Varför har butiker xxx.99-priser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Detta är mycket vanligt. "Start" är en sådan produkt som för några år sedan gjorde precis så. Samma mått men mindre "djup". Annars kan man se på de billigare egna matvarumärkerna "Ica basic", m.m. att i innehållsförteckningen är det mer socker och mindre bär och sådana fula knep. Läser för det mesta innehållsförteckningen och även jämförpris på hyllan. Ofta när en produkt förändrar utseende så kan den minska i innehåll men ha samma pris på hyllan. Det märker inte folk alls.
Tror verkligen på att de går med vinst med en 1.4 liters flaska. Blir det 7% i vinst per flaska (?), ilskna konsumenter är nog 0,0001% av de som köper. Folk märker inte detaljer som jag och du gör

Vad är alternativet även om man märkt det och är ilsken om man vill ha produkten?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Hoppas jag inte, det är olagligt.

https://lagen.nu/1970:1029

Det var som fan, ska hålla koll på den där butiken.. Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

OT:
Är det korrekt att beskriva en del av en krona i ören idag?
Rent praktiskt finns inte enhet kvar eftersom det inte finns några öres-mynt idag.

Permalänk
Medlem

@Json_81:

Man har ju bara två val: Handla eller inte handla.
Jag observerar mer än blir ilsken. Tycker jag fortfarande produkten är okej för ett okej pris så köper jag den, annars letar jag alternativ.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Avstängd

@vompen: sånt får man ju lära sig i skolan ju

Permalänk
Medlem

@mattoys: Ören finns mycket väl kvar.

Batalar du med kort betalar du den extakta summan. t.ex. 176,70:-
Betalar du kontant blir det 177:-

Bara för att ören inte finns kvar som mynt betyder det inte att det inte existerar.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

@Json_81:

Man har ju bara två val: Handla eller inte handla.
Jag observerar mer än blir ilsken. Tycker jag fortfarande produkten är okej för ett okej pris så köper jag den, annars letar jag alternativ.

Ja, precis

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

@mattoys: Ören finns mycket väl kvar.

Batalar du med kort betalar du den extakta summan. t.ex. 176,70:-
Betalar du kontant blir det 177:-

Bara för att ören inte finns kvar som mynt betyder det inte att det inte existerar.

Fast som jag har förståt det så skriver du faktiskt som jag säger alltså 176 och 70 dels krona.

Skulle du använda öre så skulle du skriva 176:70, alltså 176 kr och 70 öre.

Att jämföra du säger inte 1m och 50cm om en 1.5m.

Permalänk
Medlem

Jag jobbade på en butik under tiden alla matvaru butiker höjde priserna från xx.50 till xx.99 och det gav några miljoner per år. för våran lilla butik så det blir mycket pengar för en butik. som säljer stora kvantiteter.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Fast som jag har förståt det så skriver du faktiskt som jag säger alltså 176 och 70 dels krona.

Skulle du använda öre så skulle du skriva 176:70, alltså 176 kr och 70 öre.

För att jämföra, du säger inte 1m och 50cm om en 1.5m.

FTFY

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Ja skillnaden på xx.90 och xx.99 är ju ENORM i långa loppet varjefall i matvarubutiker där jag jobbar. Har du en marginalkrona på säg 2 kr så är det ju några procents ökning på varje såld vara, betyder mycket för butiken men sällan att en kund gnäller över 9 öre. Finns jättemycket roligt när man börjar exprimentera med exponeringar, placera varor efter kundvarv, lägga ner dom slarvigt så det ska se billigare ut, bygga berg utav varor så det ser billigare ut, multipriser som egentligen knappt sparar dig pengar men du rycker med en för att "det var ju 3 för 15". Sambandsexponering utav varor tex bygga gavlar med en släng köttbit som är billig och då lägger du den potatisgratäng du har bäst marginal på precis i anslutning med denna och en bea. Folk orkar inte gå leta upp ordinarie plats för potatisgratäng då utan "nöjer" sig med den som ligger där.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

jag höll på med lite sånt här när jag gick i gymnasiet.

jag har varan X.

varan X skall kosta 100 kr men ajg sätter ut den för 99.99kr

folk ser 2 siffrigt som billigare än 3 siffrigt vilket betyder att det känns inte lika mycket i plånboken PSYKOLOGISKT.

ponera att X skall kosta 99 kr men att jag tar 99.99 kr

folk har en vana att oftast inte bry sig om det som står bakom . tecknet, dvs du kan skriva 99.09 eller 99.99 och ingen kommer reagera över det.

så varför skrivar man 99.99? jo för att om jag säljer 100st X så har jag tjänat 100kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Fast som jag har förståt det så skriver du faktiskt som jag säger alltså 176 och 70 dels krona.

Skulle du använda öre så skulle du skriva 176:70, alltså 176 kr och 70 öre.

Att jämföra du säger inte 1m och 50cm om en 1.5m.

Kan väll tillägga för skojs skulle när språkpolisen är i farten.

Prisinformationslagen:
3 § Uppgifter om pris och jämförpris skall anges med en stil och storlek som är lätt att läsa. Prisinformationen skall anges med kommatecken eller kolon mellan kron- och öretal.

nu kan herrn lugnt och fint sätta sig ner och oroa sig om svenska språkets slang istället, dessa förstör "ju" det hederliga svenska språket.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Fast som jag har förståt det så skriver du faktiskt som jag säger alltså 176 och 70 dels krona.

Skulle du använda öre så skulle du skriva 176:70, alltså 176 kr och 70 öre.

Att jämföra du säger inte 1m och 50cm om en 1.5m.

Förstår inte riktigt vad du försöker säga.

"70-dels krona"? "Sjuttio hundradelar" om något, men det hoppas jag att inte någon uttalar. Spelar ju ingen roll vad man vill kalla det, men som sagt så finns ju ören naturligtvis kvar, även om mynten inte gör det.

Och nog säger folk "1 [m] och X [cm]" om t ex sin längd. Om det är just enheterna du syftar på så hör jag sällan/aldrig att folk uttalar "kronor" heller eftersom det oftast är uppenbart att det rör sig om ett pris. Att ören aldrig uttalas är ju för att det är i princip irrelevant nu för tiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OldComputer:

Ett bra knep för att skydda sig är att alltid handla för ett fast belopp när man exempelvis storhandlar mat.

Skydda sig mot vad?

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

@hoski: Tror han menar att man ska skydda sig från spontanprylarna som lätt åker ner i kundkorgen.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Alright alright tack för alla svar. Så psykologi alltså... Makes sense men det är rätt löjligt tycker jag. Även 99kr är, låter och känns billigare än 100kr, och att då dryga ut med 99 öre är bara larv i min åsikt.
Men kul iaf att man fick typ exakt svar om vad det handlar om

Visst, det är extremt lite prisskillnad. Men det är det som är grejen. Butiken tappar endast något öre, eller en krona per försäljning(om man köper på kort), men folk ser priset på typ 199kr och uppfattar det som en bättre deal än 200kr. Det låter kanske löjligt, men det fungerar. En annan klassiker som matbutiker ofta gör är stora röda prisskyltar. Det gör att det ser ut som att produkten har ett specialpris, även om det är det vanliga priset. Man kanske går förbi kakhyllan och så kostar en sorts kakor 24kr och har en normal liten prisskylt, och så kostar kaka #2 23,99kr och priset står på en stor röd skylt, då kommer många att uppfatta priset på kaka #2 som en bättre deal.

Jag vet själv att jag sätt varor som har en stor prisskylt och tänkt "det där verkar vara ett bra pris" på något jag annars inte skulle köpt bara så där, och sen kollat på prislappen vid varan och ser att det är normalpriset som jag gått förbi mängder med gånger utan att handla för.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Rolig grej som jag fick höra när jag läste en marknadsföringskurs på universitetet var tydligen att det psykologiskt känns som billigast när det slutar på 8. Folk tyckte t.ex. att 18kr kändes billigare än 17kr.

Slutsats man är korkad och går på det mesta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Visst, det är extremt lite prisskillnad. Men det är det som är grejen. Butiken tappar endast något öre, eller en krona per försäljning(om man köper på kort), men folk ser priset på typ 199kr och uppfattar det som en bättre deal än 200kr. Det låter kanske löjligt, men det fungerar. En annan klassiker som matbutiker ofta gör är stora röda prisskyltar. Det gör att det ser ut som att produkten har ett specialpris, även om det är det vanliga priset. Man kanske går förbi kakhyllan och så kostar en sorts kakor 24kr och har en normal liten prisskylt, och så kostar kaka #2 23,99kr och priset står på en stor röd skylt, då kommer många att uppfatta priset på kaka #2 som en bättre deal.

Jag vet själv att jag sätt varor som har en stor prisskylt och tänkt "det där verkar vara ett bra pris" på något jag annars inte skulle köpt bara så där, och sen kollat på prislappen vid varan och ser att det är normalpriset som jag gått förbi mängder med gånger utan att handla för.

Ja, City Gross tycks köra stenhårt med konceptet "stora röda prisskyltar". Lyfter man på skylten och kollar normalpriset är det precis samma pris... Har tagit för vana att alltid lyfta på dessa skyltar, är det samma pris ger jag fan i att köpa varan. Tror dock att detta är väldigt effektivt då de flesta idag förknippar dessa stora röda prisskyltar med sänkt pris. Men det är jäkligt fult att utnyttja detta, kan jag tycka.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Du tror inte att det gör det, men så är det. Finns otroligt mycket nästan löjliga saker som bevisar. Hamburgarna på donken som visas på bilden ovanför kassan säljer absolut bäst, olika sorters musik gör att kunder köper mer osv. osv.

Säg att det ökar försäljning med bara 1 procent, så blir det ganska stor skillnad om du säljer för flera miljoner.

Om jag inte tror på det, varför ska jag tro på dig?
Jag håller med dig om dom andra exemplena, men det är äpplen och päron.

Självklart säljer burgarna ovanför kassan bäst, vet inte folk vad dom vill ha så är det ju enklare att ta något som visas på en bild än att börja läsa en meny.

Det som vore intressant är ju att testa exakt samma produkt på två grupper och se om den för priset 9:90 säljer mer än priset 10:00.
Betalar man kontant så vore det ju idioti, 9:90 avrundas upp til 10 så bägge grupper kommer ju betala exakt lika mycket.

Men sure, säljer det 1% mer så fine, det blir mkt pengar, det har även jag tidigare konstaterat i tråden.
Bara inse som sagt att det finns folk som fungerar på ett annat sätt än en själv

Permalänk
Medlem

En annan anekdot från elektronikbranshen är att man använder sista siffra för att indikera för säljarna vilken marginal en vara har. T.ex kan man se till att de varor med högst marginal slutar på t.ex. 100,97 medan dålig marginal har 100,98.

Eller andra saker man vill att säljarna direkt ska kunna uppfatta, kanske beställningsvaror slutar på 6 osv.

Det gör att säljaren direkt kan svara när kunden frågar "Är den här bra?" Nej den är inte bra, den slutar på 8 och ger mig alltså mindre provision

Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Ja, City Gross tycks köra stenhårt med konceptet "stora röda prisskyltar". Lyfter man på skylten och kollar normalpriset är det precis samma pris... Har tagit för vana att alltid lyfta på dessa skyltar, är det samma pris ger jag fan i att köpa varan. Tror dock att detta är väldigt effektivt då de flesta idag förknippar dessa stora röda prisskyltar med sänkt pris. Men det är jäkligt fult att utnyttja detta, kan jag tycka.

Varför tror du att skylten under har ett ordinarie pris? Kan ju lika gärna vara bytt den också.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mattoys:

Fast som jag har förståt det så skriver du faktiskt som jag säger alltså 176 och 70 dels krona.

Skulle du använda öre så skulle du skriva 176:70, alltså 176 kr och 70 öre.

Vad menar du?

Det är inget konstigt att en produkt kostar 176,70 kr, vilket är samma sak som 176 kr och 70 öre. Det spelar ingen roll om det på prislappen skrivs som 176,70, 176:70, 17670 eller på annat sätt.

Citat:

Att jämföra du säger inte 1m och 50cm om en 1.5m.

Jo, det gör man ibland och det är inget konstigt med det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Finns ju en del intressant att läsa om psykologin bakom prissättning på den här sidan om man är nyfiken:
http://www.nickkolenda.com/psychological-pricing-strategies/#...

Där nämner han att det t.ex är bättre att prissätta utan ören om man handlar på känsla, och att det är bättre med ören där man handlar rationellt.

Något annat intressant i sammanhanget är att man upplever priser som innehåller färre stavelser som billigare, även om priset i sig är lite högre.

$27.82 vs $28.16 till exempel.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vad menar du?

Det är inget konstigt att en produkt kostar 176,70 kr, vilket är samma sak som 176 kr och 70 öre. Det spelar ingen roll om det på prislappen skrivs som 176,70, 176:70, 17670 eller på annat sätt.

Jo, det gör man ibland och det är inget konstigt med det.

konventionen för ":-" är att streck används när det inte finns några ören alltså något kostar hela kronor. Rätt användning när ören är med är alltså kronor:ören. Om det är ett belopp som är jämnt på kronor så blir det kronor:-

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mattoys:

konventionen för ":-" är att streck används när det inte finns några ören alltså något kostar hela kronor. Rätt användning när ören är med är alltså kronor:ören. Om det är ett belopp som är jämnt på kronor så blir det kronor:-

Hur står detta i kontrast till vad jag skrev?

Du svarade inte på min fråga: Vad menar du med "Fast som jag har förståt det så skriver du faktiskt som jag säger alltså 176 och 70 dels krona"?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av LinusNeuman:

Butiker avrundar väl alltid uppåt? På coop till exempel blir 8,15 till 9Kr.
Dessutom, varför skulle det inte avrundas uppåt? Ska de avrunda neråt? Vore riktigt nice att betala mindre än vad som står på lappen. Avrundningsrabatt?

Skickades från m.sweclockers.com

Fast affärer avrundar tex willeys avrundar neråt , förut när vi hade 50öringen avrundades det till närmaste 50öring tex om en sak kostade 12:45kr nu om en vara kostar 12:45 avrundas det till närmaste krona så 12kr. Fast oftast är ju då butiker smarta och sätter priset på 12:55 så det avrundas till 13kr tyvärr.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av snyggetony:

Fast affärer avrundar tex willeys avrundar neråt , förut när vi hade 50öringen avrundades det till närmaste 50öring tex om en sak kostade 12:45kr nu om en vara kostar 12:45 avrundas det till närmaste krona så 12kr. Fast oftast är ju då butiker smarta och sätter priset på 12:55 så det avrundas till 13kr tyvärr.

Inte så vanligt att folk handlar enstaka saker och betalar kontant i mataffärer så det är väl inte direkt avgörande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

välkommen till världen av psykologi.

Det är därför mjölken står längst in i affären.
Det är därför större butiker bakar och grillar mat kl.16
Det är därför godiset finns vid kassalinjen.

Är 100% medveten om detta, ändå så handlar jag mat hungrig och undrar varför det blev så dyrt.

Senaste färsk varorna som te.x bröd, men också kakor, juice, osv. Ja nästan alla nya färska varor packas in bakom alla de äldre, så om ni ska köpa bröd, kolla på datumet och ta de som är längst bak, samma sak med bakverk! Rolig tråd för övrigt, då jag var 10 år och frågade mina föräldrar varför de skriver 99,99 och inte 100, "För att det ska låta/se billigare ut", marknadsföringen i ett nöt skal, Sweclockers kör ju med samma saker :P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Har det inte att göra med att man betalar olika mycket beroende på vilken delstat det gäller? Om jag inte minns fel kan man dessutom få något slags avdrag om man bor i en annan delstat med annan skattesats.

Har för mig man kan beställa från en annan delstat och slippa momsen.