Qualcomm Snapdragon 820 tillverkas hos Samsung på 14 nanometer

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Qualcomm Snapdragon 820 tillverkas hos Samsung på 14 nanometer

Samsung skördar framgångar på marknaden för kontraktstillverkning av kretsar. Nu tillkännages att processorjätten Qualcomm sluter upp bakom bolagets 14-nanometersteknik.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2009

Samsung verkar snart vara kapabel att konkurrera ut alla kretstillverkare

2700x @4,3Ghz || 16GB DDR4 @3333Mhz @14-13-13-32-46-305-1T || GTX 780 @1,2Ghz || 1TB SSD (MX500) || Corsair HX750 || FD R6 TS vit (Noctua & Noiseblocker fläktar) || Crosshair Hero VII || Corsair H100i V2|| Silverstone SST-ARM22SC skärmstativ || Asus 27" FHD IPS + Acer 21" x223HQ FHD TN ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Esseboy:

Samsung verkar snart vara kapabel att konkurrera ut alla kretstillverkare

Förhoppningsvis så börjar Samsung tillverka processorer till datorer också så vi konsumenter får lite mer konkurrenskraftiga priser(I'm looking at you, Intel).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2012

Önskelista till telefon 2016 som värdig ersättare till min Z2:
-SD 820 (läs QC 3.0)
-USB Type-C
-Minneskortsläsare
-<5,5"
-Fingeravtrycksläsare
->3300 mAh
-1080p
-Brett stöd av utvecklare
-Alert slider?

plzzzzzz

Dator: 3770K @ 4,3 | GTX 980 Ti | 3DMark
Ljud: HD598 | ATH-M50 | K619 | O2 + ODAC | ModMic 4.0
Bild: S2417DG | DP2710 @ 96
Kringutrustning: Rival Fade Edition | Shine 3 MX Red | FX-90

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Nyheter och information om Snapdragon 820.
https://www.qualcomm.com/products/snapdragon/processors/820

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av MrMunchy:

-SD 820 (läs QC 3.0)
-USB Type-C
-Minneskortsläsare
-<5,5"
-Fingeravtrycksläsare
->3300 mAh
-1080p
-Alert slider?

plzzzzzz

håller med om allt fast jag vill ha en mobil i 5" klassen. Tycker att min nexus 5 är prefekt storlek på.

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av MrMunchy:

-SD 820 (läs QC 3.0)
-USB Type-C
-Minneskortsläsare
-<5,5"
-Fingeravtrycksläsare
->3300 mAh
-1080p
-Alert slider?

plzzzzzz

Nära vad jag vill se, fast <5" då jag inte vill ha något större än min S3a som börjar få ett par år på nacken nu och fingeravtrycksläsaren vet jag inte om jag bryr mig så mycket om heller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Kote:

Förhoppningsvis så börjar Samsung tillverka processorer till datorer också så vi konsumenter får lite mer konkurrenskraftiga priser(I'm looking at you, Intel).

Skulle inte AMD använd Samsungs tillverkning för Zen? Eller minns jag fel...

Intel lär inte göra det, då de håller hårt i sin egen utveckling.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inglewood
Registrerad
Aug 2005

Skulle vara riktigt intressant med denna propp i en enkortsdator, typ en rpi på steroider och med 4gb ram samt sata kontakt så man kan montera den direkt på en 2.5" ssd/hdd.

Skickades från m.sweclockers.com

WS: 8700K 4.8ghz - 32GB - 1.5TB SSD - 15TB HDD - GTX 1070 8GB - 40" 3840x2160 - W10 Pro
LAPTOP: Lenovo ThinkPad X131e - 12GB - 120GB SSD - W10
NAS: HP MicroServer Gen8 - 32TB
Mobil: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005
Skrivet av Paddanx:

Tror han menade mer på att han vill att Samsung ska utveckla egna CPU:s (inte bara tillverkningen av någon annans CPU) till datorer alltså x86. Dock så vill ju inte Intel ge ut den licensen... Eller så missuppfattade jag det hela.

▪ i7-6700K ▪ Asus Z170-A ▪ 16GB 2800MHz ▪ Gainward GLH 1080 ▪ 400GB NVMe ▪ Win 10 Pro ▪

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av enbom:

Tror han menade mer på att han vill att Samsung ska utveckla egna CPU:s (inte bara tillverkningen av någon annans CPU) till datorer alltså x86. Dock så vill ju inte Intel ge ut den licensen... Eller så missuppfattade jag det hela.

Samsung och x86 kommer aldrig hände om inte myndigheter går in och tvingar Intel.

Samsung är på väldigt god väg att gå om Intel som världens största producent av kiselchip vilket inte är en liten resa då Intel suttit ganska fat and happy på tronen läääänge.

Intressanta i kråksången är faktiskt att för första gången så är andra ganska nära Intel vad gäller tekniska framsteg. T ex lär de inte vara helt ensamma in på 10nm då både Samsung och TSCM lovar 2016.

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå/Stockholm
Registrerad
Dec 2012

fin och fet process låter trevligt

i56600k - 1060 3gb - 16 gb ddr4 - 512 gb SSD...

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Kote:

Problemet är att Intel sitter stenhårt på sin x86 licens.

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweden
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Paddanx:

Jupp eller globalfoundries Samma sak som qualcomm nu, men samsung lär inte göra egna cpu:er (x86 sitter hårt fast hos intel).

Låter intressant i alla fall, samsung ska ju använda olika cpu:er beroende på vilken världsdel s7 säljs. Men man får se vad som händer i framtiden.

820 låter som en cpu att gå till efter man kört s3 tok för länge (tröttnat på buggar som följer med samsung och custom). batteri som tar slut fort och krascher (mms helt trasigt).

sen att den blir seg då och då gör det inte bättre. Hoppas på 2/4 kärnig stark cpu.

LG ligger just nu bättre till än samsung (kan byta batteri och minneskort osv), sen att skärmytan utnyttjas bättre (hoppas den nya inte får någon extra skärm höst upp, bättre och bygga in den på ordnare skärmen i så fall), sen gå ifrån oled känns inte kul.

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Dec 2010

Skulle vara intressant om nu Zen skulle floppa totalt och de börjar flirta med samsung om att ingå partnerskap, tror inte samsung skulle ha något emot en del av kakan på CPU marknaden för datorer.
De kanske kan göra som Sony med sony/ericsson affären, först gå in och "hjälpa " AMD producera CPUer några år och sen smyger de in och tar de över AMDs produktion helt?

EVGA GTX 980TI 6GB fullcover / i7- 6500K OC 4.6Ghz/ Asus z170 Pro motherboard / G.skill Ripjaws 3000Mhz 16GB /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Fractal Design Define R5 White Windowed /M.2 Samsung 950pro /EKWB Watercooling 2x120mm radiator för GPU&CPU / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync .

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av enbom:

Jo, på x86 licensen är var det skiter sig, så det alternativet finns inte.

Enda jag kan tänka mig är om Samsung köper upp AMD och lyckas få en ny korslicens (Intel behöver den från AMD för att köra x86-64, dvs den 64-bit versionen vi använder idag.)