Produktivitets-/anteckningsapp - alternativ till evernote premium?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2010

Produktivitets-/anteckningsapp - alternativ till evernote premium?

Hej på er. Jag är inte helt säker på om den här tråden hamnar rätt med tanke på att det gäller lite olika plattformar. Men iaf. Min studerande partner söker ett verktyg för att digitalisera sina studier på ett bra sätt. Jag tänker egentligen bara kopiera in dens inlägg från Swedroid. Ju fler ställen man frågar på desto bättre antar jag. Just nu verkar OneNote vara ett alternativ. Men iallafall:

"Hej!
Jag vet att det redan finns liknande trådar, men det som föreslogs där funkar inte riktigt för mig.
Jag letar efter en app eller annan lösning (synka ihop flera t.ex.) att "digitalisera" mina studier. Iofs tror jag ju att det är lika stor chans att hitta precis det jag vill ha som att hitta en enhörning, men jag gör väl ett försök ändå. Jag är också medveten att mycket av det jag tänker mig finns i evernote premium, men det är för dyrt för mig att betala så mycket i månaden - däremot skulle jag kunna tänka mig betala en mindre engångssumma för en bra lösning. Det är det här jag är ute efter:
- framförallt ett ställe att smidigt samla olika dokument på, dvs. pdf och wordfiler och någon form av mobil-anteckningar. Helst också foton och ljudupptagningar, men det är inte obligatorisk.
- kunna komma åt och redigera osv. via paddan (android 6.0) och windows-dator (browserlösning funkar också) och i idealfallet även iPhone (inte lika viktigt).
- kunna söka och anteckna (både stryka under och ha notiser/"klisterlappar") i dokumenten, tänker här främst på pdf. Därav faller gratisversionen av evernote bort.
- här börjar det bli komplicerad: jag skulle vilja kunna kunna länka mellan olika delar av olika dokument. Till exempel att kunna stryka under/annotera ett passage i ett pdf av litteraturen och på något sätt "länka" det till en slide i en föreläsning eller delar i ett worddokument av anteckningar och vice versa. Det vill säga ett smidigare sätt än att skriva en notis som säger "se sida 3 i dokument x". Om det nu skulle vara i form av tags ("de här fem sakerna handlar alla om ämnet y") eller webbänks-liknande eller nåt helt annat. Jag antar att det är på den punkten allt faller så jag tar även gärna emot förslag som inte inkluderar sista punkten.

Om inget annat så har ni som utvecklar appar nu fått en gratis affärsidé

Tack på förhand!"

Vad tror ni sweclockers?

Main: i7 8700k@stock -- 16GB@3066MHz -- KFA2 GTX1070Ti -- AW3418DW@120hz
S1: i5 3470 -- 16GB -- Windows Server 2016
S2: 2x E5620 -- 84GB -- Under konstruktion

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

OneNote låter väldigt passande tycker jag. Gratis på alla plattformar (utom Windowsprogrammet som ingår i Office, men Windowsappen är gratis). Stöder funktionaliteten vad jag vet, inte helt säker på länkningen mellan olika delar av samma dokument eller så, men vad jag förstår så ska det stödas. Parar du det med Office 365 så har du (i princip) obegränsat utrymme på OneDrive och möjlighet att läsa och redigera Office-dokument på alla plattformar också. Dock kostar det ju ungefär det dubbla mot Evernote Premium förstås, å andra sidan kan man dela fem pers på en Office 365 och man får ganska mycket mer.