Permalänk
Medlem

[Köpråd] Ny TV, 4K, <6000

Hej!

TV:n håller på att dö här hemma så det är dags att införskaffa sig en ny. Vi har en ganska stram budget på 6000, men desto billigare desto bättre. Vi vill ha mellan 40-43" och jag antar att det är bäst att försöka framtidssäkra lite med en 4K skärm, då vi har haft vår tidigare i cirka 8år. Smart-TV är inget krav.

Jag hittade denna som var på rea hos dustin, är det något att ha eller har ni något annat förslag?
https://www.dustinhome.se/product/5010851710/40uf675v-40-led-...

Caps lock i rubriken /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av noyce:

Hej!

TV:n håller på att dö här hemma så det är dags att införskaffa sig en ny. Vi har en ganska stram budget på 6000, men desto billigare desto bättre. Vi vill ha mellan 40-43" och jag antar att det är bäst att försöka framtidssäkra lite med en 4K skärm, då vi har haft vår tidigare i cirka 8år. Smart-TV är inget krav.

Jag hittade denna som var på rea hos dustin, är det något att ha eller har ni något annat förslag?
https://www.dustinhome.se/product/5010851710/40uf675v-40-led-...

Om jag skulle köpt en så pass "billig" tv så hade jag nog valt en med "bara" full hd. Tror du kan få tag på en sån som generar bättre bild än en 4k. Och med tanke på utbudet av 4k material så känns det inte heller värt det. Jag tyckte jag köpte en tv för framtiden men då vart det oled 4k med 3D, curved och hela paketet, betydligt mycket mera pengar men då räknar jag med att kanske ha tvn i 10 år

Hoppas jag kom med något vettigt i alla fall

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Avstängd

TV apparaterna som säljs i dag är rena dyngan.
det spelar ingen roll hur mycket du slänger ut.
LCDerna idag är bara nämvärt bättre än vad dom var 2009 när Samsung släppte sina första LCD LEDs.
OLED har för mycket problem.

Gränsfall att du kan få världens bästa tv för 6000 men då får du köpa en begagnad på blocket.
jag köpte en "ny" tv förra våren men för lite mer än vad du tänkt ge.
7000kr Pioneer KRP-500M från 2008 (bara 8 år gammal )

jag köpte även en ny Sony Bravia KD-65X9305C för ca ett halvår sen för 39K men den åkte tillbaka efter en vecka då det visade sig att den inte hänger med en 500M i bildkvalitet.

mitt omdömme här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3048289

är du enbart ute efter bildkvalitet och kvalitet överlag så köp en begandad 9G Kuro och var nöjd i minst 10 år frammåt
då har nog dagens tv apparater kommit ikapp.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera denna: http://www.siba.se/tv-och-hemmabio/tv/40-tum-43-tum-tv/panaso...
Den har dock inte 4k utan full hd.
4k känns för litet i den storleken känns som man måste upp till iaf 48-50.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

50" räcker inte heller för att dra nytta av 4K (om du inte sitter närmare än 2 meter ifrån TV:n, och då är det ändå tveksamt att man ser någon skillnad).

Några snabba referenser från google om 4K, skärmstorlek och avstånd:
http://www.rtings.com/tv/learn/size-to-distance-relationship
http://www.cnet.com/news/why-ultra-hd-4k-tvs-are-still-stupid...
https://www.google.se/search?q=distance+vs+inch+4k+tv

Så satsa på en 1080p istället så är det större chans att du hittar en TV som har bättre bild (och även större om ni så vill) för samma pengar:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s255424597&o=lokal_rank...

Personligen har jag en 46" Sony LCD från 2008 som jag är mycket nöjd med (fast jag börjar bli sugen på en lite större, man vänjer sig vid storleken... ). Och på 3 meters håll är det ingen fara att det blir pixligt heller. I filmer med riktigt skarpt källmaterial ser jag skillnad på 1080p och 720p från detta avstånd, men många filmer är inte tillräckligt skarpa för att man ska uppleva någon större skillnad mellan 720p och 1080p ens (och därmed är 4K helt bortkastade pengar för TV-apparater i denna storleken).

Visa signatur

bla bla bla... :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

TV apparaterna som säljs i dag är rena dyngan.
det spelar ingen roll hur mycket du slänger ut.
LCDerna idag är bara nämvärt bättre än vad dom var 2009 när Samsung släppte sina första LCD LEDs.
OLED har för mycket problem.

Gränsfall att du kan få världens bästa tv för 6000 men då får du köpa en begagnad på blocket.
jag köpte en "ny" tv förra våren men för lite mer än vad du tänkt ge.
7000kr Pioneer KRP-500M från 2008 (bara 8 år gammal )

jag köpte även en ny Sony Bravia KD-65X9305C för ca ett halvår sen för 39K men den åkte tillbaka efter en vecka då det visade sig att den inte hänger med en 500M i bildkvalitet.

mitt omdömme här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3048289

är du enbart ute efter bildkvalitet och kvalitet överlag så köp en begandad 9G Kuro och var nöjd i minst 10 år frammåt
då har nog dagens tv apparater kommit ikapp.

Har en Samsung ue55js9005.. Den blåser bilden av allt jag sett innan. Hade en lg tv hemma för 12k och det var ju rena skräpet jämfört med nuvarande.

Så nog har det hänt rejält mycket på lcd fronten.. Det du slänger ur dig är bara personliga åsikter.

Plasman är ju död sen länge nu. Dagens lcd paneler krossar både bildkvalitet och svärta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av thebigcookie:

50" räcker inte heller för att dra nytta av 4K (om du inte sitter närmare än 2 meter ifrån TV:n, och då är det ändå tveksamt att man ser någon skillnad).

Några snabba referenser från google om 4K, skärmstorlek och avstånd:
http://www.rtings.com/tv/learn/size-to-distance-relationship
http://www.cnet.com/news/why-ultra-hd-4k-tvs-are-still-stupid...
https://www.google.se/search?q=distance+vs+inch+4k+tv

Så satsa på en 1080p istället så är det större chans att du hittar en TV som har bättre bild (och även större om ni så vill) för samma pengar:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s255424597&o=lokal_rank...

Personligen har jag en 46" Sony LCD från 2008 som jag är mycket nöjd med (fast jag börjar bli sugen på en lite större, man vänjer sig vid storleken... ). Och på 3 meters håll är det ingen fara att det blir pixligt heller. I filmer med riktigt skarpt källmaterial ser jag skillnad på 1080p och 720p från detta avstånd, men många filmer är inte tillräckligt skarpa för att man ska uppleva någon större skillnad mellan 720p och 1080p ens (och därmed är 4K helt bortkastade pengar för TV-apparater i denna storleken).

Har en 55" och sitter väl 4 meter ifrån. Är ju helt galet stor skillnad mellan 1080p och 4k. Finns inte ett tvivel i världen om den saken. Hsr jämfört massor källor och 4k är 4k. Riktigt stor skillnad i skärpan. Räcker bara att kolla på Youtube för att se det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av palusa:

Plasman är ju död sen länge nu. Dagens lcd paneler krossar både bildkvalitet och svärta.

Sitter du med en JS9005 har du definitivt det senaste i LCD-teknikväg, en modern toppmodell och något som kan mäta sig med en bättre plasma från förr.

Fast i fråga om just svärta och simultant kontrastförhållande är det däremot inte självklart. En bättre plasma, Kuro.Pioneer, Samsungs och Panasonics sista generationer har fortfarande övertag när det handlar om svart. Där kommer en LCD med nuvarande belysningstekniker inte komma ikapp. JS9005 har någonstans kring 3 000:1 i panelkontrast och då endast i en snäv vinkel. Det räcker med 20 graders vinkel för en halvering av kontrastförhållandet med VA-paneler.

Mäter man kontrastförhållandet på sådant sätt att bakgrundsbelysningen kan arbeta i stora sjok. Stora ytor svart, bredvid stora ytor vitt kan man nå höga värden på kontrastförhållandet. Men inom en begränsad yta är det aldrig bättre än vad LCD-panelkontrasten tillåter.

De bättre plasmamodellerna från förr mäter som regel från 5 000:1 till över 10 000:1 i kontrastförhållandet och det gäller för hela panelen oavsett storlek på mätområdet. Så även ned på pixelnivå. Så även i vinkel. Så i fråga om att återge så svart som möjligt är det fortfarande plasmapanelerna som har övertaget.

Sedan får förstås både LCD och plasma stryk på den här fronten av OLED.

Permalänk
Skrivet av palusa:

Har en Samsung ue55js9005.. Den blåser bilden av allt jag sett innan. Hade en lg tv hemma för 12k och det var ju rena skräpet jämfört med nuvarande.

Så nog har det hänt rejält mycket på lcd fronten.. Det du slänger ur dig är bara personliga åsikter.

Plasman är ju död sen länge nu. Dagens lcd paneler krossar både bildkvalitet och svärta.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan gärna fotografera din Samsunk från olika vinklar, så får vi se hur superba betraktningsvinklar den har.
Eller nähä, det har du inte tid med.

Hittade ingen utförlig recension på 9000-serien vid en snabbletning, men däremot hade Flatpanels recenserat 9500 i somras, och även om de tyckte det var en bra tv så gav ju kontrastmätningen precis samma värde som LCDerna (med VA-paneler) har legat på i åtminstone tio år.
Kontrast - 2719:1
Även om jag förstår att det kan bli helt andra värden under vissa förhållanden då den släcker ner bakgrundsbelysningen helt.

Att du tycker din TV är så fantastisk lär ju ha med ljusstyrkan och de överdrivna färgerna att göra.
Vilket ju inte är någonting dåligt, vill man köra lite extra klatschiga färger så ska man få göra det. Och du kan använda din TV i fullt dagsljus till skillnad från PG_Ice och jag.
Eller kan kan vi, men det gäller att hålla sig till ljust material.

Skrivet av palusa:

Har en 55" och sitter väl 4 meter ifrån. Är ju helt galet stor skillnad mellan 1080p och 4k. Finns inte ett tvivel i världen om den saken. Hsr jämfört massor källor och 4k är 4k. Riktigt stor skillnad i skärpan. Räcker bara att kolla på Youtube för att se det.

Skickades från m.sweclockers.com

Vill inte hacka på dig eller så men jag tror inte du har jämfört på riktigt rätt sätt. Inte om du märkt stor skillnad på fyra meter.
Ska du testa ordentligt så ska du egentligen skala ner 4K-källan till 1920*1080, och då utan att enheten som skalar om förstör.

Jaja, sak samma.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Du kan gärna fotografera din Samsunk från olika vinklar, så får vi se hur superba betraktningsvinklar den har.
Eller nähä, det har du inte tid med.

Hittade ingen utförlig recension på 9000-serien vid en snabbletning, men däremot hade Flatpanels recenserat 9500 i somras, och även om de tyckte det var en bra tv så gav ju kontrastmätningen precis samma värde som LCDerna (med VA-paneler) har legat på i åtminstone tio år.
Kontrast - 2719:1
Även om jag förstår att det kan bli helt andra värden under vissa förhållanden då den släcker ner bakgrundsbelysningen helt.

Att du tycker din TV är så fantastisk lär ju ha med ljusstyrkan och de överdrivna färgerna att göra.
Vilket ju inte är någonting dåligt, vill man köra lite extra klatschiga färger så ska man få göra det. Och du kan använda din TV i fullt dagsljus till skillnad från PG_Ice och jag.
Eller kan kan vi, men det gäller att hålla sig till ljust material.

Vill inte hacka på dig eller så men jag tror inte du har jämfört på riktigt rätt sätt. Inte om du märkt stor skillnad på fyra meter.
Ska du testa ordentligt så ska du egentligen skala ner 4K-källan till 1920*1080, och då utan att enheten som skalar om förstör.

Jaja, sak samma.

Det är ju scalningen Som gör skillnaden. Skall man ta bort det som gör att man får bättre bild på en 4k tv för att en hd tv skall slå den? Underbar logik. Ja ja.....

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

@KingCobra:

Inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar, och undrar om detsamma inte gällde dig med.
Läs om vad jag skrev så kanske det klarnar.

Vill man bevisa 4Ks förträfflighet ska man jämföra upplösning, och inte videoströmmar med olika kvalité och olika upplösning.
Blev det rätt nu?

Jag kan också gå in på youtube och titta på ett klipp i 1080 och ett i 2160. Kommer säkert se skillnad, trots att jag bara har en 1920*1080-skärm här.

Men nu har det blivit rätt mycket off-topic.
Sökte efter recensioner på UF670/675 men kammade noll..

Användaromdömena på de större modellerna kanske säger en del?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3072107

Här fanns dock ett test!
http://www.radron.se/tester/ljud--bild/tv-apparater/#
http://www.radron.se/tester/ljud--bild/tv-apparater/sa-far-du...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

OLED har för mycket problem.

Jaså? Sitter med en 55" LG OLED och det är den bästa bilden jag någonsin upplevt, och då är jag väldigt kräsen. Vad menar du då, om vi pratar ren bildkvalitet?

Visa signatur

I’ll bet Hector pauses here every day, and thinks to himself…
"Boy I wish I could see past my gut and enjoy my expensive monogrammed floor!”

Permalänk
Bildexpert 📺

LG:s OLED-modeller har inte riktigt kontroll över nyansering i mörka nyanser/skuggtoner. Bilden är heller inte riktigt uniform i mörka nyanser så att hörn och kanter är mörkare. Testbilder avslöjar också en del vertikala bandningsfenomen i mörka nyanser.

På den punkten är de bättre plasmamodellerna fortfarande överlägsna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noyce:

Hej!

TV:n håller på att dö här hemma så det är dags att införskaffa sig en ny. Vi har en ganska stram budget på 6000, men desto billigare desto bättre. Vi vill ha mellan 40-43" och jag antar att det är bäst att försöka framtidssäkra lite med en 4K skärm, då vi har haft vår tidigare i cirka 8år. Smart-TV är inget krav.

Jag hittade denna som var på rea hos dustin, är det något att ha eller har ni något annat förslag?
https://www.dustinhome.se/product/5010851710/40uf675v-40-led-...

Det bästa hade ju varit om du åkt till typ Mediamarkt eller vad du nu har närmst för att själv jämföra utbudet av 40" tv-apparater. 4k kan nog kännas "onödigt" på 40" beroende på hur långt från tv:n du sitter men är ju bara du som kan avgöra vad du tycker är en bra bild.
Förövrigt tyckte jag det var otroligt att man kunde få en 4k tv: under 5000kr! Nästan värt att köpa som datorskärm
En böjd tv hade jag inte satsat på dock. Tror verkligen inte det är framtiden. Däremot hade jag nog kört på en större tv om jag varit du. Storlek är mer "wow" än att ha 4k (säger jag efter att ha haft FullHD projektor med duk på 117") och så länge utrymme inte är ett hinder så klart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det fick trots allt bli tv:n jag länkade och måste säga att efter lite fipplande med inställningar (otroligt dåliga fabriksinställningar) är jag helt klart nöjd med bilden för en tv för ~4500. Det får tyvärr inte plats med en större tv för tillfället, så denna får nog flytta in i sovrummet när det finns plats för större!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Du kan gärna fotografera din Samsunk från olika vinklar, så får vi se hur superba betraktningsvinklar den har.
Eller nähä, det har du inte tid med.

Hittade ingen utförlig recension på 9000-serien vid en snabbletning, men däremot hade Flatpanels recenserat 9500 i somras, och även om de tyckte det var en bra tv så gav ju kontrastmätningen precis samma värde som LCDerna (med VA-paneler) har legat på i åtminstone tio år.
Kontrast - 2719:1
Även om jag förstår att det kan bli helt andra värden under vissa förhållanden då den släcker ner bakgrundsbelysningen helt.

Att du tycker din TV är så fantastisk lär ju ha med ljusstyrkan och de överdrivna färgerna att göra.
Vilket ju inte är någonting dåligt, vill man köra lite extra klatschiga färger så ska man få göra det. Och du kan använda din TV i fullt dagsljus till skillnad från PG_Ice och jag.
Eller kan kan vi, men det gäller att hålla sig till ljust material.

Vill inte hacka på dig eller så men jag tror inte du har jämfört på riktigt rätt sätt. Inte om du märkt stor skillnad på fyra meter.
Ska du testa ordentligt så ska du egentligen skala ner 4K-källan till 1920*1080, och då utan att enheten som skalar om förstör.

Jaja, sak samma.

Tittar på min tv rakt framifrån. så är ett ickeproblem!
Recensioner finns på ljud&bild.. Avforums.. Osv. Är ganska svårt att missa då den är ansedd vara bland det bästa som finns i lcd väg.

Överdriva färger? Den är kalibrerad rätt. Dom är precis som dom skall vara.
Naturliga färger som många andra saknar? Ja!
Ljusstyrkan är väl bara positiv när jag kommer köra hdr material framöver. Vilket är tanken.

Menade inte att uppröra folk över plasman. Var snarare dryg då man skriver "lcd är skit" vilket inte stämmer. Tekniken har kommit långt.

Allt handlar inte om svärta. Inte för mig. Tar hellre hdr/10bit färg.. Hela upplevelsen. Annars hade jag köpt en OLED.

Må väl!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

LG:s OLED-modeller har inte riktigt kontroll över nyansering i mörka nyanser/skuggtoner. Bilden är heller inte riktigt uniform i mörka nyanser så att hörn och kanter är mörkare. Testbilder avslöjar också en del vertikala bandningsfenomen i mörka nyanser.

På den punkten är de bättre plasmamodellerna fortfarande överlägsna.

Jag kommer från en Panasonic P42G30Y plasma, och gentemot den tycker jag att svärtan är på samma nivå. Du låter dock cirkus 4502% mer kompetent än mig Viss koll vill jag dock hävda att jag har, och klarar inte av bekantas Samsung edge LEDs t.ex.

Visa signatur

I’ll bet Hector pauses here every day, and thinks to himself…
"Boy I wish I could see past my gut and enjoy my expensive monogrammed floor!”

Permalänk
Medlem

Sitter på en äldre LG-plasma modell billig, från 2009 tror jag. Den är fortfarande bättre än de flesta LCDer jag sett ute i butik och hos bekanta. Men det finns ju såklart vissa nackdelar som gör att jag är litet trött på den. Tex att den drar 400-450watt från väggen och blir sjukt varm, att man kan se flimmer i vissa förhållanden som gör den lite oskön att spela på ibland, sen att den är helt blank. Kommer nog inte köpa en blank tv mer, visst man får lite bättre svärta och färg, men man måste släcka ner hela huset för att kunna se på film utan att se sin egen spegelbild i den.

Hoppas som många andra på att OLED ska komma ner i pric, men vet inte om jag orkar hålla mig. Blir det en LCD så kanske jag blir missnöjd, man får väl se Svårt val.

Ang. 1080P och 4K skulle jag också vänta med 4k, men det beror nog på vad man har för material, köper man mycket film i 4k och har en blueray-spelare så kanske det är värt. Jag streamar mest och det mesta är i 720p eller 1080p. Där har plasman också en liten fördel, den är väldigt snäll mot skalat material, det är inte lika uppenbart att det är skalat som på en LCD. Vet inte vad det beror på dock. Sen lägger jag hellre mer pengar på bra ljud än på bättre tv, det är nästan viktigare för upplevelsen IMO, om man nu inte har ruggigt dålig bild.

EDIT: är man sugen på plasma fortfarande kan man dock göra fynd här och var :
https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/ljud-och-bild/lcd-led-o...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Bryr sig folk bara om svärta? Typ det minst intressanta i kommande bluray standard.. Typ 10 bitar.. Hdr är väldigt mkt mer intressant. Dvs totalt dynamisk omfång. Inte bara hur svart det kan bli.

Jag kollar på tv/film med div ljuskällor i rummet och upplever bilden på min tv som väldigt svart. Smartled funktionen släcker panelen helt när det är mörk bild.

Är det inte helt mörk bild så är ändå det svarta extremt svart. Tillräckligt för att inte önska mer i 9 fall av 10.

Är mer imponerad av js9005 ans ljusstyrka och sinnessjukt grymma uppskalning av sd/hd/xbox. Varje dag tänker jag "shit vad schysst bild"

Finns mer än svärta värt att prata om gällande bild.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

@palusa
Absolut svart finns ju redan så det är inget nytt.
Men för att uppnå t ex hdr som du nämner så behövs hög kontrast och svärtan är en lika stor del i det som att pumpa ut ljus.

Om man bara tittar på tv i ett ljust rum så kan jag förstå att man nöjer sig med lcd eller gillar mängden ljus den spottar ur sig. Men för oss som även kollar i dämpad belysning eller helmörkt så är svärtan väldigt viktig och där "räcker" inte en lcd. Blir oxo tydligt med ojämnt genomsläpp av ljus i det mörka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

@palusa
Absolut svart finns ju redan så det är inget nytt.
Men för att uppnå t ex hdr som du nämner så behövs hög kontrast och svärtan är en lika stor del i det som att pumpa ut ljus.

Om man bara tittar på tv i ett ljust rum så kan jag förstå att man nöjer sig med lcd eller gillar mängden ljus den spottar ur sig. Men för oss som även kollar i dämpad belysning eller helmörkt så är svärtan väldigt viktig och där "räcker" inte en lcd. Blir oxo tydligt med ojämnt genomsläpp av ljus i det mörka.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller absolut med dig! Kollar mycket i ljus. Men även nedsläckt.. Men jag är ju intresserad av att hoppa på hdr samt ultra hd bluray som kommer väldigt snart. Vet inte vad plasmorna klarar. Men dom har väl knappast 10 bitars paneler och stöd för färgrymden i den nya standarden? Rätta mig om jag har fel. Då är valen av tv rätt få. Har ingen aning vad en plasma klarar i nits.. Men min Samsung klarar 600 ca. Vilket är rejält mkt mer än dom flesta tv idag som folk äger och jag tror det räcker långt för en schysst hdr upplevelse. Svärtan är tillräcklig för mig. Knappast perfekt som en OLED eller plasma. Men tillräckligt.

Har faktiskt aldrig sett en tv hemma hos någon jag känner med rättare bild i helhet. Kanske bara känner fel folk?

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Vet inte vad plasmorna klarar.

Plasma görs inte längre och det stämmer att ingen av dom som tidigare släppts har stöd för något i nya uhd premium. Det är OLED man får sikta på och dessa har ju bättre svärta (helt svart) än plasma och stöd för uhd premium som nya LCD:er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Plasma görs inte längre och det stämmer att ingen av dom som tidigare släppts har stöd för något i nya uhd premium. Det är OLED man får sikta på och dessa har ju bättre svärta (helt svart) än plasma och stöd för uhd premium som nya LCD:er.

Dock har ju OLED ett uppsjö av andra problem. Som inbränningar och banding.. Men det är helt klart framtiden. Ska nog ha en nästa gång. Om sisådär 4-5 år.

Fixar dom problemen samt kan erbjuda lika låg eller lägre inputlag i spel än jag har nu (22ms) så är jag helt klart intresserad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Sitter precis jag i samma situation med en budget på 6k, tyvärr. Suttit och tittat på familjens 55 LG-OLED alldeles för mycket och blivit bortskämd, så vad jag än köper har jag en känsla av att jag blir besviken.
Några konkreta förslag? Svag för Panasonic och LG framförallt.
Runt 49-55" är tanken.
Maximal bildkvalitet för det priset. Extrafunktioner struntar jag blankt i.

Visa signatur

I’ll bet Hector pauses here every day, and thinks to himself…
"Boy I wish I could see past my gut and enjoy my expensive monogrammed floor!”