Köpt beg bil från bilfirma och nu har det framkommit ny info...

Permalänk
Medlem

Om jag hade varit nöjd med bilen osv hade jag krävt tillbaks mellanskillnaden. Annars skulle jag lämna tillbaks bilen

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070

Permalänk

Har nu varit inne och pratat med han ansikte mot ansikte, fick rakt fram till han och la upp alla papper samt servicebok på bordet. Vi diskuterade och han var helt fast vid att han inte kunde göra något förutom att köpa tillbaka bilen. Sa då till han att jag har pratat med KO och han börjar då ändra lite på sig, han skulle kolla lite och höra av sig senare under dagen.

Står fast för mina krav iaf och går han inte med på det så kör ja tillbaka bilen och går vidare med det, han hade lite handsvett när ja gick därifrån.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lundell318:

Har nu varit inne och pratat med han ansikte mot ansikte, fick rakt fram till han och la upp alla papper samt servicebok på bordet. Vi diskuterade och han var helt fast vid att han inte kunde göra något förutom att köpa tillbaka bilen. Sa då till han att jag har pratat med KO och han börjar då ändra lite på sig, han skulle kolla lite och höra av sig senare under dagen.

Står fast för mina krav iaf och går han inte med på det så kör ja tillbaka bilen och går vidare med det, han hade lite handsvett när ja gick därifrån.

Lämna tillbaka bilen. Är man det lilla osäker så är känns det inte rätt att behålla den.

Köp en bil där du känner dig mer säker på

Som jag säger till alla och andra, en säljare försöker på all sin energi att försöka få sålt på sina grejer.

om du vill vara mer säker på ditt köp via firma så får du gå till kedjorna, som t.ex. hedins bil, holmgrens, bilcenter osv.

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle bara känna att fifflar det med miltal, så vad annat fifflar de med? Skulle aldrig behållt bilen.. :\

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Lämna tillbaka bilen. Är man det lilla osäker så är känns det inte rätt att behålla den.

Köp en bil där du känner dig mer säker på

Som jag säger till alla och andra, en säljare försöker på all sin energi att försöka få sålt på sina grejer.

om du vill vara mer säker på ditt köp via firma så får du gå till kedjorna, som t.ex. hedins bil, holmgrens, bilcenter osv.

Känner mig säker med bilen sålänge det byts kamrem och görs en service. Och det där med att jag ska gå till en firma/kedja vad du än vill kalla det så är det ju just detta jag gjort Dom har ett helhetsomdöme på 4.8/5 på det senaste "bilfirma testet" jag hittade så ja vet inte riktigt vad du menar.

EDIT:
Info och sammanfattning om det hela kommer att komma så fort detta är löst. På vilket sätt det löses vet jag inte än.

EDIT #2:
Ny info tillagd samt sammanfattning.

Permalänk

Så nu verkar det som att det är löst, jag har valt att behålla bilen då det kommer göras service och kamremsbyte på den.

Det hela började med att jag såg en annons om en bil, den var annonserad som en lågmilad och välskött bil. Jag ringde upp dom och fick en tid bokad för en titt på bilen samt provkörning, när jag kommer in till butiken så hade försäljaren som hade hand om just denna bil varit tvungen att lämna tidigare och hade då gett över all info till en annan medarbetare.

Kollade bilen utvändigt och invändigt, testkörde och började diskutera med försäljaren att den verkar riktigt intressant. Ifrågasatte hur det kom sig att en 13 år gammal bil endast gått 7200 mil (vilket det stod i annons, inne i butik och i fordon). Fick till svar "Den har varit en andra bil och inte körts så mycket", skit bra tänkte jag och bilen blev genast mer intressant.

Efter lite snack så bestämde jag mig för att köpa bilen och ta med den hem samma dag. Inga papper skrevs på men betalning skedde, detta pga att den "rätta" försäljaren skulle maila papper dagen efter som jag sedan skulle skriva ut, skriva under och skicka till dom. När papperna kom så såg jag helt plötsligt "Mätarställning : 13200" och jag blev genast fundersam och ringde upp till den rätta försäljaren, han sa då "Oj! Då har jag gjort en miss, jag rättar till felet och skickar ut nya papper". Detta gjorde han, men under tiden jag väntade så av ren slump så hittade jag serviceboken (Den va lite gömd då den satt på sitt eget ställe i handskfacket, vilket den ska. Inredningen är svart och likaså var fodralet.) Och nej jag hade inte i åtanke att kolla i serviceboken när jag kollade på bilen då mitt tänk gick "är det någon viktig info så säger dom det" det är ju trots allt en hyffsat stor bilkedja jag handlar hos.

Väl i serviceboken så hittar jag en stämpel från en verkstad 2010 och medföljande kvitto, instrumentgruppen hade bytts ut och jag hade inte fått någon info alls om detta. I serviceboken stod det "Instrumentgrupp bytt mätarställning 65481 km. Ny mätarställning 0.0km". Detta fick mig att verkligen fundera och jag ringde åter igen upp försäljaren och förklarade att denna information inte getts ut innan köp, svaret jag fick då var i stil med "Det är verkligen tragiskt att det blivit såhär" följt av annat prat i runt 5 min. Efter detta ringde jag till KO och rådfrågade hur man ska gå till väga, personen där sade att "Du får göra en egen värdering av bilen och sedan kräva det som får dig att känna att du gjort en bra affär".

Så det jag kände då var att om jag ens ska behålla bilen får dom stå för kamrems byte och göra en full service. Åkte in dagen efter till försäljaren och denna gång hade jag med mig en person som har mer vetskap om bilars värde och rent generellt bra kunskap om bilar, lade upp alla papper på bordet och började diskutera. I början kunde han inte tänka sig att göra något mer än att "köpa tillbaka" bilen, sedan nämnde jag att vi har varit i kontakt med KO och då vände det fort och han skulle räkna på det och återkomma senare under dagen.

Han återkom med svar cirka 3 timmar efter vi varit där och han kunde gå med på att göra kamremsbyte och service. Så där är vi nu, tid är bokad på verkstad och kommer ske nästa vecka.

Så sammanfattat :
Annons - Annonserad som en lågmilare där miltalet hade angetts till 7200, senare kom det fram att den egentligen har gått 13700.
Bilkedja - Atteviks
Vad jag lärt mig - Även om man handlar från en större kedja så ska man alltid kolla igenom papper till 100%, Ta vad dom säger med en stor nypa salt och även om ett fel har gjorts så tjänar man inget på att gå runt sur. Och att man kanske ska ta en extra dag att kolla över saker lite extra.
Vad jag hoppas dom lärt sig - Att det kanske lönar sig lite mer om man är helt ärlig redan i annons, och att inte boka in tider om man inte kan hålla i försäljningen själv.

Och slutligen, ja jag vet att många tycker att jag skulle ha "Häv skiten och anmäl dom!". Jag känner ändå att bilen nu är värd sin peng och det är en chansning som jag vågar ta. Jag känner även att en vidaregång till ARN inte är nödvändig då han beklagade så mycket och ger kompensation, vi är ju alla människor ändå. Men det hindrar mig inte från att informera er "få" här om hela situationen.
Jag menar inte på något sätt att ni aldrig ska handla hos Atteviks, alla kan göra fel och detta hade kunnat hända hos vilken försäljare som helst. Dock tycker jag att alla borde ha ett extra vakande öga, och kanske ta en extra dag eller två att fundera på.

Jag vill tacka alla som varit aktiva i tråden och följt hela händelsen!

Av någon anledning kan jag ej redigera första inlägget

Permalänk
Medlem

@lundell318: Det verkar som det löst sig på ett sätt som du är nöjd med och det är ju det som är det viktiga. Hoppas du får mycket nöje och nytta av bilen!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Vill bara säga:

Den formidabla uppföljningsposten borde ramas in och hängas upp i ett finrum någonstans.

Samt klistras bland forumreglerna.

Kanske läggas upp på startsidan. Permanent.

Finns inte många trådar som får ett så informativt och definitivt avslut. Heder åt @lundell318!

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk

Jag hade aldrig varit nöjd med den kompensation du begärt, men bra att du är nöjd. För att jag skulle fundera på bilen hade det krävts full service fram till dess att bilen på mätaren gått det den egentligen gått. Vilket de säkert aldrig skulle gå med på. Snacka om att de försökt sopa över lögnen när du påtalade mätarställningen i papperna.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

@lundell318: Det verkar som det löst sig på ett sätt som du är nöjd med och det är ju det som är det viktiga. Hoppas du får mycket nöje och nytta av bilen!

Tackar! Ja det får vi hoppas

Skrivet av ghoti:

Den formidabla uppföljningsposten borde ramas in och hängas upp i ett finrum någonstans.

Samt klistras bland forumreglerna.

Kanske läggas upp på startsidan. Permanent.

Finns inte många trådar som får ett så informativt och definitivt avslut. Heder åt @lundell318!

Haha nu tar du nog i lite Men tack! Kände ändå att jag ville ge de involverade ett avslut då jag själv vill ha avslut i trådar jag följer ^^

Skrivet av TobiasStockholm:

Jag hade aldrig varit nöjd med den kompensation du begärt, men bra att du är nöjd. För att jag skulle fundera på bilen hade det krävts full service fram till dess att bilen på mätaren gått det den egentligen gått. Vilket de säkert aldrig skulle gå med på. Snacka om att de försökt sopa över lögnen när du påtalade mätarställningen i papperna.

Jo men det där känns lite mer som ett önsketänkande, överlag så gick det ändå smidigt och jag fick en kompensation som jag kan vara nöjd över, kan inte riktigt begära för mycket när det endast gäller "små summor".

Permalänk
Medlem

Vad är det för bil då ?

Min första tanke när jag läste det om servicebokens egna plats i handskfacket var pägått, kan det stämma ??

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Skrivet av [TBOC]Razor:

Vad är det för bil då ?

Min första tanke när jag läste det om servicebokens egna plats i handskfacket var pägått, kan det stämma ??

Nja en Ford Focus, den har som en "klämma" som boken sitter i. Mörkt i handskfacket och svagt ljus + svart fodral är inge bra ^^

Permalänk

@lundell318: Bra att du är nöjd med köpet tillslut.
Ps. Man ska inte stirra sig blind på miltal på äldre bilar, skicket är mkt viktigare.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig gått med på den lilla kompensationen. Ville jag behålla bilen skulle krävt mellanskillnaden i värde + extra kompensation för det allt arbetet som deras försök till bedrägeri orsakat. Bilhandlaren vill ju knappast att det skall spridas ut att de försöker sälja bilar med "skruvade" mätare.

Permalänk
Medlem

@lundell318, Jag skulle rekommendera att t.ex. rita någon typ av markering på kamremmen (initialer) fota och sedan när bilen kommer tillbaka, kontrollera så att det verkligen är en ny kamrem på plats och inte ett fall "Vi "bytte" kamrem, när den egentligen stod på parkeringen i några timmar".
Kolla även oljan, vilken färg den har nu och vilken den har efteråt.

Det klingar för många varningsklockor så om jag var du skulle jag inte lita på dessa ett dugg just nu. De har mycket att bevisa.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Kan vara bra att åtminstone skumma tråden innan man skriver: #15939430

ja, jag tog bort mitt inlägg...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@lundell318: Ang. kamremsbytet. Kolla med en annan verkstad vad som ska bytas när man byter kamrem och se till att dessa också byts när handlarens verkstad gör jobbet.

Vad som ska bytas varierar lite mellan bilar, på vissa ska man byta spännrullarna, på andra ska även vattenpumpen bytas och på en del bilar byter man kamaxellager samtidigt.

Hur det är på din Ford vet jag inte, men om man byter kamrem utan att byta de andra slitdelarna runt omkring så kan man nästan skita i att byta kamremmen eftersom om någon av de andra delarna havererar så havererar remmen också.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av lundell318:

Nja en Ford Focus, den har som en "klämma" som boken sitter i. Mörkt i handskfacket och svagt ljus + svart fodral är inge bra ^^

Huga en focus, jag hade hävt köpet direkt. Där har vi även svaret på varför instrumentpanelen behövde bytas redan vid 6000 mil. ;P

Var kamremsbyte tillräckligt för att kompensera 6000 mil tycker du?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

Någon har lite tips ang bilfirmorna som lurar på folk ganska nya bilar som service boken inte korrekt ifylld?

Jag köpte en kia hos en känd och stort bilfirma för 8 månader sen nu har bilen pajat och när jag ska laga den hos bilgaranti så har inte service boken korrekt ifylld och då täcks inte garantin. Finns det något liknande att man har skrivit på och godkännt även service boken?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fuskas mycket där - fins folk som har sålt sina bilar där dom vet att många servisar är gjord på egen hand och inte infört - när de säljs senare har komplett ifylld service-book...

Bäst att kolla med bilmärkets egna service-organisation och vad som finns noterat i deras databas ang utförda servicar om man är spekulant på en bil i lite högre prisklass och inte bara vad som ligger i handsfacket...

och ju äldre bilen är ju mindre betydelse har serviceboken ifyllnad då garantierna rullat ut och det är viktigare att bilen ändå har fått sina servicar gjorda även om det gjorts hemma i garaget med brukarens signatur och miltalet halkan några hundra mil mellan varje servicepunkt - sådant är mer trovärdigt än en fläckfri servicebok med precisa miltal +/- 50 mil vid varje service...

de flesta servicar (speciellt mellanservicar ala 1500 mil) är på nivå att byta olja och oljefilter plus en rad kontrollpunkter gås igen - vilket man kan göra själv och sätta sin egen kråka på det som påminnelse att det är gjort - att man kör över 500 mil på en sådan service-punkt har ingen som helst betydelse slitagemässigt på en motor så det är långt kvar till 3000 mil intervall ändå.

Bilmärken som inte har mellancervice utan först per 3000 mil är bilar jag skulle undvika (läs VAG-bilar) - det finns multipla bevis på att dess motorer (eller snarare dess olja) inte pallar för den långa intervallet med nordisk klimat och allt för många kortkörningar som är i praktiken. Är det taxi-körning så kanske 3000-mil intervall är OK då motorn är i stort sett går konstant varm och få kallstarter - men en familjs användning eller som förmånsbil - nje...

Det där med service-boks ifyllnad är också marknadsföringspryl och tex glapp i denna kan användas för att neka/smita undan sina åtagande fast problemet kanske inte alls har att göra med någon överhoppad service i konsekvens. Bästa sättet att mota detta är att köpa bilmärken/modeller som är kända för att hålla och stå väldigt lite på verkstad under sin livstid - typ toyota Corolla... (synd att de inte finns längre...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Bästa sättet att mota detta är att köpa bilmärken/modeller som är kända för att hålla och stå väldigt lite på verkstad under sin livstid - typ toyota Corolla... (synd att de inte finns längre...)

Nya Toyota Corolla släpps i vår och ersätter Auris och Avensis

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Jo, men är de lika bra - det handlar om att ha track rekord som kan räknas i årtionde också, inte bara ett påsmetad namn på modellserie som har väldigt lite med det som bevisligen var pålitligt över åren tidigare.