Kan man sänka temperaturen genom att ta på ny kylpasta?

Permalänk
Medlem

Kan man sänka temperaturen genom att ta på ny kylpasta?

Hej, min fråga är ganska enkel. Min cpu-fläkt, tx3 evo, som kyler min fx-8350 låter ganska mycket och kan gå upp mot temperaturer runt 65-77 grader under full load. Skulle ny kylpasta kunna sänka ljud och temperatur? Uppskattar att nuvarande suttit där i cirka 3 år.

Permalänk
Medlem

Det kan göra stor skillnad om du köper en ny, bra kylpasta och applicerar ett bra lager (riskorn i mitten).
Kylpasta kan torka ut och avdunsta lite med tiden.
Så prova och se om det hjälper.
Varit med om skillnader från närmare 100 grader som efter bytet gått ner till 35 grader.

Permalänk
Medlem

Du kan absolut få sänkta temperaturer och därigenom lägre hastighet på fläkten om den suttit så länge som tre år. Hur många grader vågar jag dock inte säga. Använd riskornsmetoden när du applicerar.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Ja, då kan det vara en ide att byta kylpasta Om du vill få ner ljudvolymen ännu mer, så byt ut fläkten som följde med kylaren mot någon Noctua, Be quiet etc. De brukar vara tystare, men även bättre kylförmågor. (Det är något du får läsa dig till).
Jag har även för mig att AMD's FX processorer brukar gå väldigt varma om jag inte minns fel, men 65-70 grader är inte något att bekymra sig för Dock hade jag vid 70+ börjat kolla på någon lösning.
Hur ser det ut med övrig kylning?
Chassi? Chassifläktar?
Vad har du för nätagg och grafikkort? De är även två komponenter som skapar mycket värme, och då kan det vara fint med bra luftflöde i hela burken.

Glömde även säga att man gärna dammar ur datorn med tryckluft med jämna mellanrum för att behålla temperaturer och så att damm inte fastnar överallt, ifall du inte gör detta redan

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snövit:

Jag har även för mig att AMD's FX processorer brukar gå väldigt varma om jag inte minns fel, men 65-70 grader är inte något att bekymra sig för Dock hade jag vid 70+ börjat kolla på någon lösning.

Ligger inte maxtemp för de här på 62 grader enligt AMD?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Ligger inte maxtemp för de här på 62 grader enligt AMD?

Skickades från m.sweclockers.com

Hade en 8320 förut, fick ett varnings meddelande när prollen kom upp i 65C under load.
Så det kan nog stämma.

Visa signatur

-Vansinne är ärftligt, man får det av sina barn.-

AMD Ryzen 7 5800X - NZXT Kraken X73 | Asus Rog Strix LC 6800XT | 32GB DDR4 Corsair Vengeance | ASUS ROG STRIX B550-F | 500GB Samsung 860 EVO | 500GB Samsung 970 EVO | Corsair RM850 | Define 7 S/V TG | Windows 10 64bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Ligger inte maxtemp för de här på 62 grader enligt AMD?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag trodde det låg på 80 grader?
Men det är mycket möjligt att det är som du säger! Jag har dessvärre inte använt AMD på några år nu, så jag har inte så bra koll där

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Kommer nog se till att byta kylpasta.
Har två intake-fans fram, en outtake på top och en back och en in eller out på vänstra sidan.
Har ett gtx 680 samt ett typ silverpower nätagg eller nåt. Grafikkortet går inte alls varmt och känner inget från nätagget heller. Den är bara cpu-fläkten som stönar