Dell Ultrasharp U2515H – QHD, IPS-panel och lågt pris

Permalänk
Melding Plague

Dell Ultrasharp U2515H – QHD, IPS-panel och lågt pris

Skärmar med 2 560 × 1 440 pixlar och IPS i 60 Hz hör till stapelvaran i varje datorbutik, men Dell Ultrasharp U2515H lyckas trots det sticka ut. Häng med till testlabbet för en genomgång!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bäst skärmköpet jag någonsin gjort! 1440p på 25" helt spelbart och till det priset... Tycker det förtjänar mer än bara "bra köp"

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

@Bunz:

Håller med, helt klart en fantastisk skärm!

Permalänk
Medlem

Alltså Dell skärmarna är så himla snygga!
Hade lätt bytt min Asus swift mot en lika bra skärm fast med det utseendet.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Sitter själv med denna series äldre modell Dell Ultrasharp U2415 (3st av dom även), mestadels för att jag ville ha 16:10 i aspekt ratio.

Så kan ju lugnt säga att jag är grymt nöjd riktigt bra arbetsskärmar, som dessutom funkar ypperligt som spelskärm dessutom, vist det är inte 60FPS+ men jag bryr mig inte om det och det kommer från en som suttit på en 120Hz skärm ett längre tag.

Släpper de en 16:10 model av denna så lär jag fundera på att byta ut mitten skärmen mot den för att få den i lite högre upplösning.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Har en. ÄLSKAR DEN!

Permalänk
Medlem

Tycker allt ni glömde en punkt under Nackdelar.

  • 16:9

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Sitter själv med denna series äldre modell Dell Ultrasharp U2415 (3st av dom även), mestadels för att jag ville ha 16:10 i aspekt ratio.

Så kan ju lugnt säga att jag är grymt nöjd riktigt bra arbetsskärmar, som dessutom funkar ypperligt som spelskärm dessutom, vist det är inte 60FPS+ men jag bryr mig inte om det och det kommer från en som suttit på en 120Hz skärm ett längre tag.

Släpper de en 16:10 model av denna så lär jag fundera på att byta ut mitten skärmen mot den för att få den i lite högre upplösning.

Skulle beställa just en U2415H för drygt ett år sedan, just för 16:10 aspect ratio, men upptäckte när jag fick hem den att jag tydligen lidit av tillfällig sinnesförvirring vid beställningen och lagt en U2515H i kundvagnen...

Men tyckte att prisskillnaden var så pass liten mellan dem två så jag behöll den i alla fall och har varit hur nöjd som helst, så nu när min sekundära skärm började sjunga på sista versen beställde jag en till U2515H som jag fick hem igår.

Så nu har jag två stycken som står snyggt bredvid varandra på skrivbordet.

Min gamla sekundära skärm var Samsung SyncMaster 204B som skulle blivit 10 år i juni. R.I.P.

//zekel

Visa signatur

I'd rather hate you, for everything you are
Then ever love you, for something you are not

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@MugiMugi: @Afrasbaba:

Vi är inte många men 16:10 är fan att föredra om man gör något annat än tittar på film/spelar spel.
Har 3st U2412M. Även surfplattan är 1200p.

Misstänker dock att skärmar med högre upplösning mitigerar problematiken kring bildförhållande som 16:9 har.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Tycker allt ni glömde en punkt under Nackdelar.

  • 16:9

Samma här, så trött på att allt ska vara 16:9.
Visst, 16:9 funkar jättebra till TV, men det är också allt. Arbete på skärmen som bildbehandling, dokument, internet, kalkyler, men även spel, funkar alla bättre på en skärm med mer höjd på bildytan så ge mig 16:10 eller ännu hellre 16:11 och riktigt glad skulle jag bli om det kommer 21:10 skärmar på sådär 35-40 tum.

Permalänk
Medlem

Tänk om tillverkare kunde få tummen ur och ha ett liknande designspråk på motsvarande high-end gamingskärmar...

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Samma här, så trött på att allt ska vara 16:9.
Visst, 16:9 funkar jättebra till TV, men det är också allt. Arbete på skärmen som bildbehandling, dokument, internet, kalkyler, men även spel, funkar alla bättre på en skärm med mer höjd på bildytan så ge mig 16:10 eller ännu hellre 16:11 och riktigt glad skulle jag bli om det kommer 21:10 skärmar på sådär 35-40 tum.

16:10 är bland det bästa jag har införskaffat i bildskärmsväg. Främst för att det digitala ritbordet skalar 1:1 med bildförhållandet. Sen är det ett plus med de extra vertikala pixlarna. 16:9 kanske blir bättre med 1440p. Skulle gärna se fler IPS skärmar med 21:10 i framtiden. Skulle vara perfekt.

Det enda problemet är att fler spelutvecklare borde veta bättre med 16:10 och 21:9. Långt från alla spelar på 16:9. Far Cry 4 går inte att köra i 16:10 som exempel. Ett relativt nytt spel vilket är retligt. Menyer m.m i de flesta spelen är skalat till 16:9. Mellansekvenser är oftast också i 16:9 även då det är real-time i många fall. Borde vara en lätt sak att åtgärda tycker jag. Finns en drös personer på min vänlista på Steam som har gått över och spelar på bildskärmar med 21:9 och de tycker detsamma. Man är ofta tvungen att gå in i någon .INI fil och ändra HUD position. Eller hämta ett tredjepartsprogram som fixar saken. Kanske inte är jättebesvärligt i sig. Men om privatpersoner som skapar dessa applikationer på fritiden så kan spelutvecklare också göra det. De får ändå betalt för att utveckla spel och inte inveckla dem.

Permalänk
Medlem

16:10 är absolut att föredra på en allround-skärm.

Permalänk
Medlem

Efter jag skaffat Retina skärm på Macbooken har jag varit ute efter en ny skärm. Detta ser lovande ut!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS P5Q PRO, Q9550, CORSAIR H50, EAH4850 CF, 4GB RAM, WDC GP 2TB, CORSAIR 650W, FD Define R2
 MacBook Pro 13" Early 2015,  MacBook Air 13" Mid 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Sitter själv med denna series äldre modell Dell Ultrasharp U2415 (3st av dom även), mestadels för att jag ville ha 16:10 i aspekt ratio.

Så kan ju lugnt säga att jag är grymt nöjd riktigt bra arbetsskärmar, som dessutom funkar ypperligt som spelskärm dessutom, vist det är inte 60FPS+ men jag bryr mig inte om det och det kommer från en som suttit på en 120Hz skärm ett längre tag.

Släpper de en 16:10 model av denna så lär jag fundera på att byta ut mitten skärmen mot den för att få den i lite högre upplösning.

Skrivet av Afrasbaba:

Tycker allt ni glömde en punkt under Nackdelar.

  • 16:9

Skrivet av zekel:

Skulle beställa just en U2415H för drygt ett år sedan, just för 16:10 aspect ratio, men upptäckte när jag fick hem den att jag tydligen lidit av tillfällig sinnesförvirring vid beställningen och lagt en U2515H i kundvagnen...

Men tyckte att prisskillnaden var så pass liten mellan dem två så jag behöll den i alla fall och har varit hur nöjd som helst, så nu när min sekundära skärm började sjunga på sista versen beställde jag en till U2515H som jag fick hem igår.

Så nu har jag två stycken som står snyggt bredvid varandra på skrivbordet.

Min gamla sekundära skärm var Samsung SyncMaster 204B som skulle blivit 10 år i juni. R.I.P.

//zekel

Skrivet av Wolfkin:

Samma här, så trött på att allt ska vara 16:9.
Visst, 16:9 funkar jättebra till TV, men det är också allt. Arbete på skärmen som bildbehandling, dokument, internet, kalkyler, men även spel, funkar alla bättre på en skärm med mer höjd på bildytan så ge mig 16:10 eller ännu hellre 16:11 och riktigt glad skulle jag bli om det kommer 21:10 skärmar på sådär 35-40 tum.

Skrivet av Olegh:

16:10 är absolut att föredra på en allround-skärm.

Varför är alla så fruktansvärt entusiastiska för 16:10? Jag kan förstå att man tycker att 1080 pixlar är för lite utrymme för längre texter och artiklar, men att en 1440p 16:9 skärm skulle vara sämre än en 1200p 16:10 skärm förstår jag verkligen inte. Om det är så himla hemskt kan man väl bara ställa in upplösning på 2304x1440 och stänga av skalningen på skärmen så slipper man dessa "förfärliga" extra 256 pixlar. Jag förstår inte vad problemet är. Den kostar inte mycket mer än 1200p skärmar.

Permalänk

Sitter och läser detta på den skärmen just nu, bästa köpet jag har gjort på länge!

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

Varför är alla så fruktansvärt entusiastiska för 16:10? [...] Om det är så himla hemskt kan man väl bara ställa in upplösning på 2304x1440 och stänga av skalningen på skärmen så slipper man dessa "förfärliga" extra 256 pixlar.

Kanske att 16:10 helt enkelt är vackrare än 16:9 för många? Det ligger närmre gyllene snittet. Rent estetiskt är det förstås yttermåtten som räknas. Nästan rätt är många gånger mer irriterande än helt fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

Varför är alla så fruktansvärt entusiastiska för 16:10? Jag kan förstå att man tycker att 1080 pixlar är för lite utrymme för längre texter och artiklar, men att en 1440p 16:9 skärm skulle vara sämre än en 1200p 16:10 skärm förstår jag verkligen inte. Om det är så himla hemskt kan man väl bara ställa in upplösning på 2304x1440 och stänga av skalningen på skärmen så slipper man dessa "förfärliga" extra 256 pixlar. Jag förstår inte vad problemet är. Den kostar inte mycket mer än 1200p skärmar.

Det är ju inte just mängden pixlar, utan formatet på skärmen. Låt säga att du jobbar med något och har flera fönster öppna samtidigt, då delar du inte upp fönstrena efter mängden pixlar utan du delar upp YTAN på skärmen.. Vissa föredrar helt enkelt en lite högre skärm, inklusive mig. Tycker att 16:9 är lite för platt. Och det spelar ingen roll om 16:9 skärmen skulle ha 25000 pixlar i höjd, jag skulle fortfarande tycka att formatet på skärmen var platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

Varför är alla så fruktansvärt entusiastiska för 16:10? Jag kan förstå att man tycker att 1080 pixlar är för lite utrymme för längre texter och artiklar, men att en 1440p 16:9 skärm skulle vara sämre än en 1200p 16:10 skärm förstår jag verkligen inte. Om det är så himla hemskt kan man väl bara ställa in upplösning på 2304x1440 och stänga av skalningen på skärmen så slipper man dessa "förfärliga" extra 256 pixlar. Jag förstår inte vad problemet är. Den kostar inte mycket mer än 1200p skärmar.

Den hade kunnat vara ett par centimeter högre och haft 1600 i vertikal upplösning istället. 16:10 är helt enkelt en lite bättre kompromiss för bildförhållandet när man gör annat än att kolla på film/serier och spelar spel, det är helt oberoende av antalet pixlar. Ett annat alternativ är ju en ännu bredare skärm, 21:9 eller mer, då detta istället kan ses som ett alternativ till två skärmar då den är bred nog att dela i två virtuella arbetsytor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC-banan:

Det är ju inte just mängden pixlar, utan formatet på skärmen. Låt säga att du jobbar med något och har flera fönster öppna samtidigt, då delar du inte upp fönstrena efter mängden pixlar utan du delar upp YTAN på skärmen..

Jo, man delar upp mängden pixlar på skärmen, det är det som avgör hur mycket knappar/fönster/text man kan få plats med så länge man inte använder sig av HiDPI skalning.

Skrivet av OC-banan:

Vissa föredrar helt enkelt en lite högre skärm, inklusive mig. Tycker att 16:9 är lite för platt. Och det spelar ingen roll om 16:9 skärmen skulle ha 25000 pixlar i höjd, jag skulle fortfarande tycka att formatet på skärmen var platt

Så du anser alltså att den här skärmen hade varit bättre om den bara hade 2304*1440p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Den hade kunnat vara ett par centimeter högre och haft 1600 i vertikal upplösning istället. 16:10 är helt enkelt en lite bättre kompromiss för bildförhållandet när man gör annat än att kolla på film/serier och spelar spel, det är helt oberoende av antalet pixlar. Ett annat alternativ är ju en ännu bredare skärm, 21:9 eller mer, då detta istället kan ses som ett alternativ till två skärmar då den är bred nog att dela i två virtuella arbetsytor.

Nej, 16:10 skärmar tillverkas inte i samma omfattning just på grund av videoformatet osv. Detta gör 16:10 skärmar blir dyrare att göra och prislappen hade varit högre. Men om du anser att bildförhållandet är bättre så är det ingen som hindrar dig från att ställa in den här skärmen på 2304*1440 pixlar... Förstår inte riktigt varför dessa 256 "bonuspixlar" förstör så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

Varför är alla så fruktansvärt entusiastiska för 16:10? Jag kan förstå att man tycker att 1080 pixlar är för lite utrymme för längre texter och artiklar, men att en 1440p 16:9 skärm skulle vara sämre än en 1200p 16:10 skärm förstår jag verkligen inte. Om det är så himla hemskt kan man väl bara ställa in upplösning på 2304x1440 och stänga av skalningen på skärmen så slipper man dessa "förfärliga" extra 256 pixlar. Jag förstår inte vad problemet är. Den kostar inte mycket mer än 1200p skärmar.

För att program/web inte är GJORD för horisontal upplösning, väldigt mycket handlar om höjd, du känar väldigt mycket på att ha mer höjd t.ex. för programmering / web + nästan vad som helst där ute.

Detta handlar inte om upplösning eller pixlar, utan om hela skärmytan.

Edit: Läste dina tidigare inlägg och du har helt och hållet inte fattat poängen, orka diskutera detta.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

För att program/web inte är GJORD för horisontal upplösning, väldigt mycket handlar om höjd, du känar väldigt mycket på att ha mer höjd t.ex. för programmering / web + nästan vad som helst där ute.

Detta handlar inte om upplösning eller pixlar, utan om hela skärmytan.

Det är ju upplösningen som avgör den effektiva skärmytan som är tillgänglig för program.

Permalänk
Medlem

Intressant att alla tycker om 16:10 så mycket. Själv så tycker jag att 16:9 är lite för smalt när man skall arbeta effektivt så jag ser gärna ett bredare format på framtidens skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

Det är ju upplösningen som avgör den effektiva skärmytan som är tillgänglig för program.

Öh? Nej

Det är skärmytan som avgör den effektiva skärmytan, inte upplösning i huvud taget.

Upplösning ger skärpa i förhållande till skärmyta, dvs vilken DPI den kör på.

För hög upplösning på en liten skärm behöver du öka DPI på program för att att effektivt kunna använda sig av skärmen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Intressant att alla tycker om 16:10 så mycket. Själv så tycker jag att 16:9 är lite för smalt när man skall arbeta effektivt så jag ser gärna ett bredare format på framtidens skärmar.

Det är därför man har flera skärmar... (här är det också fördel för 16:10) Men ja, som jag skrev tidigare så kan såklart en ännu bredare skärm än 16:9 vara ett alternativ till dubbla skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Öh? Nej

Det är skärmytan som avgör den effektiva skärmytan, inte upplösning i huvud taget.

Upplösning ger skärpa i förhållande till skärmyta, dvs vilken DPI den kör på.

För hög upplösning på en liten skärm behöver du öka DPI på program för att att effektivt kunna använda sig av skärmen.

Fast skärmar i den här klassen begränsas knappast av det mänskliga ögat, utan av dpi som program ser ok ut i. Under 96 dpi och det blir riktigt svårt och fult att läsa text. Detta är vad jag menar. Det är knappast så att man kommer bli tvungen att höja dpi på en 25" 1440p skärm. Det är helt enkelt upplösningen på skärmen som sätter gränsen för vad du får plats med.

Permalänk
Medlem

Har 3x av denna och är helnöjd. Clouding vid helsvart skärm och 100% ljusstyrka men kör 30% och märker inte av det nämnvärt. Sjukt stor skillnad i skärpa mot TN som jag hade innan. Har klockat upp alla 3 i 72Hz vilket gav en stor förbättning om man är känslig mot flimmrande.

Permalänk
Medlem

@quadpod: Du menar "HD-skärm"?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

Varför är alla så fruktansvärt entusiastiska för 16:10? Jag kan förstå att man tycker att 1080 pixlar är för lite utrymme för längre texter och artiklar, men att en 1440p 16:9 skärm skulle vara sämre än en 1200p 16:10 skärm förstår jag verkligen inte. Om det är så himla hemskt kan man väl bara ställa in upplösning på 2304x1440 och stänga av skalningen på skärmen så slipper man dessa "förfärliga" extra 256 pixlar. Jag förstår inte vad problemet är. Den kostar inte mycket mer än 1200p skärmar.

Jag ser absolut inte att en 16:9 skärm skulle vara sämre än en 16:10, men för min del ville jag ville jag inte gå ned från 1600x1200 till 1920x1080. Därför var jag ute efter en 16:10 skärm. Sen att det vart en 16:9 med 2560x1440 var "misstag" då jag råkade beställa 25 tumsskärmen istället för 24 tumsskärmen... Men jag är 100% nöjd med det.

//zekel

Visa signatur

I'd rather hate you, for everything you are
Then ever love you, for something you are not