Högtalarkabel som vanliga människor har råd med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag skulle gärna vilja ta del av denna mätning och hur den är genomförd. Har du någon artikel du kan länka till?

Min personliga erfarenhet är att det är skillnad på kabel och kabel - av olika sammansättning; antal kardeler och diameter, något som inte verkar beröras i denna tråd.
Hade RKK på ena kanalen och en "vanlig" LC-OFC signalkabel från Hitachi på den andra och hörde definitivt skillnad. Ja, jag växlade kanal för att verifiera.
RKK är såklart ingen högtalarkabel men den består likväl av koppar och borde med den förenklade logiken i denna tråd låta likadant.

Jag säger inte att dyrare kablar låter bättre per automatik, bara att det kan vara skillnad på kabel och kabel. En dyr kabel med samma sammansättning som en billigare lär nog återge ljud likvärdigt. Sen om det har praktisk betydelse i slutändan låter jag vara osagt, tänker man inte på det så vänjer man sig och då spelar det ingen roll vad man har.

Man använder en spektrometer, som mäter den mängd synligt ljus som absorberas av en lösning , för att testa renheten av koppar.

Och sen kan man se om det är 99,99% ren koppar då den har en blå ton, Har den inte det så är den utblandad.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NidoKing:

Tänkte bara passa på att fråga eftersom du tycks testat en massa utrustning.

Om kondensatorer, högtalarelement, nätdelar, utgångstransformatorer mäter likadant så kan man inte höra skillnad på dem heller?

Om det verkligen mäter lika låter det lika, men tänk på att man ibland inte mäter allt relevant utan bara vissa parametrar och då kan det ju bli helt fel så att man tolkar resultatet som en skillnad för att man inte mätt rätt.
Man kan ju tex få för sig att bara mäta kapacitansen eller induktansen på filterkomponenter men utelämna deras resistans, då kan ju komponenter med tillsynes samma värden låta olika.

Skrivet av VresiBerba:

EKK kan jag faktiskt inte rekommendera trots att jag själv kör uteslutande EKK hemma. Den är otroligt styv och därmed väldigt svår att dra, speciellt under test då man ofta flyttar högtalare fram och tillbaks, så den ställer stora krav på att din övriga utrustning har rejäla kontakter då annars dessa kan ta skada och till och med gå rakt av.

Under en test gick en av mina banankontakter (värdelösa, undvik!) rätt av och eftersom höljet är av ledande metall kortslöt den med andra ledaren och sedermera förstärkaren. Lyckligtvis var detta med en modern AV-reciever så automat-säkringarna slog till, men hade det vart min hemmabyggda class A-förstärkare hade det blivit ganska dyrt, för att inte tala om direkt farligt.

Om man ändå vill använda sig av EKK, för det är en alldeles förträffligt bra kabel i audio-sammanhang, så använd inte vanliga banankontakter utan Z-banan (BFA-Z) som sitter mycket bättre och har betydligt mindre benägenhet att glida ur polskruvarna. Och inte behöver man några Future-Super-Tech Rohdium X2000 heller, utan dessa duger, och för endast drygt 300 pistoler har du till hela anläggningen och lite till;

http://www.ebay.com/itm/321739985739?_trksid=p2055119.m1438.l...

Edit:
Så här skall det se ut; enkelt, pålitligt, säkert och billigt.
http://i.ebayimg.com/images/g/2JwAAOxy3NBSpN6A/s-l1600.jpg

Då har du inte provat kopparrör om du tycker att EKK är otympligt
Jag förstår vad du menar men lite bök får man tåla ...
Har i vid nån mindre ljus stund provat att bocka 3x120mm^ Aluminiumkabel till högtalare, man slipper tänka på stativ och det går att använda kabeln som pallbockar i garaget också...

Skrivet av VresiBerba:

Nej, det finns ganska mycket audio-foolery i denna branschen och ett utmärkt exempel på det är när en välrenommerad kabeltillverkare på allvar hävdar att strömkablar skall 'spelas in' i 50 timmar innan en kritisk lyssyningsbedömning bör göras. Det är ju bara så förbannat dumt att man nästan svimmar. Och det blir tyvärr ännu dummare än så, googla Shakti Stone. Maj gådd.

Men till exempel kondensatorer är en helt annan sak då jag skulle vilja hävda att det inte finns en enda kondensator som helt och hållet mäter precis likadant som någon annan i 100% av alla situationer och rimligen också därför kan påstås låta olika. Detta är speciellt viktigt när olika elektriska komponenter kraftigt ändrar karaktär under olika förhållanden så som luftfuktighet och värme. Matchning av komponenter är också ganska vanligt ju dyrare grejorna blir och är i vissa fall till och med helt livs-viktigt för funktionen så som till exempel J-FET i utgångssteg.

Det gäller att mäta allt som sagt...

Skrivet av heatm:

Enda gången du tjänar på att köra riktigt dyra kablar är om du har världens dyraste anläggning

Nej.

Skrivet av Johnnymann:

EKK?
Varför kan man inte bara använda flertrådig?
De är ju inte lika vridstyvt som EKK.
Eller finns det någon nackdel med flertrådigt?

För att entrådigt gör det omöjligt för elektronerna att hoppa mellan olika ledare.

Skrivet av mrbrix:

HI-FI klubben ett par bi-wire kablar på 5 meter med pris (51 998kr).
Helt sjukt alltså. Dom säljer ju sitt eget märke Argon som innehåller samma rena koppar 99,99% För 25kr meter till 168kr meter.
Säkert lika bra ljud med båda märkena.

Du har inte sett mycket om du tycker det är dyrt, kolla på Svensk dyrkabel typ Jorma men sitt ner innan du öppnar prislistan.
http://www.jormadesign.com/

Skrivet av Olegh:

Jag läste nyligen en lite äldre text av IÖ, publicerad i MOLT, som fick mig att släppa på min benhårda uppfattning att det enda viktiga var att kabeln inte skulle vara för tunn (dvs klara effekten med viss marginal), defekt eller dåligt kontakterad.

Olika material, t.ex. en kabel med ledare av silver framställdes som att den skulle kunna ha hörbar påverkan om jämförd med koppar. Vad gäller kopparkablar så behandlade texten antalet kardeler, där själva essensen var att en enkardelig ledare (som hittas i EKK t.ex.) på en teoretisk nivå har mindre inverkan på signalen.

Ja och ett smart sätt att få en flerkardelig kabel att uppföra sig mer likt en enkardelig är att förtenna ledarna för då ökar man ytresistansen rejält jämfört med kopparns, det är så Supra gör med sina kablar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Elektronerna flyter snyggare i en dyr kabel! Dessutom ger den dyrare kabeln kompensation för den billiga kabeln som sitter i förstärkan från uttaget till kretskortet. Även inne i en dyr högtalare är det ofta billig kabel. Därför ska du alltid köpa kablar för minst 2000+ om du vill neutralisera de dåliga billiga elektronerna i snålkablarna.

Edit! Jag rekommenderar Svalanders hemsida för han vet vad han pratar om. Har ingen länk men guggla på det!

Så varför använder man inte denna "fantastiska" kabel inom t.ex biografbranschen då.
När det begav sej i början på 90-talet för THX (du vet den där biografstandarden som George Lucas värkte fram), Dolby Digital och DTS m.fl så använde man vanlig installationskabel som t.ex EK, FK, MK m.fl.
För att minimera effektförlusten mellan förstärkaren i maskinrummet och högtalarna bakom duken så valde man en rejäl area på sådär en 12 mm2.

Så till alla er som tror att suprakabel gör någon skillnad så vill jag ge ett tips.
Ni har väl inte glömt att öppna era högtalare och byta kabel mellan terminalskruvar och delningsfilter.
Dessutom skall ni nog ta en titt i era förstärkare också för där brukar det sitta några stumpar vanlig kopparkabel mellan effekttrissor/kretskort och terminalskruvar som kan förstöra ljudbilden.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

För att entrådigt gör det omöjligt för elektronerna att hoppa mellan olika ledare.

uh?
Sett massa dyra, "äkta", högtalarkablar som är flertrådiga,,,i koppar.
Så utveckla gärna

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uslingen:

Så till alla er som tror att suprakabel gör någon skillnad så vill jag ge ett tips.
Ni har väl inte glömt att öppna era högtalare och byta kabel mellan terminalskruvar och delningsfilter.
Dessutom skall ni nog ta en titt i era förstärkare också för där brukar det sitta några stumpar vanlig kopparkabel mellan effekttrissor/kretskort och terminalskruvar som kan förstöra ljudbilden.

Det är väl ingen i denna tråd vad jag har sett som rekommenderar Supra p g a att den skulle låta bättre än en billigare utan för att det är en trevlig kabel att jobba med (mjuk/följsam), ser rätt bra ut (enligt mig allafall), till ett rimligt pris och som bonus är svensktillverkad.

Tror inte det minsta på att kablar i sig ger bättre ljud men skulle ändå inte använda vilket skit som helst bara för det. När jag ändå lagt ner en hel del på min anläggning så värdesätter jag kablar jag anser ser bra ut och håller schysst kvalité (som ordentliga kontakter).

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Det är väl ingen i denna tråd vad jag har sett som rekommenderar Supra p g a att den skulle låta bättre än en billigare utan för att det är en trevlig kabel att jobba med (mjuk/följsam), ser rätt bra ut (enligt mig allafall), till ett rimligt pris och som bonus är svensktillverkad.

Tror inte det minsta på att kablar i sig ger bättre ljud men skulle ändå inte använda vilket skit som helst bara för det. När jag ändå lagt ner en hel del på min anläggning så värdesätter jag kablar jag anser ser bra ut och håller schysst kvalité (som ordentliga kontakter).

Om du öppnar upp dina asdyra högtalare och ser vilka lakritstrådar som sitter på insidan hade du förstått hav han menade!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Om du öppnar upp dina asdyra högtalare och ser vilka lakritstrådar som sitter på insidan hade du förstått hav han menade!

Vet inte om du missade det men läs mitt inlägg igen; Har inte sett någon som rekommenderat Supra p g a ljudkvalitet utan p g a de andra saker jag nämnde. Säger inte att han har fel i sak men att han "hoppade på" folk som rekommenderade Supra av helt andra anledningar än att de skulle vara bättre ljudkvalitet än i billigare kablar.

Så vad det är för "lakritstrådar" i mina högtalare är ju helt irrelevant när jag väljer externa kablar då mina kriterier är att de skall se bra ut, vara smidiga att hantera, bra kvalitet på kontakter samt ha ett rimliga pris.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uslingen:

Ja, alltså, NÅN kabel måste man ju ha och då är väl Supra precis lika bra som någon annan och för 68 spänn metern är Supra PLY 3.4 ett ypperligt val och inget ocker på något sett och köper man den stödjer man dessutom svenskt näringsliv. Sedan är ju inte en "stump" fyra meter heller. Tänk på det.

Permalänk
Medlem

Tja, kabeltillverkarna måste ju tjäna pengar så visst.
68 kr meter kontra 5 kr meter,,we have a Winner

§1
Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Johnnymann:

uh?
Sett massa dyra, "äkta", högtalarkablar som är flertrådiga,,,i koppar.
Så utveckla gärna

Med bara en tråd så finns det inga kardeler att hoppa mellan, med flera så finns det, genom att öka resistansen på ytan så minskar man också hoppande mellan kardelerna.
Det påverkar kabelns egenskaper när elektronerna kan hoppa mellan olika kardeler.
Många dyrkablar är inte så elektrikst sunda och en del är byggda så att de medvetet färgar ljudet.
Det finns också dyrkabel som isolerar varje ledare separat eller så gör man som Supra och ökar ytresistansen så kabelns egenskaper blir ett mellanting mellan fler och enkardelig, den blir flexibel men beter sig elektriskt mest som en enkardelig kabel och priset förblir lågt till skillnad från de som separatisolerar varje ledare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johnnymann:

Tja, kabeltillverkarna måste ju tjäna pengar så visst.
68 kr meter kontra 5 kr meter,,we have a Winner

Supra-kabeln är en bra, billig och funktionell kabel och är dessutom svensktillverkad. Den är mjuk, smidig och förtennad så den är lätt att löda och betingar ett bra andrahandsvärde. Så vill du inte köpa den, låt då för fan bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Kabellyftare, trodde jag hade sett allt

Skickades från m.sweclockers.com

Enjoy

STANDARD CABLE ISOLATION THEORY
Conventional cable isolation theory holds that optimal cable performance can be achieved by elevating cables from the floor in an attempt to control vibrations and manage static fields. Typical cable elevators are made from electrically insulating materials such as wood, glass, plastic or ceramics. Most of these products claim superior performance based upon the materials or methods of elevation.

The central problem with the conventional model is that elevating a cable from the floor with an electrical insulator creates a relative static charge differential between the cable and floor. Over a period of time this static differential can become enormous -- sometimes exceeding tens of thousands of volts. When an electrical signal is sent through the cable, the signal can become distorted or inter-modulated by the static electrical field differential between the cable and floor. This effect is similar to sending an electrical signal through a wire that passes through a powerful magnetic field. The distortion that results is quite audible with any quality entertainment system.

STATIC FIELD UNIFICATION
The Shunyata Research Dark Field Cable Elevator is based upon a patent-pending static-field-unification principle. The elevator is constructed from expensive, multiple layers of electrically conductive foam. This allows static charges to migrate through the elevator eliminating the build up of static field differentials between the floor and cable that would otherwise create noticeable signal degradation.

EXCEPTIONAL VIBRATION MANAGEMENT
In addition to eliminating static-field differential effects, Dark Field Elevators minimize the transmission of vibrations by combining two soft layers of vibration absorbent foam with a third rigid layer that has a different resonant frequency. This not only minimizes floor-borne vibration, but also breaks up standing-wave vibrations within the elevator itself. The Dark Field Elevator's s extremely narrow inner layer is formed into a V shape that limits the surface contact area. This minimizes the transmission of vibrational energy from the floor to the cable, while providing a stable and firm support.

SUPERIOR PERFORMANCE
Placing Dark Field Elevators under signal cables, speaker cables and power cables will bring obvious improvements in clarity, detail and resolution to your high-end entertainment system.

LIGHTWEIGHT AND COST EFFECTIVE
The Dark Field Elevator's lightweight, flexible structure makes them easy to use and place in a system. Whether behind a crowded rack system, tipped sideways on a shelf or suspended in between two cables -- Dark Field Elevators provide impressive performance at an attractive price.

Dold text

Skrivet av jubbo65:

Nej då kolla in detta denna tar nog priset på sina beskrivningar av kablar och dess uppbyggnad.

http://www.coconut-audio.com/cables.html

Du har du läst AudioQuest?
http://www.audioquest.com/hdmi/diamond

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Fan alltså, man borde ge sig in på kabelmarknaden. Sälja 1m USB-kablar för 15kkr osv. Räcker att man lurar nån jävel per år så har man lönen fixad.

Angående suprakabel, jag kör själv suprakablar till mina högtalare just för att dom ser okej ut och är bland dom smidigaste kablarna jag jobbat med. Angående internkablage så har jag koll på det också för det är jag som har byggt högtalarna. Jag använder Klotz internkablage som kostade runt 25kr/m.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Supra-kabeln är en bra, billig och funktionell kabel och är dessutom svensktillverkad. Den är mjuk, smidig och förtennad så den är lätt att löda och betingar ett bra andrahandsvärde. Så vill du inte köpa den, låt då för fan bli.

Fortfarande ingen motivering till att betala 10 ggr mer för samma resultat

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Vad som är motiverat för oss andra är väl knappast upp till dig att bestämma? Som sagt, finns dom av oss som har fler kriterier en enbart ljudmässigt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Johnnymann:

Nu är du lite väl stygg, Om man skulle köpa 10 m EKK 1,5mm^2 på Biltema (som väl får betraktas som ett lågprisställe ?) så kostar det 119kr, man får då en elektriskt sett bra men "ful och otymplig" kabel, jämför det med Supra classic 1,6, den kostar från 18kr/m enligt prisjakt, det är något dyrare men du får en mycket mer "smidig och vacker" kabel.
Dessutom är Supran gjord i Ljungskile i Sverige medans Biltemakabeln har odefinierad härkomst, troligen så kommer den från asien nånstans.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nu är du lite väl stygg, Om man skulle köpa 10 m EKK 1,5mm^2 på Biltema (som väl får betraktas som ett lågprisställe ?) så kostar det 119kr, man får då en elektriskt sett bra men "ful och otymplig" kabel, jämför det med Supra classic 1,6, den kostar från 18kr/m enligt prisjakt, det är något dyrare men du får en mycket mer "smidig och vacker" kabel.
Dessutom är Supran gjord i Ljungskile i Sverige medans Biltemakabeln har odefinierad härkomst, troligen så kommer den från asien nånstans.

Du kan lika gärna ta en ståltrådsgalje o få samma ljud(bevisat i tester)
Sedan köper man ekk på rulle från vilken grossist som helst och då kan man få ned priset till 3 kr metern

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Johnnymann:

Sedan köper man ekk på rulle från vilken grossist som helst och då kan man få ned priset till 3 kr metern

Nu är det ju väldigt få som har behov av såna längder så att köpa rullvis lär inte innebära att det blir billigare på nått vis.
Dessutom så förstår jag inte din inställning, Supra är ju så långt från dyrkabel man kan komma, det är en tekniskt sund kabel som har ligger i samma prisklass som installationskabel för elektriker, men Supra har en del egenskaper som kan tilltala en del.
Jag förespråkar inte dyrkabel utan har lämnat det träsket, jag höll på leka med sånt för 20 år sedan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bästa kabeln är den man inte ser,,alltså bygger man in den,,eller gömmer den i lister, och då behövs det större längder.
Allt över 10 kr metern är onödig dyrkabel, att sedan köpa kabeln för att den är snygg känns lite skumt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Bästa kabeln är den man inte ser,,alltså bygger man in den,,eller gömmer den i lister, och då behövs det större längder.
Allt över 10 kr metern är onödig dyrkabel, att sedan köpa kabeln för att den är snygg känns lite skumt!

Suck, alltid lika roligt med trångsynta människor som tror att alla som inte har samma kriterier/prioriteringar/åsikter som dom själva har fel...

Det är helt ok om du tycker allt över 10 kr metern är onödigt dyrt, jättebra att den kabeln uppfyller alla dina krav och att du är nöjd med det. Gissar dock att de allra flesta här är helt ok med att betala lite mer än så utan att de för den delen känner sig blåsta av tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Det är INGEN i tråden som påstått att det skulle vara bättre ljud i dyrare kablar, läser du ens?
Om jag vill köpa en kabel för att den är blå och mjuk så får jag väl göra det, vad är problemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johnnymann:

'Låta bli' passar däremot dina kriterier utmärkt bra. Så vad tjafsar du för.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Johnnymann:

Det finns nått ännu bättre, korta/inga kablar är en fördel på alla sätt, både billigare och bättre rent elektriskt, det är bättre med längre signalkablar och så har man slutstegen placerade i eller vid högtalarna och slipper ha långa högtalarkablar som syns.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig köpt någon idiot dyr högtalarkabel och till bakhögtalarna har jag inga problem med att använda sämre kabel trots att längden till dessa skulle kunna motivera bättre kabel men derss jobb är bara att bygga en roligare filmupplevelse.

Men till mina fronthögtalare har jag provat en del och när man väl kommer upp lite i snittyta (2,5 mm2) så har jag haft svårt att höra skillnad. Bi-wiring och ändå mer Bi-amp ger för mig tydlig skillnad. De bygget som länkades tidigare i tråden om EKK kabel provade jag att bygga och det fungerade utmärkt. Men här måste jag nog rekommendera att löda fast bananer/skedar då det är svårt att få bra kontakt i de styva ledarna. Minskar även risk för skador på kontakter.

Nu kommer jag till den enda kabel jag har testat där jag klart kunde höra en förbättring. Den är från samma site och tillverkas av sju nätverkskablar, jag provade med oskärmad och det var jobbigt värre.
http://sm2yer.dyndns.org/projects/surround/kablar/#seven
Jag har inte orkat tillverka en till än men det skall jag göra, jag kan inte spela med denna kabel och en annan i var sin kanal för ljudet skiljer sig så mycket.
Men eftersom det rör sig om högtalarkablar så kan jag direkt säga att andra jag läst om inte delar min uppfattning. Det fina är att det spelaringen roll, andra behöver inte hålla med. I mitt system till mina öron blev det bättre och då har jag inte fäst stor vikt vid kablar tidigare. Har mycket hellre lagt pengar på de andra delarna.

Men om ni är pilliga av er och tycker det är kul så prova själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Varför skulle man tjäna på det ?
Har visserligen själv en ganska dyr kabel men det är endast för det etiska, Ljudet gör ingen skillnad.
Kan påpeka att jag har ett svindyrt system i folks ögon och har gjort A/B tester med kablar från ett par hundra upp till kablar för sjuka 70.000 metern och ingen har kunnat höra någon skillnad.

Jag menade exakt det. Ska du lägga ner mycket pengar på uppgradering av ett ljudsystem är kablarna i stort sätt det sista du ska uppgradera till någonting superlyxigt. Till slut har du det värsta av allt utom kablar, ja, ska du då uppgradera så kan det KANSKE göra skillnad om du köper världens dyraste kablar. Troligtvis inte dock.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360. Denon AVR-3313 med Wharfedale Linton 85th Heritage och en SVS PB-1000.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jummarn:

Instämmer med GreveFrog, det kan debatteras i oändlighet. Är du nyfiken kan du söka runt lite angående EKK (vanlig, enkardelig installationskabel) som högtalarkabel. Finns hur mycket info och mätningar som helst där ute, ja och sedan en hel del skitsnack. Det går som sagt att debattera i evigheter. I vilket fall är det ett billigt alternativ som mäter väldigt bra.

Kör vanlig ekk till högtalarna hemma och skitbra ljud tog vad jag hade i extrajobb förrådet. Körde FK innan och funka ännu bättre.

Jag hade nog kört typ gummigabel så den har flera kardeler då den får bra kontakt och kan röra på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Jag behöver ungefär 1.5m kabel till mina högtalare, alltså ca 3m totalt. Den kortaste EKK jag hittade var 5m för 59kr.
Köper jag istället Supra Classic Mini 1,6 mm2 för 18kr/m och landar då på 54kr. Det blir 5kr billigare, jag får en snyggare kabel, en kabel som är betydligt lättare att jobba med, en troligtvis miljövänligare kabel, en kabel som tillverkats under bättre etiska förhållanden samt att jag stödjer svensk ekonomi och ett svenskt företag.

Är jag dum i huvudet för att jag väljer Supra-kabeln istället för EKK?

Säg, även om jag skulle behöva 5m kabel till varje högtalare så skulle EKK kosta 119kr och Supra 180kr. Det är 60kr prisskillnad. Jag lever på studentbudget men jag skulle ändå välja Supra. Jag kan kompensera för det genom att ta med matlåda istället för att äta lunch ute t.ex, eller gå till affären istället för att ta bussen dom kommande tre gångerna.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Man använder en spektrometer, som mäter den mängd synligt ljus som absorberas av en lösning , för att testa renheten av koppar.

Och sen kan man se om det är 99,99% ren koppar då den har en blå ton, Har den inte det så är den utblandad.

Metallanalyser är mer avancerat än så, särskilt om man skall söka efter orenheter i ppm-, ppb- och ppt-nivå. Några hundra ppm övrig metall går kanske att hitta i en AAS/AES (atom absorption/emission spektrofotometer), det har till och med jag själv lyckats med en gång i tiden när jag var duktig på tekniken...men då måste det vara en enskilt dominerande specie (litium i mitt fall).

Idag skulle jag nog vända mig till Svepelektronmikroskopet i första hand och gå vidare med HPLC-IC efter lite provbehandling, men då är vi nere på ppb/ppt-nivå.

ICP-MS kan också vara ett lämpligt val...dock har jag inte koll på begränsningarna med just den tekniken (borde vara samma som för med AAS/AES).

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Är jag dum i huvudet för att jag väljer Supra-kabeln istället för EKK?

Absolut inte. EKK är ju smidig som ett järnrör, mao helt hopplös att hålla på med rent praktiskt. Om man ofta kopplar om kablarna bryter man till slut sönder lödningarna, i de fall man klämmer fast EKK med skruv måste man efterdra med jämna mellanrum, annars får man till slut glappkontakt. Bortsett från ljudet vid nyinstallation är EKK helt kass. Supra är tillräckligt bra för det stora flertalet, lätthanterlig, bra ljud, väl fungerande. Men ibland vill man ha lite snyggare kabel och då kan det vara värt några kronor extra för detta. Om man ofta byter kabel/högtalare känns det bättre med rejäla kontaktdon, för att ta ett annat exempel. Det behövs högtalare och apparater för hundratusentals kronor för att höra skillnad på kablage (dvs så länge de fungerar) och man vinner absolut nada på att använda en dyr kabel på lite enklare utrustning.

/ B

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johnnymann:

Först var det 10, sedan 5, nu 3 kronor metern. Och 3 kronor metern är mer än det dubbla mot den här;
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Wire-och-staltrad/Staltrad-2000...

Vad motiverar det?!? Och det är ju 1 krona och 20 öre MER per meter än om du går på brädgården och drar ur gammal spik och tejpar ihop. Vad motiverar det?!