Söker batteri större än 18650

Permalänk
Medlem

Söker batteri större än 18650

Tjenare!
Ibland brukar jag till min sambos stora förtret roa mig med att beställa lite pannlampor och ficklampor, man kan aldrig ha för många! Hur folk kan klara sig med mindre än 3 pannlampor (jobbet, bilen och en hemma) är för mig ett mirakel! Egentligen är 4 minimum då man alltid vill ha en liggande i verktygslådan också. Eller 5 förresten så man kan ha en större till när man cyklar eller letar lik i skogen med Missing people. 6 om man vill ha en att låna ut till familjen så de inte flyttar runt på de jag använder.

Men nu gäller det ficklampor (vilket man också behöver 4-5 stycken av) och mer specifikt batterier till desamma! Har en led-lampa som levererades med 18650-batteri (3,7 V 4200 mAh), dock "glappar" batteriet på bredden innan man skruvar på locket och då man ju inte undvika om det kanske finns större batteri med mer kräm i man kan trycka in! Utrymmet är ca 24 mm brett medan ett 18650 batteri är 18 mm brett. Höjdmässigt passar nuvarande batteri bra, 65 mm högt.

Är främst inte ute efter mer ström då 4200 mAh räcker till för mitt användande däremot gärna något högre volt för större ljusflöde.

Har googlat runt lite och denna sida med lite allmän batteri-info på svenska
http://www.valostore.se/batterier_i_belysning/
anges 18650 som det största batteriet, men stämmer det?

Jag är inte på jakt efter några special-ackar så jag måste lära mig löda utan ett "vanligt" uppladdningsbart då laddning är inbyggt i ficklampan.

Ber om ursäkt på förhand om alla fysikens termer inte används på helt korrekt sätt och tackar för all information Ni kan dela med er av.

Och/eller
Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske är dimensionerat för ett "batteripaket", dvs samma celler men med ett lager krympslang/plast/annat runt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Närmsta du kan komma är Mått: 65.5mm (L) x 26.3mm (D) och då är det 26650 men tror inte du kan pressa i det :p.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Har en pannlampa.
Men farsan är likadan, ska alltid finnas fick- och pannlampa inom armlängds avstånd hela tiden.
Men när bilen funkar kan jag tänka mig att ha en i den också, lät inte dumt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kanske är dimensionerat för ett "batteripaket", dvs samma celler men med ett lager krympslang/plast/annat runt ?

Ja inte omöjligt, är beställt från Kina så de kan ju bara kastat i ett batteri som stämde med volten och höjden!

Skrivet av AmdX2:

Närmsta du kan komma är Mått: 65.5mm (L) x 26.3mm (D) och då är det 26650 men tror inte du kan pressa i det :p.

Ja se det fanns batterier i andra storlekar som jag misstänkte, tackar! Dock har du rätt i att det blir tight att få i det då när jag nu kontrollmätte fick närmare 23 mm diameter på öppningen än 24!
De där hade ju samma volt också tyvärr.

Permalänk
Medlem

Batterier som 18650 talar som hur stort batteriet är 18mm Ø 65mm längd och 0 form rund.
Så det närmsta med samma längd men större omkrets är 26650. Det finns 25500 men det är ju för kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Har en pannlampa.
Men farsan är likadan, ska alltid finnas fick- och pannlampa inom armlängds avstånd hela tiden.
Men när bilen funkar kan jag tänka mig att ha en i den också, lät inte dumt det.

Ja alla ska vi ha våra laster här i livet, bättre pannlampor än rökheroin brukar jag säga! Hälsa farsan din från mig!

Ett litet off topic-tips om du har en bil som inte är helt tillförlitlig är att ha några värmeljus och en tändare liggandes i bilen också, värmer dugligt med några sådana i kupén om den skulle paja ihop mitt i vintern och det tar tid att få hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locnox:

Batterier som 18650 talar som hur stort batteriet är 18mm Ø 65mm längd och 0 form rund.
Så det närmsta med samma längd men större omkrets är 26650. Det finns 25500 men det är ju för kort.

Guld värt att veta! Tusen tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Ja alla ska vi ha våra laster här i livet, bättre pannlampor än rökheroin brukar jag säga! Hälsa farsan din från mig!

Ett litet off topic-tips om du har en bil som inte är helt tillförlitlig är att ha några värmeljus och en tändare liggandes i bilen också, värmer dugligt med några sådana i kupén om den skulle paja ihop mitt i vintern och det tar tid att få hjälp.

Haha ja det är sant!

Kom på att till bilen (en -75a) har jag en lampa med cigaretttändarkontakt, flera meter sladd och en liten lampa i änden. Bara för att ta ut och hänga under huven vid krångel. Originaldel till bilen. Men om bilen inte funkar så litar jag nog inte på tillhörande lampan heller.
Nej pannlampa i reserv blir det, och värmeljus låter bra med.

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket glapp i den lampan så mitt tips kanske inte funkar men... Om jag har en lampa där man kan känna att batteriet rör sig när man skakar lampan så brukar jag linda en PostIt-lapp runt batteriet innan jag stoppar i det. Då blir det slut på skramlet. Inte speciellt elegant men det funkar för mig (som dessvärre också är fast lite i det här träsket. Men jag har tillräckligt många lampor nu. Snart).

Permalänk
Medlem

22650 är mer av en teoretisk storlek, men gör en sökning då och då, du kanske hittar en faktisk produkt. 18650 och 26650 är de som har kommersiellt intresse och därför förbättras.

Visa signatur

[ CPU: Ryzen 9 3900X || MB: ASUS X470-F || Mem: Corsair 2x16GB 3600c14 || GPU: MSI RTX 2080 Gaming X Trio || PSU: Fractal Newton R3 600W || HD: Samsung 970 EVO 1TB + SATA SSDs || Chassi: Fractal Define R6 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Väldigt mycket glapp i den lampan så mitt tips kanske inte funkar men... Om jag har en lampa där man kan känna att batteriet rör sig när man skakar lampan så brukar jag linda en PostIt-lapp runt batteriet innan jag stoppar i det. Då blir det slut på skramlet. Inte speciellt elegant men det funkar för mig (som dessvärre också är fast lite i det här träsket. Men jag har tillräckligt många lampor nu. Snart).

Glappet finns bara där innan man skrivar på locket/bakstycket, när den väl är på så räcker fjädern i bakstycket att hålla batteriet stumt på plats, i övrigt tycker jag din idé är alldeles utmärkt!

Att ha nog många lampor är ingen giltig orsak till att sluta klafsa runt i träsket, så lätt kommer du inte undan! Som med alla former av samlingar kan man efter ett tag satsa på att öka kvalitén när kvantiteten är tillräcklig! Sälj iväg/Ge bort (lampor är ju den ultimata presenten) den "sämsta"/minst bra av dina lampor och införskaffa en som är bättre än samtliga du äger och så låter du tåget tuffa på så!

Skrivet av rbt:

22650 är mer av en teoretisk storlek, men gör en sökning då och då, du kanske hittar en faktisk produkt. 18650 och 26650 är de som har kommersiellt intresse och därför förbättras.

Har sökt runt och hittade ingen i dagsläget iaf men ska hålla gluggarna öppna!

Permalänk
Medlem

Det är inte en ficklampa som är till för 18650 heller 3xAAA?
Som tex denna http://www.dx.com/p/adjustable-focus-zoom-xm-l-t6-5-mode-900l...

Den använder en plast hylsa (heller vad man nu ska kalla den) som man sätter 3xAAA i och sen hela hylsan+batterierna i lampan.
Du ser den här.

När 18650 batteri används så är den längre än med 3xAAA genom en på skruvad bit skillnaden ser du på dessa bilder.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!