Projektor tappar bild när raspberry gör något "nytt"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
65 14
Registrerad
Dec 2001

Projektor tappar bild när raspberry gör något "nytt"

Jag har en Raspberry pi 2 med Xbian (kodi) installerat och det fungerar klockrent på TV'n

Men när jag kör med min nya projektor så tappar den bilden när jag startar eller stänger av filmen. Och ibland helt random.

Jag tror det beror på HZ. Projektorn ska klara av 144hz, men jag tror raspberry'n skiftar allt mellan 40 och 60hz och tappar därför bild till projektorn.

Hur det är

* Startar projektorn och Acer loggan syns
* Kodi interface syns
* Startar film
* Film går igång
* Acer loggan syns i 3 sekunder
* Nu kan jag se på filmen
* Acer loggan syns igen efter ~5 sekunder i 3 sekunder
* Nu kan jag se på hela filmen.
* Filmen slutar
* Acer loggan syns i 3 sekunder
* Kodi interface syns

Händer aldrig på Tv'n. (Sen händer det om jag pausar eller ska byta undertexter) Gäller även play kanaler samma historia

Kan det vara HDMI kabeln?
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/TV-ljud-och-bild/Kab...
5 meter

Samsung 34'' ultrawide curved
Logitech MX master & Logitech g910
Creative SoundBlaster Katana

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014

Jag har haft exakt samma problem, eller har ibland. För mig är det kabeln som är känslig och det blir inte bättre att man har ett par katter som gillar att smyga runt.
Fixen för mig är att vicka lite på sladden\kontakten i RPi. Så det är troligtvis dålig kontaktyta mellan RPi och HDMI sladden.

Jag har för många prylar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2005

Testa med att "tvinga" att den ska bara köra HDMI
http://raspberrypi.stackexchange.com/questions/2169/how-do-i-...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2016

Hej!
vet inte om detta är rätt ställe att skriva på men jag provar.
Jag har ett problem med mina prylar.
Problemet grundar sig i att jag ibland tappar bilden och eller bilden flimmrar i olika färger.
Jag har en projektor, Epson ehtw5900. den är kopplad med en supra kabel 15m, till en harman kardon 460 förstärkare, och sedan, ps4/ dator etc.
problemen uppstår när jag:
1.Dator.
Visar flera saker uppe på skärmen samtidigt, exempelvis 2 mappar och vlc spelaren. eller vid skrollande vid surfning.
2. ps4.
endast när jag lirar fifa.
Bf, nhl och andra spel fungerar utmärkt.
Glad om någon har förslag på vad detta kan vara för fel och hur jag åtgärdar det.