Ni som pluggat i USA på eftergymnasial nivå ( associate, bacelors, masters). Jag har ett par frågor.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2011

Ni som pluggat i USA på eftergymnasial nivå ( associate, bacelors, masters). Jag har ett par frågor.

Halloj! Jag har ett år kvar till studenten och drömmen just nu är att studera i USA i 4 år för att sedan få jobb i landet genom att nyttja OPT i 36 månader. Jag är medveten av kostnaderna på de bättre universiteten och det gör att jag satsar på de statliga universiteten t.ex CSU skolorna, fsu etc. Med maxade CSN lån plus besparingar så har jag alltså råd till universitetet i 30-35k usd/året klassen.
Men jag fick nyligen upp ögonen för det här med transfer från Community college för att spara ett par tusen dollar. Är det värt det man sparar eller brukar det bli en massa krångel med transfers?

Ni som studerat på bachelor och master nivå, sökte ni jobb i USA efteråt ? Brukar internationella som får jobb genom att nyttja OPT generellt få sämre avtal än vad en Amerikan med samma kvalifikationer får? Gjorde du internships under din studieperiod? Om så, hur svårt var det att få dessa? Av vad jag har sett så krävs det nämligen att man är amerikansk medborgare för de flesta internships.

Min plan för nuvarande är att studera på sbcc i 2 år för att sedan transfera till SDSU eller SJSU. Alternativt att studera alla fyra år på SDSU, SJSU, FSU, CFU, UCF eller liknande skolor. Tanken är att majora i Computer science / engineering. Tips, svar eller om du bara vill skriva om hur du gjorde uppskattas oerhört mycket.

Det jag vill uppnå med studier i USA är att efter examen få jobb i USA vilket sedan leder till sponsring av H1-B om jag gör brå ifrån mig.