Högtalarkabel som vanliga människor har råd med?

Permalänk
Avstängd

Högtalarkabel som vanliga människor har råd med?

Går det få en bra kabel genom att bara löda på någon banankontakt på en vanlig suprakabel?
Vilka banankontakter finns att köra på eller ska man köra med spadkontakter?

Vad är det som gör en kabel för 5000kr bättre än en kabel för t.ex 200kr mer än att den dyrare är snyggare?

Permalänk
Medlem

En fråga som kan debatteras i oändlighet. Personligen hör jag inte skillnad på Biltema, Supra och Herrejösses-dyra kablar, andra hävdar att det är skillnad som på natt och dag.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Går det få en bra kabel genom att bara löda på någon banankontakt på en vanlig suprakabel?

Vad är det som gör en kabel för 5000kr bättre än en kabel för t.ex 200kr mer än att den dyrare är snyggare?

Ljudet låter inte magiskt bättre bara för att man köper en dyr kabel, även om vissa insisterar på det, det fungerar precis lika bra med billigare kablar.
Det enda du egentligen kan vinna på det är bättre avskärmning och framförallt trevligare byggkvalitet. Köper man billiga kablar på typ Biltema så får ofta en kabel med väldigt stelt gummi, Supra brukar ha väldigt bra gummi på sina kablar.

Och samma sak gäller med banankontakter och spadar, det är byggkvaliten du betalar för.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Placebo, om du tror att den låter bättre så kommer den låta bättre. Ta bara den billigaste välbyggda kabeln du får tag på. Anpassa tjockleken efter längd.

En bra tumregel är:

~ 2.4m kabel -> 0.75 mm2.
~ 4m kabel -> 1.5 mm2
~ 7m kabel -> 2.5 mm2
~ 12m kabel -> 4 mm2

Att kabeln har två ledare är inräknat i dom där avstånden, behöver inte halveras.

(Översatt från http://www.linkwitzlab.com/orion-faq.htm#Q10, beräknat för att motståndet totalt ska bli under 0.1 ohm och därmed omärkbart)

Banankabel är efter smak, själv kör jag speakon i mitt system av enkelhetsskäl (har byggt det själv) men har inte sett det bland konsumentgrejjer, endast hos pro.

Permalänk
Medlem

Instämmer med GreveFrog, det kan debatteras i oändlighet. Är du nyfiken kan du söka runt lite angående EKK (vanlig, enkardelig installationskabel) som högtalarkabel. Finns hur mycket info och mätningar som helst där ute, ja och sedan en hel del skitsnack. Det går som sagt att debattera i evigheter. I vilket fall är det ett billigt alternativ som mäter väldigt bra.

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Medlem

Viktigast är att koppla rätt ände mot högtalarna så ljudet riktar sig rätt.

Skrivet av AudioQuest:

DIRECTIONALITY: All audio cables are directional. The correct direction is determined by listening to every batch of metal conductors used in every AudioQuest audio cable. Arrows are clearly marked on the connectors to ensure superior sound quality. For best results have the arrow pointing in the direction of the flow of music. For example, NAS to Router, Router to Network Player.

OT, tror inte man hör någon större skillnad.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Elektronerna flyter snyggare i en dyr kabel! Dessutom ger den dyrare kabeln kompensation för den billiga kabeln som sitter i förstärkan från uttaget till kretskortet. Även inne i en dyr högtalare är det ofta billig kabel. Därför ska du alltid köpa kablar för minst 2000+ om du vill neutralisera de dåliga billiga elektronerna i snålkablarna.

Edit! Jag rekommenderar Svalanders hemsida för han vet vad han pratar om. Har ingen länk men guggla på det!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Det har gjorts många blindtester där folk inte hört skillnad. Samtidigt så finns det uppmärksammade fall när "proffs" inte vill ställa upp på blindtest, varför de inte vill göra det kan man spekulera i...

Men som andra har nämnt så kan det vara skillnad i kvalite, men även om man köper något billigt skräp som går sönder efter ett par kabeldragningar så är det ingen större förlust.

Det finns däremot två anledningar att köpa suprakablar:
x - Det är ett svenskt företag
x - Kablar är jävligt fult och svårt att gömma. Supras kablar är hyffsat snygga.

Angående banankontakter så gör de ingen skillnad på ljudet, snarare att det är ytterligare en felkälla som kan försämra ljudet. Däremot är det väldigt behändigt med bananer när det kommer till att installera sitt ljudsystem. Dock ingenting den normale personen gör så väldigt ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det har gjorts många blindtester där folk inte hört skillnad. Samtidigt så finns det uppmärksammade fall när "proffs" inte vill ställa upp på blindtest, varför de inte vill göra det kan man spekulera i...

Men som andra har nämnt så kan det vara skillnad i kvalite, men även om man köper något billigt skräp som går sönder efter ett par kabeldragningar så är det ingen större förlust.

Det finns däremot två anledningar att köpa suprakablar:
x - Det är ett svenskt företag
x - Kablar är jävligt fult och svårt att gömma. Supras kablar är hyffsat snygga.

Angående banankontakter så gör de ingen skillnad på ljudet, snarare att det är ytterligare en felkälla som kan försämra ljudet. Däremot är det väldigt behändigt med bananer när det kommer till att installera sitt ljudsystem. Dock ingenting den normale personen gör så väldigt ofta.

Varför vissa "proffs" inte törs göra blindtester är för att dom är rädda för att inte höra skillnad på Biltema och Siltech emperor crown.

Jag kör själv Supra classic, även i mina PA-högtalare slet jag ut dom stela kineskablarna och satte in Supra classic i istället.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Clas ohlson. Bra och billigt. Ganska mjukt gummi också.

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du ha nått billigt så använd ekk.
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/hogtalarkabel/diy_ekk_v6.pdf
Vill du jobba lite med billig kabel och göra den oerhört bra så >
http://www.lts.a.se/lts/hogtalarkabel
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/hogtalarkabel/kabelbygg.pdf

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är bättre skärmning och "renare" material i de dyrare kablarna.

Men har du en "normal" anläggning för upp till 15k så är det vettigt att inte lägga flera tusen på en kabel. Supra är en mycket prisvärd kabel.

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av NidoKing:

Men har du en "normal" anläggning för upp till 15k så är det vettigt att inte lägga flera tusen på en kabel. Supra är en mycket prisvärd kabel.

Skärmad högtalarkabel har jag aldrig sett... Behovet finns helt enkelt inte på högnivåsidan, helt meningslöst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

De flesta, om inte alla, kablar använder precis lika ren koppar.

Kan man inte mäta skillnader så kan man inte höra dem.
Dvs, billiga kablar funkar lika bra.
Jag vet inte, men kan tänka mig att det kan finnas skillnader i olika material, t ex silverkablar

Som någon skrev innan, hur tjocka kablarna är kan påverka, ha inte för klena kablar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Blindtest: Högtalarkabel eller klädhängar-ståltråd

Spoiler: Ingen hörde nån skillnad.

Permalänk
Avstängd

Många audiofiler (eller vad de nu kallas) anser att man ska lägga minst 10% av anläggningens pris på kabel. Så köper du en anläggning för 100 000 kr så ska 10 000 kr gå till kabel.

Själv köpte jag en anläggning för ca 20 000 kr och anser att mina kablar för 300 kr och de funkar perfekt. Någon Argon kabel från Hifi-klubben.

Det du kan vinna på en bättre kabel är skärmning och kanske en renare koppar men tror att vi vanliga människor inte skulle höra någon skillnad och är osäker som många säger att de andra (Audiofilerna) skulle höra någon skillnad de heller.
Köp en kabel som du har råd med och gå gärna upp lite på kvadraten enligt @OllBoll:s inlägg.

Är du mer nyfiken på kablage så kolla minhemmabio.com. Samma diskutioner där om högtalarkablar som här om Nvidia eller AMD grafikkort. Kan hålla på i evigheter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Det är väl mer "titta vad dyra saker jag har köpt" än "nu låter det mycket bättre".
Sen kan jag ju själv känna att om jag hade blåst 150000 på hifi så kanske det skulle kännas lite budget att använda "billiga" kablar. Nu skulle jag personligen aldrig lägga sådana pengar på det (bortsett från e.v. oförutsedd Trissvinst)

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Hej! Jag kör dessa kablar till mina frontar, kör bi-ampat och då är det smidigt med 4 ledare i en kabel!

Jag har lagt betydligt mer pengar på kontakterna, jag kör väldigt fina spadar och krympslang+strumpa - Fina kablar blir det, lite roligare att se på, även för frugan

Har kanske lagt 5-60:000:- på allt, varav 1500 är kabel. Funkar perfekt..

Kabeln är väldigt stel, men det gör mig ingenting.

http://www.clasohlson.com/se/Kulokabel%20EKRK/MPLM/Pr49016700...

Kabeln är väldigt stel, men det gör mig ingenting.
Permalänk
Lego Master

Meh. Biltema 1.5mm för 120kr/25m eller nåt sånt. Ful som stryk, och stel som ett helvete, men det löste sig med kabelrännor enkom för högtalarkablaget. Jag är ingen audiofil eller tvångsmässig ljudhippie så för mig duger det utmärkt när det enda som kommer ur högtalarna är ashögt DTS-ljud från nån Bluray-rulle. Inget finlyssnande på vinyl här inte.

Däremot var jag väldigt noga med riktningen på kablarna, så dom inte går på tvären.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold7 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

Ok då har ni kommit fram till att kabel inte spelar någon roll.

Hur är det med banankontakterna måste man löda dem som vissa skriver eller går det lika bra att skruva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Hur är det med banankontakterna måste man löda dem som vissa skriver eller går det lika bra att skruva?

Fungerar med båda varianterna. Själv vad jag har upptäck är att köper man något billigt med skruv så finns det risk att man plattar till kopparn riktigt ordentligt. Provade nyligen Dali Lux, sjukt jobbigt om man har platt kabel däremot sitter det en plastbit som skruven skall dra mot som skydd för kabeln. På de dyra terminersde kablarna så löddar fabrikanten ditt kontakten för att få bästa möjliga fäste mot kabeln. Spadar eller banan spelar inte direkt någon roll utan är mest utifrån utrymmet på skruven, vad jag förstår har vissa fabrikanter valt en skruv som medför till att spade passar bättre. När det gäller kablar är det bara välja, orkar knappt med diskussionen längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Vad jag har läst, har för mig att det var från Supra är att skarvarna är det som kan påverka med oxidering och liknande.
Så löda borde vara bättre, och att sedan rengöra kontakterna ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Skärmad högtalarkabel har jag aldrig sett... Behovet finns helt enkelt inte på högnivåsidan, helt meningslöst.

Rätt vanligt faktiskt men oftast behövs det inte men det är ändå inte meningslöst. I vissa fall kan man få brum i högtalarna om de får parallellt med kraftkabel en bit. Det i sig bör undvikas men är inte alltid möjligt. Fick själv brum i en högtalare där kabeln gick parallellt med projektorns kraftkabel va en meter, jag hade iallafall turen att jag kunde göra om dragningen så för mig löstes det så.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Viktigast är att koppla rätt ände mot högtalarna så ljudet riktar sig rätt.
OT, tror inte man hör någon större skillnad.

det där är 100% bullshit... en kopparkabel leder strömmen lika bra åt bägge håll...

men visst köper du hygglig kabel och bra kontakter kan du nog få en trevlig kabel är mest att man får mer kvalité på konstruktionen när man betalar mer.

hitta några trevliga banankontakter som löds fast på kabeln så borde det bli riktigt bra kontakt.

väljer du skruvkontakter kan du lika gärna skruva dom direkt i skruvkontakten och skippa en extra halvdassig skruvkoppling.

sen tror jag inte de gör någon större skillnad men lödda kontakter är ju alltid att föredra då de brukar generellt se trevligare ut och hålla bättre.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Öppna upp förstärkaren och titta på vilka kablar/ledare som används internt.
Öppna upp högtalaren och titta på kabeln mellan skruvanslutning och filter, samt inuti filtret.

Sen kan man börja diskutera om man ska hålla minst den nivån på kabeln mellan skruvanslutningarna. Då landar man nog i att använda en kabel av koppar.

Kabelarean däremot är beroende av längden och effekten.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

det där är 100% bullshit... en kopparkabel leder strömmen lika bra åt bägge håll...

Jag antar du missade att det var ett skämt

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem

Angående de kablar som marknadsför att de består av t.ex. 99,999% ren koppar så undrar skeptikern i mig i första hand hur man kan mäta det? I andra hand undrar jag vad en vanlig kopparkabel från Elfa eller Clas Ohlson har för renhetsgrad? Jag har svårt att tro att smältverken skulle tillverka olika kvalitéer av koppar bara för att en minimal marknad av kabeltillverkare vill ha koppar som är någon tusendel renare.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Angående de kablar som marknadsför att de består av t.ex. 99,999% ren koppar så undrar skeptikern i mig i första hand hur man kan mäta det? I andra hand undrar jag vad en vanlig kopparkabel från Elfa eller Clas Ohlson har för renhetsgrad? Jag har svårt att tro att smältverken skulle tillverka olika kvalitéer av koppar bara för att en minimal marknad av kabeltillverkare vill ha koppar som är någon tusendel renare.

Koppar är en dyr metall, så att det skulle finnas olika renheter tvivlar jag inte alls på.
Desto renare produkt desto dyrare att framställa och desto mer kan man ta betalt.
Sedan kan det finnas andra anledningar att man vill ha andra ämnen i då den kan få andra egenskaper som kanske inte är elektriska utan snarare böjlighet eller hållfasthet.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@Casgar: Det är inte speciellt svårt att haltbestämma metaller. Vad är det som är så konstigt med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Det är lika ren koppar i vanliga kablar från Elfa och CO. Har för mig att det t o m står i deras produktbeskrivningar.
Varför skulle det inte gå att mäta? Vore konstigare om det inte gick.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."