Hur ska jag få ut det bästa ljudet... lite problem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
65 14
Registrerad
Dec 2001

Hur ska jag få ut det bästa ljudet... lite problem

Hej

Kör en raspberry PI 2 med Kodi.
Jag har en projektor som ser ut såhär. Acer Projektor H6517BD

Ljudet i projektorn är ju skit, så jag drog en 3.5 kabel till mitt hemmabiosystem från raspberry och kör via det. Men det brusar i högtalarna när man höjer lite över normal ton i filmer.

Kan det bero på dålig kabel eller att 3.5 är dåligt överlag. Köpte en billig kabel på kjell.com

Problemet är att Projektorn inte har någon Audio UT.

Så var tror ni det finns för lösningar?

Men kör med en hdmi switch så mitt hemmabiosystem låter ju kanon så inget fel på det.

Samsung 34'' ultrawide curved
Logitech MX master & Logitech g910
Creative SoundBlaster Katana

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Aug 2009

Kör du bara 2.1 högtalare eller?
Tänker bara eftersom det är väl egentligen inga problem med 3.5 då men har för mig att raspberry pi ljudkortet ska vara rätt så kasst så ifall du bara ska köra 2.1 så kan ett ljudkort vara en simpel lösning som bör fungera.

/edit

Kom på att du kan ju också testa via telefonen med 3.5 och se om du får samma problem. Då vet du ju ifall det är raspberry pin som det ligger på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012

Rpi1 hade i alla fall en usel DAC. Vet inte om samma gäller för tvåan. Till min Rpi1 köpte jag ett billigt ljudkort (PCM2704) så att jag kunde få ut digitala ljudsignaler, men eftersom du har ett hemmabiosystem kan du väl bara koppla pajen dit med HDMI och även få surroundljud?

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
8700K@stock
1070 Ti@stock

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
65 14
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av zather:

Kör du bara 2.1 högtalare eller?
Tänker bara eftersom det är väl egentligen inga problem med 3.5 då men har för mig att raspberry pi ljudkortet ska vara rätt så kasst så ifall du bara ska köra 2.1 så kan ett ljudkort vara en simpel lösning som bör fungera.

USBljudkort eller finns det ljudkort till raspberry?

Hittade att mitt hemmabio har Komponentingång ingång med Audio Out. Tror du det blir bättre ljud med en sådan kabel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Dec 2002

Tycker du satsar på att köra pi genom en receiver
https://www.netonnet.se/art/ljudbild/hemmabio/receiver/onkyo-...

Dator: Intel 5820k 4,5Ghz - 16Gb - EVGA 1080 ti FTW3 - 256 m.2 NVMe - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 4st WD red 6Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av downup:

USBljudkort eller finns det ljudkort till raspberry?

Hittade att mitt hemmabio har Komponentingång ingång med Audio Out. Tror du det blir bättre ljud med en sådan kabel?
http://gdgtry.com/wp-content/uploads/2010/06/35mmtorca.jpg

Allt ligger lite på om du planerat på köra mer än 2.1 ljud.
Om du inte ska göra det testa som sagt högtalarna först med en annan enhet så du ser att det är där problemet ligger.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av downup:

Hej

Kör en raspberry PI 2 med Kodi.
Jag har en projektor som ser ut såhär. Acer Projektor H6517BD
http://ecx.images-amazon.com/images/I/41gLZN7wy4L.jpg

Ljudet i projektorn är ju skit, så jag drog en 3.5 kabel till mitt hemmabiosystem från raspberry och kör via det. Men det brusar i högtalarna när man höjer lite över normal ton i filmer.

Kan det bero på dålig kabel eller att 3.5 är dåligt överlag. Köpte en billig kabel på kjell.com

Problemet är att Projektorn inte har någon Audio UT.

Så var tror ni det finns för lösningar?

Men kör med en hdmi switch så mitt hemmabiosystem låter ju kanon så inget fel på det.

Skrivet av kriller007:

Tycker du satsar på att köra pi genom en receiver
https://www.netonnet.se/art/ljudbild/hemmabio/receiver/onkyo-...

Håller med ovan talare! Enklast vore det med HDMI från RP -> Receiver med HDMI-växlare och sedan HDMI från den till projektorn.

Dator: Fractal Design R4, Asus P8Z68-V Pro, i7 2600K @ 4.5, 16Gb RAM, EVGA GTX 780 Ti, Samsung Pro 120 Gb + Samsung EVO 120 Gb SSD, 1+2TB mekaniskt, Asus VG248QE x2, Func KB-460 och Zowie EC1-A.
Mobiltelefon: Oneplus 5T Ljud: Philips Fidelio X2, Sennheiser HD558 + O2+ODAC Combo AMP/DAC, Sony MDR-1A/Shure SE215 (portabelt) + FiiO E10K AMP/DAC, Mic: Audio Technica AT2020 XLR + Behringer Xenyx 502USB, MP3: Cowon X9.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
65 14
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av zather:

Allt ligger lite på om du planerat på köra mer än 2.1 ljud.
Om du inte ska göra det testa som sagt högtalarna först med en annan enhet så du ser att det är där problemet ligger.

planerar 2.1 så jag testar mig fram, annars ska jag köpa ett hifiberry kort senare i år. Tack för svaren