär inte betala många kronor för tillgången sina Xbox one-kontroller. De lär ju ingått i dealen med Microsoft så att de fick vara med och leka. Kan ju vara ett smart drag från Microsoft då de slipper utveckla ett eget svar på Playstation VR själva från grunden. Jag tror inte heller Valve har något intresse av att subventionera något i det här läget.

Skulle dock inte förvåna mig om de landar på samma pris som du säger. Annars skulle jag gissa att Vive landar något högre i pris snarare än lägre jämfört med Rift.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Herregud. Jag blev lite sned över att oculus rift skulle kosta 7000, och började överväga vive. Men detta är ju saftiga pengar. Kan fortfarande vara värt det, men jag lär ju prova innan köp.

För mig är dessa headset det mest spännande som hänt pc-gaming sen 3dfx kom ut med sina 3d-kort på 90-talet.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Deras marginal finns i mjukvaran ( som för övrigt billiga kinakopior kommer får svårt att få tillgång till).
Precis som med konsoller som säljs till tillverkningspris eller t.o.m. förlust, för att ta igen det på licenser på spelen.

Så Oculus förlitar sig på att speltillverkarna skall licensiera deras teknik eller menar du att Oculus ska utveckla egna spel?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Utan marginal finns det ingen poäng med att göra ett original ens

Nu tänker du för kortsiktigt. De har facebook i ryggen, de behöver inte göra någon vinst just nu över huvud taget, och en mångmiljonförlust vore helt ok för det är inte en "förlust", det är en "utgift" för en marknadsinvestering.

Några miljoner dollar minus idag (fickpengar för FB), få en marknadsledande position för VR, Palmer och Rift blir för VR-markanden vad Gabe och Steam är för digital speldistribution ==> suuuuper profit om ~10år.

Stora företag gör stora investeringar och har råd med stora risker, är inte konstigare än så.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk

En faktor man heller inte får glömma är vad man genom sin prissättning vill signalera till marknaden. Med ett möjligt pris på det dubbla gentemot främsta konkurrenten, är det tydliga budskapet: HTC Vive är bäst och därför dyrast. Jag tror nog en del tänkte samma sak om Riften när man fick höra Palmer tala om 600$. Shit, vad dyr, men kvalité kostar, så Oculus måste vara bättre än Vive.

Permalänk
Medlem

Priset är 3ggr mer än någon vill betala!! HL3 Confirmed.

(Iof om de bundlar riften med HL3 så får de lätt 15 papp av mig)

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Var är källkritiken? Snälla gott folk, tro INTE på det här... Hänvisar till min föregående kommentar samt denna redditen:
Reddit-tråd om Focus Taiwans "NEWS"

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Skrivet av g146:

VR kommer inte sälja eller bli en hit om det är dyrt. Har folk inte förstått detta tidigare? 350 USD var redan för dyrt. Ingen annan som har tappat intresset totalt ännu? Mycket snack och få produkter att köpa

Jag tror snarare det är så att det inte kommer bli en hit om de första VR-produkterna är dåliga. Billiga produkter som alla har råd med som sedan avskräcker alla som köpt produkterna pga åksjuka kommer försvinna som vilken fluga som helst. Bättre då att släppa riktigt bra produkter för en större slant som gör att de som spenderat pengarna blir riktigt nöjda. Se till att nästa revision om något år kan bli billigare och mer tillgängligt. Även om inte jättemånga köper dessa kommer de fortfarande få enorm press efter all hype, lever de upp till den här hypen så kommer intresset inte dö. 7000 kr för rift må vara mycket men inte nog för att avskräcka alla.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem

Om VR-priserna på sikt inte sänks så kommer det endast vara en sån grej man hittar på diverse butiker, nöjesfält och liknande. Särskilt många privata ägare kommer det inte vara.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Nu tänker du för kortsiktigt. De har facebook i ryggen, de behöver inte göra någon vinst just nu över huvud taget, och en mångmiljonförlust vore helt ok för det är inte en "förlust", det är en "utgift" för en marknadsinvestering.

Några miljoner dollar minus idag (fickpengar för FB), få en marknadsledande position för VR, Palmer och Rift blir för VR-markanden vad Gabe och Steam är för digital speldistribution ==> suuuuper profit om ~10år.

Stora företag gör stora investeringar och har råd med stora risker, är inte konstigare än så.

Alltså har dom marginal

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Puh, blev lite orolig när jag läste rubriken, förhoppningsvis så har HTC och Valve lite bättre grepp om verkligheten.

Bara 1-2 dagar innan priset för Oculus Rift annonserades så estimerade finansanalytiker att riften skulle hamna på ungefär 4-450 dollar. Men prislappen blev 599. Så jag tar det nog allt med en nypa salt.

Dom säger också att PSVR kommer landa på ungefär 800-1200 dollar vilket är absurt. Sony har uttalat sig om att PSVR kommer kosta UNGEFÄR lika mycket som en ny konsol så jag gissar på runt 5000 snåret. Aldrig i livet att den är dyrare än Rift.

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast kostnaden för Lighthouse är inte bara laserkanonerna utan även alla sensorer som sitter på headsetet. Där har Rift istället IR-dioder som är snorbilligt.

Du får även väga in kostnaden av specialutvecklade handkontroller. Oculus lär inte betala många kronor för tillgången sina Xbox one-kontroller. De lär ju ingått i dealen med Microsoft så att de fick vara med och leka. Kan ju vara ett smart drag från Microsoft då de slipper utveckla ett eget svar på Playstation VR själva från grunden. Jag tror inte heller Valve har något intresse av att subventionera något i det här läget.

Skulle dock inte förvåna mig om de landar på samma pris som du säger. Annars skulle jag gissa att Vive landar något högre i pris snarare än lägre jämfört med Rift.

Du har säkert rätt i att fotoreceptorerna är dyrare i inköp än IR-leddarna i Riften, det tänkte jag inte på, men det kan ändå inte röra sig om stora summor. Det är väldigt enkla digitala receptorer... träffar lasern eller inte.

Ja Xbone-kontrollen har de betalat mindre än 10 USD för.

Jag hoppas personligen på att Vive hamnar på samma nivå som Riften, med de motiveringar jag nämnde innan, helt enkelt för att jag tänkte köpa en.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

När 3dfx kom ut med sitt första 3D-kort (som verkligen var en revolution med avancerad teknik på den tiden)

Skrivet av serverfel:

För mig är dessa headset det mest spännande som hänt pc-gaming sen 3dfx kom ut med sina 3d-kort på 90-talet.

3dfx... det var grejer det!!

Skrivet av Lessismore:

Vi ojjar oss för 15.000kr. Virtuality 1000CS då, som kostade 250.000kr om jag inte minns fel

Sökte lite snabbt, fick fram ett pris på $60 000 ! Gulp.
En annan sökträff sade £38 000, vilket i dagens penningvärde motsvarar drygt 600 000 kr.
Någon som tycker Rift är dyr nu?

Skrivet av Arazand:

Fun fact, 1998 släppte Philips ett VR headset för samma pris ($299) men ja... se själv här: https://www.youtube.com/watch?v=bXS8Fc4oiSU

Fast VR var det ju inte... ?

Permalänk
Medlem

Jag som trodde att jag skulle köpa VR-glasögon i år, TYDLIGEN INTE!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Christley:

att lägga ned 30-40k på att spela VR är inte direkt något jag planerar att göra. satans vad dyrt

Du får ju dock räkna in att du slipper betala resor eller restaurang besök osv. Du kan äta tv mat hemma men samtidigt uppleva att du är på en exklusiv restaurang i bangladesh med din vän från Vietnam, osv!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon99565:

Du får ju dock räkna in att du slipper betala resor eller restaurang besök osv. Du kan äta tv mat hemma men samtidigt uppleva att du är på en exklusiv restaurang i bangladesh med din vän från Vietnam, osv!

Man behöver aldrig mer gå på bio heller. Går ju enkelt att simulera en gigantisk bioduk med VR och dessutom slipper man garanterat hamna bakom någon som är lång och högljudd. Väger man in alla de här faktorerna så kommer man ju faktiskt spara en förmögenhet på att köpa VR!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Man behöver aldrig mer gå på bio heller. Går ju enkelt att simulera en gigantisk bioduk med VR och dessutom slipper man garanterat hamna bakom någon som är lång och högljudd. Väger man in alla de här faktorerna så kommer man ju faktiskt spara en förmögenhet på att köpa VR!

kan lika väl sluta sova då också, bara låta VR simulera drömmarna åt mig, tjänar både in pengar och får 8 timmar längre vaken tid

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Någon påriktigt förvånad?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Kan inte vara samma personer som skriver i denna tråden som skriver i vad har du i lön tråden.

7000kr är ju typ ingenting om man jobbar.

Permalänk
Medlem

@duked: Det var mer en HMD (head mounted display) men det såldes som ett VR headset, det fanns en sensor för $100 extra som gjorde det möjligt att spåra headsetet i en 3D miljö också. ^^ Se videon så får du veta lite mer.
Mer här: https://vrwiki.wikispaces.com/Philips+Scuba

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Din jämförelse är helt irrelevant eftersom det är två helt olika saker. Du jämför äpplen och päron. Men visst, vill du ha andra exempel kan du ju titta på var priserna på en OLED-TV har legat de senaste åren. Eller vad fick man betala för första generationen plasma? Första DVD-spelarna låg på runt $1000. Första blu ray låg i samma prisklass några år senare. Samma sak gällde första CD-ROM som släpptes i mitten av 80-talet. Första omgången TV-apparater som kom i slutet av 40-talet låg på runt $1000 med dåvarande dollarkurs vilket motsvarar i runda slängar $10 000 idag.

Första grafikkorten var en hårdvaruimplementering av befintlig mjukvara plus några MB RAM och lite lösa kretsar för AD/DA. Att översätta kod till fysisk logik är teknik från 50-talet. Kostnaden att utveckla det är i sammanhanget minimala. Du kan inte bara döma ut priset på olika produkter för att de råkar vara konsumentinriktade. Det har i grunden helt olika tekniska förutsättningar.

Din jämförelse slår inte hål på några myter för den saknar verklighetsförankring. Det stämmer att det inte måste vara dyrt för att vara early adopter men du har fått sambandet om bakfoten. Nya saker är inte dyra av ren princip. Rift kostar mycket för att den är dyr att tillverka. Det gäller många nya saker. Exakta orsaker varierar från produkt till produkt men generellt är det ofta är det relaterat till economy of scaling och när det gäller halvledare och annan elektronik är yield en viktig del. Sen brukar det även vara en del utvecklingskostnader som ska betalas av. Hela din grundhypotes är fel.

Edit: Flyttade ett ord som hamnat på villovägar.

Fast din jämförelse tar upp helt ny teknik. VR är inte nytt på det sätter. Det handlar mest om justering och implementation av befintlig hårdvara. Det viktigaste är ju de två skärmarna, och "små skärmar" har funnits sedan tidigare. Men visst, hade det vart helt nytt i klass med DVD eller något annat så kan jag gå med på att det kostar att vara först, men då främst på grund av låg tillgång i kombination med hög efterfrågan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Kan inte vara samma personer som skriver i denna tråden som skriver i vad har du i lön tråden.

7000kr är ju typ ingenting om man jobbar.

Vet inte vilken värld du lever i, men för majoriteten av medelsvensson är 7000kr mycket pengar.
Jag jobbar, är grymt teknikintresserad och hade gärna köpt en rift eller vive. Men kan inte motivera att lägga ut de pengarna på en gen1-pryl som just nu har ett väldigt begränsat användningsområde.

Många på forumet är entusiastier med datorer som sin primära och enda hobby, då förstår jag att man inte tycker det är några problem.
Men om man, som de flesta i samhället, har andra utgifter och saker man vill lägga pengar på hamnar VR i "nice to have but not required"-facket.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast din jämförelse tar upp helt ny teknik. VR är inte nytt på det sätter. Det handlar mest om justering och implementation av befintlig hårdvara. Det viktigaste är ju de två skärmarna, och "små skärmar" har funnits sedan tidigare. Men visst, hade det vart helt nytt i klass med DVD eller något annat så kan jag gå med på att det kostar att vara först, men då främst på grund av låg tillgång i kombination med hög efterfrågan.

Däremot så är Oled panelerna i Vive och Rift custom made för att eliminera SDE:n så gott som möjligt. Alltså högre pixelfill

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av affero:

Däremot så är Oled panelerna i Vive och Rift custom made för att eliminera SDE:n så gott som möjligt. Alltså högre pixelfill

Ja, visst. Men det är ändå inte helt ny teknik utan snarare utveckling av befintlig. Sedan kan det ju finnas faktorer som gör att det är snålt med enheter att köpa och då går ju priset upp av den anledningen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.