Högtalarkabel som vanliga människor har råd med?

Permalänk
Medlem

Ta det från en person som arbetar med just kabeltillverkning.
Kopparrenheten är ingenting som du kan märka någon skillnad på.

Gällande isolering och yttermantel så kan det självklart skilja mellan olika märken, men ingenting som påverkar signalkvalitet. Skulle tillochmed dra det så långt å säga att det knappt ens är mätbart med frekvensinstrument vilken kabel som "spelar" bäst.

Köp den kabel som passar ditt behov bäst gällande utseende och dragbarhet. Ljudet kommer ändå vara detsamma.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

De flesta, om inte alla, kablar använder precis lika ren koppar.

Kan man inte mäta skillnader så kan man inte höra dem.
Dvs, billiga kablar funkar lika bra.
Jag vet inte, men kan tänka mig att det kan finnas skillnader i olika material, t ex silverkablar

Som någon skrev innan, hur tjocka kablarna är kan påverka, ha inte för klena kablar.

Tänkte bara passa på att fråga eftersom du tycks testat en massa utrustning.

Om kondensatorer, högtalarelement, nätdelar, utgångstransformatorer mäter likadant så kan man inte höra skillnad på dem heller?

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Angående de kablar som marknadsför att de består av t.ex. 99,999% ren koppar så undrar skeptikern i mig i första hand hur man kan mäta det?

Det är bara att väga det och mäta/räkna fram volymen, rent koppar väger 8 960 kg/m³

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

@frankof: Fast nja, orenheter kan ju göra att det blir samma vikt. Du måste ju göra kemiska analyser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

@frankof: Fast nja, orenheter kan ju göra att det blir samma vikt. Du måste ju göra kemiska analyser.

Vilka orenheter har samma egenvikt som koppar?
(hört om Archimedes? )

Självklart skulle du rent teoretiskt komma att träffa en blandning av tunga och lätta orenheter som hamnar på samma snittvikt per volym enhet som koppar

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

@frankof: Hehe, du kan säkert det där bättre än jag men det var precis det som var min tanke!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Om kondensatorer, högtalarelement, nätdelar, utgångstransformatorer mäter likadant så kan man inte höra skillnad på dem heller?

Nog för att kroppen är fantastisk, men hur ska örat kunna uppfatta något som inte kan mätas av känsligare instrument?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Nog för att kroppen är fantastisk, men hur ska örat kunna uppfatta något som inte kan mätas av känsligare instrument?

Då återstår väl frågan vad instrumentet i fråga ska mäta.

Till OT: Kika efter begagnad supra( eller annat märke ) på t ex hifimagasinet. Köpte mina färdigterminerade supra ply beggat till en bråkdel av nypriset och även om det kanske inte är nån störra skillnad, eller ingen alls, ljudmässigt med en billig biltemakabel, så fick jag ett par snygga kablar som känns stabila till i stort sett samma pris. Vilket i sig känns rätt så bra.

Permalänk
Avstängd

Något med koppar i så klart.
Men antalet användare här som driver upp hystering och annat trams är för jävla hög.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

EKK kan jag faktiskt inte rekommendera trots att jag själv kör uteslutande EKK hemma. Den är otroligt styv och därmed väldigt svår att dra, speciellt under test då man ofta flyttar högtalare fram och tillbaks, så den ställer stora krav på att din övriga utrustning har rejäla kontakter då annars dessa kan ta skada och till och med gå rakt av.

Under en test gick en av mina banankontakter (värdelösa, undvik!) rätt av och eftersom höljet är av ledande metall kortslöt den med andra ledaren och sedermera förstärkaren. Lyckligtvis var detta med en modern AV-reciever så automat-säkringarna slog till, men hade det vart min hemmabyggda class A-förstärkare hade det blivit ganska dyrt, för att inte tala om direkt farligt.

Om man ändå vill använda sig av EKK, för det är en alldeles förträffligt bra kabel i audio-sammanhang, så använd inte vanliga banankontakter utan Z-banan (BFA-Z) som sitter mycket bättre och har betydligt mindre benägenhet att glida ur polskruvarna. Och inte behöver man några Future-Super-Tech Rohdium X2000 heller, utan dessa duger, och för endast drygt 300 pistoler har du till hela anläggningen och lite till;

http://www.ebay.com/itm/321739985739?_trksid=p2055119.m1438.l...

Edit:
Så här skall det se ut; enkelt, pålitligt, säkert och billigt.
http://i.ebayimg.com/images/g/2JwAAOxy3NBSpN6A/s-l1600.jpg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NidoKing:

Nej, det finns ganska mycket audio-foolery i denna branschen och ett utmärkt exempel på det är när en välrenommerad kabeltillverkare på allvar hävdar att strömkablar skall 'spelas in' i 50 timmar innan en kritisk lyssyningsbedömning bör göras. Det är ju bara så förbannat dumt att man nästan svimmar. Och det blir tyvärr ännu dummare än så, googla Shakti Stone. Maj gådd.

Men till exempel kondensatorer är en helt annan sak då jag skulle vilja hävda att det inte finns en enda kondensator som helt och hållet mäter precis likadant som någon annan i 100% av alla situationer och rimligen också därför kan påstås låta olika. Detta är speciellt viktigt när olika elektriska komponenter kraftigt ändrar karaktär under olika förhållanden så som luftfuktighet och värme. Matchning av komponenter är också ganska vanligt ju dyrare grejorna blir och är i vissa fall till och med helt livs-viktigt för funktionen så som till exempel J-FET i utgångssteg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vad är det du mäter och med vilka instrument?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem

@Json_81: @frankof: @oatp1b1: @Litenskit: Jag var nog otydlig. Det jag tänkte i huvudet var mer att påståendet att ens kopparkabel har 99,999% ren koppar i sig antyder att man har mätutrustning för att kontrollera det. Jag har väldigt svårt att tro att en tillverkare av något så enkelt som kablar har utrustning för att mäta felmarginaler ner till en tusendel AV EN PROCENT!

Sen så finns det såklart orenheter i koppar, men personligen så tycker jag inte man kan kalla det "ren koppar" så fort man medvetet blandar in tillsatser. Då blir det plötsligt en kopparlegering.

Fredagssvammel kan man nog kalla det här, men min poäng var att marknadsföra något som 99,999+% ren koppar bara är just det, marknadsföring.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Enda gången du tjänar på att köra riktigt dyra kablar är om du har världens dyraste anläggning

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360. Denon AVR-3313 med Wharfedale Linton 85th Heritage och en SVS PB-1000.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Enda gången du tjänar på att köra riktigt dyra kablar är om du har världens dyraste anläggning

Inte ens då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Varför skulle man tjäna på det ?
Har visserligen själv en ganska dyr kabel men det är endast för det etiska, Ljudet gör ingen skillnad.
Kan påpeka att jag har ett svindyrt system i folks ögon och har gjort A/B tester med kablar från ett par hundra upp till kablar för sjuka 70.000 metern och ingen har kunnat höra någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Har visserligen själv en ganska dyr kabel men det är endast för det etiska,

Så du hävdar alltså att det är oetiskt att ha en billig kabel i ett dyrt system?

PS. Förstår att du menar estetisk DS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad är det du mäter och med vilka instrument?

Jag personligen mäter inte, men oscilloskop te x.

Skrivet av Casgar:

@Json_81: @frankof: @oatp1b1: @Litenskit: Jag var nog otydlig. Det jag tänkte i huvudet var mer att påståendet att ens kopparkabel har 99,999% ren koppar i sig antyder att man har mätutrustning för att kontrollera det. Jag har väldigt svårt att tro att en tillverkare av något så enkelt som kablar har utrustning för att mäta felmarginaler ner till en tusendel AV EN PROCENT!

Sen så finns det såklart orenheter i koppar, men personligen så tycker jag inte man kan kalla det "ren koppar" så fort man medvetet blandar in tillsatser. Då blir det plötsligt en kopparlegering.

Fredagssvammel kan man nog kalla det här, men min poäng var att marknadsföra något som 99,999+% ren koppar bara är just det, marknadsföring.

Faktiskt, även vanliga elkablar är 99.999%, hur de bemödar sig med att mäta vet jag inte.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

När jag va liten så använde jag en 3-fas kabel som hade legat nergrävd ute på tomten förr till min baslåda. Blir väl ingen skillnad i ljudet men satan så coolt det va!

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KKay:

Inte ens då

Nja, inte kan du ha vibrationsbenägna kablar på dina kabellyftare i ebenholtz, då gör dom ju ingen nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Nja, inte kan du ha vibrationsbenägna kablar på dina kabellyftare i ebenholtz, då gör dom ju ingen nytta.

http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/samlingsmapp/acousticrevive071.JPG

Kabellyftare, trodde jag hade sett allt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

dom flesta koppar saker, kablar är elektrolyt utvunnen koppar som har högsta renhet
stor kabel dimension för stora steg basen den äter watt
Till dom flesta stereon klara man sig på 4,5 mm kabel gärna

sen kan man rulla sig i en vetenskap inom ljud och kablar och dimensioner så man kräks

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

När jag väljer kabel så kollar jag i första hand på priset. Den får inte kosta för mycket. Jag lägger hellre mer pengar på högtalare/förstärkare eller annat.

Om det är en högtalarkabel jag är ute efter så kollar jag tjocklek och hur smidig kabeln är. Jag vill ha en kabel som är enkel att jobba med. Sedan får den ju gärna se okej ut också.

Om det är en signalkabel så är kontakterna det första jag kollar på efter priset. Man vill ha bra kontakter som sitter åt bra, inget glapp. Det är också trevligt om dom inte oxiderar direkt heller. Sedan kan det vara värt att kolla saker så som skärmning om man vet att det finns risk för att kabeln kan plocka upp störningar. Sedan gäller det samma som för högtalarkablar, den ska vara smidig, enkel att jobba med samt se okej ut.

I mitt högtalarbygge så använde jag kablar för ca 35-40kr/m och dom var riktigt trevliga att jobba med. Sedan lade jag rätt mycket pengar på kontakterna, Neutrik banan/spade och dom kostade ganska många hundralappar men då har dom en grym kvalitetskänsla och lär aldrig gå sönder eller börja glappa oavsett hur mycket man pillar på dom.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Kabellyftare

Nej då kolla in detta denna tar nog priset på sina beskrivningar av kablar och dess uppbyggnad.

http://www.coconut-audio.com/cables.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Det är väl inte svårare än att skicka en bit på analys hos ett laboratorium, det är knappast så att varenda kabeltillverkare har ett eget mass-spektroskop stående i verkstaden.

Inom medicin kan man med säkerhet mäta koncentrationer ner till 10^(-14) gram per milliliter så jag har svårt att tro att ett bra materiallaboratorium inte skulle kunna ange sina mätvärden med bara fem siffrors noggrannhet.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

EKK?
Varför kan man inte bara använda flertrådig?
De är ju inte lika vridstyvt som EKK.
Eller finns det någon nackdel med flertrådigt?

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag personligen mäter inte, men oscilloskop te x.

Jag skulle gärna vilja ta del av denna mätning och hur den är genomförd. Har du någon artikel du kan länka till?

Min personliga erfarenhet är att det är skillnad på kabel och kabel - av olika sammansättning; antal kardeler och diameter, något som inte verkar beröras i denna tråd.
Hade RKK på ena kanalen och en "vanlig" LC-OFC signalkabel från Hitachi på den andra och hörde definitivt skillnad. Ja, jag växlade kanal för att verifiera.
RKK är såklart ingen högtalarkabel men den består likväl av koppar och borde med den förenklade logiken i denna tråd låta likadant.

Jag säger inte att dyrare kablar låter bättre per automatik, bara att det kan vara skillnad på kabel och kabel. En dyr kabel med samma sammansättning som en billigare lär nog återge ljud likvärdigt. Sen om det har praktisk betydelse i slutändan låter jag vara osagt, tänker man inte på det så vänjer man sig och då spelar det ingen roll vad man har.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag skulle gärna vilja ta del av denna mätning och hur den är genomförd. Har du någon artikel du kan länka till?

Min personliga erfarenhet är att det är skillnad på kabel och kabel - av olika sammansättning; antal kardeler och diameter, något som inte verkar beröras i denna tråd.
Hade RKK på ena kanalen och en "vanlig" LC-OFC signalkabel från Hitachi på den andra och hörde definitivt skillnad. Ja, jag växlade kanal för att verifiera.
RKK är såklart ingen högtalarkabel men den består likväl av koppar och borde med den förenklade logiken i denna tråd låta likadant.

Jag säger inte att dyrare kablar låter bättre per automatik, bara att det kan vara skillnad på kabel och kabel. En dyr kabel med samma sammansättning som en billigare lär nog återge ljud likvärdigt. Sen om det har praktisk betydelse i slutändan låter jag vara osagt, tänker man inte på det så vänjer man sig och då spelar det ingen roll vad man har.

Det var ändå intressant att läsa om kristallängden på kopparn.
Om det nu är en skillnad så borde den dock vara mätbar.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

HI-FI klubben ett par bi-wire kablar på 5 meter med pris (51 998kr).
Helt sjukt alltså. Dom säljer ju sitt eget märke Argon som innehåller samma rena koppar 99,99% För 25kr meter till 168kr meter.
Säkert lika bra ljud med båda märkena.

Visa signatur

FD pop air xl svartt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 4.8 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Acer Nitro+ RX 9070XT OC// AOC CU34G2XP// Win11 på wd_black WD_BLACK SN7100 NVMe 2TB// Corsair RM1000e (2025) ATX 3.1 // Corsair Gaming MM700 RGB Extended Mouse Pad// Corsair Gaming ST100 Hörlursstativ med RGB// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// Corsair Virtuoso RGB XT// Laptop Asus TUF A15 2024

Permalänk
Medlem

Jag läste nyligen en lite äldre text av IÖ, publicerad i MOLT, som fick mig att släppa på min benhårda uppfattning att det enda viktiga var att kabeln inte skulle vara för tunn (dvs klara effekten med viss marginal), defekt eller dåligt kontakterad.

Olika material, t.ex. en kabel med ledare av silver framställdes som att den skulle kunna ha hörbar påverkan om jämförd med koppar. Vad gäller kopparkablar så behandlade texten antalet kardeler, där själva essensen var att en enkardelig ledare (som hittas i EKK t.ex.) på en teoretisk nivå har mindre inverkan på signalen.