iTunes stal 2kr från mig

Permalänk

iTunes stal 2kr från mig

Jag skulle köpa en låt på iTunes, aldrig gjort det förut så jag var lite osäker. Låten i fråga är Chiefs - Eleven. Efter att ha klickat "ja, jag vill köpa denna låt" typ 3 gånger och fyllt i alla bank detaljer så kollar jag ivrigt i "My Music", och låten är inte där... Jag kollar mitt konto och märker att iTunes tog 1.98 kr. Låten kostar 9 kr. FFS APPLE! Jag har inte fått jag betalat för och dom har inte tagit summan dom sa att dom skulle ta. Vad är det som händer?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

Jag skulle köpa en låt på iTunes, aldrig gjort det förut så jag var lite osäker. Låten i fråga är Chiefs - Eleven. Efter att ha klickat "ja, jag vill köpa denna låt" typ 3 gånger och fyllt i alla bank detaljer så kollar jag ivrigt i "My Music", och låten är inte där... Jag kollar mitt konto och märker att iTunes tog 1.98 kr. Låten kostar 9 kr. FFS APPLE! Jag har inte fått jag betalat för och dom har inte tagit summan dom sa att dom skulle ta. Vad är det som händer?

Står det att summan är dragen, eller reserverad?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Ring apple så fixar dom det - 020-10 05 29

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Jink:

Står det att summan är dragen, eller reserverad?

Det är reservation.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

@utsatt_unge496: Då kollar bara iTunes att du kan köpa.

Permalänk
Medlem

En del reserverar pengarna för att dels kontrollera och för att de ska kunna dra pengarna "senare" pga helgdag eller så. Om något blivit fel så kan pengarna vara reserverade några dagar innan de släpps igen.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

@utsatt_unge496: Då kollar bara iTunes att du kan köpa.

@fragwolf
Så den kollar om jag kan betala 9kr genom att testa med 2 kr?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

@utsatt_unge496: Ja, paypal brukar också testa 2 kronor ungefär.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

@utsatt_unge496: Ja, paypal brukar också testa 2 kronor ungefär.

Men varför har jag inte fått min låt då, jag brukar få den direkt när har köpt på andra ställen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

@utsatt_unge496: för att dom inte tagit betalt av dig?....
Dom kollar bara så att ditt kort är giltigt och att du får köpa med det.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

@utsatt_unge496: för att dom inte tagit betalt av dig?....
Dom kollar bara så att ditt kort är giltigt och att du får köpa med det.

Så det sitter folk och manuellt genomför alla köp som görs, och dom jobbar inte helg?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

Men snälla.. Vad ska vi kunna göra åt saken? Kontakta Apple och fråga vad som händer, det är inte så att 2kr är hela världen som du får det att låta som. Ta ett stort andetag och slappna av, du har inte blivit rånad.
Det som hänt är att Apple kollat så dina kontouppgifter stämmer, genom att reservera en summa runt $1 eller mindre.

Källa

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

http://forum.macworld.se/topic/156959-betalning-till-itunes-f...

"Det är bara ett sätt att kolla att kreditkortsinformationen du angett är giltig. En struntsumma reserveras men dras inte, så efter några dagar försvinner reservationen och pengarna ligger kvar på kontot. "

Står även om reservationen på apples supportsida: http://www.apple.com/se/shop/help/payments/card_payment

"När dras kostnaden från mitt kreditkort?

När vi har fått det tillståndet reserverar Apple beloppet på ditt kort till dess att artiklarna skickas.

Pengarna dras från kortet i samband med att beställningen skickas."

Permalänk
Medlem

@utsatt_unge496: som plajton länkar så finns informationen på apples sida. Om du lärde dig söka och inte fick panik så kanske du förstått det direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

Så det sitter folk och manuellt genomför alla köp som görs, och dom jobbar inte helg?

Varför skulle folk sitta manuellt å göra det? Det är väl snarare så att dom inte vill ge dig låten förrän de vet att kontot är giltigt och tar reda på detta genom att dra en mindre summa. Banktransaktioner kan vara långsamma men det betyder inte att de görs för hand.

Permalänk
Medlem

@utsatt_unge496:
Kan vara nått sånt också, tror det är procent. När jag har handlat saker så har den ibland "dragit" extra. Har aldrig handlat på itunes. Men fenomenet är inte ovanligt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Ring Säpo direkt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB