IT-tekniker intervju och löneanspråk

Permalänk
Medlem

IT-tekniker intervju och löneanspråk

Har blivit kallad till en intervju inom snar framtid för rollen som IT-tekniker till ett litet välmående företag i Stockholm. Detta blir min första riktiga intervju inom IT, och första riktiga intervju på flera år. Har ingen tidigare erfarenhet d.v.s. inga referenser men jag har en relevant gymnasieutbildning även om den börjar bli daterad.
Jobbet i sig låter riktigt roligt, är motiverad och om jag kan få det så kommer jag lära mig oerhört mycket.

Nu funderar jag bara på vad jag ska ha för löneanspråk? Intervjuaren ville att jag skulle ta med det till intervjun. Har letat runt lite och jag funderar på att lägga mig runt 17-18000 för under det kommer jag ha mycket svårt att klara mig och det lämnar inte mycket marginal till oförutsedda utgifter eftersom nästan allt kommer gå åt i kostnader för att ta mig till och från jobbet samt mitt boende. Kan dock acceptera en lägre lön om jag blir erbjuden jobbet för jag behöver verkligen erfarenheten men mest för att jobbet låter väldigt lockande.

Låter det rimligt? Jobbet innebär stort ansvar och är rätt brett i sett till arbetsuppgifterna. Ska även nämna att företaget uppger i jobbannonsen att man som företag erbjuder "bra lön" till sina anställda, men jag tror nog att det är mer riktat åt utvecklarna och programmerarna. Ingen aning om vad det innebär för mina chanser.

Permalänk
Medlem

@foh668:

Snackar vi netto eller bruttolön?

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem

@foh668:

Låter lite lågt.

Vad är det för arbetsuppgifter?

Permalänk
Medlem

Nu jobbar jag inte inom IT och har aldrig gjort. Men 17-18 låter väldigt lågt om det är brutto vi pratar om.

Permalänk

Även om du inte har erfarenhet sedan innan så borde du kunna lägga dig iaf 2-3 tusen mer än du tänkt.

http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039

Permalänk
Inaktiv

Man brukar prata om lön före skatt, d.v.s bruttolön. Om du med 17000kr syftar på bruttolön så får du ut runt 13000kr/månaden.

Har du varit arbetslös i flera år? Prata då med arbetsförmedlingen för de har åtgärder (nystartsbidrag) som gör att du för arbetsgivaren blir extremt billig samtidigt som du får full lön.

Och vad som är rimlig lön för en IT-tekniker så vet jag folk som har allt mellan 20-50 000kr/månaden. Det beror helt på vad man gör, vad ska du göra för saker? Greja med servrar och nätverk eller något annat? Ska du programmera något?

Annars det generella är att säga att man säger lön efter kollektivavtal, men är den en mindre aktör så kan den förknippa en som springer till facket för det allra minsta, som att om någon har gjort nr 2 på toan innan en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

@foh668:

Snackar vi netto eller bruttolön?

Brutto.

Skrivet av Joxxifer:

@foh668:

Låter lite lågt.

Vad är det för arbetsuppgifter?

System och driftsupport av företagets egna system (fler än ett), kan dock inte vara mer specifik än så utan att röja både företaget och mig själv, användarsupport via mail och telefon, installation av system (antagligen via rdp/vpn), felsökning och systemövervakning. Kommer antagligen att lära mig en hel del om servers.

Skrivet av Astral413:

Även om du inte har erfarenhet sedan innan så borde du kunna lägga dig iaf 2-3 tusen mer än du tänkt.

http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039

Jo jag har läst det där, men jag resonerar som så att jag har bara min personlighet att kunna lägga fram som något jag kan bidra med eftersom jag anser att jag passar rätt bra in på det de söker, och eftersom jag saknar erfarenhet helt så kanske jag har en större chans att få jobbet om jag lägger mig lågt. Vill verkligen ha det här jobbet.

Skrivet av anon159643:

Man brukar prata om lön före skatt, d.v.s bruttolön. Om du med 17000kr syftar på bruttolön så får du ut runt 13000kr/månaden.

Har du varit arbetslös i flera år? Prata då med arbetsförmedlingen för de har åtgärder (nystartsbidrag) som gör att du för arbetsgivaren blir extremt billig samtidigt som du får full lön.

Och vad som är rimlig lön för en IT-tekniker så vet jag folk som har allt mellan 20-50 000kr/månaden. Det beror helt på vad man gör, vad ska du göra för saker? Greja med servrar och nätverk eller något annat? Ska du programmera något?

Annars det generella är att säga att man säger lön efter kollektivavtal, men är den en mindre aktör så kan den förknippa en som springer till facket för det allra minsta, som att om någon har gjort nr 2 på toan innan en.

Så fort jag fick besked om att jag skulle få komma på intervju och fick reda på att jag ska ta med löneanspråk så började jag titta på vad olika bruttolöner skulle ge netto. Jag säger inte att jag gillar att lägga mig så lågt men med tanke på att jag inte är "värd" mer så räcker det till mina löpande utgifter. Är för övrigt osäker om det där med arbetsförmedlingen gäller för mig som är mellan 26-28, aldrig gått dit utan jag har fram tills förra året letat jobb spontant och försökt läsa olika kurser för att få koll på vad jag vill hålla på med. För arbetsuppgifter se personen jag citerade innan dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foh668:

Har blivit kallad till en intervju inom snar framtid för rollen som IT-tekniker till ett litet välmående företag i Stockholm. Detta blir min första riktiga intervju inom IT, och första riktiga intervju på flera år. Har ingen tidigare erfarenhet d.v.s. inga referenser men jag har en relevant gymnasieutbildning även om den börjar bli daterad.
Jobbet i sig låter riktigt roligt, är motiverad och om jag kan få det så kommer jag lära mig oerhört mycket.

Nu funderar jag bara på vad jag ska ha för löneanspråk? Intervjuaren ville att jag skulle ta med det till intervjun. Har letat runt lite och jag funderar på att lägga mig runt 17-18000 för under det kommer jag ha mycket svårt att klara mig och det lämnar inte mycket marginal till oförutsedda utgifter eftersom nästan allt kommer gå åt i kostnader för att ta mig till och från jobbet samt mitt boende. Kan dock acceptera en lägre lön om jag blir erbjuden jobbet för jag behöver verkligen erfarenheten men mest för att jobbet låter väldigt lockande.

Låter det rimligt? Jobbet innebär stort ansvar och är rätt brett i sett till arbetsuppgifterna.

Jag tycker inte att du oavsett erfarenhet eller ej ska lägga dig under 20k brutto. Mitt första it-jobb som helpdesk-tekniker betalade 21000:- brutto och då hade jag ingen relevant erfarenhet alls. Var helt självlärd och höll mig kall under intervjun.

Lägger du dig lågt nu så kommer du aldrig att komma upp i en normal summa oavsett hur länge du jobbar där. Sen kan jag förstå att du verkligen vill ha jobbet, men sälj inte dig själv kort för det. Säg minst 20000:- brutto, så skjuter du inte för högt och inte för lågt i min mening.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska lägga dig högre. Runt 24-25k är mer relevant för det jobb du kommer utföra. Om du känner att du vill lägga dig lägre och ponera att du får tjänsten, lägg in i avtalet att du ska ha en lönerevision efter 6 månader.
Bra grej att komma ihåg att prövotid går åt båda hållen. Om du inte trivs kan du begära att gå på dagen om avtalet är utformat så. De kan dock aldrig säga upp dig på sådant sätt om du inte skriver på ett sådant kontrakt.

Men som sagt, 24-25k eller lägre men då med lönerevision efter 6 månader.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av foh668:

Är för övrigt osäker om det där med arbetsförmedlingen gäller för mig som är mellan 26-28, aldrig gått dit utan jag har fram tills förra året letat jobb spontant och försökt läsa olika kurser för att få koll på vad jag vill hålla på med. För arbetsuppgifter se personen jag citerade innan dig.

Har du varit inskriven arbetslös på arbetsförmedlingen i mer än ett år? Isåfall gäller bidragen dig och du kan lägga dig på över 20 000kr i månaden och du ändå blir billigare för arbetsgivaren än om du skulle ha lagt dig på 15 000kr/månaden.

Sedan att du vet var RDP/VPN är innebär att du kan mer än de flesta från gymnasiet, du kan säkerligen en massa andra saker också. Visst använda RDP lär man sig göra på typ 5 sekunder, men sätta upp miljö för att hantera detta m.m krävs lite tänkande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foh668:

Har blivit kallad till en intervju inom snar framtid för rollen som IT-tekniker till ett litet välmående företag i Stockholm. Detta blir min första riktiga intervju inom IT, och första riktiga intervju på flera år. Har ingen tidigare erfarenhet d.v.s. inga referenser men jag har en relevant gymnasieutbildning även om den börjar bli daterad.
Jobbet i sig låter riktigt roligt, är motiverad och om jag kan få det så kommer jag lära mig oerhört mycket.

Nu funderar jag bara på vad jag ska ha för löneanspråk? Intervjuaren ville att jag skulle ta med det till intervjun. Har letat runt lite och jag funderar på att lägga mig runt 17-18000 för under det kommer jag ha mycket svårt att klara mig och det lämnar inte mycket marginal till oförutsedda utgifter eftersom nästan allt kommer gå åt i kostnader för att ta mig till och från jobbet samt mitt boende. Kan dock acceptera en lägre lön om jag blir erbjuden jobbet för jag behöver verkligen erfarenheten men mest för att jobbet låter väldigt lockande.

Låter det rimligt? Jobbet innebär stort ansvar och är rätt brett i sett till arbetsuppgifterna.

Är det tänkt att du ska kunna klättra eller ska du behålla samma befattning? Att tänka på är att vid lönerevision så är det oftast procent som gäller, och lägger du dig lågt i början blir det svårt att få bra löneökning i kronor sett. En löneökning på 5%, som är ganska normalt, och till och med högt för en del, ger bara 900Kr före skatt, så jag hade nog lagt mig högre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Så om intervjuaren (rätteligen) frågar varför du begär så lite så svarar du "för att jag verkligen vill ha jobbet"?

Fritt översatt: Jag är kanske inte den bästa kandidaten men snela ta mig. Ta mig!

Alltså det kan kanske funka. I många avseenden så tror jag att jag förstår mig på människor men ändå så blir jag förvånad om och om igen. Faktum är dock att det vore hål i huvudet av firman att anställa någon annan än den bästa/mest lovande kandidaten. Några tusenlappars skillnad på månadslönen ska inte vara avgörande.

Nej, begär en skälig lön. Minst 24k.

Permalänk
Medlem

Lägg dig inte för lågt!

Låga löneanspråk signalerar att du inte själv värderar din kompetens.
(Vilket sannolikt medför att du framstår som mindre intressant för jobbet)

Var medveten om ditt värde!
Är du en intressant kandidat lär du åtminstone få ett motbud.

Många andra bra råd har redan givits i tråden...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Så om intervjuaren (rätteligen) frågar varför du begär så lite så svarar du "för att jag verkligen vill ha jobbet"?

Fritt översatt: Jag är kanske inte den bästa kandidaten men snela ta mig. Ta mig!

Alltså det kan kanske funka. I många avseenden så tror jag att jag förstår mig på människor men ändå så blir jag förvånad om och om igen. Faktum är dock att det vore hål i huvudet av firman att anställa någon annan än den bästa/mest lovande kandidaten. Några tusenlappars skillnad på månadslönen ska inte vara avgörande.

Nej, begär en skälig lön. Minst 24k.

Skulle skriva detta

Företaget bryr sig sällan om några tusen i månaden, bara de får tag på rätt person, med antingen rätt attityd till att lära sig, eller rätt kunskaper från början, beroende på vad för tjänst det är, o.s.v.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Har du varit inskriven arbetslös på arbetsförmedlingen i mer än ett år? Isåfall gäller bidragen dig och du kan lägga dig på över 20 000kr i månaden och du ändå blir billigare för arbetsgivaren än om du skulle ha lagt dig på 15 000kr/månaden.

Sedan att du vet var RDP/VPN är innebär att du kan mer än de flesta från gymnasiet, du kan säkerligen en massa andra saker också. Visst använda RDP lär man sig göra på typ 5 sekunder, men sätta upp miljö för att hantera detta m.m krävs lite tänkande.

Den enda kontakt jag har haft med arbetsförmedlingen har varit några frågor och några enstaka jobbmässor som jag gått till på eget initiativ. Aldrig varit inskriven där. Inbillar mig att jag söker jobb bättre utan att behöva gå igenom dem, nej jag vet egentligen inte. Har inte varit bekväm med tanken att be de om hjälp, vill fixa allt själv.

Skrivet av Ozzed:

Är det tänkt att du ska kunna klättra eller ska du behålla samma befattning? Att tänka på är att vid lönerevision så är det oftast procent som gäller, och lägger du dig lågt i början blir det svårt att få bra löneökning i kronor sett. En löneökning på 5%, som är ganska normalt, och till och med högt för en del, ger bara 900Kr före skatt, så jag hade nog lagt mig högre.

Ingen aning. Har antagit att de vill att man stannar där länge eftersom de letar mer efter den rätte personen att anställa än den med flest meriter. Du har dock en poäng som jag tar med mig.

Skrivet av Olegh:

Så om intervjuaren (rätteligen) frågar varför du begär så lite så svarar du "för att jag verkligen vill ha jobbet"?

Fritt översatt: Jag är kanske inte den bästa kandidaten men snela ta mig. Ta mig!

Alltså det kan kanske funka. I många avseenden så tror jag att jag förstår mig på människor men ändå så blir jag förvånad om och om igen. Faktum är dock att det vore hål i huvudet av firman att anställa någon annan än den bästa/mest lovande kandidaten. Några tusenlappars skillnad på månadslönen ska inte vara avgörande.

Nej, begär en skälig lön. Minst 24k.

Jag förstår hur du menar, tror det bottnar i ett dåligt självförtroende om att jag inte "kan" begära mer eftersom jag aldrig haft ett jobb tidigare och detta är kanske det bästa jag har stött på hittills, känns oerhört kaxigt att gå ut och begära 25k då.

Skrivet av FatherOfThree:

Lägg dig inte för lågt!

Låga löneanspråk signalerar att du inte själv värderar din kompetens.
(Vilket sannolikt medför att du framstår som mindre intressant för jobbet)

Var medveten om ditt värde!
Är du en intressant kandidat lär du åtminstone få ett motbud.

Många andra bra råd har redan givits i tråden...

Förstår hur du resonerar och jag håller med dig i sak, men det blir oerhört svårt för mig att kunna hävda något alls när allt jag har är mina egna vittnesmål om hur jag är som person och att jag passar utmärkt till den profil de söker. Läste nyss dessutom att man erbjuder "bra lön". Vad nu det betyder. Känns lite som att jag kan begära åtminstone liiite mer än det jag ursprungligen funderade på.

Skrivet av PointMan:

Skulle skriva detta

Företaget bryr sig sällan om några tusen i månaden, bara de får tag på rätt person, med antingen rätt attityd till att lära sig, eller rätt kunskaper från början, beroende på vad för tjänst det är, o.s.v.

Som jag tolkar annonsen så är de beredda att lära upp kandidaten till att kunna svara för de behov de har, d.v.s. väldigt generösa. Dessutom läste jag nyss att man erbjuder "bra lön" i annonsen. Vad nu det innebär.

Är hemskt glad för att ni kommer med så många åsikter, det var tur att jag drog detta med någon annan innan det var dags för intervjun. Nu har jag många frågor som jag behöver ställa under intervjun och som jag behöver veta mer om innan jag kan nämna ett löneanspråk.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av foh668:

Den enda kontakt jag har haft med arbetsförmedlingen har varit några frågor och några enstaka jobbmässor som jag gått till på eget initiativ. Aldrig varit inskriven där. Inbillar mig att jag söker jobb bättre utan att behöva gå igenom dem, nej jag vet egentligen inte. Har inte varit bekväm med tanken att be de om hjälp, vill fixa allt själv.

Man skriver in sig på arbetsförmedlingen för att få bidrag, nu kanske du fixar pengar på annat sätt, om inte så är mitt råd att se till så att du får mer pengar att röra dig med.
De kan sedan hjälpa en på flera sätt, det krävs dock att man anstränger sig lite själv. Visst finns det problem, men många har inget annat alternativ. Fas3 kommer också ersättas med extrajobb, så de flesta kommer nog få ett jobb genom deras program, men kanske inte nödvändigtvis det jobbet som de vill ha.

Ett för lågt lönekrav kan i sin tur vara avskräckande och väcka misstankar. De på arbetsintervjun kommer såklart fråga vad du har gjort under tiden etc och det gäller att komma med så bra svar på dessa frågor som man kan.

Permalänk
Medlem

Håller med!

Jag är själv en sådan som konstant undervärderar mig själv och därför varit för feg vid löneförhandlingar. Det är mer eller mindre omöjligt att få upp lönen mer än avtalet säger 2-4%. Lägg dig lite högre från början som utgång och var möjligen beredd att gå ner i förhandlingarna. Jag skulle starta på 25 och se vad deras bud är, ifall det behövs så gå ner några tusenlappar men under 22 tycker jag inte att du ska behöva gå.

/mats

Skrivet av PointMan:

Skulle skriva detta

Företaget bryr sig sällan om några tusen i månaden, bara de får tag på rätt person, med antingen rätt attityd till att lära sig, eller rätt kunskaper från början, beroende på vad för tjänst det är, o.s.v.

Visa signatur

XP-M 2400+ | Abit AN7 | 2x256 MB Twinmos CH-5 | Powercolor R9600XT 128MB | 160+200 GB HD | NEC 2510-A | Antec Sonata