Permalänk

En skärm startar i fel upplösning

Hejsan

En av mina skärmar startar i fel upplösning (1024x768) istället för 1920x1080. Det går inte heller att höja upplösningen högre än 1024x68 men det går att sänka ner till 800x600. Det står även att 1024x768 är inbyggd medans på den andra är 1920x1080 inbyggd om det kan vara till någon hjälp.
Problemet startade efter att jag installerat Windows 10 efter ca 4 dagars användande. När jag installerade det första gången funkade det fint och några dagar efter det sen började den starta om i fel. Problemet löstes då genom att rycka ur DVI kabeln till skärmen och sätta i den igen då gick den automatiskt tillbaka till 1920x1080 som den ska. Trodde problemet var win 10 så lång historia kort installerade jag win 7 igen men problemet kvarstår. Jag körde med win 7 i runt 4 år utan nått problem innan. Har även installerat alla möjliga drivrutiner (Geforce, moderkort) och har även provat drivrutinerna för skärmen som jag inte hade innan utan resultat.

Permalänk

Om jag tar identifiera bildskärmar eller liknande då den letar efter skärmen så blir skärmen också svart och "försvinner" helt

När datorn bootar upp så bootar allt på den sekundära skärmen allting funkar fint sen när den kommer in i windows så blir den primär (får skrivbords ikonerna osv) sen efter 2-3s så hoppar den primära skärmen igång med fel upplösning och tar även över som primär skärm

Om jag rycker ur den andra skärmen som funkar bra när datorn startas körs allt i fel upplösning när datorn startas men ännu märkliga är att jag får en helt annan windows start. Istället för den vanliga windows 7 uppstartningen med windows loggan som bildas med olika cirklar som åker omkring får jag 5 gul/gröna sträck som åker förbi i en laddningsbar som gamla win 96/98 startades.