Körkortstråden (dina körkortsfrågor här).

Permalänk
Medlem

Körkortstråden (dina körkortsfrågor här).

Behöver ni hjälp med teorin? Ställ frågorna här! Tanken med tråden är vi ska hjälpa varandra inför teoriprovet. Vi försöker hålla oss till B-behörighet men du är ändå välkommen att ställa frågor för andra behörigheter. Posta gärna bilder om det är möjligt.

Sig att jag står vid väjningsplikten på högra sidan. Jag ska rakt fram. Är det lämpligt att blinka åt höger om jag ska rakt fram? Men om jag skulle till vänstra. Är det vänster blinkers som gäller då?

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Behöver ni hjälp med teorin? Ställ frågorna här! Tanken med tråden är vi ska hjälpa varandra inför teoriprovet. Vi försöker hålla oss till B-behörighet men du är ändå välkommen att ställa frågor för andra behörigheter. Posta gärna bilder om det är möjligt.

Sig att jag står vid väjningsplikten på högra sidan. Jag ska rakt fram. Är det lämpligt att blinka åt höger om jag ska rakt fram? Men om jag skulle till vänstra. Är det vänster blinkers som gäller då?
https://www.trafiktestet.se/files/teori/cirkulationsplats/3_l.jpg

Som regeln är nu ska du blinka när du lämnar cirkulationsplatsen eller när du byter fil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killmaster:

Som regeln är nu ska du blinka när du lämnar cirkulationsplatsen eller när du byter fil.

Har de inte alltid varit regel att blinka ut från cirkulationsplatsen när du lämnar den?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Har de inte alltid varit regel att blinka ut från cirkulationsplatsen när du lämnar den?

Nej, förr behövde du inte blinka när du skulle köra rakt fram.

Permalänk
Medlem

Blinka när du ska ut ur rondellen eller byter fil så blir det inga missuppfattningar;) Sedan kan man självklart blinka vänster genom rondellen om man ska vänster och sedan blinka höger när du ska köra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killmaster:

Nej, förr behövde du inte blinka när du skulle köra rakt fram.

Jaha...hur länge sen är förr?
Jag fick lära mig att man alltid ska blinka ut från rondell.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jaha...hur länge sen är förr?
Jag fick lära mig att man alltid ska blinka ut från rondell.

1998 införde de väl regeln, men tvistas fortfarande vad som är rätt och inte

http://www.trafiksakerhet.se/rondellkorning-nya-regler.htm

Edit: Själv tycker jag gamla sättet var bättre. Att man alltid blinkade vänster när man ska runt och höger när du ska till höger och inte alls när du ska rakt fram.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen specifik fråga somså, men hur gör ni för att ta er genom teorin? Jag vet att det är egentligen bara att sätta sig och görat, men jag tycker att den är uppbyggd på ett sånt sjukt dåligt sätt så tappar suget direkt. Kör man proven på hemsidan lär man sig bara vilket som är rätt svar, men man vet inte varför, och jag känner inte direkt att boken hjälper mycket till just det heller..

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Vad gäller om jag kommer från vänster här?

1. räknas de som en väg alltså högerregeln
2. utfart från parkering alltså lämna företräde

https://www.google.se/maps/@59.3107156,14.1055702,3a,75y,145....

@Jerkanftw
Vad är det de som gör att du tappar suget?
Försök sätta dig in i innebörden av varför just den regeln tillämpas det där stället osv.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Vad gäller om jag kommer från vänster här?

1. räknas de som en väg alltså högerregeln
2. utfart från parkering alltså lämna företräde

https://www.google.se/maps/@59.3107156,14.1055702,3a,75y,145....

Högerregeln, parkeringsutfarten är inte ansluten till korsningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Jag har ingen specifik fråga somså, men hur gör ni för att ta er genom teorin? Jag vet att det är egentligen bara att sätta sig och görat, men jag tycker att den är uppbyggd på ett sånt sjukt dåligt sätt så tappar suget direkt. Kör man proven på hemsidan lär man sig bara vilket som är rätt svar, men man vet inte varför, och jag känner inte direkt att boken hjälper mycket till just det heller..

Läs massa och försök sätta dig in i hur du skulle göra, är mitt tips. Bara att försöka tänka logiskt så mycket det går. Tex. högregeln är det bra många som ignorerar på våra vägar.

Läs boken, ta några sidor i taget. Sen ber du någon i familjen/vänner att göra 10 frågor på X sidor som du lusläst. Kan du svaren, move on to the next level

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

För att underlätta för oss som kör lite tyngre fordon än vanliga personbilar så föreslår jag att ni faktiskt visar innan ni kör in i rondelen vart ni skall med hjälp av körriktningsvisaren.

Skall ni höger, lägg er i RÄTT fil och blinka höger.
Skall ni rakt fram, lägg er i RÄTT fil och blinka ut.
Skall ni vänster, placera er i RÄTT fil OCH blinka vänster redan när ni kör in i rondellen för att sen skifta till höger när ni svänger ut.

Detta underlättar enormt för oss med ekipage som väger en 50-60 ton så att vi kan planera våran körning, minska på avgaserna samt dieselåtgången vilket i slutändan ger ett bättre och trevligare vägklimat där ute.

Var inte en idiot, hjälp till i trafiken och underlätta för varandra.

PS. Lär er högerregeln för fan.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Det blir mycket lättare när man inser att en cirkulationsplats egentligen skall tolkas som en enkelriktad gata som råkar gå i en cirkel. Du måste alltså bara blinka ut ur en cirkulationsplats (börja blinka när du passerat avfarten före din sväng). Men visst kan man underlätta för sina medtrafikanter genom att även blinka vänster om man skall fortsätta (jag uppskattar till exempel när folk gör det när jag väntar på att få åka in i en rondell, då vet jag att föraren faktiskt skall fortsätta i rondellen och inte bara glömt att blinka ut).

Var försiktig om du blinkar vänster i en tvåfilig rondell dock, det kan misstolkas som att du tänker byta fil om du lämnar blinkersen påslagen.

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Skall ni rakt fram, lägg er i RÄTT fil och blinka ut.

Vad i hela världen är rätt fil om du ska framåt då? Som jag förstått det så kan du köra i både inner och ytterfilen om du ska framåt, och varenda människa säger ju olika.

Skrivet av Calsoe:

Var försiktig om du blinkar vänster i en tvåfilig rondell dock, det kan misstolkas som att du tänker byta fil om du lämnar blinkersen påslagen.

De är sånt här som gör mig så förvirrad. Känns ju som att det vore mycket enklare om man bara kunde ha samma standard hela tiden, inte behöva anpassa efter antal filer o antal infarter till rondellen..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av Killmaster:

1998 införde de väl regeln, men tvistas fortfarande vad som är rätt och inte

http://www.trafiksakerhet.se/rondellkorning-nya-regler.htm

Edit: Själv tycker jag gamla sättet var bättre. Att man alltid blinkade vänster när man ska runt och höger när du ska till höger och inte alls när du ska rakt fram.

Fördelen med det nya sättet är att jag som ska in i rondellen ser vilka som ska ut och kan planera lite efter det. Det gamla sättet var att tänka på rondellen som en vanlig korsning och då är ju egentligen bara den information man ger vettig för dem som var bakom en när man körde in. Kör själv med bägge samtidigt, deklarerar avsikt innan jag kör in och markerar att jag vill ut sedan.

Skrivet av WoG:

Vad i hela världen är rätt fil om du ska framåt då? Som jag förstått det så kan du köra i både inner och ytterfilen om du ska framåt, och varenda människa säger ju olika.

Vad som är rätt fil skiljer från rondell till rondell så man får läsa skyltarna. Standard är väl höger i högerfil, vänster i vänster och rakt fram i valfri...

Skrivet av Calsoe:

Det blir mycket lättare när man inser att en cirkulationsplats egentligen skall tolkas som en enkelriktad gata som råkar gå i en cirkel. Du måste alltså bara blinka ut ur en cirkulationsplats (börja blinka när du passerat avfarten före din sväng). Men visst kan man underlätta för sina medtrafikanter genom att även blinka vänster om man skall fortsätta (jag uppskattar till exempel när folk gör det när jag väntar på att få åka in i en rondell, då vet jag att föraren faktiskt skall fortsätta i rondellen och inte bara glömt att blinka ut).

Var försiktig om du blinkar vänster i en tvåfilig rondell dock, det kan misstolkas som att du tänker byta fil om du lämnar blinkersen påslagen.

Normalt skyltas ju att den som ska svänga vänster i en tvåfilig rondell ska ligga till vänster så hur ska det misstolkas? Jag kan ju inte flytta bilen längre till vänster.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Håller med 'backspace' och det även för "vanliga" bilar i cirkulationsplatser, trafikrytmen hålls mycket bättre ifall man tydligt visar andra var man är på väg.

Något jag ständigt undrar över är hur folk bär sig åt för att köra bil eftersom 75% av bilisterna visar alla tecken på att sakna vänsterhand! Det är den enda logiska slutsats jag kommer fram till eftersom de aldrig använder blinkers måste de vara lemlästade eller förlamade i den handen

Att bromsa innebär INTE att du visat var du tänkt svänga, inte ens att du tänkt svänga..... speciellt när det är en fyrvägskorsning!

/mats

Skrivet av backspace:

För att underlätta för oss som kör lite tyngre fordon än vanliga personbilar så föreslår jag att ni faktiskt visar innan ni kör in i rondelen vart ni skall med hjälp av körriktningsvisaren.

Skall ni höger, lägg er i RÄTT fil och blinka höger.
Skall ni rakt fram, lägg er i RÄTT fil och blinka ut.
Skall ni vänster, placera er i RÄTT fil OCH blinka vänster redan när ni kör in i rondellen för att sen skifta till höger när ni svänger ut.

Detta underlättar enormt för oss med ekipage som väger en 50-60 ton så att vi kan planera våran körning, minska på avgaserna samt dieselåtgången vilket i slutändan ger ett bättre och trevligare vägklimat där ute.

Var inte en idiot, hjälp till i trafiken och underlätta för varandra.

PS. Lär er högerregeln för fan.

Visa signatur

XP-M 2400+ | Abit AN7 | 2x256 MB Twinmos CH-5 | Powercolor R9600XT 128MB | 160+200 GB HD | NEC 2510-A | Antec Sonata

Permalänk
Medlem

@Jerkanftw: När jag tog körkort för fem år sedan så läste jag igenom boken en eller två gånger och sedan punktläste det jag kände att jag behövde fördjupa mig inom. Utöver att läsa boken så gjorde jag alla tester på körskolans datorer. Jag pluggade teori från och till i lite mer än ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Vad i hela världen är rätt fil om du ska framåt då? Som jag förstått det så kan du köra i både inner och ytterfilen om du ska framåt, och varenda människa säger ju olika.

Rätt fil ser du med hjälp av vägmarkeringar och skyltar..... I Västerås finns det tex cirkulationsplatser där högra körfältet *inte* är för färd förbi första avfarten (heldragen linje som tvingar attt man tar första avfarten).
Men finns det två filer och du ska "rätt fram", vilket i en cirkulationsplats med fyra avfarter borde bli den andra, så lägger du dig i valfri fil med hänsyn tagen till fortsatt färd *efter* cirulationsplatsen. Därpå blinkar du höger så snart den första avfarten är passerad, eller egentligen innan då det inte längre kan anses troligt att du kommer svänga av på den första avfarten.....

Skrivet av WoG:

De är sånt här som gör mig så förvirrad. Känns ju som att det vore mycket enklare om man bara kunde ha samma standard hela tiden, inte behöva anpassa efter antal filer o antal infarter till rondellen..

"Standarden" är ju att man ligger i den fil längst till höger som tillåter färd både rakt fram och till höger. Gör du det så är det bara att köra på och sedan blinka * i god tid innan* du ska ut. Det där med att blinka vänster behöver du bara tänka på ifall du ligger i vänstra filen, observera tt du har *ingen skyldighet* att blinka vänster, däremot är det oftast en *god hjälp* för de som står och väntar så de fattar att du inte ska av "rakt fram". När du kört ett tag kommer du att förstå hur mycket smidigare trafiken flyter ifall detta används rätt.

/mats

Visa signatur

XP-M 2400+ | Abit AN7 | 2x256 MB Twinmos CH-5 | Powercolor R9600XT 128MB | 160+200 GB HD | NEC 2510-A | Antec Sonata

Permalänk
Medlem

En litenfråga.

Om man har gjort allting och klarat ALLTING förutom uppkörningen och kuggar på den, vad händer då? Behöver man göra om allting eller är det bara att köra en ny uppkörning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Normalt skyltas ju att den som ska svänga vänster i en tvåfilig rondell ska ligga till vänster så hur ska det misstolkas? Jag kan ju inte flytta bilen längre till vänster.
Skickades från m.sweclockers.com

Jag har sett folk som har fått för sig att växla fil från ytterfilen till innerfilen, när de redan kör i rondellen. Det finns folk som inte har bestämt sig för var de ska förrän de är inne i rondellen... :S

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Behöver ni hjälp med teorin? Ställ frågorna här! Tanken med tråden är vi ska hjälpa varandra inför teoriprovet. Vi försöker hålla oss till B-behörighet men du är ändå välkommen att ställa frågor för andra behörigheter. Posta gärna bilder om det är möjligt.

Sig att jag står vid väjningsplikten på högra sidan. Jag ska rakt fram. Är det lämpligt att blinka åt höger om jag ska rakt fram? Men om jag skulle till vänstra. Är det vänster blinkers som gäller då?
https://www.trafiktestet.se/files/teori/cirkulationsplats/3_l.jpg

För att citera polisen som skrev ett inlägg på facebook om detta:
"du behöver inte visa vart du ska i en rondell, blinka när du ska ut"
Ska du rakt fram så blinkar när du ska ut, alltså rakt fram.

En annan off-topic-undrar jag har är varför de gör cirkulationsplatser så fina med trädgård och parkinspirerande gångar. Det är inte så att man går över och börjar strosa omkring där inne...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid_83:

För att citera polisen som skrev ett inlägg på facebook om detta:
"du behöver inte visa vart du ska i en rondell, blinka när du ska ut"
Ska du rakt fram så blinkar när du ska ut, alltså rakt fram.

En annan off-topic-undrar jag har är varför de gör cirkulationsplatser så fina med trädgård och parkinspirerande gångar. Det är inte så att man går över och börjar strosa omkring där inne...

Att göra rondellen fin och svår att se igenom verkar vara målet numera, tror tanken är att man ska ta det försiktigare in och att man inte ska frestas att ta genvägen rakt fram över rondellen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Att göra rondellen fin och svår att se igenom verkar vara målet numera, tror tanken är att man ska ta det försiktigare in och att man inte ska frestas att ta genvägen rakt fram över rondellen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan var en poäng. Får man säga rondell numera, trodde det hette cirkulationsplats?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av krupty:

En litenfråga.

Om man har gjort allting och klarat ALLTING förutom uppkörningen och kuggar på den, vad händer då? Behöver man göra om allting eller är det bara att köra en ny uppkörning?

Om vi snackar riskmomenten som halkbana så ska det ej behövas. För några år sedan när jag tog mitt så gällde det att sätta uppkörningen inom två månader. Alltså kan du köra upp så många gånger du hinner boka inom tidsspannet 2 månader från och med klarat teoriprov. Har inte hört om några ändringar gällande det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Att göra rondellen fin och svår att se igenom verkar vara målet numera, tror tanken är att man ska ta det försiktigare in och att man inte ska frestas att ta genvägen rakt fram över rondellen.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av griid_83:

Det kan var en poäng. Får man säga rondell numera, trodde det hette cirkulationsplats?

Rondellen är ytan inne i cirkulationsplatsen, dvs den som utsmyckas för att man ska sakta in pga nedsatt sikt.... det är teorin åtminstone

/mats

Visa signatur

XP-M 2400+ | Abit AN7 | 2x256 MB Twinmos CH-5 | Powercolor R9600XT 128MB | 160+200 GB HD | NEC 2510-A | Antec Sonata

Permalänk
Skrivet av griid_83:

Det kan var en poäng. Får man säga rondell numera, trodde det hette cirkulationsplats?

Rondell är vad det kallas i dagligt tal där jag bor i alla fall, men jo cirkulationsplats är väl egentligen det riktiga namnet. Tycker dock det är lättare att dirigera någon och själv bli dirigerad med "höger i rondellen" än "höger i cirkulationsplatsen".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av krupty:

En litenfråga.

Om man har gjort allting och klarat ALLTING förutom uppkörningen och kuggar på den, vad händer då? Behöver man göra om allting eller är det bara att köra en ny uppkörning?

För 3 år sedan fick man behålla riskmomenten men var tvungen att ta teori och uppkörning inom en viss tid från varandra. Annars fick man göra om båda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Här kommer en ny fråga. Jag och två andra svarade alla nej på frågan, men fick fel. Har vi missförstått frågan?

"Du kör på en 70-väg med två körfält i vardera riktigtningen åtskilda med vägmarkering. Du kör om en bil som kör i höger körfält. Får du fortsätta att köra i vänster körfält efter omkörkingen?"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Här kommer en ny fråga. Jag och två andra svarade alla nej på frågan, men fick fel. Har vi missförstått frågan?

"Du kör på en 70-väg med två körfält i vardera riktigtningen åtskilda med vägmarkering. Du kör om en bil som kör i höger körfält. Får du fortsätta att köra i vänster körfält efter omkörkingen?"

Skickades från m.sweclockers.com

Givetvis får du fortsätta att köra i det vänstra körfältet. Kommer någon annan fordon ikapp dig så får du byta till det högra körfältet.
Det är väldigt irriterande att bli omkörd och att de sen svänger in precis framför en, är det dessutom blött så får man upp massa skit på rutan.

Varför skulle man inte får ligga kvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Givetvis får du fortsätta att köra i det vänstra körfältet. Kommer någon annan fordon ikapp dig så får du byta till det högra körfältet.
Det är väldigt irriterande att bli omkörd och att de sen svänger in precis framför en, är det dessutom blött så får man upp massa skit på rutan.

Varför skulle man inte får ligga kvar?

Vänsterfältet är ett omkörningsfält, du ska enligt trafikförordningen befinna dig i högerkörfält. Vänsterfältet ska alltså bara användas när det finns ett 'hinder' i högerkörfält.
(Men som vanligt gäller detta inte Audi-förare.)

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)